Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, Snikpellik said:

Han hevdet blant annet at USA har brukt "8 trillion dollars" på støtte til Ukraina etter invasjonen (det virkelige tallet er i overkant av 112 milliarder).

Hør gjerne det aktuelle segmentet, det er egentlig ikke spesielt vanskelig å vite hva han mener selv om han roter litt. Han snakker om Irak, Syria, Afghanistan og Ukraina og hvordan de samme folka som "got rid of Saddam" har kostet kostet dem $8 trillions..

"We drove two million refugees into Europe and destabilized every democracy in Europe for the next two generations and created Brexit. That's what we got for that $8 trillion, and a ravaged middle class in our country"

Han sier vel minst to ganger i det aktuelle stikket at Ukraina har kostet $113 billions i forpliktelser (så langt).

Costs of the 20-year war on terror: $8 trillion and 900,000 deaths
 

32 minutes ago, Snikpellik said:

De tre jeg nevnte er ofte beskrevet som Trumps største ideologer og påvirkere. Nå virker disse sprø folka å ha funnet seg en ny en som er like kokos i knollerten som de selv, og enda mer lapskaus i topplokket enn Trump. Her er et par av de sammen med RFK Jr:

Du må nesten utdype hva du mener med at han er det nye prosjekte til Stone, Bannon og Flynn.
Fordi han har tatt del i intervjuer/pods eller fordi du mener de nå backer en demokrat?

Endret av jallajall
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flashback.

What it’s not great at is choosing among the many candidates who clear that bar, or bringing their different ideological factions together, or reconciling competing priorities.

A better primary system would empower elites to bargain and make decisions, instructed by voters.

Bettermuch?

image.thumb.png.ae307ab7af5a508007a31071cecededc.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I USA er nominasjonsprosessen både i utvelgelse av presidentkandidater, i utvelgelse av kandidater til Kongressen og også til politiske verv på delstatsnivå og helt ned på kommunenivå langt åpnere enn her i landet. Langt flere velgere får anledning til å påvirke hvem som skal stille til valg. 
 

Partieliten i Norge har langt mer innflytelse i nominasjonsprosessen enn i usa 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 19.6.2023 den 20.10):

Alderen til Biden er nok mindre problematisk enn alderen til Trump.

Biden har selvinnsikt nok til å se sine begrensninger. DT er overbevist om at han vet, kan og klarer best uansett. Alle som sier i mot ryker tett ut..

Hvis han hadde hatt nok selvinnsikt, ville han anskaffet en rullatorversjon av «The beast»   https://e24.no/teknologi/i/1kAdvJ/slik-er-the-beast

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 19.6.2023 den 20.03):

Trodde mye var rimelig godt kjent om man vet bare litt om ham. Du nevnte jo vaksiner og 5G, bare dette burde være nok til å ikke synes en person er spesielt godt egnet som president etter min mening.

Hvor skal man egentlig begynne? 

Senest i den nyeste episoden av Joe Rogan-podkasten kom han med en hel remse løgner og konspirasjonsteorier om koronapandemien og Ukraina. Han hevdet blant annet at USA har brukt "8 trillion dollars" på støtte til Ukraina etter invasjonen (det virkelige tallet er i overkant av 112 milliarder). I samme podkast mente han CIA kunne komme til å drepe ham.

Han hevder Bill Gates putter microchips i vaksiner for å kontrollere massene og tracke deres bevegelser.

Han hevdet nylig at kjemikalier i vannet omgjør barn til transpersoner.

Han påstår stadig at Russlands angrepskrig mot Ukraina er det han kaller fascistiske Zelensky og USAs feil. Han hevder USA saboterte en fredsavtale mellom Ukraina og Russland i fjor vår, og at Boris Johnson på oppdrag fra Joe Biden saboterte dette (lol). Han løy om at USA hadde utplassert Aegis-missilsystemer i Ukraina, langs grensa til Russland. 

Han påstår at han har "samtaler med døde mennesker". Han sammenlignet munnbind med eksperimentene nazistene utførte på jøder i konsentrasjonsleirene under holocaust.

Dette er vel toppen av isfjellet. Fyren er rablende gal. Til alle som ikke synes det så ønsker jeg bare god bedring.

Takk for at du faktisk kom med noe konkret istedenfor reddit kommentar som den første kommentaren.

