Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Wisd0m skrev (8 minutter siden):

Høres ut som en grei deal dette, hvis du slipper både å betale for ladeboks samt å gå opp i effektledd på nettleia blir det samlet ganske rimelig.

Du får smøre deg med tålmodighet. Når de verste innkjøringsproblemene er over fungerer det nok som de fleste andre systemer godt.

Før var effekten opp til 22 kW om bil støttet det. Det er satt ned til max 7,4 kW, men pga dynamisk effekt, vil man fort få lavere effekt, og usikkert ferdigtidspunkt.

Utrolig nok så får man som regel begrenset fart på natta der effektbehovet ellers er lavt og pris er lav, men full fart på dagtid, når effekten burde vært redusert pga totalt effektbruk. Det burde altså vært motsatt, at man skrudde opp effekt på natta når det er lite av annen samtidig bruk.

Bilen min blir gjerne ferdig på 7-8 timer når jeg jeg lader med full effekt fra temmelig tomt. Nå opplever jeg ofte at jeg ikke blir ferdig før i 12-tiden, selv om jeg satte bilen til lading i 9-tiden på kvelden. Og som sagt, effekten er lavest midt på natta!

Synes ikke dette henger på greip i det hele tatt.

Edit: Når alt fungerer og er oppe og kjører, er det stort sett lite å klage på. Men går sikringa for ladeanlegget, så står man der uten å få ladet.

Og laderne blir fort opptatt nært store utfartsdager, selv av ikke-ladende biler. og ladende biler flyttes ikke når de blir ferdig. Og på toppen av dette, så kan man altså ikke være garantert at bilen er klar på morgenen når folk flest trenger det.

Så savnet etter egen ladeboks er der. Riktignok ikke overhengende, men har vært flere ganger at det ikke leverer som forventet, eller man av flere grunner ikke får koblet til når behovet er der.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

Før var effekten opp til 22 kW om bil støttet det. Det er satt ned til max 7,4 kW, men pga dynamisk effekt, vil man fort få lavere effekt, og usikkert ferdigtidspunkt.

Utrolig nok så får man som regel begrenset fart på natta der effektbehovet ellers er lavt og pris er lav, men full fart på dagtid, når effekten burde vært redusert pga totalt effektbruk. Det burde altså vært motsatt, at man skrudde opp effekt på natta når det er lite av annen samtidig bruk.

Bilen min blir gjerne ferdig på 7-8 timer når jeg jeg lader med full effekt fra temmelig tomt. Nå opplever jeg ofte at jeg ikke blir ferdig før i 12-tiden, selv om jeg satte bilen til lading i 9-tiden på kvelden. Og som sagt, effekten er lavest midt på natta!

Synes ikke dette henger på greip i det hele tatt.

Edit: Når alt fungerer og er oppe og kjører, er det stort sett lite å klage på. Men går sikringa for ladeanlegget, så står man der uten å få ladet.

Og laderne blir fort opptatt nært store utfartsdager, selv av ikke-ladende biler. og ladende biler flyttes ikke når de blir ferdig. Og på toppen av dette, så kan man altså ikke være garantert at bilen er klar på morgenen når folk flest trenger det.

Så savnet etter egen ladeboks er der. Riktignok ikke overhengende, men har vært flere ganger at det ikke leverer som forventet, eller man av flere grunner ikke får koblet til når behovet er der.

Det må være slitsom å ha det slik. Har kjørt 25 000km på 9mnd og har kun brukt hurtig lading 3 ganger resten hjemme eller hos familie. Ladekabler ligger i garasjen. Skønner godt at ikke el bil er for alle. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Det må være slitsom å ha det slik. Har kjørt 25 000km på 9mnd og har kun brukt hurtig lading 3 ganger resten hjemme eller hos familie. Ladekabler ligger i garasjen. Skønner godt at ikke el bil er for alle. 

