Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Parallellene mot Vietnam-krigen :rofl:

 

Tror ikke du skal forvente at det kan dras noen paralleller til noen ting lengre, her er det egentlig bare om å gjøre å få så mye drager med som mulig, så man kan få solgt mest mulig merch til seriens nye målgruppe (de under 16).

Mja, George R.R Martin har flere ganger fortalt om hvor feil han mente Vietnam-krigen er, og at han streber etter å skildre krig slik krig faktisk er; jævlig. Vietnam-krigen betyr i tillegg noe spesielt for grrm. Da han ble innkalt til Vietnam-krigen, fikk han status som conscientious objector, og slapp å tjenestegjøre på grunnlag av pasifisme. At vi ser paralleller til mange ulike kriger i løpet av GoT, er det liten tvil om. Men selvsagt, GoT er ikke en direkte parallell til Vietnam-krigen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jUxiyUnTLVA

Endret av Quote
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For all del, jeg kan godt tro på at GRRM er inspirert av Vietnam-krigen og ønsker å relatere historien til den. Problemet er jo at GRRM har tilnærmet null med Game of Thrones å gjøre nå, og nå er serien skrevet av noen som på død og liv skulle ha med en "goddamn zombie polar bear" i showet. 

 

Når det kommer til stykket så likte jeg likevel denne episoden bedre enn de foregående, den var ikke så full av usannsynligheter og dumme valg (selv om det at Danerys plutselig har blitt gal er helt forhastet og veldig ubegrunnet). Må si jeg synes denne sesongen har vært et langt gjesp, men jeg er mer spent på siste episode nå enn jeg var i går. 

Lenke til kommentar

Det er rimelig åpenbart at dette er GRRM sitt anti-krigsbudskap (og anti-monarki), helt enig med Quotes analyse - som støttes godt opp med intervju både med produsenter og GRRM opp gjennom årene. 

 

Likte veldig hvor godt det her ble vist grusomhetene vist fra perspektiv til de på bakken, fremfor noe heltemodig synspunkt fra hovedkarakterer. Rollebyttet til Cersei/Daenerys var også et overraskende hendig grep, den der var utspekulert for jeg fikk nesten litt sympati med henne og Jaime. 

 

Sett bort fra Euron som popper opp av havet som en Batman-skurk a la 1989-filmen så var dette en knallgod episode. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For all del, jeg kan godt tro på at GRRM er inspirert av Vietnam-krigen og ønsker å relatere historien til den. Problemet er jo at GRRM har tilnærmet null med Game of Thrones å gjøre nå, og nå er serien skrevet av noen som på død og liv skulle ha med en "goddamn zombie polar bear" i showet. 

 

Når det kommer til stykket så likte jeg likevel denne episoden bedre enn de foregående, den var ikke så full av usannsynligheter og dumme valg (selv om det at Danerys plutselig har blitt gal er helt forhastet og veldig ubegrunnet). Må si jeg synes denne sesongen har vært et langt gjesp, men jeg er mer spent på siste episode nå enn jeg var i går. 

Heh, mulig. Samtidig vet man jo at GRRM har fortalt hvordan serien skal slutte. Hvorvidt dette er intensjonelt eller ikke, er ikke så lett å vite. Jeg satt ihvertfall igjen med et bilde av USA sin bruk av Napalm under Vietnamkrigen, og bildene hjem av napalm-skadede ofre bidro også til å snu folkemassene mot USA - staten man hadde heiet på, og trodde så godt om.

 

Det er uansett nettopp her en av styrkene til episoden ligger. Den evner å skildre hvor forferdelig krig egentlig er, og nyansere hvem som er gode og onde. Joda, vi kunne sett mer fra Golden Company, mer beleiring o.l., og i begynnelsen så tenkte jeg at det kom til å bli relativt jevnt mellom dem. Likevel endte det opp i slakt. Det er så overkjøring at man nærmest får sympati for Cersei. Når Daenerys bare fortsetter og fortsetter - så understreker det bare hvor gal hun har blitt. Hun var villig til å gå lenger enn både Cersei og faren sin.

Endret av Quote
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva er dette med at folk mener Arya skulle drept Cersei mtp grønne øyner? Arya har da drept en drøss av folk, hvorav noen har hatt grønne øyne, så ser ikke hvorfor folk ble sjokkert over måten Cersei døde på?

Du får spør de som mener det? Har ikke sett noen nevne det her.

Lenke til kommentar

Har ikke lest bøkene men merker helt klart en kvalitets forskjell etter de gikk vekk fra bøkene. Merker det mest i form a at karakterer et tidvis ekstremt idiotiske.

 

Flere antiklimatiske dødsfall i episoden, spesielt Cerci(om hun er død)

Mange haddd vel håpet på en mer skadefryd type død, ala littlefinger.

I stede døde hun nesten "romantisk" og ingen av Stark familen fikk gleden av å se henne dø, en bedre død en hun fortjente.

 

Og det er greit at Daenerys blir mad queen. Men de kunne gjort hennes endelige brist mer naturlig.

Hadde hun brent byen rett etter siste episode sluttet ville det hvert naturlig.

Men hun klikket etter alt gikk etter planen, rett og slett feil sted og tid.

