Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skal bestille meg en SSD til en Dell XPS M1330 (5 år gammel 13" laptop, hovedkort byttet for 3 år siden på garanti).

Vil ha 240GB-256GB størrelse, og kontrolleren i maskinen er såvidt jeg vet sata 300Mbps. Vil gjerne ha best mulig ytelse, men stabilitet er naturligvis viktig.

 

Ser at Crucial M4 skal ha 260MB/s skriveytelse, som er litt lavere enn jeg hadde tenkt meg, vil gjerne maxe det som er mulig på 300Mbps kontrolleren.

Vil denne forskjellen være merkbar? Anbefalinger trengs.

 

Edit: korreksjon av SSD / hastighet.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

for to måneder siden kjøpte jeg meg OCZ Agility 3 120GB og angrer ikke på det kjøpet. Jeg oppgraderte fra en Cruicial M4 64GB og synes ytelsesforskjellen var som natt og dag. (hk, psu, ram etc vard et same da SSD var det eneste som ble byttet). Agility 3 har tidligere fått tyn men det er fikset i ny firmware. Den har 525 MBps (les) / 500 MBps (skriv) så den er meget rask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Agility 3 har tidligere fått tyn men det er fikset i ny firmware. Den har 525 MBps (les) / 500 MBps (skriv) så den er meget rask.

Jepp, har en sånn jeg også, 120GB, og den står i en stasjonær maskin her. Likevel ser jeg at mange anbefaler andre enheter, så tenkte jeg skulle høre med "vante fjellfolk".

Lenke til kommentar

Jeg har både en 128GB og en 512GB Samsung 830. 512GB sitter i en MacBook Pro 2010, og det er vel den eneste jeg har hatt som fungerer stabilt i Mac OS X. 128GB versjonen har jeg som en systemdisk i Windows-burken min, og den fungerer også veldig stabilt.

 

Du finner sikkert raskere SSD'er på markedet, men det er få som har like godt rykte mht. stabilitet.

Lenke til kommentar

for to måneder siden kjøpte jeg meg OCZ Agility 3 120GB og angrer ikke på det kjøpet. Jeg oppgraderte fra en Cruicial M4 64GB og synes ytelsesforskjellen var som natt og dag. (hk, psu, ram etc vard et same da SSD var det eneste som ble byttet). Agility 3 har tidligere fått tyn men det er fikset i ny firmware. Den har 525 MBps (les) / 500 MBps (skriv) så den er meget rask.

 

På høykomprimerbar data, altså luft :p

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en 7mm SSD? Sett litt på transcend 720 på komplett til 1000,-. Virker bra og gir mye plass for penga?

 

Skal inn i en Lenovo T430.

 

Tenkte 120 eller 256gig. Pris er ikke det viktigste, stabilitet og hastighet er 10x viktigere (har brukt vertex fra ocz en periode med "mindre" hell).

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en 7mm SSD? Sett litt på transcend 720 på komplett til 1000,-. Virker bra og gir mye plass for penga?

 

Skal inn i en Lenovo T430.

 

Tenkte 120 eller 256gig. Pris er ikke det viktigste, stabilitet og hastighet er 10x viktigere (har brukt vertex fra ocz en periode med "mindre" hell).

 

På forhånd takk :)

Da passer Plextor M3p perfekt for deg etter de kriteriene.

Lenke til kommentar

Bare å legge inn en gummibit eller noe hvis det blir noe slark. Kjør på.

Jepp, men det viste seg å ikke være nødvendig. Nå er den montert, 4 skruer går igjennom chassis i bunn av laptopen og skrur fast disken/SSD'en, så da er den fin og fast.

 

Endte på en 256GB Vertex4, og sjekket at den hadde fersk firmware. Litt overkill kanskje, men ble lynkjapp, syns faktisk maskinen ble litt varmere rundt southbridge når jeg kopierte over innhold fra den gamle disken over usb.. når jeg tenker meg om ville den kanskje blitt varm selv med en snurredisk, det er vel trafikken på USB som var både flaskehalsen og synderen der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt en 250 gb HDD i en del år, som nylig tok kvelden ved å plutselig ikke respondere på stømtilførsel. Etter at det eksterne kabinettet mitt tok kvelden, brukte jeg den uten noe "beskyttelse" noen uker.

 

Behandlet den ikke ufint, tror jeg. La den på "ryggen", kan den ha blitt overopphetet?

 

Tar disker lett skade av å være ubeskyttet, eller var jeg det uheldige offer for et statistisk sett sjelden hendelse, at disker plutselig slutter å virke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...