Gå til innhold

– Get og Canal Digital bryter loven


Anbefalte innlegg

Er det virkelig billigere?

 

 

 

– Poenget er at det er betydelige rabatter inne i bildet her, og konkurransen er steinhard. Du får en samlet pakke til en svært god pris.

 

For mine foreldre bor like sør-øst for Oslo Sentrum, og eneste som er mulig å få der er Get og NextGenTel (via kobber), og Get sine priser vil jeg si er rimelig stive iforhold til utvalget. 379,- i måneden for start-pakke for 20 TV-kanaler? Mine foreldre ser nesten utelukkende på NRK, noe de kunne sett på via internett uten å måtte betale skyhøy pris for 19 andre kanaler som knapt blir brukt.

Men for å få lov til det, så må de ut med ytterligere 299,- for lusne 5/1 mbps som muligens dekker deres behov, men gjør det vanskelig å bedrive hjemmekontor om det er ønskelig.

De kan gå opp til triste 20/2 for 399,- per måned, som kanskje er nok, men en patetisk ratio iforhold til mulighetene. Kan betale ytterligere 39,- per måned for litt ekstra opplasting, men fortsatt relativt lavt iforhold til forventningene.

Oppå dette kommer leie av get-box(er) om en skal kunne se TV flere steder uten å måtte drasse med seg en stor boks, noen initielle kostnader osv.

 

Hvordan dette er betydelige rabatter, eller en samlet pakke til en svært god pris lurer jeg på.

Skulle også likt å vite hvor mange "tekniske kunder" som finnes. Er det et reelt problem, eller blåses det opp for å argumentere for grådighet? For jeg tror ikke "tekniske kunder" får tilgang til kanaler de ikke betaler for, som strengt tatt er argumentet for å ikke skille.

 

Så, meget dyrt for å kunne se NRK og ha grunnleggende internetthastighet.

 

NGT er ikke mye å snakke om, kobberlinjer med meget ustabil hastighet som ikke når 10 mbps engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på du ikke har mulighet for verken bayonette er Altibox?

Trenger man kun 5\1 mbit burde mobilt bredbånd være mulig.

 

Men uansett, tilbake til tråden.

 

Jeg lurer veldig veldig på hvordan fremtiden til Get\Canaldigital vil bli.

Det er jeg for meg enten kommer de å brenne seg på både på dette, og oppgradering til Docsis 3.1 hvis særlig kundene byttet til altibox bør det bli sure penger for både Get\Canaldigital.

 

Men nå spørs det om å betale 100.000 eller 250.000 kr for å få lagt fiber i boligfeltet er særlig lønnsomt.

Hadde vært morsomt prosjekt om man får med naboene og kommunen. Særlig surt blir det for GET\CD det i så fall.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg la fiber inn i huset i fjor sommer. Det lokale strømselskapet som tilbød fiber ville selge meg en tobakken i tillegg. På bestillingssiden var det ikke mulig å velge bort tv pakkene. Jeg ringte sjefen og jeg fikk lov til å bestille "bare" internett direkte hos han.

 

Tvilsomme saker det der men fiberen fungerer bra

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Endelig begynner Forbrukerombudet å vise at de tar tak i saken som har plaget meg i årevis. Canal Digital har i praksis monopol på nett i mitt nabolag og de tvinger oss til å betale for uønskede TV-kanaler.

 

Canal Digitals og Get sine insinuasjoner om at de trenger to kabler for å kunne skille på nett og TV er selvsagt på bærtur. De forsøker å skjule seg bak tekniske løsninger de selv har valgt og ikke gidder å endre på fordi det vil føre til tapte kunder på TV-abb. Begge deler kan fint gå over den samme kabelen og "låses opp" på kundesiden alt etter hvilket produkt man kjøper. CD og GET sitt forsvar skyldes nettopp det RiksTV påpeker, at de tvinger til seg kunder, både fra dem og fra "ingensteds" (de som ikke vil ha TV-abb). Praksisen er både konkurransefiendtlig og forbrukerfiendtlig.

 

Håper Forbrukerombudet får fortgang i saken. Det er på høy tid at det skjer noe og da mener jeg ikke CD sine vage lovnader om å kanskje gjøre noe neste år, (så fremt presset blir stort nok).

