Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske moro episode.

 

Einig med blured ang. scorpions, men okey, det får gå. Det vart overraskande enkelt å ta byen, men det gav meir meining mtp. at ho har Drogon. Det gjer enkelte scenar i dei føregåande episodane endå meir snodige, men det var vel noko dei måtte gjere for at ting skulle gå opp. 

 

No har eg ikkje lese bøkene, men eg mistenker at utviklingen til Daenerys kan koma betre fram der. Ho har heile tida vore hard og ikkje vist så mykje nåde, men eg trur spesielt det at dei siste sesongane har gått fort gjer at karakterutviklinga hennar ikkje fungerte heilt for min del. Dette vil jo skje i bøkene òg, men der har han mykje meir tid og ord til å legge opp til noko sånt. Uansett ein fin twist av GRRM. Synd at alt no skal avrundast i løpet av 80 minutt.

 

Eg sat med ei kjensle av at Arya kjem til å ta livet av Dany basert på scenane hennar i byen. Ho har lenge sagt "I'm going to kill Cersei", "I'm going to kill the queen". Kanskje ho får sjansen likevel. 

 

Spent på korleis neste episode blir. Kanskje med unntak av Grey Worm er vel alle støttespelarane til Daenerys no ikkje spesielt nøgd med kva ho gjorde i episode 5. Går dei saman i eit opprør mot ho eller prøver dei å snakka ho til fornuft?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Grillparty. 

 

 

Ikke tid til å varme grillen slik seg hør og bør for den perfekte biff, så det helles bensin på for å få litt fart over det. Mett blir man. 

 

 

"Skurken" var Daenerys, knekt av hjulet hun naivt uttalte hun skulle ødelegge.

 

Spørsmål, setter det i spoiler selv om det er en gjetning:

 

 

 

Kan Arya ta ansiktet til Jon Snow? Han er tross alt død selv om han løper rundt?

 

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Dragon fire, som jeg nevnte i en spoilertag et par sider tilbake.

Byen er jo full av det, man kunne tydelig se de grønne eksplosjonene rundt om i byen.

Men hadde kanskje sett før meg at det være Cersei som gjorde det, og ikke bare tilfeldige flammer fra dragen.

Og kunne gjerne sett en kjedereaksjon hvor alt bare blåses i lufta :D

 

Men nå er så å si alle de store husene borte, foruten targaryen/Stark.

Vil siste episode bli slaget mellom Jon og danny?

Lenke til kommentar

Gud bedre, CGI budsjettet må være det den mest effektive drapsmaskinen  i Westeros, GC gikk fra 18 000 infanteri og 2000 kavaleri til et par hundre mann stasjonert utenfor muren ... og 0 bruk av kavaleri. Trenger ikke noe drage her i gården for å sprake ned porten.

Jeg hadde større forventninger når vi endelig fikk en kamp i en by, kjempe fra gate til gate og sidegater på kryss og tvers. Føltes tamt når det gikk så lett som det gikk. Skuffende for min del.

 

Men det er vel det narrativet som skal brukes i neste episode mot Dany som "skurken", og hennes brenning av sivile. Dany og Drogon, symbolet på alt som er Targaryen og storhet møter sin slutt i KL som sin far. Ikke den storyen jeg så for meg men

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde håpt på litt meir motstand eller bruk av taktikk for å komme seg forbi murene i Kings Landing. 

Prøver å ikke være negativ på slike detaljer, men synes at det er litt for stor forskjell på kva skadepotensiale drageild eigentleg har.

 

Det er ikkje mange episodene siden at vi så at Jon kunne søke dekning bak vedstablene når Viserion blåste sin drageild ned i bakgården i Winterfell, så kan man sjølvsagt argumentere med at blå drageild er svakere, men forrige sesong viste jo tydelig at Viserion kunne bruke sin drageild til å rive muren ved Eastwatch. Og nå kan drageild plutselig rive steinbygningar igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes denne episoden henger mye mer sammen og "på greip" enn hva episode 3 gjorde. Men man må jo nesten stille seg spørsmålstegn rundt hvorvidt manusforfatterne har snakket sammen mellom episodene fordi det er så mye ved noe episoder som undergraver de forrige innad i samme sesongen att det hele begynner å bli temmelig komisk.

