Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Eks-kjæresten min var utro mot meg med to av bestekompisene mine. Jeg er helt over henne, men det plager meg fortsatt at hun stadig fortsetter å være utro med sine nye kjærester. Så skal gjøre samfunnet en tjeneste.

 

1. Jeg har lagd en "falsk" profil på Ask.fm

2. Profilen har mitt navn og et bilde av meg

3. Skal stille henne anonyme spørsmål helt til hun nekter på å ha vært utro med meg og alle de andre kjærestene, og påpeker at jeg aldri i verden vet noe som helst om hva som skjedde.

4. Når hun sier at jeg skal slå av anonym, gjør jeg det.

5. Spør henne: "Jasså, så jeg veit ingenting om det?"

6. Hun begynner å påpeke alt det jeg gjorde feil, og "driter meg fullstendig" ut (forholdet vårt var turbulent mot slutten, men jeg var aldri utro mot henne)

7. Litt senere tar jeg kontakt med henne over Facebook, og sier at det er en falsk profil, og henviser henne til min ekte profil.

8. Hun føler seg driti ut, og har dårlig samvittighet ovenfor meg.

 

Men det jeg lurer på er da... Er det lovlig å utgi seg for å være seg selv? Jeg skal ikke mobbe henne. Jeg skal bare gjøre slik at hun føler seg exposed.
Og et etisk spørsmål... Har jeg rett til å gjøre dette etter det hun gjorde mot meg?


Anonymous poster hash: c51da...5ee



Anonymous poster hash: c51da...5ee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formålet ditt er altså å gjennom en falsk profil provosere din ekskjæreste til å offentliggjøre informasjon om sitt privatliv. 

 

Dette forholdet rammes ikke av straffeloven § 390 (krenkelse av privatlivets fred ved offentliggjøring), fordi det ikke er du som offentliggjør hennes personlige opplysninger. Antagelig rammes forholdet av straffeloven § 390a, som belegger det å krenke en annens fred ved plagsom eller hensynsløs opptreden med inntil to års fengselsstraff. 

 

Forholdet rammes ikke av straffebestemmelsene som forbyr identitetstyveri - disse forutsetter at man utgir seg for å være noen andre. Derimot kunne forholdet vært rammet av bedrageribestemmelsen hvis det hadde vært penger involvert - du bedrar henne ved å insinuere at den falske profilen ikke er deg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil være å plage noens fred dersom omfanget av de anonyme spørsmålene begrenses.

 

Forøvrig trenger du en inngang for å si at det ikke er din profil, så hun må jo nevne saken for deg på FB. Det er ikke gitt at det skjer.

 

Dersom du vet at hun er utro med de nye kjærestene kan du jo enkelt si det til dem, så det er åpenbart andre motiver på gang.

 

Ditt problem er at du ikke er over henne, grunnen til at du ikke gjør ovennevnte er at da vet du at hun vil hate deg for all tid.

 

Patetisk, men basert på beskrivelsen antar jeg at det er en teoretisk mulighet for at hun skal starte på "null" igjen etter hun har harva hele kompisgjengen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og et etisk spørsmål... Har jeg rett til å gjøre dette etter det hun gjorde mot meg?

Det korte svaret, nei. Jeg kunne sikkert gitt en forsøksvis litt mer inngående etisk analyse, men er ikke sikker på om du er interessert i å lese den? :)

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Antagelig rammes forholdet av straffeloven § 390a, som belegger det å krenke en annens fred ved plagsom eller hensynsløs opptreden med inntil to års fengselsstraff. 

 

Jeg undres over hvorfor ikke utroskap dekkes av samme lov...?

 

For øvrig er det bedre måter å få frem sannheten på hvis du vil advare andre mot hennes adferd.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

Antagelig rammes forholdet av straffeloven § 390a, som belegger det å krenke en annens fred ved plagsom eller hensynsløs opptreden med inntil to års fengselsstraff.

 

Jeg undres over hvorfor ikke utroskap dekkes av samme lov...?

 

Du kan så si. Som gamle Epikur sa, tåper trenger lover.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Falsk profil", med ditt navn og bilde??? Er den falsk da?

 

Det du skriver er litt vanskelig å forstå, men jeg tyder det slik at du skal late som om noen andre har opprettet en profil med ditt navn og bilde, og at eksen blir konfrontert med utroskapen sin og driti ut av 'noen andre' på den profilen mens den er 'anonym'.

SÅ blir den 'åpnet' ser ut som din, men at du på et senere tidspunkt "avslører" at det ikke var deg, for: "se her er min egentlige ekte profil!"

 

Den store logiske bristen her er jo at DET ER JO DEG HELE TIDEN!!!

Du er ikke den uskyldige som du skal late som på slutten, du står jo bak hele dritten!

 

Glem det, ikke gjør dette mot deg selv. Du er bedre enn det. (håper jeg)

Lenke til kommentar

Hva om hun ikke godkjenner noen av spørsmålene, og dermed ikke svare? Plan failed. Forøvrig høres det ut som en dårlig plan. Fortell heller hennes nåværende kjærester hva som er greia. Hører de er det bra for dem. Hører de ikke får de selv ta konsekvensen.

Lenke til kommentar

be a man, shut up and do better next time. 

 

Jo kraftigere du reagerer på utroskapen og slik, jo mer såret og "offer" fremstår du som.... du kommer best ut av dette hvis du viser at du er ferdig med det. Og når det kommer til "bestekompisene" dine så burde du revurdere dem. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS. Som de andre har skrevet, glem hevn. Du er kanskje såret, sjalu og skuffet, men hevn er ikke løsningen. Og den vil kanskje plage deg mer, enn motparten. Så "gå videre", tenk på noe annet. 

 

Men hvis jeg var fast sammen med en dame og begge var inneforstått med det (ikke bare noe jeg tror, fordi to mennesker er litt sammen enkelte dager), ville jeg vært like skuffet over "bestekompissene" mine. 

 

For å ha sex (med andre), må en vel være minst to personer. Ser ikke du anklager dine bestekompisser! De ville aldri fortsatt å være MINE bestekompisser, etter noe slikt. (Forutsetter nå at både kjæreste og vennene, var klar over at dere var faste kjærester). Og ikke bare venner, med "benefits".

 

Gode venner skal en ta vare på. Men gode venner går ikke bak "ryggen" på en annen venn! Da er det ikke vennskap, i beste fall en bekjent. Jeg hadde "kuttet" ut de bestekompissene og funnet andre mer ærlige folk.

 

Hvem hun har sex med nå, raker da ikke deg.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg tror det er du som kommer til å drite deg ut til syvende sist. Det er ikke verdt å fremstå som et stakkarslig offer bare for du muligens klarer å sette henne i et dårlig lys. Husk at om du gjør noe sånt vil det også fortelle mye om deg. Du kommer over henne, og det beste er bare å glemme hevn. Bestekompisene dine er forresten ikke venner i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...