Herr Brun Skrevet 11. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2015 Jeg tror ikke det, men om du flytter BSU-en til en bank med "ekstra-BSU" kan du sette inn der, og få samme renten men uten skattefordel. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2015 Du kan sette inn så mye du vil, men du får de i retur etter en stund. Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 11. februar 2015 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 11. februar 2015 Rentene fra min BSU-konto legges automatisk inn på selve BSU-kontoen 1. januar. Hvorfor blir ikke disse rentene en del av det årlige sparebeløpet slik at man får skattefradrag på de? Burde man ikke fått disponere rentene til det man vil når man ikke får skattefradrag på de? Den formelle årsaken er at skatteloven § 16-10 annet ledd fastsetter at skattefradrag gis med 20 % av "innbetalt sparebeløp", noe som ekskluderer renter - renter er ikke sparing. Den reelle årsaken er at BSU avløste den tidligere ordningen SMS (Sparing med skattefradrag) i forbindelse med skattereformen av 1992. Heller ikke etter den tidligere ordningen ga rentene skattefradrag, men på den annen side var renter heller ikke skattepliktige før man oversteg 3000 kr i renteinntekter, og da bare med beløpet som oversteg dette beløpet. Poenget med omleggingen var at man ønsket å stimulere til mer sparing, man ønsket ikke å stimulere ungdom til å bli rentenister. 10 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 12. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2015 Litt OT, men jeg har tenkt det så mange ganger nå: Hva du vet altså, krikkert. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2015 Er fantastisk med slike folk som orker og gidder å svare så gjennomført om ting de kan veldig godt! 6 Lenke til kommentar
Cerent Skrevet 23. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2015 Kan jeg bruke BSU-pengene på en tomt uten noe hus uten å måtte tilbakebetale noe? (Fordi jeg kunne tenke meg å bygge et hus der en gang i fjern framtid (dvs. har ikke noe konkret tidskjema over når det vil være ferdig). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2015 Kan jeg bruke BSU-pengene på en tomt uten noe hus uten å måtte tilbakebetale noe? (Fordi jeg kunne tenke meg å bygge et hus der en gang i fjern framtid (dvs. har ikke noe konkret tidskjema over når det vil være ferdig). http://www.dinside.no/84909/ikke-bsu-penger-til-tomtekjop Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 16. april 2015 Rapporter Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Hei! jeg vurderer å flytte BSU-en min til en bank med høyere rente. Regner med jeg likevel beholder den renten jeg har opptjent for dette året. Hvordan fungerer det i praksis? Hvor blir det av disse rentene (rundt 2000 for i år, som ikke er låst)? Overføres de sammen med BSU-en til den nye banken? Eller får jeg de ved årskiftet? BSU-kontoen hos min gamle bank vil jo da være terminert. Og en annen ting, jeg har også boliglån, brukskonto og reiseforsikring gjennom den banken jeg nå har BSU hos. Jeg kan ikke huske at jeg har skrevet under på at BSU-en er en forutsetning for noen av de andre avtalene jeg har. Men er det vanlig? Det gjelder SR-bank. Endret 16. april 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. april 2015 Rapporter Del Skrevet 16. april 2015 Det hender vel at man får bedre boliglån pga bsu i banken...? 1 Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 16. april 2015 Rapporter Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Hei! jeg vurderer å flytte BSU-en min til en bank med høyere rente. Regner med jeg likevel beholder den renten jeg har opptjent for dette året. Hvordan fungerer det i praksis? Hvor blir det av disse rentene (rundt 2000 for i år, som ikke er låst)? Overføres de sammen med BSU-en til den nye banken? Eller får jeg de ved årskiftet? BSU-kontoen hos min gamle bank vil jo da være terminert. Da jeg byttet fra den lokale sparebanken i Sparebank 1-gruppen, så ble BSU-kontoen gjort opp på lik måte som de andre kontoene og de rentekronene ble da godskrevet kontoen i overgangen mellom sparebanken og min nye bank Nordea. Da alt var klart i den nye banken, så hadde jeg innskutt beløp for det året pluss rentene fra sparebanken som disponibelt beløp. Endret 16. april 2015 av Ronald Ulysses Swanson Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 16. april 2015 Rapporter Del Skrevet 16. april 2015 Minnes det samme skjedde hos meg, og det er nok normal prosedyre. Lenke til kommentar
