Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (3 timer siden):

Spm sagt, forskjellige biler med forskjellige kvaliteter. Amerikanske produsenter har alltid tilbudt mye motoreffekt og mye plass pr krone i forhold til europeiske produsenter, uten at det har appelert noe særlig til europeiske kunder. Tradisjonellt har europeiske kunder prioritert andre ting.

 

Hovedårsaken til det er jo lave priser på fuel "over there" og ikke minst at amerikanerne har tilrettelagt landet sitt for bilkjøring, noe som er mangelvare her hjemme på berget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 6.1.2024 at 3:43 PM, AL123 said:

Spm sagt, forskjellige biler med forskjellige kvaliteter. Amerikanske produsenter har alltid tilbudt mye motoreffekt og mye plass pr krone i forhold til europeiske produsenter, uten at det har appelert noe særlig til europeiske kunder. Tradisjonellt har europeiske kunder prioritert andre ting.

Det er et greit argument om det hadde vært BMW, Merce eller Audi man konkurrerte mot. 
 

Men salgsstatistikken taler sitt tydelige språk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det er et greit argument om det hadde vært BMW, Merce eller Audi man konkurrerte mot. 
 

Men salgsstatistikken taler sitt tydelige språk. 

Amerikanerene har aldri noengang klart å lage noe troverdig alternativ til BMW, Mercedes eller Audi. Hva salgstallene sier vil vel enhever legge sin egen tolkning i , så veldig tydelig er nok ikke det språket. Historien forteller oss at det har vært noen streifere, iallefall sett med norske øyne. Tesla Model Y er en, Chrysler Neon var en annen. Utover det har det vært glissent med amerikanske biler, iallefall her på berget.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Det er et greit argument om det hadde vært BMW, Merce eller Audi man konkurrerte mot. 
 

Men salgsstatistikken taler sitt tydelige språk. 

Ser man på hva som har vert bestselgere må i alle fall jeg langt ned på lista for å finne noe jeg liker

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_automobiles

Lada Ford VW og Toyota domminerer. At Tesla gjerne havner der er helt ok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 5.1.2024 den 6:59 PM):

Nå vet jeg ikke hva Teslas filosofi er angående skjermbruk, men jeg vil helst måtte bruke skjermen minst mulig når jeg trenger å konsentrere meg om trafikken.

Hvilket ER Tesla sin designfilosofi ang. skjermbruk. Spot on! Skjermen skal kun brukes når bilen står stille. Resten er på knapper på rattet eller stemmekommandoer. Fungerer svært godt etter mitt syn. Bruker aldri skjermen mens jeg kjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Hvilket ER Tesla sin designfilosofi ang. skjermbruk. Spot on! Skjermen skal kun brukes når bilen står stille. Resten er på knapper på rattet eller stemmekommandoer. Fungerer svært godt etter mitt syn. Bruker aldri skjermen mens jeg kjører.

Hvis det er designfilosofien til Tesla så har de gjort en elendig jobb etter mitt syn. Har aldri kjørt en bil som krever mer oppmerksomhet andre steder enn på veien. Nå har jeg et halvt år opplæring på div stemmekommandoer så nå funker det ca halvparten av gangene jeg prøver. For konas del som er enda mindre komfortabel med det brukes skjermen hele veien til å gjøre ting. Jeg ser virkelig frem til å få S3XY knobs. Blir et stort steg opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

Historien forteller oss at det har vært noen streifere, iallefall sett med norske øyne. Tesla Model Y er en, Chrysler Neon var en annen.

Streifer er vel ikke ordet jeg ville brukt om bilmodellen som har en fjerdedel av hele bilmarkedet(!),
og som bare er én av modellene som gjør Tesla til mestselgende bilmerke i Norge i dag.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (24 minutter siden):

Streifer er vel ikke ordet jeg ville brukt om bilmodellen som har en fjerdedel av hele bilmarkedet(!),
og som bare er én av modellene som gjør Tesla til mestselgende bilmerke i Norge i dag.

I historisk perspektiv så må det litt mer til enn bare et par år med gode salg. Jeg tror jo det kommer til å fortsette, men den er vel fortsatt et stykke fra en fjerdedel av hele bilmarkedet selv om den har solgt veldig bra et par år nå.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

I historisk perspektiv så må det litt mer til enn bare et par år med gode salg. Jeg tror jo det kommer til å fortsette, men den er vel fortsatt et stykke fra en fjerdedel av hele bilmarkedet selv om den har solgt veldig bra et par år nå.

De har toppet listene i minst 3 år. Først med TM3, så 2 år med TMY, og dette er på rad. Og det er veldig lite som tyder på at noen andre skal klare å vippe de av "tronen" i løpet av 2024, knapt nok i 2025 heller.

