Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Iterion skrev (5 minutter siden):

Såpass ja. Ford har tydeligvis litt å ta tak i når det gjelder elbiler. De ligger allerede altfor langt bak og må sette ned prisene skal de klare å solgt nok biler. Problemet dems er jo at de går i underskudd og har liksom ikke satsa fult ut på elbiler. Ford kommer nok til å klare seg fint, men er er veldig spent på fremtiden deres, spesielt da på elbilfronten! 

Er det noen som ikke setter ned prisen på el biler for tiden? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (20 minutter siden):

Er det noen som ikke setter ned prisen på el biler for tiden? 

De fleste gjør det, eller har gjort det. Etter Tesla starta med å justere prisene støtt og stadig. Så Ford har jo ikke noe valg, men de må nok fortsatt endre på noe i produksjonen så de ikke fortsetter å gå mange mrd i minus. 

Lenke til kommentar

Vag og Ford har mange samarbeid, blant annet Ranger/Amarok, Transit/Transporter neste generasjon. Det er ikke uvanlig for produsenter med samarbeid, man ser det overalt. I hvor mange biler finner man PSA 1.6 diesel f.eks, titalls modeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Evil-Duck said:


Misha Charoudin var ekstremt imponert over IONIQ 5N rundt nordsløyfa 

Ser ut som en morsom bil det der ja. Den falske motorlyden ble litt irriterende når han deaktiverte de girskiftene og turtallet ble "uendelig" da 😛

 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (19 timer siden):

Ok. Så langt er det vel bare  Fisker fra USA/Østerrike som har laget problemer for norske kjøpere. Så små kinesiske produsenter er lite representert i Norge, eller tenker du byd, siac og geely snart går konk, det er noen av  verdens største produsenter som står bak de fleste merkene som selges i Norge.

Det har vært problematisk for både Maxus og Hongqi-eiere å få tak i deler. På Facebook-grupper kan du lese om folk som har vært uten bil i månedsvis på grunn av knust baklykt f.eks. Husker ikke om det var covid eller Suez-blokkering eller noe annet som forårsaket det. Mulig forbindelsen er bedre nå. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (16 minutter siden):

Det har vært problematisk for både Maxus og Hongqi-eiere å få tak i deler. På Facebook-grupper kan du lese om folk som har vært uten bil i månedsvis på grunn av knust baklykt f.eks. Husker ikke om det var covid eller Suez-blokkering eller noe annet som forårsaket det. Mulig forbindelsen er bedre nå. 

Det har vært "problematisk" for eiere av Tesla og flere, men du tar det litt ut av sammenheng, jeg kommenterte problemer med "slutt på deler og forsikring etter konkurs".

Lenke til kommentar
19 hours ago, Iterion said:

Såpass ja. Ford har tydeligvis litt å ta tak i når det gjelder elbiler. De ligger allerede altfor langt bak og må sette ned prisene skal de klare å solgt nok biler. Problemet dems er jo at de går i underskudd og har liksom ikke satsa fult ut på elbiler. Ford kommer nok til å klare seg fint, men er er veldig spent på fremtiden deres, spesielt da på elbilfronten! 

Ford er den eneste av "legacy auto" som har delt ut elbilsatsningen sin i eget selskap og rapporterer et ærlig regnskap på kostnaden. 

Dette er ren spekulering fra min side, men jeg tror ikke VAG sin elbilsatsning viser noe særlig sunnere regnskap enn Ford sitt. Det er utrolig dyrt å stable på beina en global verdikjede for å levere konkurransedyktige elbiler, og det er vel ikke noen grunn til å tro at man klarer å tjene penger år 5. 

21 hours ago, Mag ne said:

Ok. Så langt er det vel bare  Fisker fra USA/Østerrike som har laget problemer for norske kjøpere. Så små kinesiske produsenter er lite representert i Norge, eller tenker du byd, siac og geely snart går konk, det er noen av  verdens største produsenter som står bak de fleste merkene som selges i Norge.

Jeg ville sovet litt urolig om jeg eide en Jaguar også. De legger om alt av produksjonslinjer og rebrander hele selskapet. - igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Trolig betalt reklame / produktplassering, bare sier det. 

Hva baserer du den påstanden på? Bilen får han låne av en privatperson så det er ikke Hyundai som låner han bilen engang. Ellers så har jeg jo fulgt Misha i mange år og føler meg ganske sikker på at han ikke pusher ut sponsede videoer uten å ha en disclaimer om akkurat det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Ford er den eneste av "legacy auto" som har delt ut elbilsatsningen sin i eget selskap og rapporterer et ærlig regnskap på kostnaden. 

