Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei godtfolk. Jeg har en ganske nøyaktig to år gammel Intel X25-M (80Gb) som jeg synes det begynner å bli litt trangt på.. Og jeg synes neste steget med 120-128Gb fort kan bli litt stusselig med et par spill på.

Hva er anbefalingene nå til dags for de som er hakket større?

 

Maskinen kjører Win7 og brukes kun til spilling, og litt hjemmekontor når jeg trenger større skjerm. Så for meg X25'ern kunne kose seg i Mac mini'en når eventuelt ny er i drift.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" og Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM? På sammenligningen ser de ganske like ut når det gjelder ytelse og det er 450 kroner i forskjell på pris.

 

ingen forskjell ytelsesmessig, men med Desktop Kit får du med kabler, brakett for 3,5 til 2,5, CD med Samsung Magic Drive (eller noe sånt) som kan oppdatere FW på SSDen og overvåke den. med OEM får du ingen av de over, og FW oppdateringer må lastes ned og oppdateres manuelt.

Lenke til kommentar

Arvtager for Samsung 830 er egentlig en diskusjon for SSD-tråden, men kort oppsummert er dette grunnene til at jeg tror vi må vente til 2013 for ny SSD fra Samsung:

Den makser omtrent 6Gbps for les, og har god skrivehastighet i forhold til kapasitet.

IOPS er god nok til at en ytteligere økning vil være trivielt om det ikke blir forbedret latency ved lavere QD og mixed R/W.

Samsung har tidligere satset på å heller ha solide produkter som fungerer bra enn å dytte ut nye produkter ofte. De trenger ikke være på ytelsestronen så lenge de har stabile og raske nok SSDer.

Det blir spennende å se om Samsung går for enda en 6Gbps SSD, forbedringer via firmware i mellomtiden, eller en SATAexpress/PCIe/mPCIe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sjekket en del SSD tester i dag og ser at Corsair SSD Force Series GT 240GB er den raskeste i maks 2000kr klassen. Vil bare verifisere at det er tilfellet og jeg ikke har lest feil. Sjekket den opp mot Samsung 830 / Corsair SSD Force Series GS 240GB / Kingston HyperX 3K SSD 240GB og den var raskere når alt kom til alt.

Lenke til kommentar

Har liten tro på at Corsair SSD Force Series GT 240GB er best, spessielt sammen med marvell sata controller så kommer nok denne dårlig ut.

 

http://hexus.net/tech/reviews/storage/43117-corsair-force-series-gs-240gb/?page=4

 

Nå er nok forskjellene på SSD (Nyeste) minimalt, man må nesten ha tester å måle forskjell, så skulle man først kjøpe en SSD er nok samsung 830 og Crusial M4 eller intel 330.

 

Stabilitet er langt viktigere en ytelsen, vertfall om vi snakker minimal ytelseforskjell.

 

Om man så fall ikke vil vurdere Raid så kan man vurdere OCZ RevoDrive Hybrid 1TB. Selv fikk jeg lyst å kjøpe en slik men problemet er at en slik ikke støtter alle hovedkort og man trenger drivere for installasjon.

Lenke til kommentar

Av SandForce SSDer er Force GT blandt de beste (sync NAND).

Om du skal jobbe mye med ukomprimerbar (kryptert, media, eller allerede komprimert) er Samsung 830 eller Crucial M4 bedre egnet.

I praksis er forskjellen mellom disse SSDene veldig liten, og du vil sansynligvis ikke klare å skille dem i en blind-test uten syntetiske benchmarks.

Stabilitetsproblemene med SandForce SF2000 serien skal være fikset, men 830 og M4 er kjent stabile og har vært det lenge. Jeg har både Samsung 830 og Force GT i mine maskiner, og har ikke merket noen betydelig forskjell. Men jeg merket forskjell opp fra C300 og Vertex (Indilinx Barefoot), men det var også med en betydelig kapasitetsøkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...