Gå til innhold

– Get og Canal Digital bryter loven


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det er klart det er en teknisk forklaring.

 

Får du internett fra feks. CanalDigital, følger de analoge tv-signalene med automatisk. Med dagens løsning ville man altså ha fått melka (TV) gratis dersom man kjøpte brødet (internett), noe som er urimelig.

Det går ikke ann å sammenlignet, husk at både get og canaldigital valgte Coax som infrastruktur hadde de valgt fiber som var smartere valg og som blir valgt i nyere tid ville hele problemstillingen vært anderledes.

 

At disse internetlevrandørene velge å gi åpne TV kanaler uten kryptering er dems valg, som å at butikkene gir ut smaksprøver, de kan ikke komme senere å kreve at man kjøper varene ved smaksprøver selv om et produkt ikke selger bra.

CD og Get sine Coax spredernett er ikke bygget for å levere internett på. Det er kabler som er lagt for mangevis av år siden før internett var normalt blant folk flest. De er beregnet for å distribuere analoge tv signaler noe de fortsatt gjør da veldig mange benytter seg av disse. De lar seg ikke sperre individuelt uten bruk av filter på kabelen hos kunden, som kunden lett kan ta vekk igjen. Det er den tekniske forklaringen.

 

 

 

Men om du går i butikken og ikke får lov til å kjøpe melk uten også å kjøpe brød blir det feil, det uttaler Forbrukerrådets Finn Myrstad i forbindelse med saken.

 

Synes det er litt merkelig at Finn Myrstad forventer at butikken skal måtte levere ut brødet gratis når kunden kjøper melk, fremfor å gi kunden valget mellom å kjøpe melk og brød, eller ingenting. Syns også det er veldig morsomt at Altibox ikke er nevnt i det hele tatt. Altibox driver akkurat samme praksis, bare motsatt. Hos dem MÅ du ha internett for å få TV. Dette er vel nesten værre om du spør meg, de har tross alt ikke noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan levere TV uten å levere bredbånd.

Altibox leverer jo TV "signalene" gjennom internett. Det er derfor det kreves internett for å få TV hos dem.
Nei det gjør de ikke. De leveres på eget vlan med private adresser og har ingenting med internett å gjøre.

Det er rett og slett en mer moderne måte og bruke kabelen på. Altibox kan fint levere kun TV hvis de vil.

Altibox derimot er hovedsakelig en nettlevrandør som tilbyr tv. GET og CD er TV levrandører som tilbyr internett.

 

Altibox sender alt på samme frekvenser i kabelen (fysisk) men skiller innholder logisk (vlan).

Kabel-TV distributørene skiller inholdet på forskjellige frekvenser (fysisk) i kabelen.

Get og Canal Digital sine HFC nett er definitivt bygget for å levere nett på, om de er designet for det er en annen ting. Både Get og CD bygger HFC nett den dag i dag. Tror ikke det er mange her som har den minste anelse om hvor mye det koster å bygge fibernett. HFC nett kan man bygge til en brøkdel av prisen og med docsis 3.1 kommer potensialet for HFC til å bli veldig stort, både på download og upload. Misforstå meg rett, jeg går og sikler etter fiber selv, men det er veldig mange som argumenterer uten å helt vite hva de snakker om her.

Hysj. Du aner ikke hva du snakker om.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innen utgangen av 2015, så virker det som CD planlegger og gå over til 100% IP basert nett ved i første omgang stenging av analoge signaler, dette vill gjøre det mulig og kun ha nett på coaxen. og frigjøre mye kapasitet i den.

 

Jeg finner ikke noe dokumentasjon at get tenker samme, men nå er jo get helt umulig og google, da de har et så generisk navn.

 

Hjelper ikke. Coaxialen til CD og GET kommer til å dø før eller siden.

Snakk om møkka teknologi.

Lenke til kommentar

Det er klart det er en teknisk forklaring. Får du internett fra feks. CanalDigital, følger de analoge tv-signalene med automatisk. Med dagens løsning ville man altså ha fått melka (TV) gratis dersom man kjøpte brødet (internett), noe som er urimelig.

Jobber du i dagligvaren? Jeg skulle likt å se medieomtalen etter at du som butikkens representant forklarte at dere bare selger de to samlet fordi dere har valgt brødposer med innebygget melkepakke.