Dette er ren spekulering fra min side, men jeg tror ikke VAG sin elbilsatsning viser noe særlig sunnere regnskap enn Ford sitt. Det er utrolig dyrt å stable på beina en global verdikjede for å levere konkurransedyktige elbiler, og det er vel ikke noen grunn til å tro at man klarer å tjene penger år 5. 

Jeg ville sovet litt urolig om jeg eide en Jaguar også. De legger om alt av produksjonslinjer og rebrander hele selskapet. - igjen. 

Synes det er en positiv ting sånnsett. Vet VAG og Ford har et samarbeid sammen, men virker som de fleste forventer/håper på at Ford begynner å produsere elbilene sine helt selv og ikke bare bruker plattformene til Volkswagen, som de f.eks har gjort med nye Explorer. Usikker på om dette også gjelder Mach-E. Kan være fordi mange har veldig store forventninger til Ford sine biler. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Iterion said:

Synes det er en positiv ting sånnsett. Vet VAG og Ford har et samarbeid sammen, men virker som de fleste forventer/håper på at Ford begynner å produsere elbilene sine helt selv og ikke bare bruker plattformene til Volkswagen, som de f.eks har gjort med nye Explorer. Usikker på om dette også gjelder Mach-E. Kan være fordi mange har veldig store forventninger til Ford sine biler. 

Jim Farley Ford CEO forklarer litt av problemet her. Hele forsyningskjeden må snus opp ned på. 

Mach-E hadde egentlig ikke support og ble tatt skikkelig seriøst innen Ford. Og de rasket sammen deler og lagde løsninger som ikke hadde en skikkelig verdikjede rundt seg til å gjøre den til en platform som man kunne skalere og tjene penger på. 

(Jim Farley kommer ikke til å overleve 18mnd til er min spådom)

Hele videoen som det er utdrag av under, kan sees her nederst

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 timer siden):

Jeg ville sovet litt urolig om jeg eide en Jaguar også. De legger om alt av produksjonslinjer og rebrander hele selskapet. - igjen. 

Tror ikke jeg ville vært veldig bekymret. Ingen biler er enklere å få deler til enn engelske biler. De kinesiske merkene trenger ikke gå konkurs for at eierene skal sitte fast i møkka. Merker som Hongqi, Xpeng, Voyah, HiPhi, Seres og flere andre trenger bare selge dårlig i Norge så vil de trekke seg ut av Europa. Trekker de seg ut av Norge, så forsvinner de fra Europa, og forsvinner de fra Europa, så blir deletilgangenog service helt umulig.

Endret av AL123
Endret feilaktisk tekst fra "Norge" til "Europa"
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 timer siden):

Ford er den eneste av "legacy auto" som har delt ut elbilsatsningen sin i eget selskap og rapporterer et ærlig regnskap på kostnaden. 

Dette er ren spekulering fra min side, men jeg tror ikke VAG sin elbilsatsning viser noe særlig sunnere regnskap enn Ford sitt. Det er utrolig dyrt å stable på beina en global verdikjede for å levere konkurransedyktige elbiler, og det er vel ikke noen grunn til å tro at man klarer å tjene penger år 5. 

Jeg ville sovet litt urolig om jeg eide en Jaguar også. De legger om alt av produksjonslinjer og rebrander hele selskapet. - igjen. 

Har sjekket noen fabrikker og de selger mindre bensin og diesel biler og de har øket antall elbiler. Samtidig så stiger overskudd. Litt rart om de taper på el biler. Vil tro de har vert med på å pumpe markedet akkurat som tesla. 

Fordelen til de tradisjonelle fabrikkene er at de kan fortsette å lage hybrid og rene forbrenningsmotor biler. Rene el bil produsenter med masse fabrikker som går på halv fart vil raskt kunne slite.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Har sjekket noen fabrikker og de selger mindre bensin og diesel biler og de har øket antall elbiler. Samtidig så stiger overskudd. Litt rart om de taper på el biler. Vil tro de har vert med på å pumpe markedet akkurat som tesla. 

Fordelen til de tradisjonelle fabrikkene er at de kan fortsette å lage hybrid og rene forbrenningsmotor biler. Rene el bil produsenter med masse fabrikker som går på halv fart vil raskt kunne slite.

Problemet er at de har blitt tvunget til å selge elbiler av eu pga utslipp, hadde ikke vært for det så tipper at det ikke vært så mye el fra de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...