Jump to content

LiamH

Medlemmer
  • Content Count

    3458
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1578 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Dette blir litt off topic, men er ganske relevant i denne sammenhengen og, ikke minst, viktig. Poenget var ikke å kverulere. Det er en reel og stor forskjell på leasing og et flexilån, ikke bare en semantisk bagatell. Det er også forskjell på leasing og leiebil. Det handler om hvem som står som eier av bilen og hvem som står som leietaker i vognkortet. Det avgjør også om det er salgspant i bilen eller ikke. Derpå følger det lover og regler som varierer. Hvis du tror at du leier en bil som andre eier, mens du i realiteten sitter med både eierskap og salgspanten på den, så vet du virkelig ikke hva du holder på med. Tror også jeg ville revurdert å bruke disse forhandlerne...
  2. Du kan ikke lease en brukt bil, med mindre den er bruktimportert og mva ikke er gjort opp. Såkalt "leasing" av brukte, norsk-registrerte biler er intet annet enn et gammeldags flexilån.
  3. og for noen år siden så var 9/10 av nye biler ikke elbil. Liker utviklingen. For noen år siden var det 1/10. Når er det 3/10. 👍 Synd det må slike vanvittige tiltak til for å stappe disse bilene ned i halsen på folk. Fjernes mva-fritaket så anslås det at salget på elbil går ned 70%. Her selges det med andre ord åpenbart ikke på produkt...
  4. Eller, for å gjøre det litt mindre spektakulært: 2/3 av alle nye biler er IKKE elbil.
  5. Det er ambisiøst, men også totalt urealistisk, og dermed ikke spesielt imponerende... Insentivene kan gjerne gi elbiler en fordel, men økonomisk sett er det fullstendig uansvarlig å tro/mene at flertallet av bilene på norske veier skal kjøre rundt uten å bidra på verken mva, engangsavgift, veiavgift eller bompenger de neste 6 årene. Tanken er fin, men den er så idealistisk og utopisk at den overgår sunn fornuft. Hvis man blander kortene, så er det en investering. Helse og veienett er dog to forskjellige poster på statsbudsjettet. Det tar 2 år å kjøre inn utslippene ved produksjonen ved gjennomsnittelig kjøring etter europeisk standard. Men ja, etter det vil de jevnt over være mer miljøvennlig. Man kan helt fint kalle dem "nullutslipp" hvis man starter analysen av bilens totale utslipp der man selv ønsker. Utslippet totalt sett. Bytter du ut en relativt ny bil med en ny elbil, vil du kunne bidra til større CO2-utslipp. Reell kjørelengde på mange modeller, spesielt på vinter. Mange elbiler som er solgt tidligere er en pinlig og frustrerende affære. Baksiden med litium i batterier. Her går det heldigvis mot faststoff takket være de bilprodusentene som har fått mest pepper for å vente med stor-produksjon av disse bilene. At man alltid sparer masse på elbil. Her har restverdi, spesielt på elbiler fra 2014-2015, vist at den totale kostnaden fort kan bli ganske høy den dagen man selger bilen. Dette pga at neste modell kjører "dobbelt så langt" etc. Ber man om et leasingtilbud på en elbil og sammenligner med en fossilbil, så vil man fort se at disse kan sprike betraktelig. Dette er dog blitt mye bedre etterhvert som bilene har blitt bedre, men en Leaf med 8-10 mils kjørelengde under gode forhold er det få som vil ha i dag. Her forandrer bruktmarkedet seg hele tiden, så dette vil selvfølgelig variere, ikke minst nå som etterspørselen øker grunnet manglende levering på nybiler. Når er det? 70% av befolkningen? 80%? 90%? Det er også slik at elbiler ikke dekker alle sine behov, så for mange er ikke elbil et alternativ. Det er da virkelig ikke irrelevant, da kostnadene for dette faktisk må dekkes. Hva mener du elbilene skal kjøre på i fremtiden? Elektriske og imaginære veier? Tørkede blomster? Skal de fly på et elektrisk magnetfelt? Så lenge bilen har fire hjul, så er den like avhengig av infrastrukturen og veinettet som alle andre, uavhengig om den drives av et batteri eller motor. Dette må finansieres, men elbil-folk er tydeligvis for opptatt av å tenke på miljøet til at de kan bli brydd med slikt..? Det er veldig bra at det rettes fokus mot miljø, men å få så mye tunellsyn at man ikke ser det større bildet gagner ingen.
  6. Nei, jeg tar ikke dette spesielt personlig. Det er nok mest den pensjonerte moderatoren i meg som reagerer. Det sklir bare så fort ut hvis man legger an en ufin tone.
