Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Om du ikke vil gå for SandForce er Samsung 830, Plextor PX-M3S eller Crucial M4 alle gode SSDer. For én SSD er det unødvendig og overkill å bruke et PCIe Kort, Intel/AMD southbridge er like god. Bruk heller pengene på en bedre eller større SSD, eller sett de til side til oppgradering.

Den maskinen du skal gjøre redigering av store bilder og video på kan du kanskje vurdere 2-3 SSDer i RAID dersom resten av riggen er kraftig nok til å utnytte farten det gir. Om du går for SSD til det bruksområdet og velger RAID burde du vurdere å sette av 10% ekstra spare area for å holde skriveytelsen høyere over tid (så den stabiliserer seg på et høyere punkt). Plextor SSDen er nok best til sånt, etter hva jeg har sett av benchmarks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan fortelle at Sandisk Extreme ssd 240 er per dags dato den raskeste sandforce ssden :) Kan virke som om entepriseavdelinga til Sandisk har gjort underverker med sandforcekontrolleren! Ikkje vet jeg hva de har gjort, men noe riktig har de gjort :D

 

Plextor M3p VS Sandisk Extreme

http://www.tweaktown.com/articles/4613/24nm_flash_ssd_faceoff_sandisk_extreme_retake_and_plextor_m3_pro/index.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Største forskjellen på ssd'er som bruker synkron NAND vs asynkron? Utenom pris... Er på jakt etter ein billig ssd til min laptop med Sata2-støtte. Ser at Komplett har tilbud på Corsair Force 3 60 GB, sitter sjølv på Force 3 120GB i min stasjonære, og med firmware update så har eg ikkje hatt problemer. Anbefalinger?

Lenke til kommentar

Forskjellen er hovedsaklig båndbredde for sekvensiell les/skriv, og er mest tydelig for lite komprimerbar data.

Om du skal ha den som OS og program disk i laptop til student/kontor/multimedia type bruk og budsjettet er stramt er SandForce med async NAND et relevant valg. Vær klar over at overføringshastigheten for ukomprimerbare data for 60GB kapasitet versjonen er lavere enn 120GB, ca halvparten. For OS og programmer til lett generell bruk har det lite å si for opplevd ytelse.

Lenke til kommentar

Også lurt litt på Seagate Barrecuda Green 2TB. 5900 rpm har jeg lest at det er litt trøbbel med?

 

Green-diskene har fått litt frynsete rykte så du bør velge noe annet hvis du vil ha driftssikkerhet.

 

Flere som har postitive opplevelser med andre type disker? Jeg har tidligere erfart at Seagatene bråker litt mye for min smak. Nå har jeg ikke hatt Seagate i maskinen min på flere år, så det kan jo ha endret seg samt at den gang var det snakk om Barracuda serien som snurret på 7200rpm.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Kanskje trådstarter har noen gode anbefalinger ang HDD? Er nesten ikke aktivitet her utenom SSD anbefalinger, så hvis noen har god informasjon og erfaringer å dele så mottas det med takk :)

 

For min del så har jeg lurt på andres erfaringer med 2TB disker og evnt noen som er kjøpt i nyere tid. Har Samsung F4EG 2TB nå og ønsker en til, men vurderer alternativer ettersom Samsung har blitt kjøpt opp. Hadde Seagate Barracuda 7200.10 serien tidligere, men etter overgangen til Samsung så ble det mye stillere i kabinettet.

 

Takk for svar :)

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Western Digital Caviar Black går vel også for å være veldig bra snurredisker.

 

Er fine disker de, har selv en på 640GB som jeg er veldig fornøyd med. Problemet er at 2TB Black er nesten dobbel pris av 2TB Green, og som lagringsdisk er de ikke verdt såpass mye imho.

 

M4 vs Vertex 2 vs Intel 330? Noen innspill? =P

 

Uten at dette trenger å bety noe har jeg hatt 2 Vertex2. Begge tok kvelden etter nøyaktig 4 måneder, fikk nr2 som erstatning for den første. Etter det byttet jeg til en HyperX fra corsair og har vært veldig fornøyd med den :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt to 2TB Green disker i halvannet år nå, har ikke opplevd noen problemer med de. Jeg har også en 1TB intern og en 1TB ekstern jeg har hatt ca 3-4 år, og har puttet 2stk 1,5TB i GHTPC / hjemmeserver hos foreldrene mine. Jeg opplevde at en av 1TB diskene spant ned og opp og frøys systemet i 5-10 sekunder mens den spant opp.

Det er verdt å nevne at jeg har kjørt mine egne som non-member RAID fra AMD SB750 og SB850.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har også lest flere steder at enkelte har slitt med spinningen på diskene til WD Green. Er veldig fornøyd med Samsung diskene, men disse går jo ut av produksjon. Levetid og sikkerhet er essensielt.

 

Skulle gjerne gått for en 7200rpm disk, men de bråker for mye og koster for mye kontra antall MB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...