Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Selv fikk jeg min første fartsbot i 500 Abarth-en jeg eide, og fikk da fra politmannen som skrev bota "Kul bil da! Jeg drømte om en Abarth på 80-tallet!" 😅Var forøvrig 60 km/t akkurat i 50-sone, så ikke noe voldsomt.

 

Har sett denne debatten tidligere fra både vegvesenet og politiet, men føler akkurat dette må være den aller største bagatellen å henge seg opp i? At dette kan kalles en modifikasjon som skal utgi såpass store bøter? Og i tillegg dette sitatet:

"De vil få mangellapp. Det regnes som en reparasjon å ta dem av, så det nytter ikke å gjøre det på stedet. Bileier må fjerne klistremerkene, og komme tilbake for etterkontroll, sier stasjonssjef Magnar Tuft på NAF i Tønsberg til NRK tilbake i 2018.

"Hadde tuklet med skiltene på kjøretøyet"

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, FrihetensRegn said:

Meget billig på den lokale Circle K stasjonen i dag

qyFgCnS.jpg

Med rabatt så blir det plutselig under 10 kr literen. Da kan det fort bli billigere å kjøre på diesel enn på hurtigladet strøm, per km.

Men fortsatt milevis unna prisen for å fylle strøm hjemmefra :p

Ganske bra pris. Var vel rundt 15kr her i Tromsø i dag.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 timer siden):

Men fortsatt milevis unna prisen for å fylle strøm hjemmefra

Om jeg klarer 15kwh/100km med min i3s, så blir det 15 øre per kilometer ved 1kr/kWh. Det er latterlig billig. Satser på å erstatte den med Taycan Rwd når de har halvert seg i pris. 

 

Hvordan tror dere fremtiden for entusiast-fossilbiler blir? Personlig så tror jeg bensin blir erstattet med alkohol eller e85 på et tidspunkt. Krever jo noe ombygging av drovstoffsystem, men gir faktisk en del mer effekt i en del motorer. En del vil sikkert konvertere til elektrisk, som en der blir mer og mer populært i utlandet. Jeg er ikke veldig bekymret for at det blir totalforbud mot bruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heiti skrev (6 minutter siden):

Om jeg klarer 15kwh/100km med min i3s, så blir det 15 øre per kilometer ved 1kr/kWh. Det er latterlig billig. Satser på å erstatte den med Taycan Rwd når de har halvert seg i pris. 

 

Hvordan tror dere fremtiden for entusiast-fossilbiler blir? Personlig så tror jeg bensin blir erstattet med alkohol eller e85 på et tidspunkt. Krever jo noe ombygging av drovstoffsystem, men gir faktisk en del mer effekt i en del motorer. En del vil sikkert konvertere til elektrisk, som en der blir mer og mer populært i utlandet. Jeg er ikke veldig bekymret for at det blir totalforbud mot bruk. 

Blir nok ikke totalforbud, men når de etterhvert fjerner muligheten for å fylle på tradisjonellt drivstoff blir nok fossilbilene mer for entusiaster som vil kjøre på bane. tipper det skjer rundt ca. 2035. Fra 2025 blir det ulovlig å kjøpe nye fossilbiler. Fra 2030 er selvkjøring såpass utbredt og avansert at det blir begrenset hvor lov det er å kjøre selv. Fra 2035 har så og si alle tradisjonelle bensinstasjoner konvertert til hurtigladere. 

Det blir mindre og mindre normalt å eie egen bil fra 2030.

Store endringer kommer, slik er det bare. Verden står ovenfor enorme utfordringer og da må endel tiltak til. Men jeg tror bare det blir bra, jeg ser for meg at banekjøring og racingbaner blir mer og mer populært for de som vil drive med det og kjøre selv.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PgUp said:

fjerner muligheten for å fylle på tradisjonellt drivstoff blir nok fossilbilene mer for entusiaster som vil kjøre på bane. tipper det skjer rundt ca. 2035. Fra 2025 blir det ulovlig å kjøpe nye fossilbiler. Fra 2030 er selvkjøring såpass utbredt og avansert at det blir begrenset hvor lov det er å kjøre selv. Fra 2035 har så og si alle tradisjonelle bensinstasjoner konvertert til hurtigladere. 

Jeg gleder meg til å se at du bommer på dine estimater :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Jeg gleder meg til å se at du bommer på dine estimater :) 

Vi får se, hva er dine estimater? Folk så ikke smarttelefon revolusjonen før den plutselig var kommet. Det samme tror jeg om selvkjørende biler. 

 

Og at det blir ulovlig å kjøpe nye fossilbiler fra 2025 er forsåvidt vedtatt politikk allerede.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 minutt siden):

Hvordan tror dere fremtiden for entusiast-fossilbiler blir? Personlig så tror jeg bensin blir erstattet med alkohol eller e85 på et tidspunkt. Krever jo noe ombygging av drovstoffsystem, men gir faktisk en del mer effekt i en del motorer. En del vil sikkert konvertere til elektrisk, som en der blir mer og mer populært i utlandet. Jeg er ikke veldig bekymret for at det blir totalforbud mot bruk. 

Jeg tror fossile brennstoff vil bli faset ut på en ganske fredelig måte, og at fossile biler vil blir museumsgjenstander med generasjonsskiftet når vi har blitt plantegjødsel på kirkegården.

