Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 minutt siden):

Skal være bra uoppmerksom da (eller deaktivert funksjonene)

Her er du vel inne på kjernen. Siden bilene plinger når man ligger og vipper mellom lovlig og ulovlig med bare 1 km/t i forskjell, så skrur folk dette av, og følger kanskje ikke helt med.

Man får vel ikke heller legge inn som standard med f.eks. 5 km/t over fartsgrensen med de nye reglene, men med slikt kunne man hatt varselet på og heller senket seg til 2-3 km/t over rett før fotoboks, som er slingringsmonnet som er pålagt, selvsagt  gitt at bil viser farten helt korrekt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Snowleopard said:

Her er du vel inne på kjernen. Siden bilene plinger når man ligger og vipper mellom lovlig og ulovlig med bare 1 km/t i forskjell, så skrur folk dette av, og følger kanskje ikke helt med.

Man får vel ikke heller legge inn som standard med f.eks. 5 km/t over fartsgrensen med de nye reglene, men med slikt kunne man hatt varselet på og heller senket seg til 2-3 km/t over rett før fotoboks, som er slingringsmonnet som er pålagt, selvsagt  gitt at bil viser farten helt korrekt.

Tenkte på plingen når man nærmer seg en fotoboks.

Har heldigvis ikke den plingen når jeg overskrider fartsgrensen på min bil  Det er bare håpløst på alle biler.

Blir montert s3xy button asap om jeg kjøper meg ny Tesla for å permanent deaktivere det der..

Endret av Complexity
  • Liker 1

Tenkte på plingen når man nærmer seg en fotoboks.

Har heldigvis ikke den plingen når jeg overskrider fartsgrensen på min bil  Det er bare håpløst på alle biler.

Blir montert s3xy button asap om jeg kjøper meg ny Tesla for å permanent deaktivere det der..

Tror, uten å ha bil jeg kan teste på, at den slår av lyd på begge varsler om du slår det av. OM det viser i displayet, så krever det jo uansett at sjåføren får dette med seg.

Her er en grunn til at jeg mener HUD burde være valgbart tilleggsutstyr, da hadde du kunne fått varselet selv om du har øynene på veien og områdene rundt.

• Liker 1
Snowleopard skrev (51 minutter siden):

Tror, uten å ha bil jeg kan teste på, at den slår av lyd på begge varsler om du slår det av. OM det viser i displayet, så krever det jo uansett at sjåføren får dette med seg.

Her er en grunn til at jeg mener HUD burde være valgbart tilleggsutstyr, da hadde du kunne fått varselet selv om du har øynene på veien og områdene rundt.

Nei plinger for boks, selv om man skrur av varsel for å kjøre for fort.

• Innsiktsfullt 1
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Nei plinger for boks, selv om man skrur av varsel for å kjøre for fort.

OK, det er jo bra.

Men svært høy musikk kan fort overdøve den lyden, så visuelt varsel i synsfeltet burde hjelpe godt på...

Tipper det er mange i den aldersgruppa som jevnlig spiller høyt, spesielt om man er alene i bilen. Og er musikken litt intensiv, som f.eks. Survivors "Eye of the tiger" og annen heftig rockemusikk, fort påvirker høyrefoten. Gjør det selv på meg, selv om jeg som oftest er ganske bevisst på det.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
19 minutes ago, Snowleopard said:

OK, det er jo bra.

Men svært høy musikk kan fort overdøve den lyden, så visuelt varsel i synsfeltet burde hjelpe godt på...

Tipper det er mange i den aldersgruppa som jevnlig spiller høyt, spesielt om man er alene i bilen. Og er musikken litt intensiv, som f.eks. Survivors "Eye of the tiger" og annen heftig rockemusikk, fort påvirker høyrefoten. Gjør det selv på meg, selv om jeg som oftest er ganske bevisst på det.

Har du noengang kjørt Tesla?

Den skrur ned volumet på musikken når den plinger

• Innsiktsfullt 1

Har du noengang kjørt Tesla?

Den skrur ned volumet på musikken når den plinger

Testet TM3H fra en fredag ettermiddag til lørdag formiddag neste dag, men i godt snøvær. Var ikke akkurat forhold for å teste dette! :thumbs:

Testet vel ikke AP i det hele tatt, når jeg tenker meg om, og slo ikke av noen hastighetsvarsler.

Uansett, om du kanskje husker litt bedre. har jeg skrevet endel om hvordan jeg opplevde akkurat det med blinking med knapper fremfor styrespak. Det var en av tingene jeg spesielt ville teste da jeg hadde bilen, som vel uansett var noe låst ned fra forhandler.

Du husker kanskje hva min konklusjon var? 😉

• Liker 1
Trestein skrev (4 minutter siden):

Finnes det biler som ikke gjør det?

Dette er ett ekstremt avansert spørsmål, men jeg tipper ja at blant de 75839284849395 forskjellige bilene der ute finnes det minst en som ikke justerer ned lyden når det 'plinger'. Men jeg har ikke svaret på hvilken:p

Ikke minst de millionene av biler som har hjemmesnekret stereo som kanskje ikke 'snakker' med bilen i det hele tatt.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Dette er ett ekstremt avansert spørsmål, men jeg tipper ja at blant de 75839284849395 forskjellige bilene der ute finnes det minst en som ikke justerer ned lyden når det 'plinger'. Men jeg har ikke svaret på hvilken:p

Ikke minst de millionene av biler som har hjemmesnekret stereo som kanskje ikke 'snakker' med bilen i det hele tatt.

Har ikke kjørt noen bil man ikke hører plingiga. Har man carplay så dempes lyden når det skjer ting som fotoboks, kryss eller e post melding kommer. Hjemme snekra bilstereo er det lenge siden jeg har sett i en bil.

Snowleopard skrev (10 timer siden):

OK, det er jo bra.

Det går andre veien også, du kan høre noe rolig og fint for å finne zen i trafikken. Selv bruker jeg Cranberries, har ikke hyttet med neven på kanskje 4 uker.

• Liker 1
DrAlban3000 skrev (36 minutter siden):

Det går andre veien også, du kan høre noe rolig og fint for å finne zen i trafikken. Selv bruker jeg Cranberries, har ikke hyttet med neven på kanskje 4 uker.

Helt klart! Musikk er en fin mood-setter, så er jo bare å sette på noe som tar ned tempo og stress. Men jeg tenker jo gjerne at noen velger seg litt mer "aktiv" musikk, og får kjørestil deretter, Det går gjerne hånd i hånd.

• Liker 1
18 minutes ago, Snowleopard said:

Helt klart! Musikk er en fin mood-setter, så er jo bare å sette på noe som tar ned tempo og stress. Men jeg tenker jo gjerne at noen velger seg litt mer "aktiv" musikk, og får kjørestil deretter, Det går gjerne hånd i hånd.

Etter å ha levert i barnehagen med Bjørnis og kaptein sabeltann bruker jeg å druse på med litt god musikk etterpå. 

Men som nevnt skrur den ned lyden når den plinger for å varsle om fotobokser, og virker som det er helt vanlig ifølge noen her. Andre biler jeg vanligvis kjører har ikke fotoboksvarsling så har lite data å gå på.

Men det kan være litt irriterende når det skjer akkurat på peak i sangen..

Kom og en update for halvt år siden eller så hvor den skrur ned lyden når man setter bilen i revers. Sikkert kjekt for noen det og men jeg slo det av med en gang. Ble bare merkelig.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Complexity skrev (38 minutter siden):

Kom og en update for halvt år siden eller så hvor den skrur ned lyden når man setter bilen i revers. Sikkert kjekt for noen det og men jeg slo det av med en gang. Ble bare merkelig.

Er ikke merkelig når man har en bil med USS da det er meningen man skal høre disses varsler og bedømme avstand (basert på intensitet av piping) :) 
Og man bør vel ha minst mulig med distraksjoner (som høy musikk kan være) når man rygger, parkerer etc.

2 hours ago, Syar-2003 said:

Er ikke merkelig når man har en bil med USS da det er meningen man skal høre disses varsler og bedømme avstand (basert på intensitet av piping) :) 
Og man bør vel ha minst mulig med distraksjoner (som høy musikk kan være) når man rygger, parkerer etc.

Om du har på høy musikk og skal lukeparkere blir man bare enda mere distrahert av at lyden blir lav i revers og så høy igjen i drive 😅

Jeg skrur ned lyden manuelt så den slipper å hoppe opp å ned.

Men selvfølgelig kjekt for noen. Er vel en grunn til at det kom.

Syar-2003 skrev (12 timer siden):

Det demper musikken uavhengig av den funksjonen som er snakk om.

At den demper i revers er gullfint syns eg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...