Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man har nådd 150k kan man da la pengene rente seg år etter år etter år, eller må man stoppe kontoen når man er 34 år?

 

Etter at du har fylt 34 kan du fortsette sparingen og du kan ta ut rentene som tilkommer etterpå uten å bruke de til boligformål. Med andre ord ingen grunn til å faktisk bruke BSUen hvis du er en skikkelig kakse ;)

Lenke til kommentar

Sticky!

 

BSU er en vanvittig gunstig ordning alle bør vite om og utnytte maksimalt.

 

Det er godt du påpeker at man bør stå over BSU-sparing de årene man ikke skatter. (F.eks under studier og med lite/ingenting arbeid)

 

Når det gjelder bruk av BSU-pengene så har jeg hørt at de også kan brukes ved større oppgraderinger av boligen. f.eks hvis man bygger garasje i tilknytningen til boligen, skifter vinduer, skifter tak og lignende oppgraderinger.

Lenke til kommentar
§ 16-10. Skattefradrag ved boligsparing for ungdom (BSU)

 

(1) Personlig skattyter gis til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år, fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift for innskudd på boligsparekonto i innenlandsk bank, samvirkeforetak eller fast organisert innenlandsk spareforening, eller i tilsvarende spareinstitusjon i annen EØS-stat, når innskuddet skal brukes til erverv av – eller til nedbetaling av gjeld på – egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Fra og med det år skattyteren disponerer over sparebeløpet etter denne bestemmelsen gis det ikke skattefradrag. En person får fradrag bare for innskudd på en konto.

 

(2) Skattefradrag for boligsparing gis med 20 prosent av innbetalt sparebeløp. Fradraget avrundes nedover til nærmeste kronebeløp.

 

(3) Innbetalt sparebeløp kan ikke overstige 20.000 kroner pr. inntektsår. Samlet innbetalt sparebeløp på kontoen kan ikke overstige 150.000 kroner. For ektefeller som lignes under ett for begges samlede formue og inntekt gjelder beløpsgrensene i dette ledd for hver av dem. Sparebeløp fra barn som lignes under ett med foreldrene, jf. § 2-14, kommer bare til fradrag i skatt på inntekt som lignes særskilt.

 

(4) Skattefradrag gis ikke med høyere beløp enn summen av utlignede inntektsskatter og trygdeavgift. Det overskytende beløpet kan ikke fremføres til senere fradrag.

 

(5) Fødselsnummer skal registreres når boligsparekonto opprettes. Fradrag gis på grunnlag av melding fra vedkommende spareinstitusjon. Ved sparing på boligsparekonto i annen EØS-stat gis fradrag på grunnlag av dokumentasjon fra skattyter.

 

(6) Når det er gitt skattefradrag etter første ledd, og vilkårene for boligsparing anses brutt, skal det gjøres et tillegg i utlignet skatt for det året vilkårene anses brutt. Tillegget skal svare til det skattebeløpet som det tidligere er gitt fradrag for.

 

(7) Departementet kan gi regler om adgangen til å disponere over avkastningen på kontoen.

 

(8) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne paragraf.

 

Jeg ser ikke at det er noe åpning for å bruke BSU til oppussing. Om du har sett rettsdommer e.l. som har vedtatt dette er du fint om du kommer med konkrete eksempler.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at det er noe åpning for å bruke BSU til oppussing. Om du har sett rettsdommer e.l. som har vedtatt dette er du fint om du kommer med konkrete eksempler.

Det var omtalt i Dine Penger for noen år siden, da jeg fortsatt hadde muligheten til å spare i BSU. Det var en stor artikkel om BSU, med blant annet en del tips og sånt fra en ekspert fra skatteforeningen. Jeg klarer neppe å finne artikkelen nå. Håper noen andre vet litt mer om denne muligheten eller om jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at det er noe åpning for å bruke BSU til oppussing. Om du har sett rettsdommer e.l. som har vedtatt dette er du fint om du kommer med konkrete eksempler.

Det var omtalt i Dine Penger for noen år siden, da jeg fortsatt hadde muligheten til å spare i BSU. Det var en stor artikkel om BSU, med blant annet en del tips og sånt fra en ekspert fra skatteforeningen. Jeg klarer neppe å finne artikkelen nå. Håper noen andre vet litt mer om denne muligheten eller om jeg har misforstått noe.

Mulig. Uansett finnes det kreative løsninger som kan sies å være i gråsonen for å få ut pengene fra BSU uten å miste skattefradraget. Da spiller det pent liten rolle hva du egentlig bruker pengene på og jeg vet at flere har brukt denne måten for å ha penger til oppussing. (Velger og ikke legge "tipset" her).

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg ser du har rett i at det er en gråsone.

 

Aftenposten 1.3.08:

Pengene kan ikke brukes til oppussing eller vedlikehold.

 

Aftenposten 19.4.09:

Kreative løsninger.

Flere av bankene Aftenposten har snakket med har kommet med kreative løsninger til hvordan du kan bruke BSU-midlene. La oss si at du allerede eier en bolig, og ønsker å bruke dine oppsparte penger på oppussing. - Du kan betale ned på lånet ditt direkte fra BSU-kontoen. Når dette er gjort, kan du søke om refinansiering, og få lånet utbetalt på konto, sier informasjonssjef i Skandiabanken, Johnny Anderson. En annen løsning er å ta avdragsfrihet det året man nedbetaler med BSU-pengene. - Det er OK å ta avdragsfrihet, men kunden må da dokumentere at pengene er brukt til nedbetaling av gjeld. Men kunden kan velge et tredje alternativ: å nedbetale lånet for deretter å ta opp et nytt lån til oppussing, sier Christian Brosstad, assisterende informasjonsdirektør i SpareBank1.

 

VG/Dinepenger 28.7.10:

 

Spørsmål om oppussing

Anderson forteller at Skandiabanken også har fått flere forespørsler fra kunder, som lurer på om de kan benytte BSU-midler til oppussing av leilighet.

 

- Svaret fra vårt kundesenter er at man som hovedregel ikke kan bruke penger fra BSU-konto til oppussing uten at en bryter avtalen jfr. skatteregler satt av myndighetene, sier Anderson.

 

Han legger til at de noen ganger også henviser til det lokale likningskontor eller skattekontor, når de mottar spørsmål om hvor grensene går.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har et spørsmål nå rett før det nye året. Jeg skiftet bank for noen måneder siden fra fokus bank til srbanken, det meste ble overført utenom BSU kontoen, noe jeg ikke har fått rettet opp i ennå.

Da jeg skiftet bank hadde jeg vell satt inn omtrent 15000-16000, denne kontoen har stort sett gått i glemmeboken siden jeg har hatt fast trekk. På grunn av bankskiftet har det faste trekket stoppet og jeg sitter enda med bare ~16000kr (for dette året) på BSUen.

 

Vil jeg miste retten til å ha en BSU konto nå som jeg ikke har fått fylt den opp til det maksimale?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kort spørsmål:

 

Jeg fyller 33 i år og dermed siste spareår samt at min kone vil komme til å ende opp med maksbeløp også i år. Vil det eneste hensiktsmessige for oss være å skyte inn disse pengene i huslånet nå? Vi har ingen planer om nytt huskjøp eller andre investeringer i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Nei, dere behøver ikke skyte det inn i huslånet. Renten på BSU kan være så høy at det ikke gir noen rentegevinst å flytte de til huslånet. Dere kan godt putte det inn i huslånet ved en senere anledning. NB. Husk å spare maksimalt (innenfor maksgrensene) også det siste (inneværende) året. Det gjelder både deg og henne.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...