Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Ferdig snakka-fyren har et poeng. Jeg er sikker på at andre land klør seg i hodet over denne merkelige ordningen. Klart mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Vi takker jo ja til gavepakker som bys fram uansett om det er samfunnsøkonomisk klokt eller ikke, ikke sant?

 

Fra et samfunnsperspektiv tror jeg BSU-milliardene hadde gjort mye bedre nytte for seg på andre måter. For eksempel ved å redusere mva 1% eller heve bunnfradraget alt etter hvilken sosial profil man vil ha på endringen. BSU bidrar dessverre til å drive opp boligprisene her i landet og gjøre det vanskeligere for førstegangsetablerere, samtidig som den bidrar til å øke egenkapitalen til førstegangsetablerere. Ett skritt frem og ett tilbake betyr at man er like langt. Det er mye penger brukt for å ikke komme seg av flekken boligpolitisk. Synd Norge er/har blitt et land der politikerne ikke tenker særlig langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferdig snakka-fyren har et poeng. Jeg er sikker på at andre land klør seg i hodet over denne merkelige ordningen. Klart mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Vi takker jo ja til gavepakker som bys fram uansett om det er samfunnsøkonomisk klokt eller ikke, ikke sant?

 

Det kan virke son det er meg du kaller "ferdig snakka"-fyren, og at vi er enige :)

 

Men jeg fulgte bare opp språkbruken til "SilvioBerlusconi", som ville ha høyere BSU.beløp. Som du sier, mye vil ha mer...

Lenke til kommentar

Ferdig snakka-fyren har et poeng. Jeg er sikker på at andre land klør seg i hodet over denne merkelige ordningen. Klart mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Vi takker jo ja til gavepakker som bys fram uansett om det er samfunnsøkonomisk klokt eller ikke, ikke sant?

 

Fra et samfunnsperspektiv tror jeg BSU-milliardene hadde gjort mye bedre nytte for seg på andre måter. For eksempel ved å redusere mva 1% eller heve bunnfradraget alt etter hvilken sosial profil man vil ha på endringen. BSU bidrar dessverre til å drive opp boligprisene her i landet og gjøre det vanskeligere for førstegangsetablerere, samtidig som den bidrar til å øke egenkapitalen til førstegangsetablerere. Ett skritt frem og ett tilbake betyr at man er like langt. Det er mye penger brukt for å ikke komme seg av flekken boligpolitisk. Synd Norge er/har blitt et land der politikerne ikke tenker særlig langt.

 

Dumt spørsmål kanskje, men hva tenker du på når du mener det er med på å drive opp boligprisene? Skattefradraget og høyere sparerente?

 

Noen som vet hvordan bankene egentlig stiller seg til en lånesøknad, der søkeren har 200 000 på BSU mot en søker med 200 000 på vanlig sparekonto (evnt. med stabil vs. ustabil vekst)? Har det egentlig noe å si i denne fasen?

Lenke til kommentar

BSU er en gavepakke fra staten til boligkjøpere. Hele hensikten er å øke betalingsevnen til boligkjøperne. De kan altså by høyere enn de kunne uten BSU-ordningen. Ergo driver det opp boligprisene.

 

Hvordan kan de by høyere enn de uten BSU-ordningen? Er ikke EK-kravet likt?

Lenke til kommentar

 

BSU er en gavepakke fra staten til boligkjøpere. Hele hensikten er å øke betalingsevnen til boligkjøperne. De kan altså by høyere enn de kunne uten BSU-ordningen. Ergo driver det opp boligprisene.

 

Hvordan kan de by høyere enn de uten BSU-ordningen? Er ikke EK-kravet likt?

 

Når Staten er med og sparer for dem får de mer på konto enn om de måtte spare alt selv.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

EK-kravet er bare veiledende, men det er egentlig en annen sak.

 

Det viktige her er at BSU stimulerer til boligsparing og gir gode vilkår nettopp for å styrke egenkapitalen. Med andre ord sparer folk i gjennomsnitt mer penger til boligkjøp enn de ville gjort uten BSU-ordningen. De får altså større egenkapital å by med. Er ikke dette ganske selvforklarende? Det er jo det som er hensikten med ordningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alle subsidiene i boligmarkedet som har tvunget frem behovet for en BSU-ordning, som for øvrig også er en del av subsidieringen av boligmarkedet.

 

Så lenge subsidieringen av boligmarkedet (i form av fravær av formuesskatt på bolig og skattefri gevinst på salg av bolig) fortsetter, så burde BSU-ordningen fortsette. Men egentlig burde all subsidiering av boligmarkedet opphøre.

Lenke til kommentar

Tror det skal gå bra. God rente for deg, forutsigbarhet for bankene. Win Win.

Jeg velger ikke å tro noe som helst om dette.

 

Men på Kvinneguiden har en anonym bruker svart

 

"Du kan flytte BSU-kontoen så lenge du ikke har fylt 34 år. Etter fylte 34 år vil det ikke være mulig å flytte den slik at du da er låst til den banken til kontoen blir avsluttet."

 

Det er vel bare å forhøre seg med en aktuell bank.

 

Neppe særlig å hente for bankene på å overta "utgåtte" BSU-konti med subsidiert rente...

Lenke til kommentar

Renten er vel ikke subsidiert, den setter vel banken helt fritt?

Nei da, den er ikke subsidiert av staten.

 

Men når de tilbyr en innskuddsrente som er langt over det de får på utlån, velger de selv å ta et "tap" på denne i håp om å få attraktive kunder som også kjøper andre tjenester fra dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg har kjøpt bolig sammen med kjæresten min og opprettet BSU konto etter vi kjøpte bolig. Jeg er utlending og har akkurat begynt å spare i 2014, så har jeg 25000 i kontoen. Jeg visst ikke at jeg ikke kunne bruke penger til nedbetaling av lån som var opprettet før BSU'en.

 

Hva kan jeg gjøre? Det hadde vært kjekt å bruke penger til huset. Er det mulig å ikke ta skattefradrag og samler rent? Jeg er ganske sikker at jeg vil ikke kjøpe mer eiendom i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...