Jeg Er likevel enig med han at militær-industrien/etteretningstjenesten der borte har altfor mye innflytelse og makt. Hvis folk mener jeg er «kokkos» for det tar jeg med knusende ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (45 minutter siden):

Takk for at du faktisk kom med noe konkret istedenfor reddit kommentar som den første kommentaren.

Jeg Er likevel enig med han at militær-industrien/etteretningstjenesten der borte har altfor mye innflytelse og makt. Hvis folk mener jeg er «kokkos» for det tar jeg med knusende ro.

Jeg er ikke på Reddit, så vet ikke helt hva du mener.

Ja da, selv blind høne kan finne korn. Tror ikke det er en eneste politiker jeg ikke er enig med om noen ting som helst. Jeg tror heller ingen mener noen er kokos for å mene det du nevner.

RFK Jr. baserer dog hele sin kampanje og politiske virke for tiden på å nå ut med ville konspirasjonsteorier, som faktisk er kokos. Det er for meg åpenbart at han forsøker å treffe det segmentet av velgere og givere som er mest mottakelige for sånt. Derav samarbeidet med Flynn, Stone, leflingen med Q-Anon og det greiene der. Det er en grunn til at folk som Alex Jones og Steve Bannon nå flokker seg rundt ham.

Jeg mener det ikke hjelper stort hva RFK Jr. mener i andre saker når han også fronter så mange sprø konspirasjonsteorier og pro-russisk desinformasjon om Ukraina. Da er han ikke en god presidentkandidat eller noen jeg ønsker å se i nærheten av sjefsstolen i verdens mektigste nasjon. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (19 minutter siden):

Takk for at du faktisk kom med noe konkret istedenfor reddit kommentar som den første kommentaren.

Jeg Er likevel enig med han at militær-industrien/etteretningstjenesten der borte har altfor mye innflytelse og makt. Hvis folk mener jeg er «kokkos» for det tar jeg med knusende ro.

Spørsmålet er hvis folk fortsetter å høre på folk de vet lyver fordi de bekrefter deres egne meninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 6/19/2023 at 5:04 PM, germanwhip said:

...jeg savner Obama

Så noen episoder av Working: What We Do All Day, og det var helt merkelig å se at USA hadde denne personen som president for bare noen få år tilbake. Fyren er på ett ekstraordinært nivå intellektuelt og karismatisk.

 

kontrasten til Trump er helt enormt, også når vi tar The Apprentice med i rekningen. 

Obama - "presidentmateriale" og karismatisk, men førte mye rævva politikk. 
Trump - ikke "presidentmateriale" og oppfattes av mange som ufyselig, men førte mye god politikk. 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke på Reddit, så vet ikke helt hva du mener.

Ja da, selv blind høne kan finne korn. Tror ikke det er en eneste politiker jeg ikke er enig med om noen ting som helst. Jeg tror heller ingen mener noen er kokos for å mene det du nevner.

RFK Jr. baserer dog hele sin kampanje og politiske virke for tiden på å nå ut med ville konspirasjonsteorier, som faktisk er kokos. Det er for meg åpenbart at han forsøker å treffe det segmentet av velgere og givere som er mest mottakelige for sånt. Derav samarbeidet med Flynn, Stone, leflingen med Q-Anon og det greiene der. Det er en grunn til at folk som Alex Jones og Steve Bannon nå flokker seg rundt ham.

Jeg mener det ikke hjelper stort hva RFK Jr. mener i andre saker når han også fronter så mange sprø konspirasjonsteorier og pro-russisk desinformasjon om Ukraina. Da er han ikke en god presidentkandidat eller noen jeg ønsker å se i nærheten av sjefsstolen i verdens mektigste nasjon. 

Du bruker en del "reddit" one liners og talkingpoints som gjerne blir leflet rundt der i diverse ekkokammere. 

Tja, Gro Harlem Brundtland er jo utdannet lege og blir ansett som en av Norges flinkeste ledere likevel mener hun i full seriøsitet at hennes kropp har lidd av mobilstråling i mange tiår. Historiebøkene er fullstendig stappfulle av "kokkos" ledere som ellers har vært fantastiske ledere men har også mye rare meninger om mange rare ting. Jeg gidder ikke å avskrive noen fullstendig bare fordi de ikke liker vaksiner. Du som nevnte Rogan tidligere burde jo kanskje ha fått med deg at han sier i podcasten der at vaksiner er ikke hans hovedfokus om i det hele tatt et fokus hvis han skulle blitt president. Det bilde du maler av han her står sterkt i kontrast i hva han snakket om i de 3 og halv timene han var oss Joe Rogan.

