Å fly om natta i en F4 er ikke lek og morro.
Så fort du er oppe fra rullebanen. Er det bare å se ned i cockpiten, det er ikke noe der ute som du kan bruke? Du må holde øye med far, stigning, kunstige horisonten og høyde. Ute er det bare mørket. Er du litt uoppmerksom, ser du plutselig at diverse ting i cockpiten ikke stemmer. Plutselig super høyden og den kunstige horisonten er oppned og farten øker drastisk. Flyr du rett frem er det en ting. Men om fiender sender missiler etter deg og du prøver å stupe ned for å unngå å bli skutt ned. Er det lett å deise i bakken.
I denne what if, er nordlige Sverige stand in for nord sentrale m Tyskland under den kalde krigen. Sovjetunionen har vært frekke okkupert en del av vest Tyskland. For å unngå å eskalere til en atomkrig skal vest Tyskland selv håndtere dette.
Vi tar av 01:30 og skal bombe en sovjetisk FOB(forward operating base) som består av ammo og drivstoff samt noen helikoptere.
Når vi nærmer oss målet kontakter vi en Fast FAC(fast forward air controller) som skal slippe bluss over målet så vi kan se, vi har 6 BL755, som er britiske klasebomber og brukt av Luftwaffe, og vi har 6 270kg MK82 bomber. Samt rundt 600 20mm kuler til vår M61 Vulcan kanon.
Ting går bra og blussen lyser opp. Desverre er det slik at DCS etter over 10 år fremdeles ikke kan modellere splint effekter riktig. Så selv om 1 stormpanservogn vong, er mitt i ekspedisjonene fra klasebomber, samt 1 luftvernskanon og 2 helikoptere er nærme nok til at de brude ødelegges. Blir de ikke skadet i det heletatt.
Vi har bare et par minutter på oss før blussene går ut og alt blir mørkt.
Jeg slipper mine 6 MK82 bomber og av de 6 treffer den siste midt mellom de 3 helikopterne samt en drivstoff tankbil.
Igjen i virkeligheten ville splintene fra bomben revet i stykker alle 3 helikopterne, samt fått drivstoffet til å gå boom. I stedet skader jeg 2 helikoptere.
Så er det guns guns guns. To runder med 20mm kanoner og jeg får drivstoff og ammo biler til å gå i lufta. Jeg setter nesa hjem. Og mens blusseb slukker eksploderer det siste av 3 helikoptere.
Så oppdrag utført.
Så var det å lande, i mørkere, i et 70talls jetfly uten fancy teknologi. Jeg treffer nesten tærene som er rett foran rullebanen. Og lander hardt, hardt nok til at AIen i baksetet klager. Men ned er vi.
Det er utfordrende og kult, samtidig skummelt å fly om natta i fly som fremdeles er old school. I en F16 er det null problem. Selv uten natt optikk, og en F16 har du all info på HUDen. Så du slipper å sitte med nesa nedi cockpiten og lese analoge tall. I F16 er alt tydelig skrevet i grønn lysende digitale tall rett foran nesa. F16 er også mye mer stabil. Du stuper ikke ned eller opp eller til siden om du ikke følger med et sekund.