Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal noen straffes uten en anmeldelse? Det vil være avgjørende, først og fremst.

 

For det andre, så banaliseres debatten med å sammenligne utroskap med å spise en burger, selv om jeg skjønner hva du prøver å poengtere. Du lykkes ikke med det, etter min mening, og jeg har allerede redegjort forskjellene.

 

Det å skulle kriminalisere alle handlinger som noen kan bli støtt av er helt urealistisk. Troskap, i den form som her er aktuell, er hovedessensen i ekteskapsløftene. Det er derimot ikke smugspising på Burger King. Det å sammenligne disse to handlingene faller derfor på sin egen urimelighet, og fremstår som noe jeg mistenker å være et produkt av ren kverulering.

Jeg forstår at du oppfatter det slik, men jeg er faktisk oppriktig.

 

Du har redegjort for forskjellene, og ja, i de aller fleste tilfellene er jeg helt enig. Det finnes derimot unntak, og det er disse unntakene jeg er interessert i. Sidespor: Nå har jeg absolutt ikke peiling på juss, men i Norge er da ikke politiet avhengig av en anmeldelse fra fornærmede for å opprette sak?

 

Det er mulig jeg forstår deg bedre hvis det er begrenset til utroskap mellom ektefeller. Jeg er fortsatt så uenig som det er mulig i å bli, men her er i det minste en eller annen form for offisiell avtale. Denne tråden handler derimot ikke om utroskap mellom ektefeller, men mellom kjærestepar. TS vil hevne seg på utro eks, får beskjed om at dette kan være straffbart etter §X, hvor du spør om hvorfor ikke utroskap er straffbart etter samme paragraf. Jeg tok det derfor som en selvfølge at du siktet til utroskap generelt. Kan du klare opp i dette?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir en høvelig overfladisk respons i denne omgang grunnet mangel på bedre tid.

 

Jeg er heller ikke noe juss-ekspert, så om det faller inn under søksmål, anmeldelse eller hva enn det måtte hete, er meg usikkert. Jeg tviler derimot på at politiet eller rettsvesenet for øvrig vil etterfølge slike private forhold på egenhånd som en straffesak.

 

I forhold til denne debatten, så har jeg som nevnt ikke tatt noe standpunkt. Jeg lufter tanker for og imot, men har ikke noe motiv eller ønske om å gjøre utroskap ulovlig. Jeg stiller meg derimot spørrende til om vår rettighet til å praktisere utroskap fritt er hensiktsmessig. Hvordan utroskap som lovbrudd eventuelt skulle blitt praktisert rent juridisk har jeg overhodet ikke kunnskap til å gå inn på. Derfor etterspurte jeg innspill fra de som kan juss. 

 

Debatten har utviklet seg fra en setning til å omfatte lengre innlegg, samt at innspill og meninger har blitt presentert i ulike retninger underveis. Det er blitt tydelig at rent lovmessig, så må det foreligge en forpliktelse og/eller et løfte for at brudd på dette i det hele tatt skal finne sted. Jeg tenker derfor at ekteskapet må bli representativt for nettopp dette. Ektefeller og samboere er virkelig ikke likestilt både i forhold til økonomi og rettigheter, samt at noe formelt løfte ikke er gitt. 

 

Jeg siktet i utgangspunktet til utroskap generelt, men da med tanke på hvordan paragrafen fremsto. Det var ment som et lite innspill uten at inngående argumentasjon om endring av landets rettspraksis var tatt høyde for. Jeg følger derfor debatten slik den utvikler seg og med de retninger den måtte ta, men jeg har virkelig ikke lagt opp en argumenterende strategi eller gjort meg opp bastante meninger i forhold til problemstillingen. For meg er dette mer en brainstorming enn en kamp om å ha rett. Jeg beklager hvis det fremstår slik at jeg har bestemt meg for at all utroskap automatisk og bombastisk skal kriminaliseres.   :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...