  7. Jeg har absolutt fått med meg klima-problemet, men jeg kan også makroøkonomi. Og bare for å ha det sagt, noe forkjemper for fossilt drivstoff og motstander av elbil er jeg virkelig ikke. Det er bra at de har fått i gang en utvikling i retningen vi har nå, selv om det er flere problemstillinger å ta hensyn til, men dette begynner å bli i overkant med tanke på regnestykket. Hvis de skal oppnå sitt mål innen 2025, så vil inntekter fra bilavgifter mer en halveres innen den tid. På samme tid, er det komisk at du snakker om miljøet når vi vet at miljø overhodet ikke er noe motiv for den generelle nordmann sin elsk ovenfor sin elbil. Utover dette, så kan du nok helt fint delta i en diskusjon og samtidig opptre anstendig.
  8. Jeg ser den, men dette er ikke "noe av transporten". Det er kommet til det punktet at dette er direkte uansvarlig rent økonomisk. Bare i 2017 tapte Staten anslagsvis 5.8 milliarder på denne gavepakken, og verre blir det slik utviklingen er nå. Hvem skal betale til slutt? Utover dette, så er det et norsk fenomen å kalle disse bilene "nullutslipp" når vi nå vet at produksjonsutslippet for en elbil er ca. det dobbelte av en fossilbil. Elbiler må kjøres i rundt 2 år for å "hente inn" dette. https://www.faktisk.no/faktasjekker/ZpD/produksjonsutslippene-for-en-dieselbil-er-like-store-som-for-en-elbil Gullstolen er hele avgiftssystemet på disse bilene. Var ikke ment direkte på denne "pakken". En del av mytene rundt disse bilene har vel vært ganske korrekte når elbil-boomen startet, men begynner nå å miste fotfeste etterhvert som utviklingen har gått sin gang og bilene blir bedre. Det er også en del myter andre veien, som da taler i favør av elbiler, som har mistet sin troverdighet underveis. Spørsmålet er likevel når dette avgiftsgildet skal ta en ende? Slik det er nå begynner dette å virke mot sin hensikt, i mine øyne. El-bilene fremstår for meg alt annet enn gode når de fortsatt må spesialbehandles så til de grader for å bli solgt. Både elbilene som produkt og miljøet har havnet helt i bakgrunnen oppi dette. Alt dette handler om nordmenns grådighet og elsk for egen lommebok...
  9. Jeg må bare spørre, selv om jeg vet at jeg kaster bensin på et bål. Hvorfor må alt som har med elbil å gjøre være så til de grader styrt av lobbyvirksomhet og spesialbehandling over hele linjen? Er disse bilene virkelig så lite attraktive på egen hånd at de må bæres frem på gullstol og skjermes for likestilling i enhver sammenheng?
  10. Stasjonvogn er bare spesielt populært i Norge, og Norge er en knøttliten marked sammenlignet med andre land. Dessuten må prisene på batteriene ytterlig ned før prisene blir rimeligere. Feil. Stasjonsvogn selges som hakka møkk i Tyskland. Det er en mye at det bare selges stasjonsvogner i Norge og ingen andre land Stasjonsvogner selger mindre og mindre, dessverre. Nordmenn har gått mer og mer over til SUV. Det er fortsatt et marked der, men ikke i nærheten av hva det var for noen år siden.
  11. Det er allerede blitt vanlig å leie bil. Privatleasing/privatleie benyttes mer og mer. Har to biler selv som jeg leier over 3 år. Mest geniale jeg noen gang har gjort. Pass på å få fast lav rente, god restverdi og benytt en forhandler du stoler på, så vil du ha et veldig forutsigbart og rimelig bilhold utem masse utgifter på siden.
