Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

36 minutes ago, The Very End said:

Et annet spørsmål kommer jo også da: hvorfor!? Hva med å bruke tiden til ansatte og selskap til noe mer nyttig enn å sløse tiden på en bil som kun selges i et marked (siden Europa forbyr den pga. utforming samt at den er for dyr for Kina)? Eksempelvis en R-versjon av 3 og Y (for oss retarderte mennesker som ønsker hendel på ratt for blinklys og vindusviskere)? Hadde det vært det hadde jeg sterkt vurdert et kjøp og tror det da hadde vært en veldig attraktiv pakke i elbil-landskapet. Slik det nå er blitt er Tesla gode på pris, men har noen helt sinnsvake designvalg som skremmer vekk oss R-folk som liker den universelle utformingen som så og si alle andre merker har (av god grunn).

R-Folk?

Kommer vel forøvrig en "plaid" model 3 snart ifølge ryktene, og mulig den får steer-by-wire som Cybertruck som jo gjør blinklysknapper vesentlig mere brukbar.

Tror hele greia med knapper på rattet er dårlig timing som så mye annet hos Tesla. Steer-by-wire var sikkert egentlig planlagt å være på plass før de fjernet stalks men de bare kjører på.

Også jobber jo selskaper på spreng med å få ut stalks man kan ettermontere vil jeg tro. Det er jo allerede kommet noe til Model S. Får det aller meste av 3eparts ekstrautstyr til Tesla.

Om Tesla laget samme bilene som alle andre ville de neppe vært så suksessfulle som de er i dag. Mulig de tillogmed ville gått dukken.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (2 minutter siden):

Den skal fungere som båt.  Noe helt annet enn vading.

Ja, jeg skjønner du prøve å få ut Tesla-hatet ditt, men her kommenterte du altså på at "Cybertruck er beste Teslaen til kjøring i vann" med at man må ta det med en klype salt. Hvilken annen Tesla er bedre på det enn Cybertruck lurer jeg på?

Lenke til kommentar
The Very End skrev (43 minutter siden):

Et annet spørsmål kommer jo også da: hvorfor!? Hva med å bruke tiden til ansatte og selskap til noe mer nyttig enn å sløse tiden på en bil som kun selges i et marked (siden Europa forbyr den pga. utforming samt at den er for dyr for Kina)? Eksempelvis en R-versjon av 3 og Y (for oss retarderte mennesker som ønsker hendel på ratt for blinklys og vindusviskere)? Hadde det vært det hadde jeg sterkt vurdert et kjøp og tror det da hadde vært en veldig attraktiv pakke i elbil-landskapet. Slik det nå er blitt er Tesla gode på pris, men har noen helt sinnsvake designvalg som skremmer vekk oss R-folk som liker den universelle utformingen som så og si alle andre merker har (av god grunn).

Selges jo 3 part ekstra utstyr. Så Tesla lener seg nok bare fint på dette. Det som er fint med tesla, er det ett problem kommer det 3 parts utstyr ganske fort. Anbefaler dog å prøve det over litt tid, jeg var også skeptisk men er det ikke lengre.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Kan legge til at jeg fikk byttet ladeporten på bilen i forbindelse med service, maks en måned siden, da jeg slet med at den ikke ville så lett åpne seg, og indikatorlyset i porten hadde tatt kvelden.

Såpass ja. Hvilken årsmodell av Kona har du? Og vet du om bilen vedlikeholder strøm på 12v batteriet no ala det Tesla gjør? Virker ikke helt som det mtp det har falt såpass mye som du skrev, selv med lading av bil bare for noen dager siden og du har hatt noen langturer også. Men klart, kulda tærer jo fort på 12v batteriet.  Bra du har fått den på lading nå da i det minste, får satse på at det kun er 12v batteriet og ikke noe mer som dukker opp da :)

Lenke til kommentar
Iterion skrev (4 minutter siden):

Såpass ja. Hvilken årsmodell av Kona har du? Og vet du om bilen vedlikeholder strøm på 12v batteriet no ala det Tesla gjør? Virker ikke helt som det mtp det har falt såpass mye som du skrev, selv med lading av bil bare for noen dager siden og du har hatt noen langturer også. Men klart, kulda tærer jo fort på 12v batteriet.  Bra du har fått den på lading nå da i det minste, får satse på at det kun er 12v batteriet og ikke noe mer som dukker opp da :)

Dette er en 2019-modell hentet ut i slutten av mars det året.

Bilen min har vedlikeholdslading av 12V fra hovedbatteri, som stopper om bilen er under en viss SoC, men usikker på grensen her. Har aldri hatt 12V-problemer før, bortsett fra ved det som kan kalles brukerfeil. Bilen har fint stått både 2 og 3 uker ubrukt, både sommer og vinter, uten at jeg har hatt problemer før.