Smas90 Skrevet 19. april 2015 Rapporter Del Skrevet 19. april 2015 Jeg er i en situasjon der jeg vurderer å avslutte bsu-kontoen. Håper på noen gode råd eller alternative løsninger. Saken er at jeg har noen regninger som har vært nokså uforutsett og av den grunn vurderer jeg å ta ut pengene fra bsu. Jeg er fullstendig klar over at dette vil være svært dumt all den tid jeg bare er 24 år gammel. Samtidig tenker jeg at det kanskje ikke gjør så mye da jeg aldri har fylt opp det årlige maksbeløpet. Jeg har vel ikke mer enn ca 12 000,- pdd. Alternativet blir jo å ta opp et forbrukslån for å få betalt det jeg skal, men det er ikke det smarteste å gjøre det heller. Håper det er noen her som kan gi meg noen gode råd. Det haster litt kan man vel si. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. april 2015 Rapporter Del Skrevet 19. april 2015 Ta forbrukslån! Det koster bare noen få hundrelapper om du betaler uten å somle. (Tar du BSU så taper du potensielt titusner av kroner) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. april 2015 Rapporter Del Skrevet 19. april 2015 Det forutsetter at han har råd til å betale uten å somle. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. april 2015 Rapporter Del Skrevet 19. april 2015 Spørs om du har råd til å betale ned eit forbrukslån i tida framover eller om utgiftene sluker alt allereie. 1 Lenke til kommentar
Smas90 Skrevet 19. april 2015 Rapporter Del Skrevet 19. april 2015 Takk for svar. Summen det er snakk om er vel ca 13.000,-. Jeg har tenkt på et slikt fleksikreditt i banken, så fungerer det vel på den måten at jeg tilbakebetaler et visst beløp i måneden. Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 26. april 2015 Rapporter Del Skrevet 26. april 2015 Hvis en setter inn på BSU i januar og bruker pengene til bolig i desember, får man da skattefradrag på innskudd? Jeg antar nei, siden pengene ikke står på konto 31. desember? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2015 Rapporter Del Skrevet 26. april 2015 Nei. Skattefradrag faller bort fra og med året beløpet brukes. 1 Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 13. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2015 Hei! jeg vurderer å flytte BSU-en min til en bank med høyere rente. Regner med jeg likevel beholder den renten jeg har opptjent for dette året. Hvordan fungerer det i praksis? Hvor blir det av disse rentene (rundt 2000 for i år, som ikke er låst)? Overføres de sammen med BSU-en til den nye banken? Eller får jeg de ved årskiftet? BSU-kontoen hos min gamle bank vil jo da være terminert. Da jeg byttet fra den lokale sparebanken i Sparebank 1-gruppen, så ble BSU-kontoen gjort opp på lik måte som de andre kontoene og de rentekronene ble da godskrevet kontoen i overgangen mellom sparebanken og min nye bank Nordea. Da alt var klart i den nye banken, så hadde jeg innskutt beløp for det året pluss rentene fra sparebanken som disponibelt beløp. Mulig jeg forsto feil her, men hvis det er snakk om hva som er renter og hva som er innskudd når du skifter bank kan jeg kanskje hjelpe. Alt av renter er fortsatt renter selvom man skifter bank. Jeg lurte på det samme når jeg skiftet bank og det i nettbanken bare sto hva som som sto på kontoen (altså innskudd+årene med renter). Men det er bare å spørre banken så får du vite akkurat hvor mye av det som er innskudd og hvor mye av det som er renter. Fordi maksgrensen (hvertfall sånn jeg har forstått det) gjelder innskuddet utenom rentene. (Dere som er lærde på dette temaet må gjerne rette meg hvis jeg tar feil her). Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 9. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2015 Kan jeg fortsette å spare på BSUen hvis jeg selger første bolig og kjøper andregangs bolig?Eller kan BSUen kun brukes til den første? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå