Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Dersom du fyller opp kontoen før året du fyller 34 så går du ikkje glipp av noko frådrag. Du får like mykje i frådrag uansett kor fort du fyller den opp. Det er makssummen på 300 000 som avgjer dette, ikkje alderen din. Er den full når du er 31 så kan du ikkje få meir frådrag, med mindre regjeringa aukar summen.

 

Når du ikkje kan spare meir og byrjar uttak så kan du ikkje spare vidare.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Hvilke banker tilbyr fortsatt BSU-rente etter fylte 34 år? Mente KLP gjorde dette, men det fordrer da at man har pensjon hos dem (altså er medlem).

 

Her er det bare å sjekke hjemmesidene til de bankene du finner interessante - tror ikke du finner en samlet oversikt noe sted.

 

Jeg skal nøye meg med å foreslå EN: OBOS-banken (3,45 %) 

 

"Om du ikke har brukt pengene innen du har fylt 34 år, forblir pengene på kontoen med den samme gode renten."

Endret av nojac
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Gammel tråd, men hvordan avslutter man BSU sparingen? Vi er begge over 33 og har spart opp fult, ønsker nå å betale ned på lånet med dem. Går vi bare inn på kontoen og overfører alle midler til boliglånskontoen?

Anbefaler å snakke med kunderådgiver hos banken for å være på den sikre siden.
Lenke til kommentar

Gammel tråd, men hvordan avslutter man BSU sparingen? Vi er begge over 33 og har spart opp fult, ønsker nå å betale ned på lånet med dem. Går vi bare inn på kontoen og overfører alle midler til boliglånskontoen?

Snakk med banken. I DnB var det et skjema der man sa hvordan man ønsket å plassere pengene, i vårt tilfelle boliglånet. Så var det rett ut igjen og inn i aksjefond ?
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Med mindre det er noe ferskt valgflesk som et flertall av partiene på stortinget støtter, så er nok svaret nei. Info om dette kommer som regel rett før stortingsvalg eller rett før/etter slipp av statsbudsjettet i oktober. Kan ikke huske at noen av regjeringspartiene har pratet høyt om dette på lenge. 

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg idéen om at man får en ekstra belønning for å ta ansvar for sparing til egen bolig, i ung alder. Selv brukte jeg en stor del av lønnen min fra min første jobb fra jeg var 16, til å fylle opp BSU. De fleste av vennene mine hadde enten ikke jobb, eller brukte lønnen på forbruk. I studietiden var det mer begrenset hvor mye jeg kunne sette av. Deretter med fulltidsjobb klarer de fleste med norsk lønn fint å sette av drøyt 2000kr/mnd. Fortsatt er det mange av vennene mine som ikke sparer i BSU fordi de enten lever etter at pengene som kommer inn skal brukes opp, eller at "det ikke er noe poeng å spare til bolig når det har blitt så dyrt", og gjør seg avhengige av foreldre.

 

Det eneste som kanskje er litt rart, og som jeg selv nyter godt av, er at man kan fortsette BSU sparing etter at man faktisk har kjøpt første bolig, og til og med får nesten dobbel rente som på boliglån (gitt at man holder seg unna DNB/Nordea med fler). På dette området virker BSU mot sin hensikt, ved å gi skattelette til dem som tilsynelatende er godt økonomisk stilt med bolig kjøpt, og nok EK til å beholde BSU-kontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Æsj, der ser jeg at OBOSbanken kommer til å sette ned renta til 1,10% etter fylte 34.

 

Jeg bytta fra DnB på grunn av dette.

Regner med at man kan bytte igjen, så ofte man vil?

 

Snakket med Gjensidige Bank, som sier de vil la meg beholde 3,4% etter fylte 34. Så da flytter jeg dit.

Lenke til kommentar

Danske Bank har òg endra dette i det siste, men det er nokre bankar igjen, enn så lenge.

 

Ingen begrensning i flytting, så kjør på.

 

Gjensidige er kjøpt opp av Nordea, som har endra sine reglar, så det er alltid fare for at dei følgjer etter med Gjensidige.

Lenke til kommentar

De aller fleste bankene har satt ned nå:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1830295

 

Det er nok bare å gi opp, tipper at iløpet av ~12mnd så har resten av bankene latt kundene ta regningen for å pynte på regnskapet deres med en brøkdel slik at aksjonærene blir mer happy.

 

Om noen som er rammet har lyst til å kontakte media for å få mer dekning på dette, så hadde det vært fint. Sist jeg googlet dette var det ikke skrevet om siden DNB kuttet for et par år siden. BSU pengene er det sikreste innskuddet bankene har, og det er rett og slett irrasjonelt, uetisk, og direkte frekt å kutte renten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...