Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (8 minutter siden):

Tesla monitorerer 12V batteriet hele tiden og lader ved behov. Den monitorerer tillogmed temperaturen på 12V batteriet. 

2021 mod så har du kansje lithiumbatteriet og ikke bly? Litt usikker på akkurat når de byttet.

Bly:tesla-model-3-dashcam-power-12v.thumb.jpg.95bb9222d3bdc32c2d6c1fa89b758e0a.jpg

Lithium:

eADScbr8xcHj0EJ-0w8oQaNyXrg8J-Ua3wbtynitAXM.thumb.jpg.3247ad27bb3137fe8f417fa7d72e6c2a.jpg

Sistnevnte varer nok like lenge som bilen så slipper å noensinne tenke på det forhåpentligvis.

Aldri trengt å lade 12V batteriet i min 4 år gamle Tesla og det funker enda fint, men om det ryker og jeg ikke får nytt på grantien vil jeg vurdere 3eparts lithiumerstatning. Koster mer men veier halvparten og varer forhåpentligvis vesentlig lenger. Virker som Tesla sier ifra om batteriet er dårlig så man slipper plutselig død bil.

Ikke sant, elsker det sofistikerte batteri systemet til Tesla! Sist jeg sjekka så var det blybatteri og jeg fikk bilen min i slutten av november 2021. Så mulig det gjelder fra 2022 modellene og utover. Og det lover godt, med jevnlig vedlikehold bør nok selv 12v batteriene av bly holde i mange år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (13 minutter siden):

Ah den er litt kjip. Nei når bilen er full gjør den ikke det, men på min TM3 tappes batteriet med rundt 1% i døgnet for å vedlikeholde alt av elektriske komponenter. Gjør nok noe av det samme på Kona. Ja veldig kjekt med hjemmelader, skal ikke påstå noe annet :) Veldig greit å kunne vedlikeholdslade akkurat når man vil. Har bilen min i privat garasje noe jeg setter veldig pris på. Litt dyrt med ladeboks bare mtp garasjen ligger en 15 ish meter fra huset og sikringsboks 😛 Har schuko også som kan brukes da jeg tidligere fikk en elektriker kompis til å dra ned en skikkelig kabel for meg. Har ikke hatt noe problemer med verken 12v batteriet eller startproblemer til nå. TM3 2021 mod. 

Nå har ikke min bil støtte for appløsning, som er litt kjopt da det hadde vært kjekt å kunne sette på forvarming noen minutter før man skal ut i bilen nå på vinteren. Dog bilen blir varm på 5 min uansett.

Men mangel på appløsniing har den fordelen at det er bortimot intet som fører til "vampire drain". Som sagt, 2-3 uker uten å røre bilen, og batteriet er tilnærmet lik tilstand på selv om jeg vet den vedlikeholder 12V-batteriet på den tiden. Rekkeviddeindikatoren (guessometeret) endrer knapt anslaget om det ikke er pga temperatur, ja har endog opplevd å få høyere anslag etter så lang tid selv om været oppfattes som relativt likt.

sverreb skrev (2 minutter siden):

De bør sjekke om det er noe lekkasjeproblem på 12V bussen. 12V batteriet burde ikke bare lade seg ut. Om om det er en underliggende feil som forårsaket problemet så hjelper det jo ikke å bare bytte 12V batteriet.

Som sagt over, har ikke mistanker om at jeg sliter med slikt til vanlig. Bilen har fungert veldig fint frem til nå, og ikke 12V-problemer tidligere, utenom 4 selvforskyldte episoder. Jeg er så overbevist om at det som sagt har skjedd pga brikkingen. Men tenker jo at de vil vurdere dette hos Mobile, for problemet bør nok få en permanent fiks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Iterion said:

 Gjør nok noe av det samme på Kona.

Det tviler jeg på. Bilen burde ikke bruke mer enn noen mA når den står stille. Den skal jo bare lytte etter nøkkel og drive eventuelt alarmsensorer. Et vanlig 12V blybatteri burde ha noen titalls Ah så den burde kunne stå i noen måneder før 12V batteriet skulle trenge å lades opp bare p.g.a. standbybruk.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Det tviler jeg på. Bilen burde ikke bruke mer enn noen mA når den står stille. Den skal jo bare lytte etter nøkkel og drive eventuelt alarmsensorer. Et vanlig 12V blybatteri burde ha noen titalls Ah så den burde kunne stå i noen måneder før 12V batteriet skulle trenge å lades opp bare p.g.a. standbybruk.