Volvo EX30 er vel den som kommer nærmest, men den blir for liten og for nært TMY RWD i pris. For all del, den kommer til å selge godt. Men jeg tror ikke den vil selge godt nok til å endre på topp-plasseringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

De har toppet listene i minst 3 år. Først med TM3, så 2 år med TMY, og dette er på rad. Og det er veldig lite som tyder på at noen andre skal klare å vippe de av "tronen" i løpet av 2024, knapt nok i 2025 heller.

Volvo EX30 er vel den som kommer nærmest, men den blir for liten og for nært TMY RWD i pris. For all del, den kommer til å selge godt. Men jeg tror ikke den vil selge godt nok til å endre på topp-plasseringen.

Jeg er enig, men premisset her var å se det i historisk perspektiv. 3-4 år er en altfor kort periode å si at dette kommer til å bli varig. Hvertfall i dette ganske spesielle bilmarkedet vi har hvor elbiler har fått en ganske ekstrem fordel her til lands og hele bransjen er i endring på vei bort fra fossilt brennstoff

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig, men premisset her var å se det i historisk perspektiv. 3-4 år er en altfor kort periode å si at dette kommer til å bli varig. Hvertfall i dette ganske spesielle bilmarkedet vi har hvor elbiler har fått en ganske ekstrem fordel her til lands og hele bransjen er i endring på vei bort fra fossilt brennstoff

Tenkte det mer mot påstanden om "streifer". Jeg mener det å klare det med 2 modeller  og 3 påfølgende år, er temmelig uvanlig uansett når vi ser på norsk salg. Og ihvertfall med så klar dominans, og med en "ny" produsent.

Det har vært perioder der en produsent som får en modell som får skikkelig popularitet, så blir de kanskje best solgte, men da er det likevel i relativt skarp konkurranse med andre merker og modeller. F.eks. har man jo Outlander som ble veldig populær og solgte godt.

Dette uten å ta fra VW med suksessene med bobla og golf, Volvo med 2-serien ogToyota sin dominans i lang tid.

Dessverre klarer jeg ikke finne en historisk oversikt over den eller de (3) mest solgte bilene i Norge fra år til år. Det hadde vært interessant å sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ozone said:

Streifer er vel ikke ordet jeg ville brukt om bilmodellen som har en fjerdedel av hele bilmarkedet(!),
og som bare er én av modellene som gjør Tesla til mestselgende bilmerke i Norge i dag.

Tesla satte ned prisene med nesten 20% for et år siden. 

Hva gjør de når den effekten har streifet forbi? 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Tenkte det mer mot påstanden om "streifer". Jeg mener det å klare det med 2 modeller  og 3 påfølgende år, er temmelig uvanlig uansett når vi ser på norsk salg. Og ihvertfall med så klar dominans, og med en "ny" produsent.

Hele bilmarkedet har vært uvanlig. Når ting stabiliserer seg om noen år og de tradisjonelle produsentene også har en full elbilpark så kan vi begynne å snakke. Hvis Tesla da fortsatt knuser alle så kan du stryke det å streife. Jeg tror de fortsatt kommer til å ligge i topp, men hvis man løfter blikket litt så tror jeg disse årene nå rundt elbilskiftet kommer til å bli stående som noe enestående i norsk bilhistorie. Toyota, en av verdens største, har jo knapt hatt elbil i tilby.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Marzo said:

Tesla satte ned prisene med nesten 20% for et år siden. 

Hva gjør de når den effekten har streifet forbi? 

De leverer fortsatt en konkurransedyktig totalpakke når man sammenligner med samme pris også.

Toyota og VAG elbil diskusjonsgruppene på facebook er nå fylt til randen av folk som IKKE kommer til å kjøpe Toyota eller VAG en gang til.

Rekkevidde og ladefart er veldig vanskelig å forholde seg til uten å faktisk ha levd med det på sin eneste bil. Jeg spår at horder forsøker å komme seg vekk fra biler som fungerer dårligere enn konkurrentene til noe annet enn lokalkjøring.

8 minutes ago, Nimrad said:

Hele bilmarkedet har vært uvanlig. Når ting stabiliserer seg om noen år og de tradisjonelle produsentene også har en full elbilpark så kan vi begynne å snakke.

Det har vært sagt "om noen år" , i lang tid nå. Tesla har jo ikke full elbilpark, de har i realiteten 1 modell som appellerer til massemarkedet.

Min spådom er at "Om noen år" så kommer Tesla med en E2008 konkurrent til 199.000 NOK. Som går 450km+ og lader på >200kw

 

2 hours ago, ozone said:

bilmodellen som har en fjerdedel av hele bilmarkedet(!),
og som bare er én av modellene som gjør Tesla til mestselgende bilmerke i Norge i dag.

Realiteten er at de har _MYE_ mer enn 1/4. Registreringsstatistikken til de andre merkene er farget av salg de gjorde ifjor med 12-14mnd leveringstid.

VAG et al. har nesten ikke tegnet nye kontrakter i 2023. Massiv nedbemanning hos Møller og BOS

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Det har vært sagt "om noen år" , i lang tid nå.

Jeg har ikke det. Jeg tror vi snakker 10 år-ish fra 2018/2019 så ser vi et mer normalisert marked. Da tror jeg f.eks. en del av de kinesiske som prøver å etablere seg er ute igjen.

bzzlink skrev (2 minutter siden):

de har i realiteten 1 modell som appellerer til massemarkedet

Nei, de har to.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Hele bilmarkedet har vært uvanlig. Når ting stabiliserer seg om noen år og de tradisjonelle produsentene også har en full elbilpark så kan vi begynne å snakke. Hvis Tesla da fortsatt knuser alle så kan du stryke det å streife. Jeg tror de fortsatt kommer til å ligge i topp, men hvis man løfter blikket litt så tror jeg disse årene nå rundt elbilskiftet kommer til å bli stående som noe enestående i norsk bilhistorie. Toyota, en av verdens største, har jo knapt hatt elbil i tilby.

Hvor mange år til skal vi gi de? De skulle jo vise Tesla for mange år siden, men fremdeles famler i blinde, i mine øyne. I mellomtiden har Tesla lagt de i skyggen for det som foreløpig kan sees. I USA så feiler jo den ene giganten etter den andre.

I Europa sliter VW med SW, og setter bort produksjonen av de rimeligere bilene til samarbeidsselakper og går i samarbeid med de rene Kinesiske merkene. Og Kineserne er jo per nå størst på batteriproduksjon, og ser ut som de "stikker fra" på batteriteknologien.

Jeg har av de grunner egentlig mer tro på kinesiske produsenter, om de kommer med mer i budsjettklassen som overgår det som nå tenderer mot premium-merkene. Spørsmålet er egentlig hvor mange, og ikke minst hvilke kjøpere som føler de kan holde seg unna Kina-merkene av politiske grunner.

Tror mye står på de som selger til andre selskaper som er storforbrukere av biler, både innen taxier og bud, men og leiebilselskaper. De sistnevnte er i stor grad eid av importører/produsenter, men noen importerer jo de kinesiske merkene. Hvor lenge går det før de velger disse Kina-bilene?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nimrad said:

Jeg har ikke det. Jeg tror vi snakker 10 år-ish fra 2018/2019 så ser vi et mer normalisert marked. Da tror jeg f.eks. en del av de kinesiske som prøver å etablere seg er ute igjen.

Nei, de har to.

Model 3 er jo et nisje produkt, på linje med BMW i4 og Polestar 2.

Massemarkedet har jo i liten grad kjøpt sedaner siste 30 år

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Hvor mange år til skal vi gi de? De skulle jo vise Tesla for mange år siden, men fremdeles famler i blinde, i mine øyne. I mellomtiden har Tesla lagt de i skyggen for det som foreløpig kan sees. I USA så feiler jo den ene giganten etter den andre.

Ca 7 år til kanskje? Hvor lenge vil du gi dem tenker du? Jeg tror definitivt ikke Tesla har sett den konkurransen som kommer de neste 5-10 årene.

bzzlink skrev (11 minutter siden):

Model 3 er jo et nisje produkt, på linje med BMW i4 og Polestar 2.

Massemarkedet har jo i liten grad kjøpt sedaner siste 30 år

Vel, denne nisjebilen har toppet salgsstatistikken og slått rekorder i Norge. Som jo er litt poenget mitt, markedet er litt spesielt om dagen.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (55 minutter siden):

Tesla satte ned prisene med nesten 20% for et år siden.
Hva gjør de når den effekten har streifet forbi? 

Jeg forstår ikke spørsmålet.
Så lenge Tesla ikke setter opp prisen igjen, vil jo effekten vare.
Med mindre "de andre" også setter ned prisen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (8 minutter siden):

Med mindre "de andre" også setter ned prisen...

Det er jo det da. Nå har jo VW indikert at de vil være mer aggressive på prisingen i 2024. Volvo EX30 kom jo som et lite sjokk prisingsmessig.

Men spørsmålet er jo egentlig hvem som klarer å holde kostnadene nok nede for å konkurrere. Jeg tipper noen forsvinner av de tradisjonelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...