Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Var det ikke Polestar som tapte flere hundretusen per bil de solgte i året som gikk da. Var ganske stygge tall. Kan alltids være en risiko for at prosjektet avsluttes plutselig. 

Jeg tror nok i praksis at det er få som kjøper tesla 3 eller ps2 når du kan få tesla y fra inventory enten ny eller demo for ca 499 til 520 tusen alt etter farge og valg på interiør og felger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Du må jo sammenligne likt da. Polestaren koster 536.000,- 

Du får en Model 3 med 629 km, inkl vinterhjul og hengerfeste

og ikke minst 4 hjulstrekk

For 530.000,-

da skal du like Polestar godt

 

 

IMG_0286.png

Penger er ikke alt. Kanskje noen synes det er verdt å betale det lille ekstra i dag for å unngå Tesla som selskap ;) 
Jeg har kjørt ice biler og elbiler med både fire og to hjuls trekk. Elbil med rwd om vinteren byr på bemerkelsesverdig lite problemer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (34 minutter siden):

Var det ikke Polestar som tapte flere hundretusen per bil de solgte i året som gikk da. Var ganske stygge tall. Kan alltids være en risiko for at prosjektet avsluttes plutselig. 

Jeg tror nok i praksis at det er få som kjøper tesla 3 eller ps2 når du kan få tesla y fra inventory enten ny eller demo for ca 499 til 520 tusen alt etter farge og valg på interiør og felger. 

Sant nok, men det kjøpet hadde jeg lett avventa med til model Y får samme type oppgradering som model 3.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 timer siden):

Litt irriterende 

Man må betale dobbel pris hvis man ikke registrerer seg

Mer Irriterende

Infoen om dette står på et klistremerke på laderen og bare på tysk

Jævlig irriterende

Appen finnes ikke i norsk app store

(selvopplevd i Berlin)

Ja, tenk om de hadde mulighet for betaling med kort, så hadde det sannsynligvis vært uproblematisk.

Dessverre er det ikke krav til kortbetaling på AC-ladere, så da tvinges man fort over til disse, selv der AC-lading er lett tilgjengelig, og å foretrekke ellers.

Med brikke/app-løsning så åpner det dessverre opp for slike forbruker-fiendtlige løsninger der man kan "straffe" folk for ikke å ville/kunne registrere seg. F.eks. løsninger som krever at du har bopel i landet, med dertilhørende person-nummer.

3l33t3 skrev (12 minutter siden):

Sammeligne 2wd med 4wd?? 😅

 

Ikke mye og lure på, selv om blinklys osv på rattet trekker ned på Model3.

Synes ikke det trekker ned, fordi det er lett og forholde seg til og lære seg til å bruke. Nå kommer det riktignok snart 3.dje-parts løsninger for de som absolutt må ha slikt, men bedre å lære seg å bruke det.

Ser jo nå at folk som har sagt at USS-sensorer er "obligatorisk", og Vision Only ikke har noe for seg. Med den siste oppdateringen er det flere som nå har måtte ty til kamel-svelging, og innrømmet at nå funker Vision Only minst like bra om ikke bedre enn sensorer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Var det ikke Polestar som tapte flere hundretusen per bil de solgte i året som gikk da. Var ganske stygge tall. Kan alltids være en risiko for at prosjektet avsluttes plutselig. 

Jeg tror nok i praksis at det er få som kjøper tesla 3 eller ps2 når du kan få tesla y fra inventory enten ny eller demo for ca 499 til 520 tusen alt etter farge og valg på interiør og felger. 

Hva er egentlig problemet med det for deg som kunde? Volvo blir ikke borte over natta?

Det du ender opp med er en bil som kostet mer å lage enn selger så for seg. Er ikke dette kjent som en god deal alle andre steder?

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en Fisker for et par dager siden, absolutt en snasen bil. Men veldig risikabelt å kjøpe et slikt merke, man vet ikke hvor mange år de blir i business. På forrige forsøk varte de ikke mange årene. Henrik Fisker er en fantastisk designer men som businessmann er han ikke mer enn middelmådig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 minutter siden):

Det var kortbetaling, men da altså dobbel pris om man betalte med kort

 

OK, så her har de altså åpnet opp for kortbruk, men diskriminerer ved å ta ublu priser fra de som ikke kan registrere seg.

Dette er det mulig for politikerne å hindre ved å kreve ikke-diskriminerende prising. Samtidig så kan det ha vært lokalpolitikere som står bak forskjellsbehandlingen.

Ufin sak, men det er intet der som sier at slik må det bli overalt hvor det tilbys kortbetaling. Dobbel pris kommer altså ikke av at kortbetaling er så mye dyrere å innføre, men et ønske om å melke noen kundegrupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Dette er det mulig for politikerne å hindre ved å kreve ikke-diskriminerende prising. Samtidig så kan det ha vært lokalpolitikere som står bak forskjellsbehandlingen.

Det trengs ikke, og er også sannsynligvis ikke uten videre mulig. Du trenger bare å kreve at priser (og da priser uten avtale) skal vises tydelig ved ladestedet synlig fra veien. I.e. et skilt tilsvarende til hva bensinstasjoner har i dag som sier raskt og enkelt hva du vil betale (uten avtale)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Det trengs ikke, og er også sannsynligvis ikke uten videre mulig. Du trenger bare å kreve at priser (og da priser uten avtale) skal vises tydelig ved ladestedet synlig fra veien. I.e. et skilt tilsvarende til hva bensinstasjoner har i dag som sier raskt og enkelt hva du vil betale (uten avtale)

Visst er det fullt mulig å kreve ikke-diskriminerende priser basert på betalingsmiddel.

Det hindrer ikke at man kan ha rabatt-ordning basert på registrert kundeforhold, men det kan kreves at det skal være åpent for alle å bli registrert kunde.

Lenke til kommentar

Wtf mener tesla selger her

Quote

 Bilen har mange typer lade ledninger med som 3 fase og 4 fase lade ledning, med overganger til stikkontakt, det medfølger også 2 stk type 2 lade ledning, en litt kortere og 1stk lang type2 ladekabel. Her har du virkelig i pose og sekk av ekstra ledninger, så slipper man ekstra kostnader på dette om noe skulle ryke.

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Fy, søren nå koker det inni hodet her. På fellesladerne fikk vi i fjor beskjed om at betaling og ladestart/stopp heretter skulle administreres gjennom Bilkraft-appen, og slutt med Elaway sin egen app.

Satt på jobb og skulle til å dra hjem igjen, men ville bare sjekke om det var ledige ladere. Der får jeg beskjed om at alle laderne er ute av drift, noe som dessverre ikke er uvanlig. Jeg velger likevel å kjøre bort til laderne, og ser at flere lyser grønt (ledig/ikke aktiv lading) og det er ledig foran disse, andre biler står og lader og viser blått lys.

Kjører derfor på plass, kobler meg til, og bipper brikken min, men etter en liten stund kommer rødt lys (feil), men merkelig nok henger den ikke på rødt lys, og ladeporten lyser hvitt istedet for rødt. prøver igjen, men samme resultat. Kobler derfor helt fra, kobler til igjen, men akkurat samme skjer.

Setter meg derfor inni bilen da jeg ikke orker å knote med dette ute i kulda, og prøver å ringe support. Pga helligdag, har de tydeligvis redusert åpningstid, men jeg må sjekke nettsidene for å finne info om åpningstider.

Inne på appen reklamerer de nå for ny Elaway-app, så etterhvert laster jeg ned denne, men den finner da ikke brukeren min. Oppdager at jeg må registrere meg på nytt. Så må jeg verifisere epostadressen før jeg får gå videre. Må da bestille tilgang på nytt.

Krysser av for at jeg bruker fellesladere, og når jeg skal velge ladeanlegg, så kommer borettslaget opp. Javel, så de er inkludert, men jeg har ikke blitt informert. Føkkings f..n, tenker jeg. Hvorfor klarer de pokker meg ikke å informere på forhånd?