Endret av Gunfreak
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke én kommentar om plot armor enda(?), meg bekjent etter å ha lest på telefonen i mens jeg satt på dass i hvert fall :D

Da må jo dette være en knakende god episode? :wee:

 

Enormt underholdende episode var det i alle fall. 

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Og det er greit at Daenerys blir mad queen. Men de kunne gjort hennes endelige brist mer naturlig.

Hadde hun brent byen rett etter siste episode sluttet ville det hvert naturlig.

Men hun klikket etter alt gikk etter planen, rett og slett feil sted og tid.

 

Veldig enig i dette....

Lenke til kommentar

Ikke én kommentar om plot armor enda(?), meg bekjent etter å ha lest på telefonen i mens jeg satt på dass i hvert fall :D

 

Det er vel stortsett bare Arya som har enormt med plot armour denne episoden? Da kanskje med unntak av Danny og Drogon som kan utslette hele King's Landing på egenhånd uten å være i nærheten av å ta skade.

 

Det sistnevnte er jo egentlig ikke så veldig med plot armour å gjøre da dragene burde jo vært tilnærmet uovervinnelige fra starten av, problemet er jo at serien har undergravet de ganske så kraftig så langt og bare sånn helt plutselig i denne episoden så velger de å vise Drogon som tilnærmet uovervinnelig sånn helt plutselig. Måten dragene var ineffektive i Beyond The Wall og i Battle for Winterfell til å være supereffektive her henger jo ikke helt på greip, liker også hvordan Danny nå kan fly på Drogon frem og tilbake i det uendelige helt uten å måtte lande ved jevne mellomrom mens i Battle for Winterfell så måtte hun plutselig lande midt på en slagmark fylt av Wights.

 

Arya gav jo ikke mening i denne episoden i det hele tatt. Bestemmer seg plutselig for å legge hevnlysten bak seg, også får hun en masse screen time hvor vi ser henne vandre meningsløst rundt i kaotiske gater. Dette er jo med å på understreke kaoset og hvor fælt krig faktisk er, men det er allerede understreket flere ganger av serien og vi fikk lignende seanser med Jon tidligere i samme episode.

 

Så blir vi servert X-antall scener hvor Arya tilsynelatende blir pulverisert av fallende mur for å akkurat overleve. Og til slutt så får vi servert en scene hvor vi helt tydelig ser drageild som skal ha slukt henne bare for å se henne våkne i all asken senere med absolutt alt rundt henne fullstendig nedbrent men hun overlever? Hvorpå det dukker opp en hest ut av ingen steder og hun rir bort? Hæææ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er greit at Daenerys blir mad queen. Men de kunne gjort hennes endelige brist mer naturlig.

Hadde hun brent byen rett etter siste episode sluttet ville det hvert naturlig.

Men hun klikket etter alt gikk etter planen, rett og slett feil sted og tid.

For min del er det nettopp det som forsterket episoden drastisk. Det viser at 'galskapen' tok over, og at det ikke var en kalkulert og rasjonelt drevet handling. Det gjør hele nedbrenningen så sabla unødvendig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Arya gav jo ikke mening i denne episoden i det hele tatt. Bestemmer seg plutselig for å legge hevnlysten bak seg, også får hun en masse screen time hvor vi ser henne vandre meningsløst rundt i kaotiske gater. 

Joda, men jeg tar mye heller skjermtid med en karakter man bryr seg om, fremfor generiske statister som blir brent i 20 minutter. Førstnevnte bringer frem personlige følelser i mye større grad. 

Lenke til kommentar

Arya gav jo ikke mening i denne episoden i det hele tatt. Bestemmer seg plutselig for å legge hevnlysten bak seg, også får hun en masse screen time hvor vi ser henne vandre meningsløst rundt i kaotiske gater. Dette er jo med å på understreke kaoset og hvor fælt krig faktisk er, men det er allerede understreket flere ganger av serien og vi fikk lignende seanser med Jon tidligere i samme episode.

 

Så blir vi servert X-antall scener hvor Arya tilsynelatende blir pulverisert av fallende mur for å akkurat overleve. Og til slutt så får vi servert en scene hvor vi helt tydelig ser drageild som skal ha slukt henne bare for å se henne våkne i all asken senere med absolutt alt rundt henne fullstendig nedbrent men hun overlever? Hvorpå det dukker opp en hest ut av ingen steder og hun rir bort? Hæææ??

 

Fan service eller så setter det opp for at Arya blir forbanna på Dany og tar livet av ho eller deltek aktivt i det å ta livet av ho. Eventuelt at dei berre ville vise meir av øydeleggingane og kor fælt det var på bakken, og ville ha ein karakter å følgje i den samanhengen.

Lenke til kommentar

 

 

Hva har hun å tjene på å jevne King's Landing med jorda? Skal hun styre fra Dragonstone hvor det knapt er plass til sivile? Hva er liksom planen her eller kan alt argumenteres med at hun har klikket i vinkel, har kastet alle sine ambisjoner og mål overbord og bare vil se alt og alle brenne og død som en slags reverse The Night King?

 

Hun har ikke krav på tronen lengre og Jon har plapret til alle så dette var en hevn mot både Jon, som ikke klarte å holde kjeft, og Cersei, som drepte den dama i forrige episode 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...