Gå til innhold

– Get og Canal Digital bryter loven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis forbrukerombundet tar saken i retten vil get\canaldigital bruke at de er lovpålagt etter kringkastingloven å pålegge brukerne å betale lisens. Dermed vil neppe saken få positivt utfall.

Get/CD kan ikke pålegge brukerne å betale tv-lisens. De er så vidt jeg vet bare pliktige å sende et kunderegister over tv-kunder til nrk lisensavdelingen, også er det opp til lisensavdelingen å gjøre krav på lisensavgiften. Get/CD har ingen plikt til å levere kunderegisteret over rene nett-kunder. Det har lisensavdelingen ingenting med. Akkurat som ADSL-baserte ISPer ikke har noen plikt til å levere kunderegister til NRK. Med andre ord, jeg kan ikke se for meg noe negativt utfall av en sånn sak.

 

For brukere som ikke bruker tv-delen av kabeltilbudet så er det vel likegyldig om internett-abbonementet deres takler tv-signaler eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor\los bynett kan heller ikke pålegge folk å betale linjeleie selv om det er dem som eier nettet.

Men alikevel gjør de det? Så Telenor\canaldigital kan like greit få retten å kreve erstattning direkte fra kundene hvis noen piratkopier også. Og gi pengene til produsentene. Heldigvis vil dette ikke skje.

Lenke til kommentar

Sikker på det? Har du noen gang måtte betale frakt i butikk? Uansett butikk?

Hører urimlig man skal betale tilegg som burde være urimlig.

 

Eller at du må betale ekstra for å bruke kredittkort\gavekort.

Fordi det koster butikkene penger å betale til bankkort levrandørene.

 

Slikt ville nok bli sett ulovlig, da man burde oppgi totale priser.

Men i nettbutikk er det noe helt annet.

 

http://www.tu.no/artikler/telenor-ma-dele-fiberen-sin-med-andre/233830

 

Men andri sett telenor levrandører har tilbydt flere levrandører på samme fiber.

Så selv om de er pålagt å leie ut fiberen, er godt mulig de gjelder kun de minste hastighetene ikke 500 mbit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg fikk mail fra Canal Digital nå nettopp.

 

Håpet på det beste inntil jeg så emnefeltet: "Prisjustering fra Canal Digital kabel".

 

Dette var slett ikke nyheten jeg har ventet på om at jeg skal slippe å betale 414 kr/mnd for TV-pakka for å få lov til å kjøpe internett fra dem.

 

Det var en nyhet om jeg fra nå av må betale 444 kr/mnd for å få lov til å kjøpe internett fra dem.

 

Ikke et ord i mailen om når man kan forvente at TV- og internettsignaler skal splittes.

Lenke til kommentar

Ikke noe rart at Get og Canal Digital gjør alt de kan for å trenere denne saken. Dette rokker ved hele deres forretningsmodell og de har ingenting å tjene på å endre status quo. Skal det bli endringer må endringene bli tvunget nedover hodene på kabelselskapene, for de vil ikke gjøre dette frivillig. Ifølge artikkelen denne tråden omhandler regnet i hvert fall Canal Digital med ha dette på plass i løpet av 2. halvår 2015, altså i fjor. Mens Get på sin side ikke ønsket å gjøre endringer på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor mange IPer får du?  en av veldig få fordeler med Get er at jeg får 5 iper.(v4)

I så fall kan jeg jo prøve å sette en VIP med DHCP på WAN interfacet på brannmuren. Hmm... må prøves.

 

Det er litt forskjell på type linje du har, frks S får 1-2 iper mens andre for flere, huskere ikke hvor mange hver fikk. 

 

Hvor mange IPer får du?  en av veldig få fordeler med Get er at jeg får 5 iper.(v4)

I så fall kan jeg jo prøve å sette en VIP med DHCP på WAN interfacet på brannmuren. Hmm... må prøves.

 

 

 

Bare 1.

meh hadde vert digg med vertfall 2 helst 3 som jeg bruker idag:/ 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på type linje du har, frks S får 1-2 iper mens andre for flere, huskere ikke hvor mange hver fikk. 

Har ikke satt meg inn i detaljene mtp. hvor mange IPv4 adresser man får. Mye fordi jeg pr nå ikke har hatt behov for mer enn den ene som jeg allerede bruker, og da ser jeg lite poeng i å gjøre oppsettet mer komplekst enn det allerede er her nå (3 VLAN, intern DNS/DHCP, x antall VPN-tunneler med forskjellige egenskaper, både SSL-VPN og IPSec, og nå, AD-kontroller).

Lenke til kommentar

 

Det er litt forskjell på type linje du har, frks S får 1-2 iper mens andre for flere, huskere ikke hvor mange hver fikk. 

Har ikke satt meg inn i detaljene mtp. hvor mange IPv4 adresser man får. Mye fordi jeg pr nå ikke har hatt behov for mer enn den ene som jeg allerede bruker, og da ser jeg lite poeng i å gjøre oppsettet mer komplekst enn det allerede er her nå (3 VLAN, intern DNS/DHCP, x antall VPN-tunneler med forskjellige egenskaper, både SSL-VPN og IPSec, og nå, AD-kontroller).

 

Har selv intranett og internett soner via get din dhcp og min egen dhcp. samt koblinger mellom disse for lokalt gigabit mens enda maskinene kan snakke med nettet uten NAT. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har ingenting med saken å gjøre hvorvidt man har coax eller fiber i veggen, så lenge man har med en kabeloperatør som Canal Digital eller Get å gjøre. De ønsker selvfølgelig å videreføre koblingssalget av TV og bredbånd. Jeg har fiber, men jeg har Get, og pr nå må jeg betale over 300 kr/mnd for et TV-tilbud jeg overhodet ikke benytter meg av. Og jeg har ikke engang dekoder i huset. Jeg er selvfølgelig interessert i å få en slutt på dette koblingssalget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke vi kunder kan vente koblingsalget oppheves i år, de på kundesenteret har ikke noe dato.

Det er kun litt over 3 måneder igjen av året.

 

Så hvis de ikke venter til juleaften er det lite trolig.

Tror telenor\get og canaldigital vil ta samme som eidsiva bredbånd.

1999,-/ mnd 1/1 Gbit/s + 150 kr måned i linjeleie. blir jo 2149 kr måned det? Noen som hadde betalt dette?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...