Javel, bare å fortsette registrering med å legge inn alt av navn og adresse på nytt, selv om jeg måtte oppgi dette for å lage bruker i sted. Så legge inn kortinfo, og så legge til brikken igjen. Får så melding i appen om at brikken er aktiv. 

Ja, da skal jeg endelig få ladet, tror jeg, så jævlig godtroende og lettlurt som jeg til tider er. Nei, ikke pokker om det virker anderledes enn i sted.

Setter meg inn i bilen igjen, og leser mailen de skulle sende. I den så finner jeg altså ut at det tar inntil 10 dager, og de vil kontakte meg for å avtale å montere opp boks. Ja men for søren, jeg har jo sagt at jeg bruker fellesladere og IKKE skal ha egen lader.

Så der står jeg med bil som er lavt nivå på, og ikke får ladet. Jævla døgenikter. Vet ihvertfall at jeg skal ringe straks support åpner, og etter å ha fortalt den jeg snakker med om at jeg ikke klandrer vedkommende, men at jeg likevel må spørre hvilke gjeng med idioter som sitter i ledelsen og driftorganisasjonen der, som pokker ta meg IKKE sørger for info, og samtidig gjør ting så pokkers tungvint, og at det heller ikke er mulig å få kommet i gang med lading umiddelbart.

For et gjeng med brødfrø og dumskaller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da har jeg snakka med Elaway, som kunne informere meg om at dette var endret 14. desember (ikke hatt behov for å lade hjemme i perioden i mellom), men at egentlig skulle brukerne vært overført automatisk.

En hyggelig medarbeider fikk aktivert meg, så nå bør det være klart for å lade. Men ga mine klare tilbakemeldinger, på en rolig og høflig måte, men hvor det likevel ikke burde være tvil om at jeg er temmelig irritert over hvor elendig jobb selskapet har gjort her.

Også gitt klar beskjed om at de må slutte sporenstreks med å bytte betalingspartner/betalingsløsning.

Jeg er fremdeles mektig irritert på selskapet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det hadde vært drømmen. Fast parkeringsplass, og lader som er låst til meg som bruker, gjerne betaling over strømregninga.

Nå går jeg jo glipp av ting som å få balansert cellene, forvarming og lader tilgjengelig for meg til alle døgnets tider. Ikke må ut å flytte bilen, eller risikere at alle laderne er opptatt.

Og så virker det som jeg antageligvis går glipp av strømstøtten på ladinga. Den virker det som borettslaget stikker av med for oss på fellesladerne. Usikker på hvordan det er for de med garasjeplass og dedikert lader, siden ladeløsningen er 2-delt. De med garasjeplass betaler vel et fast beløp per måned.

På den annen side, jeg slipper å betale dyrt i en tilknytningsavgift for ladeboks, men det bakes inn i påslaget på 60 øre per kWh på spotprisen, og så tar som sagt Elaway 59,- per måned per bruker som er tilknyttet felles-laderne.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snowleopard said:

Ja, det hadde vært drømmen. Fast parkeringsplass, og lader som er låst til meg som bruker, gjerne betaling over strømregninga.

Nå går jeg jo glipp av ting som å få balansert cellene, forvarming og lader tilgjengelig for meg til alle døgnets tider. Ikke må ut å flytte bilen, eller risikere at alle laderne er opptatt.

Og så virker det som jeg antageligvis går glipp av strømstøtten på ladinga. Den virker det som borettslaget stikker av med for oss på fellesladerne. Usikker på hvordan det er for de med garasjeplass og dedikert lader, siden ladeløsningen er 2-delt. De med garasjeplass betaler vel et fast beløp per måned.

På den annen side, jeg slipper å betale dyrt i en tilknytningsavgift for ladeboks, men det bakes inn i påslaget på 60 øre per kWh på spotprisen, og så tar som sagt Elaway 59,- per måned per bruker som er tilknyttet felles-laderne.

Høres ut som en grei deal dette, hvis du slipper både å betale for ladeboks samt å gå opp i effektledd på nettleia blir det samlet ganske rimelig.

Du får smøre deg med tålmodighet. Når de verste innkjøringsproblemene er over fungerer det nok som de fleste andre systemer godt.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...