Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Ja, men det er jo bedre kjøling uten beskyttelse enn inni et eksternt kabinett, uten vifte. Og det er kaldene i romtemperatur enn inni et kabinett.

 

Dør eksterne disker som fluer da eller? Det er ikke min erfaring.

 

Det er min erfaring for noen år siden iallefall. Derfor skyr jeg externe harddisker som pesten :p

Selv har jeg aktiv kjøling på ALLE interne harddisker med godt resultat. De gamle 7200rpm diskene var iallefall ikkje noe særlig å ha inne i externe kabinetter uten noen vifte i :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal brukes til spill og programmer som jeg ikke får in på SSDen Nei, blir nok ikke noe green-disk

Kjøpte en Barracuda, kan ikke vente lengre.

Barracuda er et bra kjøp. :)

 

 

Er dette et godt tilbud, eller er denne bedre mpt pris/ytelse? Trenger en 120/128 GB ssd som skal brukes som systemdisk, spill, programmer og liknende skal legges på den.

Ingen av delene. Intel 330 eller Samsung 830 er bedre kjøp.

Lenke til kommentar

Bruk av store harddisker på gammel hardware og OS

Det har hendt at folk har støtt på problemer når de har prøvd på bruke 3TB-disker som systemdisker. Dette skyldes at gamle operativsystem og hovedkort ikke har støtte for disker større enn 2.2 TB. Alle nyere hovedkort skal ha støtte for så store disker så lenge de har Unified Extensible Firmware Interface (UEFI).

 

Hvordan kan jeg finne ut av dette? Altså om mitt hovedkort støtter 3TB-disker?

Har et Asus Rampage III Formula X58 HK

http://www.asus.no/M...rmula/#overview

 

Etter å ha gjort et nærmere søk på yahoo fant jeg ut av det. Kortet støtter kun opp til 2.2TB.

 

Hmm.. Nå ble jeg i tvil igjen.. :p

Leser videre at 3TB disker fungerer fint så lenge de ikke blir brukt som oppstart disk.

 

Hva vil egentlig skje hvis jeg kobler til et par slike disker?

Kan jeg risikere at de ikke fungere i det hele tatt eller er det bare at jeg kun får 2.2TB?

 

Ser at 3TB er billigere enn 2TB hos prisguide.no

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar

Det skal gå greit å bruke 3TB-disker så lenge du ikke formaterer den som en MBR-partisjon (dvs du kan ikke ha Windows-installasjonen på den). Du må formatere den som en GPT-partisjon. Hvis du vil boote Windows fra 3TB-disken, må du dele opp disken i flere partisjoner, der den som skal inneholde Windows er på mindre enn 2TB.

 

Hvis det likevel ikke funker å formatere den som en 3TB GPT-partisjon, kan du bruke ASUS Disk Unlocker for å få fikse det. Eller så kan du dele opp disken i to partisjoner som begge er mindre enn 2TB.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å oppgradere PCen til min mor med en SSD. Her er det ikke snakk om at det trenger å være topp ytelse, i dag har hun en 40GB 5400RPM disk og alt nytt kommer til å virke lynende kjapt for henne.

 

Kan OCZ Octane Series SATA II 2.5" SSD 64GB til 338,- være et godt valg? Det går i WIn XP nå, men kommer muligens til å oppgradere til Win8 til jul.

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...