Nå høres det nok værre ut enn det vanligvis er. Er jo ikke alltids man kommer hjem med nesten tomt batteri på kvelden, og må ha "fullt" til neste morgen. Og lader man til 90 % dagen før dagen, så er man som regel greit i gang. Men man kan altså ikke basere seg på å lade til 100 % i løpet av natta om man må/ønsker å dra tidlig om morgenen på ny langtur.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Ja, det hadde vært drømmen. Fast parkeringsplass, og lader som er låst til meg som bruker, gjerne betaling over strømregninga.

Nå går jeg jo glipp av ting som å få balansert cellene, forvarming og lader tilgjengelig for meg til alle døgnets tider. Ikke må ut å flytte bilen, eller risikere at alle laderne er opptatt.

Og så virker det som jeg antageligvis går glipp av strømstøtten på ladinga. Den virker det som borettslaget stikker av med for oss på fellesladerne. Usikker på hvordan det er for de med garasjeplass og dedikert lader, siden ladeløsningen er 2-delt. De med garasjeplass betaler vel et fast beløp per måned.

På den annen side, jeg slipper å betale dyrt i en tilknytningsavgift for ladeboks, men det bakes inn i påslaget på 60 øre per kWh på spotprisen, og så tar som sagt Elaway 59,- per måned per bruker som er tilknyttet felles-laderne.

Hva ligger tilknytningsavgiften på? Har hørt mellom 18 og 30 tusen så varier tydeligvis ganske mye.

Betalte 5 tusen for ladeboks med 7.4 meter kabel og 6 tusen for elektrikerarbeid for å koble til. Valgte tykk kabel så jeg fikk 22kW, men så kom det jo effektariff på nettleia så lader bare med 4-5kW..

Edit: jeg fikk og bytta termostater på badene til "smarte" og inkludert elbilladeren så kvalifiserte jeg da til Enova støtte og fikk en 6000kr utbetalt fra dem og 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Hva ligger tilknytningsavgiften på? Har hørt mellom 18 og 30 tusen så varier tydeligvis ganske mye.

Betalte 5 tusen for ladeboks med 7.4 meter kabel og 6000 for elektrikerarbeid for å koble til. Valgte tykk kabel så jeg fikk 22kW, men så kom det jo effektariff på nettleia så lader bare med 4-5kW..

Mener den ligger på 5-6 K, men er ikke helt sikker. Og usikker på om beløpet er endret. Men om man leier ut eller selger, så må i utgangspunktet nåværende bruker si opp, og ny leietaker/eier må betale samme tilknytningsavgiften.

Ingen slik avgift for oss som leier, selvsagt. Det bakes inn i ladeprisen/månedsavgiften.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Mener den ligger på 5-6 K, men er ikke helt sikker. Og usikker på om beløpet er endret. Men om man leier ut eller selger, så må i utgangspunktet nåværende bruker si opp, og ny leietaker/eier må betale samme tilknytningsavgiften.

Ingen slik avgift for oss som leier, selvsagt. Det bakes inn i ladeprisen/månedsavgiften.

Ahh! Er jo tåpelig det må betales flere ganger, men høres litt ut som en annen avgift enn det jeg tenker på da. Vet om flere som har fått koblet opp strøm til ladeboks på veggen men må betale mye for at de faktisk skal sette en lader på festet som er montert.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ahh! Er jo tåpelig det må betales flere ganger, men høres litt ut som en annen avgift enn det jeg tenker på da. Vet om flere som har fått koblet opp strøm til ladeboks på veggen men må betale mye for at de faktisk skal sette en lader på festet som er montert.

Er nok lagt opp slik at boks kan hektes på, og så aktiveres den i appen, om jeg forstod det riktig. Boksen leveres av Elaway, ferdig oppsatt fra dems side. Dog, ut fra meldingen jeg fikk, kan det nesten se ut som de har endret praksis, og det er Elaway som fysisk monterer boksen og hjelper en med å koble bruker/brikke mot den enkelte boksen.

