Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

Jeg er helt fersk når det kommer til SSD utvalg/merker og kontrollere. Skriver derfor dette innlegget for å høre om jeg burde revurdere valget mitt.

 

Jeg venter på en Asus U36SD bærbar med Intel HM65 Express brikkesett i posten og ønsker å oppgradere denne med en allround SSD. Nå har jeg snust litt på OCZ SSD Vertex3 120GB da denne virker som en populær og rask modell. Klarer bærbaren å utnytte kraften fra denne disken? Er det andre ankepunkt som stabilitet, kompabilitet osv? Setter stor pris på alle innspill :)

 

/espenah

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har et spørsmål her ang snurredisker:

 

Lurer på å kjøpe meg en ny stooor disk. Bør jeg velge 3TB disker eller skal jeg fortsette å fylle på med Samsung F4EG 2TB? Strålende fornøyd med den jeg har.

 

Også lurt litt på Seagate Barrecuda Green 2TB. 5900 rpm har jeg lest at det er litt trøbbel med?

 

(ps; det er støy som er hovedårsaken samt at disken har svært godt rykte på seg).

 

 

Også et spørsmål ang SSD og RAID0:

Har Sata2 hovedkort (core i 1.gen) og lurer på om jeg skal RAID0 2 stk Kingston HyperX 120GB. Er dette en dårlig ide?

 

Takk for supre svar!

:D

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg er helt fersk når det kommer til SSD utvalg/merker og kontrollere. Skriver derfor dette innlegget for å høre om jeg burde revurdere valget mitt.

 

Jeg venter på en Asus U36SD bærbar med Intel HM65 Express brikkesett i posten og ønsker å oppgradere denne med en allround SSD. Nå har jeg snust litt på OCZ SSD Vertex3 120GB da denne virker som en populær og rask modell. Klarer bærbaren å utnytte kraften fra denne disken? Er det andre ankepunkt som stabilitet, kompabilitet osv? Setter stor pris på alle innspill :)

 

/espenah

 

Tror du har valgt ganske riktig. Evnt så har du Corsair som er ganske fine og selv vurderer jeg Kingston HyperX 120GB.

Lenke til kommentar

Også et spørsmål ang SSD og RAID0:

Har Sata2 hovedkort (core i 1.gen) og lurer på om jeg skal RAID0 2 stk Kingston HyperX 120GB. Er dette en dårlig ide?

 

Takk for supre svar!

:D

 

Tror ikkje kortet ditt kan utnytte hastigheten til en disk engang :hmm:

 

 

Det er jeg veldig klar over, men du har ingen formening om det jeg spør etter?

 

Lurer også på dette med store disker og hvem man skal velge.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Errrh, ok.

 

Når kortet ditt ikkje kan utnytte hastigheten til en disk er det rein idioti å sette opp to i raid. Klart nok svar no? :tease:

 

Joda det er svar nok og jeg ser jo at det kanskje ikke var så lurt tenkt :p

 

Anyways, jeg trenger en lagringsdisk. Ville satt pris på formeninger her :)

Lenke til kommentar

Nå må man også huske på at dobbelt så høy max _throughput_, som er det man får med RAID-0, ikke betyr dobbelt så rask utførelse av arbeidsoppgaver. Mange arbeidsoppgaver er begrenset av _latency_, gjerne ved lav QD (lite parallellitet).

Avhengig av hva man gjør vil RAID-0 gi 0-100% økning av ytelse, hvor typisk for generell diverse bruk vil ligge nærmere 25-50% området.

Om man har ledig porter og ikke bryr seg med å styre med det (eller kanskje har lyst til å eksperimentere med det) er RAID-0 et kjekt alternativ for billig maks-ytelse om man får tak i SSDer i halve kapasiteten til samme pris pr GB.

Jeg har gjort dette på begge mine stasjonære hovedrigger siden 2008.

 

De fleste vil klare seg lenge i dag med ytelsen en 120GB god SSD gir. (f.eks. SandForce 6Gbps, Marvel basert med god firmware, eller Samsung 830)

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar her :)

 

Ender nok opp med en Samsung F4EG 2TB og en Kingston HyperX tror jeg.

 

Uansett på en Core i5 . gen plattform, så noe fartsmonster vil det ikke bli. Dog kan jeg ikke påstå at min daglige bruk som surfing og media krever all verden, men moro å teste litt av kruttet som finnes :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil oppgradere SSD'en på min stasjonære, og min bærbare. Problemet er at per i dag har jeg prøvd 4 Force 3 disker, alle har hatt problemer. 3 av dem funket ikke med min Precsion T5500.

 

Det jeg prøvde var:

- Koble via pci kort 6gbps - feilet med at disk ikke ble funnet, eller ikke kunne kopieres til e.l.

- koblet via hovedkort 3gbps - samme feil

 

På Homeserveren ville den ikke bli kopiert til heller, da prøvde jeg med annet oppsett, samme problem som ovenfor. Sånn sett tenker jeg altså at Force 3 disker e.l. er ubrukelig for meg, også når jeg ser tilbakemeldingene på mpx.no/komplett.no - så ser jeg at det er rimelig tilfeldig om disken funker eller ikke. Tar jeg feil som tenker det?

 

Uansett - maskinene jeg trenger å oppgradere er en bærbar med 3GBPS Sata, og en stasjonær hvor jeg helst ønsker å koble via highpoint pci 6gbps sata for best ytelse. Hva kan anbefales da? Jeg tenker at 180 GB + er nødvendig som disk, da jeg typisk redigerer store bilder (stor filstørrelse) og video. Den bærbare skal være med på turer osv, så filmen må eksporteres etterpå, men filene blir å redigeres på SSD disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...