 

Denne episoden er jo bare med på å undergrave episode 3 enda mer. Her går jo Daenaryes fra å fremstå som temmelig evneveik hva gjelder taktikker og det å angripe riktig, da spesielt med dragen(e) til å nærmest gjøre det helt perfekt? Og forrige episode viste oss at en scorpion på et skip klarte å fullstendig maltraktere Rhaegal, mens i påfølgende episode så klarer ikke et arsenal av de å være i nærheten av å ta ned Drogon? Daenaryes starter ikke angrepet perfekt engang så hun angriper ikke rett ovenfra og ned så de har faktisk muligheten til å løsne skudd, men har tilsynelatende helt glemt hvordan de sikter. Litt merkelig hvordan Euron plutselig ikke gidder å sette seg og skyte selv heller, nå står han bare vedsiden av og lar en eller annen nobody sitte å skyte?

 

Og hva i all helvete drev The Night King med i episode 3? Sånn som de fremstiller drageild vs mur i denne episoden så hadde det holdt med 1-3 swipes fra The Night King med Viserion i episode 3 og hele Winterfell ville ha lugget i ruiner. Det blir temmelig gigantiske hull når det kommer til kontinuitet her. For ikke å snakke om at hadde Daenaryes benyttet Drogon, da gjerne kombinert med at Jon benyttet Rhaegal på samme måte som Daenaryes peiser på med Drogon i denne episoden så ville The Army of the Dead vært nærmet som fyrstikker å regne og vært flambert alle som en temmelig raskt. Og det måtte vel også ha vært den mest effektive måten å fremprovosere The Night King til å vise seg selv og entre kampen om han mistet godt over 50% av The Army of the Dead på rekordtid.

 

Daenaryes blir The Mad Queen, og det fremstår temmelig forhastet. Ja hun har alltid hatt et temperament og latt seg styre av følelser og gjort noen temmelig idiotiske valg basert på det tidligere men hun har alltid hatt et klart mål for hånden og en klar ambisjon og hun har alltid vært rettferdige mot sivile, slaver og de som er undertrykt i samfunnet. Her har hun vunnet kampen på en helt ekstrem effektiv måte nesten uten tap av sine egne menn og soldater for deretter bare velge å gå completely mental åkkesom? Synes helt oppriktig at oppbyggingen til at hun skal ta det valget i en sånn situasjonen rimer dårlig og fremstår utrolig påtatt.

Hva har hun å tjene på å jevne King's Landing med jorda? Skal hun styre fra Dragonstone hvor det knapt er plass til sivile? Hva er liksom planen her eller kan alt argumenteres med at hun har klikket i vinkel, har kastet alle sine ambisjoner og mål overbord og bare vil se alt og alle brenne og død som en slags reverse The Night King?


Det ble benyttet temmelig mange lettvinde løsninger her. Hvordan Daenaryes liksom ikke ser at det første Tyrion vil gjøre er å løslate Jaime. At Arya, The Hound og Jaime kommer seg inn i King's Landing uten problemer. Greit nok at portene er åpne osv.. Og det er mye kaos med sivile i alle retninger men det ble jo fryktelig lett. Cersei gjør fryktelig lite ut av seg, det er jo veldig realistisk at hun blir fullstendig pulverisert av Daenaryes med Drogon når de først klarer å ta ut alt av scorpions på om lag 2 minutter men tok det nesten for gitt at hun hadde en eller annen fallback plan i ermet, veldig merkelig for henne som karakter å bare stå der helt uten noe å komme med.

Jaime sin karakterutvikling ble faktisk kjørt litt i grøfta på slutten her. Hadde virkelig trodd at scenen med Brienne i forrige episode handlet om at Jaime hadde blitt en bedre person og at han innså at alt alle de dårlige valgene han har gjort opp igjennom har kommet som resultat av hans noe sykelige forhold til Cersei. At han skulle til King's Landing for å konfrontere dette, ikke nødvendig med en ambisjon om å drepe henne nødvendigvis men for å konfrontere denne siden av seg selv. Men det vi faktisk fikk var en Jaime som tok en helomvending litt sånn ut av det blå og faktisk ville tilbake til Cersei for å være med henne og for å beskytte henne? Og Jaime ender jo naturligvis opp i en duell med seriens store klovn Euron og blir tatt av han men klarer på et helt utrolig vis å holde seg på beina og kommer seg opp og ned av The Red Keep uten å dø før han blir smadret sammen med Cersei i krypten. Det at vi heller ikke fikk en scene hvor Cersei faktisk innser at eneste grunnen til at de kan unnslippe via krypten er fordi Tyrion har iscenesatt det så hun kunne få seg en liten reality check mot slutten og faktisk innse at Tyrion ikke bare er en liten kreftbyll som har drept moren og faren hennes hadde jo virkelig vært på sin plass men det fikk vi jo dessverre ikke.

