Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Gavekort said:

Er det ikke en Ford DuraTorq?

Mulig de bytta til det i 2011, men modellene før det har PSA motor som er kjent for å havarere bare man ser litt hardt på dem.. :p

Oljesila i bunnpanna går tett så turboen mister smurning og havarerer. Man kan da enten bytte Turbo to ganger i året eller demontere motoren å fikse sila.

Pluss en del annet småtteri. Kjenner flere som har eid disse og det har ikke vært en fryd.. :p

Men om det er en annen motor i 2011+ er det sikkert ett bra kjøp. Bilene er veldig gode ellers.

 

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DPFen på 1,6D psa motorene går fort tett. Viss jeg husker rett så har de en serviceintervall på 120k km(bytte) Husk å kjøre lengre turer med høg belastning, slik at dpf blir varm å forbrenner dritet inni der.

 

Ellers veldig viktig med oljeservice hver 10'000km/1år.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (29 minutter siden):

DPFen på 1,6D psa motorene går fort tett. Viss jeg husker rett så har de en serviceintervall på 120k km(bytte) Husk å kjøre lengre turer med høg belastning, slik at dpf blir varm å forbrenner dritet inni der.

 

Ellers veldig viktig med oljeservice hver 10'000km/1år.

Wow, 1-2 kroner pr mil bare i olje service😅 Det er jo helt hinsides, anbefales det i dokumentasjon eller er det bare noe som er blitt slik over tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Fransk 1.6 motor.. er en grunn til at de er så billige.

Men betyr ikke nødvendigvis ett forferdelig bilhold. Bare husk hyppig oljeskift.

Har du tips til andre stasjonsvogner i prisklasse 50-100k? Vil bare til fjells uten å dø, uten at det koster for mye og med nok plass til turutstyr (ski/kajakk/sykkel alt etter årstid).

Kanskje noen av disse?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Skrotnissen skrev (13 minutter siden):

Har du tips til andre stasjonsvogner i prisklasse 50-100k? Vil bare til fjells uten å dø, uten at det koster for mye og med nok plass til turutstyr (ski/kajakk/sykkel alt etter årstid).

Kanskje noen av disse?

 Som nevnt så er det en Ford DuraTorq i disse, ikke den gamle PSA-motoren. Ser ingenting umiddelbart galt med den Volvoen, men ville definitivt tatt en grundig undersøkelse før kjøp.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Skrotnissen said:

Har du tips til andre stasjonsvogner i prisklasse 50-100k? Vil bare til fjells uten å dø, uten at det koster for mye og med nok plass til turutstyr (ski/kajakk/sykkel alt etter årstid).

Kanskje noen av disse?

Om det er Ford motor i Volvoen er det nok bare å hente den. Som sakt veldig gode biler med unntak av den franske motoren som sto i dem før.

Ellers burde du og se på Mondeo MK4. De er basert på Volvo V70, men billigere enn V70.

Lenke til kommentar

Det er skummelt å anbefale bruktbiler, spesielt de som har gått 100k, men av disse er det Ford Focus som fremstår som en av de bedre. Bilen har godt rykte. 

Folk med en viss høyde sitter trangt i baksetet.. Sjekk at det ikke er mye rust på bremseskivene. Dette gjelder de fleste biler, men jeg nevner det fordi alle fire måtte byttes på min. Hadde tydeligvis ikke bremset nok.. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Wow, 1-2 kroner pr mil bare i olje service😅 Det er jo helt hinsides, anbefales det i dokumentasjon eller er det bare noe som er blitt slik over tid?

1-2kr pr mil? Hva tenker du på da?
Olje koster 50kr literen å filter 70-90kr. Viss jeg husker rett så tar vel den motoren 4L, så rundt 250-300kr for en oljeservice er jo ikke gale hver 10000km/1år, samt de som bryr seg om bil skifter olje rundt da!

Men er dette ford motoren så er den bedre! Men som alltids med en eldre bil, ta en skikkelig sjekk av den! Bremser, foringer, girkasse om denne girer som den skal etc etc.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (42 minutter siden):

1-2kr pr mil? Hva tenker du på da?
Olje koster 50kr literen å filter 70-90kr. Viss jeg husker rett så tar vel den motoren 4L, så rundt 250-300kr for en oljeservice er jo ikke gale hver 10000km/1år, samt de som bryr seg om bil skifter olje rundt da!