 

"Beklager, det er teknisk umulig å selge disse separat fordi vi har valgt brødposer som gjør det umulig. Derfor må selv glutenallergikere betale for brød de ikke tåler. Dessuten er det mange kunder som godtar å kjøpe disse samlet fordi de ikke har noen reelle alternativ, og da må det vel være greit. Det finnes ingen andre butikker i mils omkrets som selger melk, så vi lever godt av melkesalget."

 

Nei, men jeg evner å se historikken til kabel-tv selskapene.

Vi må ikke glemme at internett opprinnelig IKKE var kjerneproduktet deres. De leverte et produkt, og gav deg mulighet til å få noe annet "attåt".

 

Nå har i hvert fall ett av selskapene sett at utviklingen har gått framover, og funnet ut at dette må endres.

Lenke til kommentar

Høres jo flott ut, men tviler på at GET gjør noe før de blir tvunget. TV boksen fra get er fortsatt pakka inn i plast her hjemme hos meg. Så den vil ikke være noe savn.

******

*Start koster kr 379 per måned, men kommer med rabatt i enkelte borettslag / sameier.

******

 

Prøvde internett via telefonlinje da jeg flytta hit, men det var rett og slett helt ubrukelig. Tilkoblingsproblemer, teknikere som ikke fant ut av problemene.

 

Så da var alternativet mitt, ingen internett eller GET:

Lenke til kommentar

Apropos historikk og koblingskjøp, husker dere da CD gikk stort ut og fortalte at man skulle få Wimp gratis med abonnementet og samtidig satt opp abonnementsprisen like mye som månedsavgiften for å abonnere på Wimp separat? "Neida, det hadde ingenting med Wimp å gjøre :whistle: " ble vi fortalt. Kostnader og konsumprisindeks fikk hele skylda, selv om en stadig større andel av kabelnettene deres ble "ferdig nedbetalt" og gikk inn i en fase som ren melkeku.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er at det er betydelige rabatter inne i bildet her, og konkurransen er steinhard. Du får en samlet pakke til en svært god pris. I tillegg er det teknisk lagt opp slik at du får tilgang til alt på én kabel, forteller Gets Torbjørn Aamodt

Har han virkelig missforstått så mye, eller spiller han dum?

 

Poenget er at færre og færre faktisk er interessert i å ha tv-signaler i det hele tatt, men blir påtvunget det igjennom disse avtalene. Selv har jeg vært uten TV-signaler nå i over et år, å har ikke savnet det en eneste gang.

 

Endret av Acurus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Altibox driver akkurat samme praksis, bare motsatt. Hos dem MÅ du ha internett for å få TV. Dette er vel nesten værre om du spør meg, de har tross alt ikke noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan levere TV uten å levere bredbånd.

 

Hvorfor da ha fiber? Når man kan velge 4g eller ADSL?

Jeg ser ingen grunn å ha fiber hvis man ikke trenger raske internethastigheter.

Eneste som er leit med altibox er man er låst til Zyxel P-2812 hjemmesentral, denne kan ikke velges bort, og for de fleste er denne søppel, særlig de som har Wireless AC Asus eller Netgear ruter.

 

Jeg syns fiber kunder burde værtfall ha kun digitale sendinger, siden det er bortkastet med analoge der.

 

Du er ikke låst til hjemmesentralen kompis ;) Du kan bare sette den i "bridged mode" så er det mulig å bruke akkurat den routeren du vil ;) Fungerer glimrende!

Lenke til kommentar

Bridge blir ikke det samme som å droppe hjemmesentalen.

Den er med i installasjonskostnadene uansett, forstår ikke hva man skal med Zyxel P-2812 hjemmesentral hvis man kun ønsker internett har du forklaring på det?

 

Altibox har jo god tilbud på Asus RT- AC66U ruteren så den er mye bedre en Zyxel i så fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"? Det hele bunner ut i teknologien. Slik vi har det nå kommer signalene til TV og Internett gjennom den samme kabelen, og vi har ingen praktiske måter å kunne skille disse på. Det er selvfølgelig teoretisk mulig å kjøre ut til hver kunde som ønsker dette for å sette opp et eget filter som stopper TV-signalet. Men dette er ikke en sikker løsning for oss, tekniske kunder kan nok lett komme seg utenom."

 

 

Errh.. Bullshit Canal digital? Så dere kommer her og lyver til Tek.no og? Fordi jeg må ha et slik jævla kort som jeg trykker inn i en koselig dekoder greie før jeg får se TV.