 

Hei Simen! Vet du om det har blitt gjort noe mer med denne saken? Nå har endelig telenor begynt å sette opp fiber der jeg bor og det er canaldigital som er ute med sine tilbud, men jeg får ikke koblet til fiber uten at jeg kjøper deres tvpakker

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke hørt noen utvikling i saken fra Forbrukerombudets side. De lar det kanskje skure og gå i påvente av at CD og Get skal løse opp kravene selv. De lovte våren 2015 at de skulle avslutte bindingssalget i løpet av 2016, men så langt har de ikke publisert noen dato. Jeg regner med at de mot slutten av året trenerer saken ytterligere ved å slenge ut noen påstander om tekniske problemer, betalingsløsnings-problemer, kapasitetsproblemer eller noe i den duren og kommer med en ny påstand om at det skal bli løst i løpet av 2017 i stedet for. Sånn går årene. Forbrukerombudet lar det skure og gå og abbonentene gjør det samme i påvente av latskap og lovnader om "snart", mens CD og Get håver inn hundrevis av millioner på det ulovlige koblingssalget, hvert år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håpløst. Gutten fra CD mente at det skulle gå an å få kjøpt fiber uten tv kanaler men jeg måtte betale de samme 13.000 i året, det de gjorde da var at prisen for tilkobling ble hevet fra 2000 til 5000 og høyere meter pris for fiber osv. Og han mente også at CD spanderte 10.000 per hustand, så egentlig skulle det visst koste meg hele 23.000!)) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det ble veldig stille rundt denne saken igjen.

 

Er det noen som har hørt noe mer om når det analoge kabelnettet slokkes slik at vi som har Canal Digital kabel kan få lov til å si opp TV-pakka og fortsatt få bredbånd?

 

I våres var det snakk om "i løpet av 2016". Nå er brått 2 kvartaler gått av dette året.

Lenke til kommentar

Sitter og teller dagene selv. Det siste jeg hørte var 2. halvår, i hvert fall i Gets tilfelle, som jeg har. "Heldigvis" bor jeg i en leilighet hvor det kun er fiber, ikke noe analogt kobbernett. Irriterer meg over at jeg må betale 314 kr/mnd for noe jeg overhodet ikke bruker. Da sameiet opprettet avtale med Get nektet jeg å motta dekoderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Istedenfor å sende dem en mail eller ringe dem for å spørre, postet jeg et spørsmål om dette på Facebook-siden deres og viste til en avisartikkel fra februar der de uttalte seg om saken.

 

Har et håp om at slikt kan hjelpe til med å få fokus på saken igjen og få fortgang i dette.

Press for å endre seg kommer gjerne raskere ved negativ oppmerksomhet fra kundene og helst fra riksdekkende medier.

 

Hadde jeg kunnet sett en statistikk over hvilke kanaler vi så på gjennom dekoderen er jeg rimelig trygg på at >95% ville bestått av NRK- og TV2-kanalene.

 

NRK er åpent på nett og har allerede en strålende bra app, så ved å kjøpe Sumo til 129,-/mnd hadde vi med andre ord mer eller mindre dekket opp for TV-behovet som vi i dag betaler 409,- for (og kunne dessuten sett det på alt vi har av PC-er, mobiler, nettbrett og apple-TV uansett om vi var hjemme i sofaen eller ikke).

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

"Vi garanterer at dette arbeides med og vil bli mulig innen utgangen av året, men konkret tidspunkt er ennå ikke fastsatt. Det vil komme informasjon når alt er klart"

Selvfølgelig ønsker de å trenere dette så langt det er mulig. Det er ingen god business for verken Get, Canal Digital eller andre kabelleverandører at påtvunget koblingssalg opphører. Men det er på høy tid, ønsker ikke å betale for noe jeg ikke bruker. Og pga dette taper jeg årlig over 3000 kr. Å sette fyr på de pengene hadde faktisk vært en bedre investering enn at de går til Get. Men helst vil jeg spare dem, evt. bruke de på noe hyggeligere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ennå mer lovnader om at det sikkert kommer en gang i framtida..

 

Siden dette vil gå ut over store deler av omsetningen deres kommer dette svært motvillig og svært forsinket. Det er egentlig utrolig at forbrukerombudet ikke har kjørt saken i retten for årevis siden for å få fortgang i sakene. Jeg leste et annet sted at CD/Get ville innføre en "avgift" for å ikke ha kabel-tv. Skulle gjerne sett den også tatt til retten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis forbrukerombundet tar saken i retten vil get\canaldigital bruke at de er lovpålagt etter kringkastingloven å pålegge brukerne å betale lisens. Dermed vil neppe saken få positivt utfall.

 

Det er jo bare at canaldigital\telenor gir opp tv og kun selger bredbånd, så burde problemet bli løst.

Telenor på sin side har ikke TV produkter? Kun bredbånd?

 

Dermed kunne man bestilt fra telenor fiber\DSL eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...