siDDis Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Harddisk prisene er nesten like syke som RAM i disse dager. Når det kommer til harddisker så er det den ene tingen jeg ville ha vært forsiktig med å bestille fra EBay. Det er mye drit der. Du har noen få seriøse selgere, men de er ikke alltid billige. Jeg er glad for at jeg har hoardet minne, ssd'er og harddisker de siste årene for 1/20 av dagens pris. Hadde aldri trodd hoarding skulle lønne seg. Betalte før sommeren i fjor 15 USD per 32GB 2666 ECC modul. I dag ligger det på 200 USD. Eller 25 USD per 8TB harddisk. (brukt 3 år). Men jeg trenger flere harddisker snart, altså 400+ på 20TB eller mer. Håper på mer fornuftige priser etterhvert. 1 1
ilpostino Skrevet 11. mars Forfatter Skrevet 11. mars Jeg endret litt på planene om å kjøpe 4TB disken som ble anbefalt til 2000 på (cirka) forrige side. En harddisk i en server holder på å bli full, så jeg kjøpte en factory refurbished Seagate Exos X24 24TB Enterprise hos Multicom. Tror den gir mye bang for bucks.
Aetius Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars 2 hours ago, ilpostino said: Jeg endret litt på planene om å kjøpe 4TB disken som ble anbefalt til 2000 på (cirka) forrige side. En harddisk i en server holder på å bli full, så jeg kjøpte en factory refurbished Seagate Exos X24 24TB Enterprise hos Multicom. Tror den gir mye bang for bucks. Jeg ville aldri i verden kjøpt noe dyrt eller viktig fra en sjappe som til de grader driter i norsk lov! Håper du ikke ender med å brenne deg på dette. 1
ilpostino Skrevet 11. mars Forfatter Skrevet 11. mars Jeg har en 10TB disk som begynner å bli full, jeg tror kanskje jeg har 400GB igjen på den. stort sett alle andre nettbutikker jeg har sjekket har ganske skrapet for harddisker, og det som er igjen er dyrt. jeg har sett det modellen fått ganske positiv omtale tidligere i danne tråden. Jeg tar gjerne i mot andre forslag?
toreae Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Jeg bruker SAS-disker til NAS. Dere som bruker store disker, er ikke brukte SAS disker mer attraktiv?
siDDis Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars Er omtrent ingen forskjell mellom SAS og SATA idag. Exos er like bra på SAS og SATA. Fordelene SAS har over SATA er bare begrenset til: Bedre kvalitet på kablene og støtter rekkevidde på opptil 10 meter. SATA eg begrenset til maks 1M. Multipathing, som gjør det mulig å lage oppsett med reduntante kontrollere, som uansett er lite relevant idag da de fleste bruker lagringsløsninger som er redundante over nettverket. Som regel litt flere parametere å tune på med sdparm Kommer ikke på noe mer. 2
toreae Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars siDDis skrev (2 timer siden): Er omtrent ingen forskjell mellom SAS og SATA idag. Exos er like bra på SAS og SATA. Fordelene SAS har over SATA er bare begrenset til: Bedre kvalitet på kablene og støtter rekkevidde på opptil 10 meter. SATA eg begrenset til maks 1M. Multipathing, som gjør det mulig å lage oppsett med reduntante kontrollere, som uansett er lite relevant idag da de fleste bruker lagringsløsninger som er redundante over nettverket. Som regel litt flere parametere å tune på med sdparm Kommer ikke på noe mer. Så ting som levetid, feilrate og pris (bruktpris) er det samme?
ilpostino Skrevet 13. mars Forfatter Skrevet 13. mars Aetius skrev (På 11.3.2026 den 15.59): Jeg ville aldri i verden kjøpt noe dyrt eller viktig fra en sjappe som til de grader driter i norsk lov! Håper du ikke ender med å brenne deg på dette. I løpet av alle årene jeg har skjent deg har jeg sjeldent sett deg så klar og direkte på noe. Multicom har fremdeles ikke sendt harddisken, så jeg fikk kalde føtter og kansellerte ordren. Jeg står ved det jeg skrev om at jeg har godt inntrykk av den modellen og at jeg kommer til å fortsette å se etter nye harddisker. Jeg har en Arcea raid kontroller liggende, så jeg kommer heller til å kjøpe flere harddisker på 10TB-15TB hver seg og sette de opp i RAID 5 eller RAID 6. 1
50z Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars siDDis skrev (På 10.3.2026 den 8.32): Harddisk prisene er nesten like syke som RAM i disse dager. Når det kommer til harddisker så er det den ene tingen jeg ville ha vært forsiktig med å bestille fra EBay. Det er mye drit der. Du har noen få seriøse selgere, men de er ikke alltid billige. Jeg er glad for at jeg har hoardet minne, ssd'er og harddisker de siste årene for 1/20 av dagens pris. Hadde aldri trodd hoarding skulle lønne seg. Betalte før sommeren i fjor 15 USD per 32GB 2666 ECC modul. I dag ligger det på 200 USD. Eller 25 USD per 8TB harddisk. (brukt 3 år). Men jeg trenger flere harddisker snart, altså 400+ på 20TB eller mer. Håper på mer fornuftige priser etterhvert. Sommerewn 2023 kjøpte jeg en Samsung PM893 7.68TB til 6200,- og angrer på at jeg ikke kjøpte flere Var da bare litt dyrere enn 8TB QVO utgaven, og 8tb M.2 var ikke så utbrett. er nå riktig nokk end of life men, fremdeles ganske heftig prisa nå til over 44000,- hos flere. https://www.prisjakt.no/product.php?p=5858073
Simen1 Skrevet 24. mars Skrevet 24. mars Angående advarselen mot Multicom: Dette gjelder rambrikker og tråden handler mer om butikk-erfaringer enn om produktene så jeg valgte å starte en egen tråd et mer relevant sted i forumet. 1
ilpostino Skrevet 9. april Forfatter Skrevet 9. april Er det bare meg eller er det begredelig hastigheter på harddiskene som Komplett har på lager?
Simen1 Skrevet 9. april Skrevet 9. april 2~300 MB/s sekvensiell ytelse er vel ganske vanlig for snurredisker? Det er en av de fysiske begrensningene som den teknologien stanger litt i mot. Det begrenses det av to faktorer: Rotasjonshastighet og hvor tett bit ligger langs hvert spor. Og siden lesehodene sitter på samme aktuator-arm og bare kan ultra finposisjoneres mot ett spor av gangen så er det kun ett lesehode som kan lese av gangen. Så: bit-tetthet og rpm styrer maks MB/s. Og dette tallet er høyest ytterst på diskplatene pga lengre omkrets.
Dragavon Skrevet 9. april Skrevet 9. april (endret) ilpostino skrev (2 timer siden): Er det bare meg eller er det begredelig hastigheter på harddiskene som Komplett har på lager? doh, så på linken til Komplett igjen, eg trudde det var snakk om m2 disker. Snurrediskene der har heilt vanlege snurrediskhastigheter. Endret 9. april av Dragavon
ilpostino Skrevet 9. april Forfatter Skrevet 9. april Den er grei. Jeg tror det er ~8 år siden jeg kjøpte en snurredisk sist og har sett meg blind på hastigheter på M.2-disker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå