Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

nirolo: Å betale ned boliglån med BSU er helt ok.

 

1Dr.E: Du må i så fall tinglyse privatlånet og dokumentere/beskrive at det er et privat boliglån. Jeg er usikker på om et privat boliglån kan sidestilles med et boliglån i banken så det bør du sjekke nøyere ut, evt vente på svar fra en som kan reglene bedre enn meg.

Lenke til kommentar

nirolo: Å betale ned boliglån med BSU er helt ok.

 

 

Ja, og i utgangspunktet er ikke et privatlån et boliglån - selv om det er tatt opp med det som formål.

 

Banken må bla rapportere inn hva BSU pengene brukes på, så å prøve å blande inn et privatlån her høres veldig komplisert ut - om det i det hele tatt er mulig.

Lenke til kommentar

Eg ville spurt banken din.

 

Dersom du får lån, så er det kanskje lettare å betale ned på lånet med BSU og betale tilbake til foreldre direkte. Dersom du vil betale tilbake alt i ein smell må du først sjå om du kan låne opp på bustaden, betale ned den nye summen med BSU og så betale tilbake foreldre med dei pengane.

 

Alternativet er å setje faste trekk frå BSU på lånet, og det du ikkje brukar på å betale lånet i den perioden av fast inntekt, betalar du til foreldre.

Lenke til kommentar

Går det ikke å ta opp et boliglån ved en senere anledning, før man skal bruke BSU? Regner med at du får rentefritt lån fordi du f.eks er student og enda ikke har inntekt nok til å ta banklån. Kravet for bruk av BSU er vel at boligen er kjøpt etter at BSU ble opprettet, og deretter at man bruker pengene på nedbetaling av boliglån eller kjøp av bolig, når den tid kommer.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Valgte å flytte BSU vekk fra DNB fordi de kommer til å sette ned renta om 3 år når jeg fyller 34.

Først som sist (og med litt bedre rente i mellomtiden også).

 

Så lenge ikke effektiv rente på boliglånet mitt overskrider BSU-renta så vil det da lønne seg å la det stå fremfor å bruke det til å nedbetale med, selv etter fylte 34?

Lenke til kommentar

Valgte å flytte BSU vekk fra DNB fordi de kommer til å sette ned renta om 3 år når jeg fyller 34.

Først som sist (og med litt bedre rente i mellomtiden også).

 

Så lenge ikke effektiv rente på boliglånet mitt overskrider BSU-renta så vil det da lønne seg å la det stå fremfor å bruke det til å nedbetale med, selv etter fylte 34?

Du må ta hensyn til skatt på renteinntekter fra BSU og skattefradraget du får på betale renter på boliglånet ditt.
Lenke til kommentar

Valgte å flytte BSU vekk fra DNB fordi de kommer til å sette ned renta om 3 år når jeg fyller 34.

Først som sist (og med litt bedre rente i mellomtiden også).

 

Så lenge ikke effektiv rente på boliglånet mitt overskrider BSU-renta så vil det da lønne seg å la det stå fremfor å bruke det til å nedbetale med, selv etter fylte 34?

 

Så lenge du får fleire kroner i renter på konto enn du betalar på lån så stemmer det. Om du får ei god BSU-rente så er det å ha ein sånn konto etter 34 år veldig sikkert. Du kan når som helst betale ned på lån eller bruke midlene til å betale terminbeløp ved behov.

 

Eg har òg DNB, og der går renta ned til sparekontonivå året du fyller 34, så det er ikkje aktuelt å la det stå der. Sidan me har ganske høg gjeldsgrad og greit med sparemidlar i fond så kjem eg nok berre til å betale ned på bustadlånet for å gje litt romslegare økonomi frå månad til månad. Det er ikkje det mest økonomiske, men eg trur det blir riktig for oss. Det er heller ikkje den heilt store forskjellen på å ha det på BSU-konto med 3,5% rente og å redusere lånebeløpet på eit lån med 2,1% rente. Då slepp eg blande meg bort i andre bankar òg.

Lenke til kommentar

Kanskje man skulle satt opp låneterminene til å bli trukke fra BSU-kontoen, og brukt beløpet som normalt ville vært trukket fra lønna til å kjøpe fond med?

 

Har kjørt en miks av indeksfond og tekno-fond med hhv. 5% og 12% avkastning så langt i år.

Liker ikke for mye risiko, og aksjer har jeg ikke peiling på eller tid til.

Lenke til kommentar

Kanskje man skulle satt opp låneterminene til å bli trukke fra BSU-kontoen, og brukt beløpet som normalt ville vært trukket fra lønna til å kjøpe fond med?

 

Har kjørt en miks av indeksfond og tekno-fond med hhv. 5% og 12% avkastning så langt i år.

Liker ikke for mye risiko, og aksjer har jeg ikke peiling på eller tid til.

Indeksfond er noko av det tryggare du kan handle i, men ein må framleis akseptere at verdien kan synke 50% når som helst.

 

Det du skisserer er absolutt ein måte å gjere det på, så sant ein er klar over risikoen. Eit lån med 15 000 i terminbeløp kan du betjene i to år med eit BSU-beløp på 350 000.

 

Det blir ein del av ei totalvurdering basert på din økonomi. Hadde eg hatt mindre i lån ville eg nok gjort noko sånt og fått BSU-verdiane inn i fond, men eg trur ikkje det blir sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...