Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Kyrre S. skrev (7 timer siden):

Kanskje litt ot men ..

https://www.vgtv.no/video/210424/her-gaar-det-galt-naa-blir-mamma-forbanna

Går det ann å være så tjukke i hue? :wallbash:

Tror han har sett for mange taue videoer på Youtube, men ikke fått med seg alt

De trekker fra hjulene, når de ikke har andre valg, men de rykker ikke, de bruker vinsj 

Ser ut som at bilen står i gir og/eller har på parkeringsbremsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 5/21/2020 at 4:19 PM, Complexity said:

Ja type 2 har alle, men for å lade raskt på grønn kontakt/Fortum osv må du bruke CCS plugg som er en moderne standard som S og X krever adapter for. Greit å ha på stell.

Superchargere som bygges nå har kun CCS plugg også.

Forsjellen er de to ekstra pinnene i bunnen av pluggen.

 

CCSAdapter.jpg

 

Lenke til kommentar

Complexity: Jeg er ikke ute etter koblingen til en hurtig lader. De fleste lader stasjoner som bygges har denne kontakt i mitt område (Asker/Viken) Samt at det sto i din innlegg at denne overgang kom standard med Tesla Model 3.

RaptorStrike: Hvorfor hurtiglade en hybrid? Det er fordi mann kan kjøre X-antall km på rent strøm. Ved å lade/hurtiglade bruker mann da ikke bensin. Å benytte vanlig lading/stikkontakt ta alt for lang tid til en vanlig handelsrunde. Allikevel, ved å kjøre hybrid slippe jeg å tenke på å gå tom for strøm når det finnes så lite ladepunkter til Type2 kontakter.

Lenke til kommentar
Ray skrev (Akkurat nå):

RaptorStrike: Hvorfor hurtiglade en hybrid? Det er fordi mann kan kjøre X-antall km på rent strøm. Ved å lade/hurtiglade bruker mann da ikke bensin. Å benytte vanlig lading/stikkontakt ta alt for lang tid til en vanlig handelsrunde. Allikevel, ved å kjøre hybrid slippe jeg å tenke på å gå tom for strøm når det finnes så lite ladepunkter til Type2 kontakter.

Men hva er poenget? Det blir jo minst like dyrt. Om det er av miljøhensyn at du vil kjøre på strøm fremfor bensin, da forstår jeg ikke hvorfor du ikke har kjøpt ren elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.zap-map.com/charge-points/bmw-225xe-charging-guide/

"Like most PHEVs, the 225xe has no rapid charging capabilities. The BMW 225xe’s Type 2 inlet is found on the front flank behind the near-side front wheel and in front of the passenger door."

"The BMW 225xe is fitted with a 3.7 kW on-board charger for AC charging. This means that even when connected to a fast charger with a rated output above 3.7 kW, the BMW 225xe will only be able to charge at 3.7 kW."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Ray said:

Complexity: Jeg er ikke ute etter koblingen til en hurtig lader. De fleste lader stasjoner som bygges har denne kontakt i mitt område (Asker/Viken) Samt at det sto i din innlegg at denne overgang kom standard med Tesla Model 3.

RaptorStrike: Hvorfor hurtiglade en hybrid? Det er fordi mann kan kjøre X-antall km på rent strøm. Ved å lade/hurtiglade bruker mann da ikke bensin. Å benytte vanlig lading/stikkontakt ta alt for lang tid til en vanlig handelsrunde. Allikevel, ved å kjøre hybrid slippe jeg å tenke på å gå tom for strøm når det finnes så lite ladepunkter til Type2 kontakter.

De fleste elbiler i dag har CCS port som støtter både AC og DC lading.

Din hybrid støtter bare AC lading og mangler derfor de to nederste pluggene som er kun til DC lading.

Den adapteren jeg viste er til eldre Model S og X som har en spesiell "AC" plugg som også støtter DC. Men adapteren funker ikke på andre biler.

 

CCS2-vs-type2.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Ray skrev (2 timer siden):

RaptorStrike: Hvorfor hurtiglade en hybrid? Det er fordi mann kan kjøre X-antall km på rent strøm. Ved å lade/hurtiglade bruker mann da ikke bensin. Å benytte vanlig lading/stikkontakt ta alt for lang tid til en vanlig handelsrunde. Allikevel, ved å kjøre hybrid slippe jeg å tenke på å gå tom for strøm når det finnes så lite ladepunkter til Type2 kontakter.

Fordi kostnaden, både tid og for strøm, overgår kostnaden for det lille ekstra bilen bruker uten el-biten i drift. Dessuten kan det være smart å velge hybrid og ikke ren EL om du skal kjøre lengre distanse.

Lenke til kommentar

Må innrømme at det ville vært kjekt med noe lyd til tider. Bruker man hornet skremmer man jo vettet av folk, så man må jo henge ut av vinduet å rope nå 😅

Men poenget var bare at det er lovpålagt med lyd på elbiler nå, men det har tydeligvis ikke tilbakevirkende kraft. 2021 Model 3 trenger tydeligvis ikke lyd siden bilen ble lansert i 2018, og lurer på om det er noe lignende med WLTP/NEDC?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Vertical^ said:

Det er i hvert fall lyd når man rygger, ref en 2020 Nissan Leaf vi har på jobben. Men lydvarsling ved rygging har det kanskje alltid vært?

En del biler har det ja. Model 3 fikk ledningsnettet og utskjering til høyttaleren under bilen i 2019 og har lyd i andre land, men alle biler solgt i Norge mangler selve høytaleren. Tenker de har sneket seg unna med å spare noen kroner siden det tydeligvis er smutthull i den Norske regelen.

Og det kan det jo kansje være flere plasser.

WLTP burde være lovpålagt standard med mindre det kommer en test som er enda mere nøyaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...