Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Du gjør ikke feil med noen av de.

Eneste negative jeg har hørt om M4 er en inkompabilitet med SAS expandere (som skal bli fikset i firmware senere) og en SMART info bug som gjorde at den ikke ville være på mer enn 1 time av gangen etter ca 5000 timer, men den buggen er fikset i nyeste firmware som nettop ble sluppet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann folkens!

 

Jeg driver å gjør en "mini upgrade" av maskina mi nå, og vil gå fra vanlig spinner til SSD.

 

Jeg hadde tenkt meg 2x http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641086 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=658132 , en for OS, en for lagring(lagrer ikke mye, spiller bare 3-4 spill).

 

 

Hovedkortet mitt er av forrige generasjon (Asus Rampage II), så trenger å kjøpe meg en SATA III kontroller kort også.

 

Der ble jeg veeeeldig skeptisk, er det noen som kan lose meg igjennom et godt valg der ?

Har sett meg igjennom et par tester av ymse slag, men blir ikke veldig klok.

 

ikke mer enn rundt 1500kr for den kontrolleren isåfall ^^

 

 

Stein

Endret av Mayaman
Lenke til kommentar

IBM 1015 er kontrolleren du skal ha under 1500kr :thumbup:

 

Har den selv og den er god for over 2GB /s

 

 

Kjempe!! Fant omsider ei side med litt info på denne på hjemmesia til IBM.

 

Dette skal bli kos, takker pent for tipset! *bestilt* *bukke pent* :D

Endret av Mayaman
Lenke til kommentar

er en ssd fra i dag ok systemdisk om >5 år? tenkte å bygge en liten maskin og investere mest i langvarige komponenter så oppgradering ikke blir så dyrt, og så gjøre den til et beist når jeg får penger :D

Sansynligvis vil den være OK ja. Et tips om du vil ha den lenge er å gå for hakket over minste kapasitet, og velge noe med god skrivehastighet som ikke degraderes kraftig.

Eksempler er 128GB versjoner av: SandForce 2xxx med synkron NAND (Vertex3, Force GT, HyperX), Crucial M4, Intel 510, Samsung 830. (jeg holder en liten knapp på SandForce og M4, men det er liten praktisk forskjell i daglig bruk)

EDIT: jeg hadde installert en SSD som ble sluppet sent i 2007 (kjøpt i 2008) i laptoppen til søsteren min, som var operativ til og med desember 2011. Den fungerte bedre enn harddisken som fulgte med den laptoppen...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hei

 

Eg fekk nettopp ein WD VelociRaptor® som eg ikkje har bruk for nokon plass, og lurte på om ein kan få utnytta hastigheten ved å bruke den som ekstern disk?

 

Har lurt på Akasa Integral S 3.5" HDD Kabinett, men er veldig nyskjerrig på om eSATA standaren er noko som kan vera forholdsvis raskt.

 

Nokon som har ein ide til kva eg kan bruka han til?

Lenke til kommentar

eSATA er SATA, det. USB 2.0 er åpenbart meningsløst til en VelociRaptor, så det må bli USB 3.0 eller eSATA. Det kabinettet du linker til koster 500 spenn, og da skal du ikke ut med mange kronene for å få en god standard snurredisk (3/2 - 2 TB) i stedet.

 

Bråker de fortsatt som jetfly?

Lenke til kommentar

Da har herligheta kommet i hus, og alt er koblet opp og alt er NESTEN riktig... *humre*

 

Er det en slik kabel jeg trenger for å få herligheta til å prate sammen? :p

 

http://www.multicom.no/I-mSASx4-4SATAx1-SB-0e7m-RoHs-ADAPTEC/cat-p/c/p4068573

 

(har et IBM serveRAID m1015 kort)

 

etter hva jeg ser i bruker manualen ivertfall, vet ikke om dere som har peiling sier noe anna?

 

 

 

Nizzen: hvor fant du drivere for windows 7? finner ikke de på hjemmesia til ibm når jeg fant kortet på driver/update sia deres...?

Stein

Endret av Mayaman
Lenke til kommentar

Jeg bruker bare LSI 9240-8i firmware og driver til dette kortet. Funker fjell :D

 

LSI 9240-8i og m1015 er samme greia :)

 

Firmware kan oppdateres med lsi storagemanager eller hva det heter.

 

 

AAAaah! se der, all done and done, bare få den kabelen kjøpt nå så er alt perfekt her! takker igjen :D

Lenke til kommentar

Hei

 

Eg fekk nettopp ein WD VelociRaptor® som eg ikkje har bruk for nokon plass, og lurte på om ein kan få utnytta hastigheten ved å bruke den som ekstern disk?

 

Har lurt på Akasa Integral S 3.5" HDD Kabinett, men er veldig nyskjerrig på om eSATA standaren er noko som kan vera forholdsvis raskt.

 

Nokon som har ein ide til kva eg kan bruka han til?

 

Eg tenkte engang at det var kult å bruke magnetene fra gamle snurredisker til kjøleskapsmagneter, men de var altfor sterke :blush:

Lenke til kommentar

Eg tenkte engang at det var kult å bruke magnetene fra gamle snurredisker til kjøleskapsmagneter, men de var altfor sterke :blush:

Du kan kanskje bruke de til å "scramble" harddisker før du kaster de, eller om du får 1 minutts varsel på at noen kommer for å beslaglegge maskinen din ;)

 

VelociRaptor er en 10.000 RPM 2,5" disk, og utvikler mer varme enn 7200 og 5400rpm disker, så den er ikke optimal for å bruke som ekstern disk, spesielt ikke i dårlig ventilerte eksterne kabinetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...