  12. Sikker på det? Fant et White Paper her som beskriver kjøling og varming, og oppfatter fra dette at PHEV har en elektrisk varmeløsning som gir 4 kW på batteri, omtrent som i-Miev (iOn/C-zero). Jeg har ikke bilen selv, og har heller aldri kjørt den, men dette kan sikkert noen som har den bekrefte/avkrefte. Edit: Link https://www.mhi.co.jp/technology/review/pdf/e512/e512044.pdf Outlander henter varme fra motoren. Bl.a. Golf GTE har eget varmelement. Ladbare hybrider krever et helt spesielt kjøremønster for å få noe igjen for dem, men fremstilles som om de fungerer som vanlige hybrider når de er tom for strøm. Kjørelengden på Outlander er vanvittig mye kortere enn oppgitt og forbruket på ren bensin er også mye høyere. Kjørte denne bilen selv og jeg fikk sjokk når jeg så hvor fort batteriet ble tomt. På turen tilbake brukte den 0.84 på mila. Hvis man lader bilen hele tiden og holder batteriet fullt, så kan man spare penger på drivstoff. Slurver man med dette, kjører man rundt i en stor og tung bil som bruker mye drivstoff. I tillegg har man en ladebil med en stor, dyr batteripakke som mister levetid og dermed kan foringe bilens verdi ved salg. Mange som har "spart" penger på elbil og plugin, mister fort "overskuddet" ved salg. Du har delvis rett, men også delvis feil. Toyota satser ikke på plug-in først og fremst fordi de ser på denne teknologien som et nisje-produkt. De fleste produsenter lager dem fordi de er enkle og i mangel på en bedre løsning. Løsningen er dog foreløpig for dårlig og for dyr. I Norge får disse bilene avgifts lette, men globalt er de rimelig dyre grunnet batteri-pakken. I Norge kjøpes disse bilene pga pris, men veldig mange lader dem ikke og kjører dem derfor rundt som vanlige bensin-biler i den tro at bilen da fungerer og forbruker som en vanlig hybrid. Det er en grunn til at ladbare hybrider har et lavt salg utenfor Norges grenser. Det selgeren sa er ikke vrøvl. Det er realiteter, og det er Staten som står bak denne farsen ved å fremstille disse bilene som "miljøbiler". Man bør se komedien i at en liten Golf GTE med over 200 HK er laget for å "spare miljøet". Kundene kjøper dem av helt feile årsaker og grunnet reklame som mildt sagt er villedende. Hadde plug-in blitt solgt til rett pris, så ville ikke disse bilene vært like attraktive. Det samme gjelder i aller høyeste grad for elbiler. Det reelle forbruket kommer av flere grunner: Bilen kan ikke kjøre på ren el med varmeapparatet på. I Norge er det en utfordring. Andre plug-in har eget varme-element som varmer bilen, men da forkortes også kjørelengden kraftig. Bilen er stor og tung, og bruker derfor mer drivstoff når den kjører på bensin. Kjørelengden på el er det reneste svada. 2-3 mil er som regel det de fleste får ut av denne bilen. Batteri-pakken svekkes over tid. Til forskjell fra full-hybrider brukes hele batteriet på ladbare ledning-biler (det lades helt opp og tømmes helt). Dette gjør at etterhvert reduserer kjørelengden og forbruket av drivstoff øker. Måten disse bilene testes på for å måle forbruk er skreddersydd for å oppnå best mulig resultat. Denne testingen vil bli endret fremover og man vil da se at forbruket de må oppgi vil stige. Toyota satser overhodet ikke på fossilt brennstoff. De har lenge hatt et mål om null-utslipp, og de har allerede faset ut diesel på de fleste personbiler. De satser primært på hydrogen. Dette fordi de ser at vi globalt sett ikke har et strømnettverk som kan forsyne biler med strøm. I flere land går strømmen flere ganger pr. dag grunnet dårlig nett. En annen årsak er også at batterier ikke er en god måte å lagre strøm på, samt at man hydrogen kan gi bedre kjørelengde og at større kjøretøy kan drives av det. Energien kan også da lagres og sendes over hele kloden uten energitap på veien, i motsetning til spenning i en ledning. Toyota har el-biler de også, men ikke mange og de er ikke en storsatsing. Disse er primært ment for småkjøring i bykjerner etc. Blir batteriene bedre kan likevel Toyota satse på batteri-biler i større grad fremover.
  13. Vel, varmeapparatet på Outlander kan dessverre ikke fungere uten at motoren går, nettopp fordi varmen hentes fra motoren. Du kjører derfor aldri bare på el-drift alene hvis du alltid har det på. Det er ikke mulig på denne bilen. 2-3 mil er ikke mye for en så stor batteripakke og såpass mye ekstravekt. Det er vel også ca. halvparten av det de reklamerer med og, mer eller mindre, lover folk. Når bilen kjører på ren bensin, så er forbruket vel 0.8-0.9 på mila grunnet tyngden. Et problem som går igjen på de fleste, store ladbare hybrider. Hvilke fordeler ser du med plug-in?
  14. Jeg har fremhevet i sitatet hva jeg responderte på. Men ja, tråden er syv måneder gammel. Skulle jeg starte en ny med samme emne? Hele poenget med posten min er at nå syv måneder senere begynner tester over tid å vise sannheten med ladbare hybrider. Du kan kanskje heller fortelle hvorfor du valgte bort en fullhybrid siden den ikke var ladbar, fremfor å drive metadebatt?
×
×
  • Create New...