"pro-russisk desinformasjon om Ukraina" må du gjerne utdype. Ser du gjentar det flere ganger men jeg er litt usikker på hva du faktisk mener med det? At private personer og selskaper i USA tjener enorme summer på den krigen? Er det pro-russisk desinformasjon? 

Jeg vet ikke alt dette som blir skrevet om han men jeg har fått mitt inntrykk av han gjennom podcasts og intervjuer, ikke hitpiece artikler fra søppleaviser i USA eid av divere lobbyorganisasjoner. 

Endret av ParadiseCity
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

RFK Jr. baserer dog hele sin kampanje og politiske virke for tiden på å nå ut med ville konspirasjonsteorier

Mener du dette er en presis beskrivelse av hans presidentkampanje?
Har du hørt mange intervjuer og podkaster med han, ikke bare 30 sekunders klipp, men for hele episoder? For eksempel intervjuene han gjorde med f eks Breaking Points eller The Hills Rising? Sitter du fortsett igjen med samme intrykk?
 

6 hours ago, Snikpellik said:

Derav samarbeidet med Flynn, Stone, leflingen med Q-Anon og det greiene der.

Samarbeid, faktisk.


 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 timer siden):

Obama - "presidentmateriale" og karismatisk, men førte mye rævva politikk. 
Trump - ikke "presidentmateriale" og oppfattes av mange som ufyselig, men førte mye god politikk. 

Mange ser på Trump som karismatisk også.  Hvordan ellers klarer han  å bli populær når det er helt klart, objektivt sett at han bare bryr seg om seg selv.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, jjkoggan said:

Mange ser på Trump som karismatisk også.  Hvordan ellers klarer han  å bli populær når det er helt klart, objektivt sett at han bare bryr seg om seg selv.

ett bittelite frieri til singleissue voters på nøkkelkriterier som abort, og vips så er man der

Mannen prøvde noen runder som demokratisk kandidat uten at det ble noe ut av det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump_2000_presidential_campaign

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (15 minutter siden):

ett bittelite frieri til singleissue voters på nøkkelkriterier som abort, og vips så er man der

Mannen prøvde noen runder som demokratisk kandidat uten at det ble noe ut av det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump_2000_presidential_campaign

 

Det husker jeg godt. Jeg var på et møte en gang i NYC og jeg hørte han tale. Han er populist og har egentlig ingen ideologi annet det som han tror gjør ham populær og sett på TV hele tiden.  Det visste Putin og Kim Jong Un godt. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, debattklovn said:

Trump - ikke "presidentmateriale" og oppfattes av mange som ufyselig, men førte mye god politikk. 

Hvis du mener førte mye god politikk som det at han var en utrolig ineffektiv president som nesten ikke fikk noe som helst gjennom kongressen/senatet (til tross for at republikanerne hadde begge husene), så er jeg helt enig med deg der.

Det er jo direkte flaut for Trump når man sammenligner med Biden hvor man ser på hvor mye han har fått til i form av store reformer og lovgivninger. Dette til tross for at Biden må få det igjennom et utrolig svakt demokratisk flertall i senatet og republikansk kongress.

Endret av shockorshot
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, shockorshot said:

Hvis du mener førte mye god politikk som det at han var en utrolig ineffektiv president som nesten ikke fikk noe som helst gjennom kongressen/senatet (til tross for at republikanerne hadde begge husene), så er jeg helt enig med deg der.

Det er jo direkte flaut for Trump når man sammenligner med Biden hvor man ser på hvor mye han har fått til i form av store reformer og lovgivninger. Dette til tross for at Biden må få det igjennom et utrolig svakt demokratisk flertall i senatet og republikansk kongress.

Forskjellige måter å måle det på.

Trump signerte flere bills enn Biden i løpet av sine første to år og fikk jo sånn sett igjen mer enn Biden har klart i Kongressen. Biden har bare signert 6 lover så langt denne kongressen, så om ikke tempoet settes opp ligger Trump an til å ha "utrettet" langt mer enn Biden vil få til i løpet av fire år.