Korrekt, den står seg veldig fint uten å lades. Er nesten ikke målbart med batteritap på 2-3 uker uten bruk.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Hvafornoe? Fordi Tesla ikke overlever vaskehall så er ikke Cybertruck den teslaen som vader best?

Hva er R-folk?

R for retard, aka sånne som meg som tydligvis er 100 år gammel og sverger til de gamle måtene ;) Slik jeg ser det er det jo ikke inovajson å lage direkte trafikkfarlig og ny funksjonalitet for noe som faktisk fungerer bra i nåværende form. Uansett hvor du har henda på rattet så kan du (også  i blinde) fomle deg frem til hendlene, mens med kun knapper på rattet så blir det bare surr. Har bevisst ikke nevnt Yoke-rattet her, for det er en historie for seg selv. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (39 minutter siden):

R for retard, aka sånne som meg som tydligvis er 100 år gammel og sverger til de gamle måtene ;) Slik jeg ser det er det jo ikke inovajson å lage direkte trafikkfarlig og ny funksjonalitet for noe som faktisk fungerer bra i nåværende form. Uansett hvor du har henda på rattet så kan du (også  i blinde) fomle deg frem til hendlene, mens med kun knapper på rattet så blir det bare surr. Har bevisst ikke nevnt Yoke-rattet her, for det er en historie for seg selv. 

Jeg vil ha meg frabedt retard-ordet i hva som helst slags situasjon. Utrolig unødvendig

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (54 minutter siden):

Det tviler jeg på. Bilen burde ikke bruke mer enn noen mA når den står stille. Den skal jo bare lytte etter nøkkel og drive eventuelt alarmsensorer. Et vanlig 12V blybatteri burde ha noen titalls Ah så den burde kunne stå i noen måneder før 12V batteriet skulle trenge å lades opp bare p.g.a. standbybruk.

Tenkte mer på hovedbatteriet, ikke 12v. Ellers enig, så lenge hovedbatteriet har strøm  og blir vedlikeholdt av det, bør 12v batteriet ihvertfall ikke gå tomt. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nei, de gamle gikk vel på 22 kW, men få biler som takler så høy fart, samt at det er "uønsket" av de fleste pga effektavgifter.

Jeg vurderte lenge Renault megane etech som støtter 22kW, men hadde nok sjelden brukt det pga effektavgiftene som kom. Nå hadde jeg ikke betalt ekstra for 22kW - hverken i bil eller lader.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (3 minutter siden):

Jeg vurderte lenge Renault megane etech som støtter 22kW, men hadde nok sjelden brukt det pga effektavgiftene som kom. Nå hadde jeg ikke betalt ekstra for 22kW - hverken i bil eller lader.

Så lenge AC-lading på offentlige ladere fakturerer på tid, så ville jeg absolutt vurdert det. Samme med her i borettslaget, dersom de fremdeles hadde hatt støtte for 22 kW. Men det er sterkt prisavhengig.

Så lenge bil eller lader kan begrense effekten når man lader hjemme, så har man fleksibiliteten. Men til alt annet, er en tur på en lynlader greit nok når man "MÅ" ha masse energi på kort tid.

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente. På renault er det gjerne sånn at muligheten for 22 kw lading fjerner muligheten for å lade på 230 volt i sin helhet. Dette gjelder også biler som renault kangoo electric siste versjon, MB citan electric og nissan townstar da de bygger på renault biler. 22 kw er jo fint for å lade kjapt på et kjøpesenter eller noe, men hjemme blir det ganske kostbart og for de fleste lite vits. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Det var ikke det jeg mente. På renault er det gjerne sånn at muligheten for 22 kw lading fjerner muligheten for å lade på 230 volt i sin helhet. Dette gjelder også biler som renault kangoo electric siste versjon, MB citan electric og nissan townstar da de bygger på renault biler. 22 kw er jo fint for å lade kjapt på et kjøpesenter eller noe, men hjemme blir det ganske kostbart og for de fleste lite vits. 