Og Internett kommer med et eget modem... Ta bort kortet fra digigal dekoder greia og jeg har ingen TV, men jeg har fremdeles internett. Så dra til der fanden bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"? Det hele bunner ut i teknologien. Slik vi har det nå kommer signalene til TV og Internett gjennom den samme kabelen, og vi har ingen praktiske måter å kunne skille disse på. Det er selvfølgelig teoretisk mulig å kjøre ut til hver kunde som ønsker dette for å sette opp et eget filter som stopper TV-signalet. Men dette er ikke en sikker løsning for oss, tekniske kunder kan nok lett komme seg utenom."

 

 

Errh.. Bullshit Canal digital? Så dere kommer her og lyver til Tek.no og? Fordi jeg må ha et slik jævla kort som jeg trykker inn i en koselig dekoder greie før jeg får se TV.

Og Internett kommer med et eget modem... Ta bort kortet fra digigal dekoder greia og jeg har ingen TV, men jeg har fremdeles internett. Så dra til der fanden bor.

 

Det kunne løst "problemet" delvis, men greia er at CD og get sender analogt signal igjennom coaksen også. Det vil si at man ikke trenger dekoder for å se på den analoge TVen. MEN hvem bruker analog tv i 2014 (håpløs oppløsning og lydkvalitet). Dette er unnskyldningen deres.

Lenke til kommentar

Bridge blir ikke det samme som å droppe hjemmesentalen.

Den er med i installasjonskostnadene uansett, forstår ikke hva man skal med Zyxel P-2812 hjemmesentral hvis man kun ønsker internett har du forklaring på det?

 

Altibox har jo god tilbud på Asus RT- AC66U ruteren så den er mye bedre en Zyxel i så fall.

Nei jeg er jo enig i at det ikke blir det samme som å droppe den, men du har ihvertfall mulighet å kjøre uten den. Jeg ser poenget ditt med installasjonskostnad hvis man bare skal ha internett ja. Jeg misforstod nok innlegget ditt litt ;)
Lenke til kommentar

Forbrukerombudet bør også vurdere Viasats binding til bestemte dekodere. De fleste har nå tv'er hvor man vil sette programkortet og satelitten rett inn for å få full utnyttelse av tv'n. Viasat kan fint tillate sine programkort å bli brukt i andre enheter, men skylder på at de har tjenester knyttet til boksen. HALLO.. Viaplay er i dag online og har som regel en TV-app. Opptaksfunksjon kan man få på TV'n. Boksen er overflødig og noe som tilhører fortiden!!!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se problemet med Get, hvor man nærmest utelukkende må være en del av en boretslagsavtale for å i det hele tatt være kunde. Er man på en slik avtale, får man gjerne levert TV signaler til boligen, uansett, og om man velger å supplere med tilgang til internett eller ikke, står man sånn sett fritt til å velge andre tilbydere. Boretslagavtalen fordrer at man er mange med på det, og gjør at det ikke uten videre er aktuelt for den enkelte boenhet å melde seg på eller av. I stor grad finansieres dette over fellesutgifter i boretslagene, og er dermed ikke en ekstra utgift den enkelte boenhet forholder seg til.

Har ingen ting med om det er eit burettslag eller ikkje. Ein får ikkje kun internett frå Get samma pokker.

Lokal utbyggjar her med Get som leverandør av tv og internett. Burettslaget fekk ikkje levert kun internett. Det var minimum ein tv avtale med 5/5 internett, og så kan kvar enkelt betale ekstra for raskare linje.

Så no sit eg her då og betalar over 400kr/mnd for basis tv pakke og ein NRK lisens eg ikkje vil ha. Det blir over 650kr/mnd som eg kunne brukt på Netflix, HBO, TV2 Sumo, Viaplay osv.

Ja vi får "rabatt" på raskare internett, men eg ville no heller betalt dei 100-150kr rabatten er på 100/100 linja. Sparar uansett over 400 pr mnd.

Lenke til kommentar

Errh.. Bullshit Canal digital? Så dere kommer her og lyver til Tek.no og? Fordi jeg må ha et slik jævla kort som jeg trykker inn i en koselig dekoder greie før jeg får se TV.

Og Internett kommer med et eget modem... Ta bort kortet fra digigal dekoder greia og jeg har ingen TV, men jeg har fremdeles internett. Så dra til der fanden bor.

 

Nei, det stemmer ikke.