Men er dette ford motoren så er den bedre! Men som alltids med en eldre bil, ta en skikkelig sjekk av den! Bremser, foringer, girkasse om denne girer som den skal etc etc.

Jeg tenker på de som ikke tar olje service selv. Altså majoriteten av bil eiere :) En oljeservice koster fort 1-2000 kroner avhengig av hvor en tar den og hvilke priser de opererer med. Altså 1-2 kroner pr mil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Jeg tenker på de som ikke tar olje service selv. Altså majoriteten av bil eiere :) En oljeservice koster fort 1-2000 kroner avhengig av hvor en tar den og hvilke priser de opererer med. Altså 1-2 kroner pr mil :)

Majoriteten gjør det nok ikke selv nei.

Hjelper jo heller ikke at f.eks Toyota krever spesialverktøy for å ta av filteret. Mondeoen jeg eide før måtte jeg bruke en 36mm nøkkel for å ta av filteret. Det er vel heller ikke noe Ola Nordmann har i garagen sin :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (5 minutter siden):

Svindyrt på verksted. Når jeg tar full stor service på bilen min, med alle filtre, motorolje, servoolje etc(utenom automatkassen) så havner jeg på maks 2000kr. Vil ikke en gang tenke på hva et merkeverksted hadde tatt. (har en bmw e91 320da 2010 modell)

Absolutt, men det er realiteten til folk flest:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, sveibuen said:

Svindyrt på verksted. Når jeg tar full stor service på bilen min, med alle filtre, motorolje, servoolje etc(utenom automatkassen) så havner jeg på maks 2000kr. Vil ikke en gang tenke på hva et merkeverksted hadde tatt. (har en bmw e91 320da 2010 modell)

Definitivt dyrt å ta service på verksted ja. Hadde nylig en vanlig service på firmabilen og det kosta 11 laken.

Jeg har alltid gjort slikt selv på mine biler men de aller færreste jeg kjenner gjør det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (35 minutter siden):

Definitivt dyrt å ta service på verksted ja. Hadde nylig en vanlig service på firmabilen og det kosta 11 laken.

Jeg har alltid gjort slikt selv på mine biler men de aller færreste jeg kjenner gjør det..

Steike meg så dyrt!

Men ja, eg skrur på bilene til familie å venner, samt en del av venner av meg skrur også selv :) Så vi sparer hvertfall 1/10 i utgifter på bil. Ta feks Eurodel.no som har 1/5 del av prisen til feks mekonomen, meca, bilxtra etc. Å det er jo akkurat de samme delene som de har på sitt lager :)

Lenke til kommentar

Tenker å kjøpe en Mitsubishi Outlander i prisklassen 200-300k i nær fremtid. Noen som kjenner til merket og eventuelle ting å være obs på? Hvis jeg har forstått det riktig så kom det en ny modell i 2016 som ser en del bedre ut enn tidligere, men har det vært noen andre viktige oppgraderinger på nyere modeller f.eks.?

Lenke til kommentar

Er bilforhandlere behjelpelige med å ta i mot biler til vraking? Jeg har en gammel bil jeg tenkte å prøve å få lagt ved som innbytte, pris uviktig bare jeg blir kvitt den. Men nå dukket det opp en mystisk lyd igjen.... 🙄 Reparasjon koster sikkert mer enn bilens verdi. Men hvis jeg kjøper ny hos en forhandler, kan de hjelpe meg å bli kvitt den gamle? Det er litt pes å levere til vraking...må alliere meg med skyss og sånn. Ville vært så mye lettere å bare dumpe kjerra hos en forhandler og kjøre ny bil hjem.. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (35 minutter siden):

Er bilforhandlere behjelpelige med å ta i mot biler til vraking? Jeg har en gammel bil jeg tenkte å prøve å få lagt ved som innbytte, pris uviktig bare jeg blir kvitt den. Men nå dukket det opp en mystisk lyd igjen.... 🙄 Reparasjon koster sikkert mer enn bilens verdi. Men hvis jeg kjøper ny hos en forhandler, kan de hjelpe meg å bli kvitt den gamle? Det er litt pes å levere til vraking...må alliere meg med skyss og sånn. Ville vært så mye lettere å bare dumpe kjerra hos en forhandler og kjøre ny bil hjem.. 

Mange henter gratis, hør med nærmeste vraker så er nok de behjelpelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...