 

Hvem som faktisk er død og ikke i dette flammehavet er jo faktisk litt vanskelig å si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke si at det fortsatt finnes folk som ikke skjønte slutten til Lost?

Må ærlig si at jeg ikke har sett Lost, bare hørt at folk ble irritert av slutten.. 

 

Anyface, ble mer fornøyd med episoden etter at den fikk satt seg litt. Cleganebowl det desiderte høydepunktet :D 

Lenke til kommentar

Alle ventar at Daenerys skal døy no, så siste twist kan bli at ho tar Drogon med seg og reiser tilbake til Meereen eller noko sånt. Om Arya tar livet av Daenerys og sjølv overlev så blir eg skuffa.

Kanskje. Parallellene mot Vietnam-krigen er jo interessant her, ref. bruk av napalm, for så å stikke hjem igjen.

Lenke til kommentar

Må ærlig si at jeg ikke har sett Lost, bare hørt at folk ble irritert av slutten.. 

 

Lost endte vell opp med den klassiske "alt var berre ein draum" vrien, etter å ha brukt mange sesongar på å påstå ovanfor fansen at det i alle fall ikkje var så enkelt.

Eg frykter meir at Game of Thrones tek ein Dexter vri, der alt av logikk rakna i siste sesong og kulminerte i ei latterleg dårleg sisteepisode som verken klarte å levere ein tilfredsstillande eller sjokkerande slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om at Daenerys blei The Mad Queen lå i kortene så vil jeg driste meg på å kalle dette den beste episoden de to siste sesongene eller noe.

Enig. I mine øyne bedre enn Battle of the Bastards også. Gjort skikkelig bra.

 

Dette er første (evt andre) gang kraften til en drage virkelig vises. Drogon er ikke OP denne gangen, de har bare vært for svak tidligere.

 

Liker at det gikk som det gikk. Ellers hadde vi aldri fått sett byen bli ødelagt på denne måten eller se fulle kraften til Drogon.

 

 

Jeg fordømmer gjerne mye av det de har gjort tidligere, men de gjorde mye riktig nå

Lenke til kommentar

Lost endte vell opp med den klassiske "alt var berre ein draum" vrien, etter å ha brukt mange sesongar på å påstå ovanfor fansen at det i alle fall ikkje var så enkelt.

 

Bra du bekrefter påstanden til Kjøleskap. 

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Daenaryes starter ikke angrepet perfekt engang så hun angriper ikke rett ovenfra og ned så de har faktisk muligheten til å løsne skudd, men har tilsynelatende helt glemt hvordan de sikter. Litt merkelig hvordan Euron plutselig ikke gidder å sette seg og skyte selv heller, nå står han bare vedsiden av og lar en eller annen nobody sitte å skyte?

 

Hun angrep med solen bak seg, et klassisk grep kjent for flygere under 1. verdenskrig - enten de angrep andre fly eller fartøy. Drageryttere har sikkert kommet frem til samme taktikk i dette fiktive universet, selv om det hadde vært fint med eksempelvis Sam hadde fortalt litt om det fra en eller annen historiebok :)

 

Forsøk å se rett på solen, den er ikke lett. 

 

Fortsatt litt undergravd av forrige episodes regissør, som nok burde gjort drapet litt mer "krevende" slik regissør Sapochnik gjorde her. 

 

Men actionsekvensene følger jevnt over Hollywood-språket etablert av Richard Donner, Sam Raimi, Peter Jackson osv. Det er lett å rive i sund om man vil måle opp mot realisme, men samtidig noe det også er enklere å ta for hva det er og bare lene seg tilbake og nyte. Hver sin smak :)

Endret av Dotten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje. Parallellene mot Vietnam-krigen er jo interessant her, ref. bruk av napalm, for så å stikke hjem igjen.

Parallellene mot Vietnam-krigen :rofl:

 

Tror ikke du skal forvente at det kan dras noen paralleller til noen ting lengre, her er det egentlig bare om å gjøre å få så mye drager med som mulig, så man kan få solgt mest mulig merch til seriens nye målgruppe (de under 16).

 

Slo meg nå, at dette var mer Star Wars enn Game of Thrones. Plottet lignet skremmende mye på Revenge of the Sith og The Mountain-sekvensen var som å se Luke mot Darth i The Return of the Jedi.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...