For fellesladere er det bare ting som skal gjøres i app, og så må det godkjennes/verifiseres sentralt, om ikke dette bare beror på de problemene de har hatt med overgangen. Jeg var helt tydeligvis ikke den eneste som har slitt med dette.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Vet om flere som har fått koblet opp strøm til ladeboks på veggen men må betale mye for at de faktisk skal sette en lader på festet som er montert.

Mye og mye. 
Jeg har det slik i et sameie hvor vi har gått for en løsning med oppsett av et slikt ladeanlegg i fellesgarasje hvor seksjonseiere har egne p-plasser. Alle plasser har opplegg med brakett for ZapTec lader. De som ikke «kjøper» laderen betaler ingenting. Vi med elbil måtte kjøpe lader oppsatt på brakett til ca 17 tusen i 2021. Prisen er fast kr 1.50 pr kwt og går ikke på seksjonseieres målere. Noe som betyr at man lader «straks» og slipper å tenke på tidsramme. Man kopler til når man har behov for det og lader til en og samme pris.
Faktureres per mnd via operatør charge365.

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føljetongen fortsetter...

Skulle sette på ladingen før jeg gikk på jobb. Får til å starte ladingen, men så trippa bilen...

Ingenting som virket nå, så tipper enten 12V-batteriet eller sikring røyk. Får se hvor mye jeg orker å feilsøke selv.

Så da står den nå og opptar en ladeplass, og jeg må ringe NAF Veihjelp. Er på jobb nå, og kommer ikke hjem før litt før midnatt, så tenker jeg ringer de i morgen i stedet, men sjekker om den har "klikket" seg i orden i mellomtiden (tviler, men håper)...

Lenke til kommentar
4 hours ago, Snowleopard said:

Føljetongen fortsetter...

Skulle sette på ladingen før jeg gikk på jobb. Får til å starte ladingen, men så trippa bilen...

Ingenting som virket nå, så tipper enten 12V-batteriet eller sikring røyk. Får se hvor mye jeg orker å feilsøke selv.

Så da står den nå og opptar en ladeplass, og jeg må ringe NAF Veihjelp. Er på jobb nå, og kommer ikke hjem før litt før midnatt, så tenker jeg ringer de i morgen i stedet, men sjekker om den har "klikket" seg i orden i mellomtiden (tviler, men håper)...

Om det er 12V burde du få det ladet så raskt som mulig for å unngå ytterligere skader på batteriet. Blybatterier tåler utlading veldig dårlig.

Edit: med mindre det er en nyere Tesla du har? De har Lithiumbatteriet med BMS så tar ikke skade av å bli tom, men også veldig sjelden det er noe problem der da..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Om det er 12V burde du få det ladet så raskt som mulig for å unngå ytterligere skader på batteriet. Blybatterier tåler utlading veldig dårlig.

Edit: med mindre det er en nyere Tesla du har? De har Lithiumbatteriet med BMS så tar ikke skade av å bli tom, men også veldig sjelden det er noe problem der da..

Nei, det er en Hyundai Kona. Og jeg kjører mest langkjøring, så burde ikke være det med 12V-batteri, som jeg vet noen med Kona har hatt problem med. Har ikke hatt problemer med batteriet annet enn 4 selvforskyldte episoder som er lenge siden. Den siste var da guttungen lånte bilen i høstferien.

Ladet forøvrig på en SuC på vei hjem fra juleferie, og ladet og en time på AC-lader på fredag 22. des. Ellers har bilen stort sett stått stille. i mellomtiden.

Dermed kan jeg ikke si jeg har noe tro på at 12V-batteriet var så lavt. Bilen hadde også fått stått i varm garasje i går her på jobb, så da hadde den fått varmet seg og all snø smeltet av.

