Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hei! jeg vurderer å flytte BSU-en min til en bank med høyere rente. Regner med jeg likevel beholder den renten jeg har opptjent for dette året. Hvordan fungerer det i praksis? Hvor blir det av disse rentene (rundt 2000 for i år, som ikke er låst)? Overføres de sammen med BSU-en til den nye banken? Eller får jeg de ved årskiftet? BSU-kontoen hos min gamle bank vil jo da være terminert.

 

Og en annen ting, jeg har også boliglån, brukskonto og reiseforsikring gjennom den banken jeg nå har BSU hos. Jeg kan ikke huske at jeg har skrevet under på at BSU-en er en forutsetning for noen av de andre avtalene jeg har. Men er det vanlig? Det gjelder SR-bank.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Hei! jeg vurderer å flytte BSU-en min til en bank med høyere rente. Regner med jeg likevel beholder den renten jeg har opptjent for dette året. Hvordan fungerer det i praksis? Hvor blir det av disse rentene (rundt 2000 for i år, som ikke er låst)? Overføres de sammen med BSU-en til den nye banken? Eller får jeg de ved årskiftet? BSU-kontoen hos min gamle bank vil jo da være terminert.

 

Da jeg byttet fra den lokale sparebanken i Sparebank 1-gruppen, så ble BSU-kontoen gjort opp på lik måte som de andre kontoene og de rentekronene ble da godskrevet kontoen i overgangen mellom sparebanken og min nye bank Nordea. Da alt var klart i den nye banken, så hadde jeg innskutt beløp for det året pluss rentene fra sparebanken som disponibelt beløp.

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar

Jeg er i en situasjon der jeg vurderer å avslutte bsu-kontoen. Håper på noen gode råd eller alternative løsninger.

 

Saken er at jeg har noen regninger som har vært nokså uforutsett og av den grunn vurderer jeg å ta ut pengene fra bsu. Jeg er fullstendig klar over at dette vil være svært dumt all den tid jeg bare er 24 år gammel. Samtidig tenker jeg at det kanskje ikke gjør så mye da jeg aldri har fylt opp det årlige maksbeløpet. Jeg har vel ikke mer enn ca 12 000,- pdd.

 

Alternativet blir jo å ta opp et forbrukslån for å få betalt det jeg skal, men det er ikke det smarteste å gjøre det heller.

 

Håper det er noen her som kan gi meg noen gode råd. Det haster litt kan man vel si.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Hei! jeg vurderer å flytte BSU-en min til en bank med høyere rente. Regner med jeg likevel beholder den renten jeg har opptjent for dette året. Hvordan fungerer det i praksis? Hvor blir det av disse rentene (rundt 2000 for i år, som ikke er låst)? Overføres de sammen med BSU-en til den nye banken? Eller får jeg de ved årskiftet? BSU-kontoen hos min gamle bank vil jo da være terminert.

 

Da jeg byttet fra den lokale sparebanken i Sparebank 1-gruppen, så ble BSU-kontoen gjort opp på lik måte som de andre kontoene og de rentekronene ble da godskrevet kontoen i overgangen mellom sparebanken og min nye bank Nordea. Da alt var klart i den nye banken, så hadde jeg innskutt beløp for det året pluss rentene fra sparebanken som disponibelt beløp.

 

 

Mulig jeg forsto feil her, men hvis det er snakk om hva som er renter og hva som er innskudd når du skifter bank kan jeg kanskje hjelpe. Alt av renter er fortsatt renter selvom man skifter bank. Jeg lurte på det samme når jeg skiftet bank og det i nettbanken bare sto hva som som sto på kontoen (altså innskudd+årene med renter). Men det er bare å spørre banken så får du vite akkurat hvor mye av det som er innskudd og hvor mye av det som er renter. Fordi maksgrensen (hvertfall sånn jeg har forstått det) gjelder innskuddet utenom rentene. (Dere som er lærde på dette temaet må gjerne rette meg hvis jeg tar feil her).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...