Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig konkurrentene til en Mitsubishi Outlander? Driver og vurderer å kjøpe en brukt Outlander i prisklassen rundt 250k, men vet ikke helt hva jeg skal sammenligne med.  RAV4 har jeg på lista, men finnes det andre? Tenker lignende størrelse, vi vil gjerne ha plass til hund og bagasje til en liten familie.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Hva er egentlig konkurrentene til en Mitsubishi Outlander? Driver og vurderer å kjøpe en brukt Outlander i prisklassen rundt 250k, men vet ikke helt hva jeg skal sammenligne med.  RAV4 har jeg på lista, men finnes det andre? Tenker lignende størrelse, vi vil gjerne ha plass til hund og bagasje til en liten familie.

Honda CR-V? Hvis du ikke skal ha ladbar hybrid.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Honda CR-V? Hvis du ikke skal ha ladbar hybrid.

Jeg må ingenting, men det er jo en stor fordel da det blir en del pendling tur/retur jobb. Er egentlig åpen for stasjonsvogn også, poenget er egentlig bare å få grei bagasjeplass i tillegg til et medium stort hundebur.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 minutter siden):

Jeg må ingenting, men det er jo en stor fordel da det blir en del pendling tur/retur jobb. Er egentlig åpen for stasjonsvogn også, poenget er egentlig bare å få grei bagasjeplass i tillegg til et medium stort hundebur.

I den prisklassen er det vel bare Outlander som har ladbar hybrid modell (PHEV).

Vet ikke om Kia Optima PHEV stasjonsvogn har kommet ned til det prisleiet?

Edit; Det har de visst:

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=4&body_type=9&engine_fuel=0%2F11111&make=0.777&price_from=150000&price_to=260000&sales_form=1&sort=PUBLISHED_DESC

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Skavold skrev (19 minutter siden):

Kanskje kan BMW 225xi eller Mini Countryman Cooper SE være alternativer?

Jeg blir veldig forvirret av oppgitt volum i bagasjerommet her. 460 liter er oppgitt volum i Outlanderen, men det virker mye større..? Jeg kommer fra en Leaf som har 435 og jeg følte Outlanderen var mye større når jeg prøvekjørte nettopp. Bagasjerom er en av de viktigste faktorene egentlig. Hundebur på 60cm bredde og dybde på 80-90cm skal få plass og vil gjerne ha en god del til overs til annen bagasje.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg blir veldig forvirret av oppgitt volum i bagasjerommet her. 460 liter er oppgitt volum i Outlanderen, men det virker mye større..? Jeg kommer fra en Leaf som har 435 og jeg følte Outlanderen var mye større når jeg prøvekjørte nettopp. Bagasjerom er en av de viktigste faktorene egentlig. Hundebur på 60cm bredde og dybde på 80-90cm skal få plass og vil gjerne ha en god del til overs til annen bagasje.

Bagasjerom måles opp til underkant sidevinduer. Noen har rom under bagasjerommet, som også måles med i antall liter/volum. Selv om de er vanskelig å utnytte i praksis. Bagasjerom bør man se i praksis for å få en god forståelse av størrelsen. Antall oppgitte liter sier lite om hvor praktisk utnyttbart et bagasjerom er. Leaf sitt er f.eks. ikke optimalt skal man f.eks. ha med seg barnevogn.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (3 timer siden):

Råder deg til, som jeg alltid gjør ved kjøp av ny bil: Prøvekjør, og test spesielt de områdene/egenskapene som er dealbreakere for deg.

Skal definitivt det. Blir å ta med målebånd for å sjekke bagasjerommet til hundebur. Jeg var bare ikke helt sikker på hva jeg skulle prøvekjøre utenom Outlander og RAV 4, men har nå satt opp Kia Optima PHEV og Honda CR-V på lista.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Hanhijnn said:

Antall oppgitte liter sier lite om hvor praktisk utnyttbart et bagasjerom er. Leaf sitt er f.eks. ikke optimalt skal man f.eks. ha med seg barnevogn.

Absolutt. Det kan gi en pekepinn når man sammenligner forholdsvis like biltyper, men det rommet under gulvet kan utgjøre en stor del av litervolumet som er oppgitt. Vår MB C-klasse er oppgitt til 490 liter men oppleves langt mindre enn en 2004 Passat 3BG med 500 liter som vi hadde en gang i tiden. På MB'en er det plass til en del under gulvet, men det er ikke lett å utnytte, hadde vært langt bedre om alle literne befant seg over gulvet ja. Samme med Passat 3C vi hadde, oppgitt til 603 liter, men rundt 90 av dem befant seg under gulvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Jeg synes hulrom under bagasjerommet er helt fantastisk. Der kan jeg legge all dritten så er det alltid ledig i hoveddelen. Slipper å rydde for hver gang man skal ha noe der.

Tja, vi har nå behov for å fylle det hulrommet også med bagasje, riktignok bare et par-tre ganger i året. Da hadde jeg heller foretrukket å ha ett rom som var større og lettere å utnytte. Har ikke så mye ræl i bilen, det lille som er får plass på siden, der det er netting som holder det på plass.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Complexity said:

Jeg synes hulrom under bagasjerommet er helt fantastisk. Der kan jeg legge all dritten så er det alltid ledig i hoveddelen. Slipper å rydde for hver gang man skal ha noe der.

Det er vel ikkje at hulrommet eksisterer som er eit problem, men når det markedsføres som ein del av bagasjerom når det egentlig er seksjonert vekk i frå det, eller vanskelig å benytte i kombinasjon med resten.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...