De analoge kanalene blir fortsatt sendt. Alle TV-er klarer å ta i mot de signalene uten noen dekoder eller kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir samme greie med PCer som blir solgt med Windows. Dersom jeg ønsker å kjøre Linux på PCen i stedet er jeg allikevel tvunget til å kjøpe en Windows-lisens.

Godt poeng. Microsoft har dessverre alt for mange og gode jurister så nå er det internasjonalt anerkjent at PC og programvare er étt produkt, ikke to produkter. Altså ikke et koblingssalg i følge dem og myndigheters godkjenning av praksisen. Apple og Google er dessverre ikke noe bedre på det punktet. Men det er ting som tyder på at praksisen vil briste i framtida. For 10 år siden var det i praksis mer fastlåst ettersom ChromeOS ikke fantes og Apple var en forsvinnende liten aktør. Jo flere aktører jo bedre. Det vil før eller siden bryte opp PC og programvare til å bli separate produkter.

 

 

Så nå kan jeg snart bestille mobiltelefon uten mobil-OS (med rabatt), og så laste ned et eller annet "hobbysnekra" greier til den?

 

 

 

Internett er jo en tilleggstjeneste man kan få når man har kabel-TV, syns det er litt rart å kreve at man bare skal ha tilleggstjenesten. Det blir jo som å kjøpe et mobilabonnement, finne ut at man bruker bare SMS (som er en standard tilleggstjeneste i GSM) og så vil betale kun for SMS'ene, selv om man har eget SIM-kort og telefonnr.

Merkelig sammenligning da man MÅ ha SIM-kort og telefonnummer for å kunne bruke SMS.

 

Merkelig å kalle internett for en tilleggstjeneste da det for mange er primærtjenesten. TV har som forbrukerombudet sier, blitt sekundært for mange.

 

Jeg sier ikke at forslaget er helt ideellt, men man kan faktisk skaffe seg mobilt bredbånd, og få til å sende SMS via nettlesere. Langt i fra like smertefri bruk, tror jeg da. Men, det bør da gå an, om man er ekstra villig til å gå kronglete veier til "varene".

 

Kanskje det etterhvert har kommet egne app'er for slikt?

Endret av G
Lenke til kommentar

Bridge blir ikke det samme som å droppe hjemmesentalen.

Den er med i installasjonskostnadene uansett, forstår ikke hva man skal med Zyxel P-2812 hjemmesentral hvis man kun ønsker internett har du forklaring på det?

 

Altibox har jo god tilbud på Asus RT- AC66U ruteren så den er mye bedre en Zyxel i så fall.

 

Jeg tipper det har litt å gjøre med at det kan hende DU flytter ut, og andre flytter inn. De nye innflytterne kan ha helt andre behov enn deg. Og siden den routeren er en del av innstallasjonen, og Altibox sin eiendom så må du pent la den følge med leiligheten, eller rykke det av veggen og levere den tilbake til Altibox, med det styret det eventuellt fører med seg, samt verdiforringelsen du påfører egen leilighet.

 

Sånn sett har Altibox gjort et smart trekk, ved å forbli fleksible mot alle løsningene de kan levere og ta abonnement for.

 

Det som skurrer litt er valg av router, som forøvrig er for ustabil.

 

De leverer muligens bedre router til bedriftskunder. Dessuten er det et hav av mediakonvertere som montøren kan velge i. Så det er det litt hummer og kanari. Lenken er aldri sterkere enn det svakeste leddet, og da kan også mediakonverteren være en teoretisk syndebukk, om ikke annet.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Internett og kabel-TV kan man fint bruke uavhengig av hverandre, så man kan vel ikke si at internett er en tilleggstjeneste. Det finnes ingen mobilabonnementer som gir deg kun SMS uten tale (såvidt jeg vet).

 

Nettopp, man kan ikke ha bare SMS uten tale, fordi SMS er en del av samme protokoll.

Derimot kan man ha et mobilabonnement med kun data, men da kan man ikke bruke dette SIMkortet til å ringe/sende SMS med.

Dette blir da som forskjellen på et (analogt) kabelTV-anlegg, der både de analoge TV-signalene, digitalTV og internett egentlig sendes analogt på forskjellige frekvensbånd, og et kabelanlegg basert på ethernet (TP eller fiber) der alt går som digitale data.

På det analoge nettet sendes alt til alle på samme anlegg, det er tilkoblingen til TV-anlegget som er hovedproduktet kabelen er ment til, at man i tillegg kan få internett på samme kabel er bare en bonus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...