Vi har allerede unntak for veteranbiler, fordi vi vet at veteranbiler er en hobby og ikke en bil man står i rushtiden med. På samme måte så tror jeg salg av bensin og diesel vil gradvis forsvinne, trolig faset over til E85 (kanskje E100 også) som du sier, og at det er noe man kjøper på "hobbybutikken" ikke bensinstasjonen.

Formålet er ikke å utrydde fossilbiler. Det er å fjerne fossilbilen som et transportmiddel. En dieselbil er mye renere enn en gressklipper, men en gressklipper er ikke noe alle bruker hver dag, og den sluker ikke gjennom 20 liter drivstoff i uka heller. Det samme gjelder veteranbiler, og fremtidige fossile veteraner i en verden av elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, overgangen vil nok skje ganske naturlig. Og den har allerede pågått i en del år, ganske udramatisk. Det har vært store endringer i folks tanker om elbiler siden ca 2012, når jeg begynte å følge med på utviklingen til elbiler. De aller fleste som sier de aldri vil kjøpe elbil vil kjøpe elbil når de syns bilene er gode nok for sin bruk.

Det vil så klart være de som beholder fossilbilen, men det blir bare mer og mer en entusiast-sak. Det er fortsatt de som eier dampdrevne biler, men ingen ville kalle de noe annet enn entusiaster.

Jeg tror nok PgUp er litt optimistisk i forhold til tidspunktene. Man vil fortsatt få kjøpt hybridbiler etter 2025, så det vil fortsatt finnes fyllestasjoner. Men kanskje nærmere 2050 begynner nok antall fyllestasjoner avta raskt, og det begynner kanskje bli vanlig å kjøpe fat med drivstoff slik at man kan fylle hjemme. Det man får kjøpt blir nok mer og mer syntetisk drivstoff og biodrivstoff, og prisene øker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Ja, overgangen vil nok skje ganske naturlig. Og den har allerede pågått i en del år, ganske udramatisk. Det har vært store endringer i folks tanker om elbiler siden ca 2012, når jeg begynte å følge med på utviklingen til elbiler. De aller fleste som sier de aldri vil kjøpe elbil vil kjøpe elbil når de syns bilene er gode nok for sin bruk.

Det vil så klart være de som beholder fossilbilen, men det blir bare mer og mer en entusiast-sak. Det er fortsatt de som eier dampdrevne biler, men ingen ville kalle de noe annet enn entusiaster.

Jeg tror nok PgUp er litt optimistisk i forhold til tidspunktene. Man vil fortsatt få kjøpt hybridbiler etter 2025, så det vil fortsatt finnes fyllestasjoner. Men kanskje nærmere 2050 begynner nok antall fyllestasjoner avta raskt, og det begynner kanskje bli vanlig å kjøpe fat med drivstoff slik at man kan fylle hjemme. Det man får kjøpt blir nok mer og mer syntetisk drivstoff og biodrivstoff, og prisene øker.

Kan godt være du har rett der. Kjøper folk nye biler mellom 2020-2025 kan man jo fort forvente at de varer i 20 år. Så spørsmålet går litt på politikken som føres, hvor store intensiver som ligger til grunn, hvor enkelt det er å lade, den teknologiske utviklingen av elbiler. Nå ser man jo nye model S som kan gå 840km på en lading, da begynner jo det å ligne noe for de som gjør mye langkjøring. 

Det med selvkjøring er jo også interessant, jeg er ikke så optimistisk som Musk som har påstått at det er rett rundt hjørnet en stund nå. Det krever noen store fremsteg i kunstig intelligens før biler kan kjøre mindre feilfritt enn mennesker, og da snakker vi 10 år til ihvertfall. Kanskje mye lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Og at det blir ulovlig å kjøpe nye fossilbiler fra 2025 er forsåvidt vedtatt politikk allerede.

Det er noe de vil at skal skje, men det kommer aldri til å bli gjennomført da EU planlegger å gjøre det samme i 2030 og det er noe elbilfans ikke vil at skal skje, for da blir det full avgift på elbiler.

Blir fortsatt lov å selge brukte biler, så da blir det import fra Sverige
Helt nye biler som er registrert i Sverige

Så å gjøre det forbudt vil ikke ha noen virkning inntil det blir forbudt i Europa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (8 minutter siden):

Vil det å gjøre en bil høyere minske forbruket eller har det motsatt effekt?

Istedenfor å kjøpe en all road'er føles det heller litt bedre og bare gjøre den nåværende bilen min litt høyere🤔

Setter pris på svar :)

Høyere bakkeklaring gir typisk mer luftmotstand, men vi snakker om veldig marginale forskjeller.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Heiti said:

Har svært liten betydning på de fleste biler. Men du får ikke tuv godkjenning til de fleste biler. 

Eide en Ford Sierra som var godkjent hevet. Sto i vognkortet og så antar alt var greit. Men er mange år siden så kansje strengere i dag.

Forbruk øker nok bare, men med en bil som bare er ca 35% effektiv i utgangspunktet merker man neppe spesielt mye.

Merker nok mere hvordan bilen oppfører seg. Det vil nok ødelegge kjøregleden litt.

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...