Enacted — Signed by the President:
Trump 2017-2019 (115th congress): 443 bills
Biden 2021-2023 (117th congress): 365 bills

Om man måler hva hva man har utrettet i form av hva man "får gjennom kongressen" eller hvor mange bills man stempler gjennom da.. Det er ikke nødvendig beste målestokk, av flere åpenbare grunner. Mange er sermonilelle bills, mye drit som ikke har noe med hverandre å gjøre pakkes inn i samme bill, en progressivleaning politiker vil av natur forøke presse gjennom mer lovgivning enn sin motpart, osv.

Man kan kanskje måle resultatet av de lovene som blir vedtatt, men også det er ikke alltid enkelt å måle.

En annen målestokk er jo å spørre velgerne.
I januar 2021 var Biden en av de mest populære presidenten, scoret høyere enn både Clinton og Obama.
Ett år senere var alt gått i dass, velgerne mente han hadde prestert way "worse than expected" enn andre moderne presidenter, og siden har det ikke gått bedre. En president i moderne tid har aldri ligget dårligere an enn det Biden gjør i dag iflg en del pollesters.

Hvordan er det mulig å "få til så mye" og samtidig ha så lav oppslutning blandt velgerne?
Har man egentlig virkelig fått til noe da - annet enn på papiret?

Polling conducted in May for Way to Win, a Democratic-aligned group, found that only 22 percent of Latino voters and 33 percent of Black voters were aware of “any specific thing” Mr. Biden had done in office to improve their lives.

Endret av jallajall
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (19 timer siden):

Jeg gidder ikke å avskrive noen fullstendig bare fordi de ikke liker vaksiner. Du som nevnte Rogan tidligere burde jo kanskje ha fått med deg at han sier i podcasten der at vaksiner er ikke hans hovedfokus om i det hele tatt et fokus hvis han skulle blitt president. Det bilde du maler av han her står sterkt i kontrast i hva han snakket om i de 3 og halv timene han var oss Joe Rogan.

"Bare fordi de ikke liker vaksiner" sier du og ignorerer alt det andre fullstendig syke greiene RFK Jr. promoterer, noe av det nevnte jeg i svaret til deg på forrige side - som for eksempel at han mener barn blir trans av drikkevann og at Bill Gates chipper folk gjennom vaksiner. Dessuten er det å bryte hans anti-vaksinearbeid ned til å "ikke like vaksiner" snålt, da han i over et tiår har drevet en organisasjon som promoterer løgner og skadelig informasjon man må helt ned på Charter-Svein-nivå for å finne.

Sitat

"pro-russisk desinformasjon om Ukraina" må du gjerne utdype.

RFK Jr. har promotert en hel rekke russiske propagandahistorier, som for eksempel at Ukrainas regjering har fascistiske elementer eller at det var det han kaller et "USA-ledet statskupp" i Ukraina i 2014. Han hevder feilaktig at det var borgerkrig i Ukraina og at ukrainske myndigheter har bannet det russiske språket. Han påstår krigen i realiteten er en amerikansk krig mot Russland. Dette er russisk desinformasjon som brukes av Kreml til å legitimere sin folkemorderiske angrepskrig mot Ukraina.

Det er god grunn til at russisk statlig media stadig bruker RFK Jr. sine uttalelser i sine propagandakanaler.

ParadiseCity skrev (19 timer siden):

Jeg vet ikke alt dette som blir skrevet om han men jeg har fått mitt inntrykk av han gjennom podcasts og intervjuer, ikke hitpiece artikler fra søppleaviser i USA eid av divere lobbyorganisasjoner. 

Klassiker å skylde på media. Alt jeg har lenket til inkluderer direkte sitater fra RFK Jr. eller referanser til hans tweets og andre utspill. Anbefaler deg å faktisk følge fyren på Twitter og følge med på hva han selv skriver, eller høre den nylige Rogan-podcasten hvor han er gjest.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 20.6.2023 den 21.04):

Hvis han hadde hatt nok selvinnsikt, ville han anskaffet en rullatorversjon av «The beast»   https://e24.no/teknologi/i/1kAdvJ/slik-er-the-beast

Stakkars Biden dummet seg ut igjen:  https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/biden-med-ny-blings-taper-aapenbart-krigen-i-irak.ri9UfbgBZ?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=dre-649c70fea328da9feda0846f

Rot, snubling og feil må være deprimerende flaut for Biden-klanen og ødeleggende for demokratene.

Når må han begynne med bleie mon tro ?  Mannen er moden for pleiehjemmet, som de fleste på hans alder….

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...