Jeg har mest tro på at den må ha fått en "karamell" i forbindelse med forsøk på å lade, men som altså feilet. Plutselig var bilen helt død, og ville ikke reagere på noe. Ikke sentrallåsen heller, så måtte låse manuelt med fysisk nøkkel. og ikke lys i display eller annet, enn et lite gult nøkkelsymbol.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Snowleopard said:

Nei, det er en Hyundai Kona. Og jeg kjører mest langkjøring, så burde ikke være det med 12V-batteri, som jeg vet noen med Kona har hatt problem med. Har ikke hatt problemer med batteriet annet enn 4 selvforskyldte episoder som er lenge siden. Den siste var da guttungen lånte bilen i høstferien.

Ladet forøvrig på en SuC på vei hjem fra juleferie, og ladet og en time på AC-lader på fredag 22. des. Ellers har bilen stort sett stått stille. i mellomtiden.

Dermed kan jeg ikke si jeg har noe tro på at 12V-batteriet var så lavt. Bilen hadde også fått stått i varm garasje i går her på jobb, så da hadde den fått varmet seg og all snø smeltet av.

Jeg har mest tro på at den må ha fått en "karamell" i forbindelse med forsøk på å lade, men som altså feilet. Plutselig var bilen helt død, og ville ikke reagere på noe. Ikke sentrallåsen heller, så måtte låse manuelt med fysisk nøkkel. og ikke lys i display eller annet, enn et lite gult nøkkelsymbol.

Hyundai er jo ikke akkurat fremmed for plutselig døde 12V batterier da så ville ikke utelukket det..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Hyundai er jo ikke akkurat fremmed for plutselig døde 12V batterier da så ville ikke utelukket det..

Jeg ga deg akkurat grunnene for at jeg ser det som usannsynlig. Det og at det skjedde så plutselig ved forsøk på å lade. Det er altså den mest sannsynlige årsaken at det er pga feil-kommunikasjon med laderen.

Selvsagt utelukker jeg det ikke helt, men som sagt, de problemene som meldes, er gjerne fra de som stort sett driver nærtransport, noe jeg i svært liten grad holder på med, og aktiviteten forut tilsier at batteriet er blitt ladet tilstrekkelig.

Og noen tidlige tilfeller var pga bl.a. bagasjeromsluke som var feiljustert og slet med å lukke seg skikkelig. Dette er jeg selvsagt obs på, og som sagt, ikke har hatt problemer med ennå.

Lenke til kommentar

Ja, da er bilen endelig på lading, 12V hadde falt til under 6, og jeg er bedt om å kontakte forhandleren for garantibytte av dette batterriet.

Det som er rart, er at jeg fikk jo start på bilen og kjørte den til laderen, så siden den ikke fikk låst seg selv elektronisk (bakdøra på passasjersiden lot seg ikke låse manuelt engang), så tipper jeg den har tappet seg ned i løpet av gårkvelden og natta, og at det ikke var initialt problem.

Så nå skal jeg ringe forhandleren, men bilen tar lading, og på 12V.

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål kommer jo også da: hvorfor!? Hva med å bruke tiden til ansatte og selskap til noe mer nyttig enn å sløse tiden på en bil som kun selges i et marked (siden Europa forbyr den pga. utforming samt at den er for dyr for Kina)? Eksempelvis en R-versjon av 3 og Y (for oss retarderte mennesker som ønsker hendel på ratt for blinklys og vindusviskere)? Hadde det vært det hadde jeg sterkt vurdert et kjøp og tror det da hadde vært en veldig attraktiv pakke i elbil-landskapet. Slik det nå er blitt er Tesla gode på pris, men har noen helt sinnsvake designvalg som skremmer vekk oss R-folk som liker den universelle utformingen som så og si alle andre merker har (av god grunn).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Med tanke på at dagens Teslaer ikke overlever vaskehallen på bensinstasjonen så bør nok det tas med en klype salt.

Hvafornoe? Fordi Tesla ikke overlever vaskehall så er ikke Cybertruck den teslaen som vader best?

The Very End skrev (32 minutter siden):

skremmer vekk oss R-folk

Hva er R-folk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...