Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Vertical^ said:

Det er i hvert fall lyd når man rygger, ref en 2020 Nissan Leaf vi har på jobben. Men lydvarsling ved rygging har det kanskje alltid vært?

Min nissan har også det men brukte en app og programmerte det bort, syns det var plagsomt. Samme med lyd fremover i fart under 30 kmt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, Gavekort said:

Min elbil høres ikke ut som en lastebil, men øker volumet på lavfartslyden. Synes det er et fin løsning.

Er det flere lyder å velge mellom? Noen biler jo bare statisk støy som lyd og det høres ikke bra ut..

I forrige update til Tesla åpna de jo for valgfrie lyder.

Låta "Ludacris - Move Bitch Get Out Da Way" ble jo selvfølgelig en stor slager. Man kan og ha valgfri lyd på hornet, men det har jeg skjønt ikke er lov i Norge da det er bestemte regler her på hvordan ett horn skal låte.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gavekort said:

Ikke som jeg vet om. Jeg personlig er ikke glad i gimmicks og foretrekker smakfulle signaturlyder, så lenge det ikke er for spaceshippy. Synes til og med at MX-30 sin "motorlyd" er kurant, man skulle bare kunnet slått det av.

Kan alltids nappe ut høytaleren :p

edit: tenker du på den inni bilen? Den er vel værre med 😅 må vel koble bort mange høytalere da. Men kanskje det kan programmeres bort 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (25 minutter siden):

Ikke som jeg vet om. Jeg personlig er ikke glad i gimmicks og foretrekker smakfulle signaturlyder, så lenge det ikke er for spaceshippy. Synes til og med at MX-30 sin "motorlyd" er kurant, man skulle bare kunnet slått det av.

Synes de nye lydene i elektrisk bmw er ganske så bra. Bare synd resten av bilen ikke står i stil... 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg vil nå argumentere for at vi allerede har god dekning, og at utsiktene mot 2025 ser bra ut. Unntaket er vel nord for polarsirkelen, men selv der er det planer.

Jeg hadde mye problemer med ladekø i godt vær i 2019. Gikk greit om det var litt surt vær. Stort sett over hele Vestlandet. Tar aldri elbilen på lengre turer nå. Blir nok og ha en fossilbil i tillegg ganske lenge. 

Lenke til kommentar

Hadde noen langturerer sommeren i 2019 med Nissan Leaf 40 kwh. Sto aldri i ladekø noen plasser,  selv på det grisegrente vestlandet :p . Så mine opplevelser med elbil langturer var en veldig positiv overraskelse, selv med Nissan Leaf som mange mener ikke er dugandes til annet enn  turer frem og tilbake fra butikken nærmest.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Personlig tar vi alltid elbilen på langtur, selv om fruen har en t-roc(diesel). Kan ikke huske jeg har stått i noe ladekø, og har nå hatt 3 elbiler. Dog har jeg kjørt Tesla og derav hatt deres nettverk tilgjengelig. Nå er det jo snakk om å tilby dette til andre, så det blir jo bra for de. Ser virkelig ikke noe problem med lading der jeg farter. Stort sett på vestlandet og østover langs kysten eller fjellet. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (1 time siden):

Du linker til forrige generasjon. 

Den som er påkjørt er verdt rundt 50-70 uten påkjørselen. Så blodpris er det nok. 

Tja, ett par 2010 stasjonsvogner <50 000 og tipper en 50 er det flere av samme type som har gått like langt. Og alle vet jo at finn er pruters marked. Tipper reell verdi er i fra 35-40000. Og den som ble linket til går ikke engang. Vrakpant.

Lenke til kommentar

Forsikring er ganske dyrt i Norge og kasko på en bil til under 100k vil fort ikke lønne seg, om ikke man har en meget gunstig ordning.

Jeg har også lest om en kvinne som følte seg veldig trygg med en såkalt kasko plus eller kasko super der hun endte opp med ødelagt elektronikk som ikke ble dekket av forsikringen. Det dekker som oftest bare motorhavari og annet drivverk som girkasse etc. Så man kan fort sitte med et vrak uten hjelp selv med de dyreste og mest eksklusive forsikringsordninger.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...