Her må du gjerne utdype mer om hva du mener.

Ja, disse bilene du nevnte, lader ikke uten videre på 230V om det er TT eller IT-net,dersom man ikke har en av "ladebøttene" eller trafo som simulerer TN-Net for lader og bil.

Men det hindrer jo ikke at man kan lade 1-fase 230V på med andre elbiler. Og det hindrer vel heller ikke at man kan lade 1-fase med Renaulten, så lenge den går på L1 - N, L2 - N eller L3 - N. Med mindre jeg har hull i kunnskapene mine.

Og som flere påpeker, 22 kW gir 230V på alle tre fasene med 7,4 kW per fase ved 32A, men de bruker altså N og Jord slik at bilen er fornøyd og ikke melder feil.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

R for retard, aka sånne som meg som tydligvis er 100 år gammel og sverger til de gamle måtene ;) Slik jeg ser det er det jo ikke inovajson å lage direkte trafikkfarlig og ny funksjonalitet for noe som faktisk fungerer bra i nåværende form. Uansett hvor du har henda på rattet så kan du (også  i blinde) fomle deg frem til hendlene, mens med kun knapper på rattet så blir det bare surr. Har bevisst ikke nevnt Yoke-rattet her, for det er en historie for seg selv. 

Det var nå en måte å si det på 🤣 Neida jeg er definitivt for innovasjon, men akkurat det å droppe blinklyshendlenene er jeg ikke noe fan av, selv om jeg ikke har fått testa det ut.  Spesielt i rundkjøringer, som vi har mye av i Norge. Ja, finnes tredjepartsløsninger, men hadde nok ikke vært så keen på å bruke penger på det. Synes model 3'en jeg har med hendler, er perfekt. Elsker at det er så få fysiske knapper i bilen og at det er så god plass foran :)

Endret av Iterion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (23 timer siden):

Et annet spørsmål kommer jo også da: hvorfor!? Hva med å bruke tiden til ansatte og selskap til noe mer nyttig enn å sløse tiden på en bil som kun selges i et marked (siden Europa forbyr den pga. utforming samt at den er for dyr for Kina)? Eksempelvis en R-versjon av 3 og Y (for oss retarderte mennesker som ønsker hendel på ratt for blinklys og vindusviskere)? Hadde det vært det hadde jeg sterkt vurdert et kjøp og tror det da hadde vært en veldig attraktiv pakke i elbil-landskapet. Slik det nå er blitt er Tesla gode på pris, men har noen helt sinnsvake designvalg som skremmer vekk oss R-folk som liker den universelle utformingen som så og si alle andre merker har (av god grunn).

Model Y har da hendler for både blinklys og girskifting den. Løp og kjøp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nimrad said:

Enn så lenge.

Model Y Juniper kommer til sommeren ifølge ryktene. Om du er lur så venter du til da med å kjøpe gammel Y for Tesla vil nok kvitte seg med de da. Var jo noen som fikk sinnsykt gode deals på gamle Model 3 når Highland kom til Norge.

Men er jo lov å håpe at Juniper og får steer by wire, og isåfall klarer man nok fint å blinke på knappene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Iterion skrev (På 27.12.2023 den 2:39 PM):

Neida jeg er definitivt for innovasjon, men akkurat det å droppe blinklyshendlenene er jeg ikke noe fan av, selv om jeg ikke har fått testa det ut.  Spesielt i rundkjøringer, som vi har mye av i Norge.

Mener å ha hørt at det finnes særdeles få rundkjøringer i USA, og Tesla har kanskje samme oppfatningen som mange andre amerikanere har; at USA er hele verden. I vanlige lyskryss fungerer sikkert knapp for blinklys greit, så da er det ikke en stor greie der borte.

Men det må være særdeles knotete i rundkjøringer som det er mye av i Europa. For meg vil det være uaktuelt å kjøpe bil med blinklysknapper i den formen, uavhengig av hvilken produsent det er (for selv om jeg kjører Audi så ligger blinklys i rundkjøringer i hendene så det gjør jeg helt automatisk). Håper andre produsenter ikke tenker like kort som Tesla på dette punktet. Fortsetter det sånn, så må du vel snart inn på touch-skjermen, og inn i en eller annen bortgjemt undermeny for å slå på blinklyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...