Jeg tenker bilen har brikka på en feil, og så har 12V ladet ut når den ikke har vært fullstendig "lukket", i og med at bakdøra på høyre side ikke ville fungere mekanisk engang. Låseknappen var "lealaus", noe jeg aldri har opplevd før, men nok har skjedd pga brikkingen.

Som sagt, pga ladingen, og at jeg fikk kjørt bilen til laderen, tror jeg ikke "tomt" 12V-batteri var årsaken da det skjedde, men at timene fra litt før 15 i går til nå 8:30 i dag morges, har vært nok til å tømme det langt ned. Ellers ville jeg neppe ha hatt strøm til å starte bilen og kjøre de ca 100-150 m. til laderne.

Men fordi det kom ned til så lavt, tror NAF-fyren at celler er blitt ødelagt, så forventer å få nytt batteri på garantien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Hvilke biler kan lade med 22kw? Fant bare gamle lister. 

 

På de nye easee modellene så er det en 11 og en 22 kilowatt utgave, var det også slik på den gamle? 

Svært få nye biler har 22 kW som mulighet, stort sett noen få som har det som tilvalg. 11 kW er mer enn nok hjemme, men er veldig kjekt på gatelading/destinasjonslading, da selv et ganske stort batteri kan fylles opp på noen få timer.

Vet gamle TMS/TMX hadde det om du bestilte med dobbellader, men ikke nye modeller (noen med "oppgradert" til 16 kW). Renault Zoe og flere av de eldste bilene uten hurtiglading, støttet 22 kW.

Mener fisker har 22 kW (tillegg på noen varianter), Lucid er det vel standard på og MB har det vel som tilvalg på noen av topp-modellene. Ser ikke noen steder med oppdatert info.

Mulig excel-arket til Hr. Finstad har en mulighet til å filtrere på dette, på elbilforum. Sjekk linkene i første innlegget her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Hvilke biler kan lade med 22kw? Fant bare gamle lister. 

Mitt inntrykk er at det knapt lages biler med 22kw ombordlader. Lotus Eletre har vel støtte for dette. Spørs om det er verdt det i det hele tatt. Effektledd er nok kommet for å bli, så det blir jo ekstremt dyrt å lade så fort.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Bare å be om nytt batteri ja, om ikke blir du nok mere plaget.

Ioniq 5 eiere får vel nytt batteri månedlig så Hyundai har nok en del batteriet på lager :p

 

Time er avtalt, medio januar, så om de ikke har på lager, forventer jeg de bestiller ett til meg før timen.

På den annen side, jeg leser om de som har gått til det skritt å kjøpe nytt batteri for egne kroner, rett og slett for å få ett som fysisk passer, men samtidig har mer energi slik at det tåler mer før det blir tomt.

Ville nok valgt det som løsning selv om jeg hadde vært plaget av de generelle problemene noen opplever.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Dette er en 2019-modell hentet ut i slutten av mars det året.

Bilen min har vedlikeholdslading av 12V fra hovedbatteri, som stopper om bilen er under en viss SoC, men usikker på grensen her. Har aldri hatt 12V-problemer før, bortsett fra ved det som kan kalles brukerfeil. Bilen har fint stått både 2 og 3 uker ubrukt, både sommer og vinter, uten at jeg har hatt problemer før.

Jeg tenker bilen har brikka på en feil, og så har 12V ladet ut når den ikke har vært fullstendig "lukket", i og med at bakdøra på høyre side ikke ville fungere mekanisk engang. Låseknappen var "lealaus", noe jeg aldri har opplevd før, men nok har skjedd pga brikkingen.

Som sagt, pga ladingen, og at jeg fikk kjørt bilen til laderen, tror jeg ikke "tomt" 12V-batteri var årsaken da det skjedde, men at timene fra litt før 15 i går til nå 8:30 i dag morges, har vært nok til å tømme det langt ned. Ellers ville jeg neppe ha hatt strøm til å starte bilen og kjøre de ca 100-150 m. til laderne.

Men fordi det kom ned til så lavt, tror NAF-fyren at celler er blitt ødelagt, så forventer å få nytt batteri på garantien.

Ok. Vedlikeholdslading av 12v batteriet fra hovedbatteriet er så deilig og er et must spør du meg. Ja det er nok da blitt tømt såpass mye at cellene kanskje har tatt skade vil jeg tro. Bra det ikke var helt tomt da :) Forsåvidt lurt å ha bilen koblet til strøm om den ikke skal brukes på 2-3 uker, men det vet du sikkert. Har min TM3 kobla til strøm nå og jeg er kun borte rundt en uke. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ok. Vedlikeholdslading av 12v batteriet fra hovedbatteriet er så deilig og er et must spør du meg. Ja det er nok da blitt tømt såpass mye at cellene kanskje har tatt skade vil jeg tro. Bra det ikke var helt tomt da :) Forsåvidt lurt å ha bilen koblet til strøm om den ikke skal brukes på 2-3 uker, men det vet du sikkert. Har min TM3 kobla til strøm nå og jeg er kun borte rundt en uke. 

Fellesladere, så må lade om jeg ikke bare skal stå og ta opp plass. Og ingen strøm for vedlikeholdslading og balansering, tvilsomt at den gjør dette i det hele tatt når bilen melder full. Da kutter den nok strømmen totalt.

En av grunnene til at jeg gjerne skulle fått kobla den til en ekte hjemmelader uten betalingsstyring, eller rett og slett på schuko med nødladeren. Tror den hadde hatt godt av å balansere cellene nå.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Fellesladere, så må lade om jeg ikke bare skal stå og ta opp plass. Og ingen strøm for vedlikeholdslading og balansering, tvilsomt at den gjør dette i det hele tatt når bilen melder full. Da kutter den nok strømmen totalt.

En av grunnene til at jeg gjerne skulle fått kobla den til en ekte hjemmelader uten betalingsstyring, eller rett og slett på schuko med nødladeren. Tror den hadde hatt godt av å balansere cellene nå.

Ah den er litt kjip. Nei når bilen er full gjør den ikke det, men på min TM3 tappes batteriet med rundt 1% i døgnet for å vedlikeholde alt av elektriske komponenter. Gjør nok noe av det samme på Kona. Ja veldig kjekt med hjemmelader, skal ikke påstå noe annet :) Veldig greit å kunne vedlikeholdslade akkurat når man vil. Har bilen min i privat garasje noe jeg setter veldig pris på. Litt dyrt med ladeboks bare mtp garasjen ligger en 15 ish meter fra huset og sikringsboks 😛 Har schuko også som kan brukes da jeg tidligere fikk en elektriker kompis til å dra ned en skikkelig kabel for meg. Har ikke hatt noe problemer med verken 12v batteriet eller startproblemer til nå. TM3 2021 mod. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Iterion said:

Ah den er litt kjip. Nei når bilen er full gjør den ikke det, men på min TM3 tappes batteriet med rundt 1% i døgnet for å vedlikeholde alt av elektriske komponenter. Gjør nok noe av det samme på Kona. Ja veldig kjekt med hjemmelader, skal ikke påstå noe annet :) Veldig greit å kunne vedlikeholdslade akkurat når man vil. Har bilen min i privat garasje noe jeg setter veldig pris på. Litt dyrt med ladeboks bare mtp garasjen ligger en 15 ish meter fra huset og sikringsboks 😛 Har schuko også som kan brukes da jeg tidligere fikk en elektriker kompis til å dra ned en skikkelig kabel for meg. Har ikke hatt noe problemer med verken 12v batteriet eller startproblemer til nå. TM3 2021 mod. 

Tesla monitorerer 12V batteriet hele tiden og lader ved behov. Den monitorerer tillogmed temperaturen på 12V batteriet. 

2021 mod så har du kansje lithiumbatteriet og ikke bly? Litt usikker på akkurat når de byttet.

Bly:tesla-model-3-dashcam-power-12v.thumb.jpg.95bb9222d3bdc32c2d6c1fa89b758e0a.jpg

Lithium:

eADScbr8xcHj0EJ-0w8oQaNyXrg8J-Ua3wbtynitAXM.thumb.jpg.3247ad27bb3137fe8f417fa7d72e6c2a.jpg

Sistnevnte varer nok like lenge som bilen så slipper å noensinne tenke på det forhåpentligvis.

Aldri trengt å lade 12V batteriet i min 4 år gamle Tesla og det funker enda fint, men om det ryker og jeg ikke får nytt på grantien vil jeg vurdere 3eparts lithiumerstatning. Koster mer men veier halvparten og varer forhåpentligvis vesentlig lenger. Virker som Tesla sier ifra om batteriet er dårlig så man slipper plutselig død bil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Snowleopard said:

Time er avtalt, medio januar, så om de ikke har på lager, forventer jeg de bestiller ett til meg før timen.

På den annen side, jeg leser om de som har gått til det skritt å kjøpe nytt batteri for egne kroner, rett og slett for å få ett som fysisk passer, men samtidig har mer energi slik at det tåler mer før det blir tomt.

Ville nok valgt det som løsning selv om jeg hadde vært plaget av de generelle problemene noen opplever.

De bør sjekke om det er noe lekkasjeproblem på 12V bussen. 12V batteriet burde ikke bare lade seg ut. Om om det er en underliggende feil som forårsaket problemet så hjelper det jo ikke å bare bytte 12V batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...