Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer at du ikke får skattefradrag for innskudd på konto opprettet etter ervervet bolig.

Hvordan fungere dette? Eg har kjøpt to boliger og fått skattefradrag hvert år selv etter disse kjøpene?

 

Dette er vel kun om man bruker bsu til å kjøpe boligen?

 

Er det sånn at om man eier en bolig så får man ikke skattefradrag på BSU opprettet etter kjøpet?

Lenke til kommentar

 

Det stemmer at du ikke får skattefradrag for innskudd på konto opprettet etter ervervet bolig.

Hvordan fungere dette? Eg har kjøpt to boliger og fått skattefradrag hvert år selv etter disse kjøpene?

 

Dette er vel kun om man bruker bsu til å kjøpe boligen?

 

Er det sånn at om man eier en bolig så får man ikke skattefradrag på BSU opprettet etter kjøpet?

 

Du må ha opprettet BSU før du kommer inn på boligmarkedet for å få skattefradraget, jf. skatteloven §16-10 første ledd.

Du får skattefradrag på beløpene du setter inn også etter du har ervervet bolig, såfremt kontoen ble opprettet før boligen ble kjøpt. Ikke helt urimelig, egentlig, med tanke på at BSU jo er tiltenkt å være en starthjelp og motivator for å få unge inn på boligmarkedet. Har du allerede kommet inn så er det ikke rimelig at staten skal finansiere deg gjennom skattelette.

Lenke til kommentar

 

 

(1) Personlig skattyter gis til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år, fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift for innskudd på boligsparekonto i innenlandsk bank, samvirkeforetak eller fast organisert innenlandsk spareforening, eller i tilsvarende spareinstitusjon i annen EØS-stat, når innskuddet skal brukes til erverv av - eller til nedbetaling av gjeld på - egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Fra og med det år skattyteren disponerer over sparebeløpet etter denne bestemmelsen gis det ikke skattefradrag. En person får fradrag bare for innskudd på en konto.

 

Eg les dette som at du ikkje kan bruke BSU på bustad kjøpt før BSU er oppretta, men eg ser ikkje noko om at du ikkje kan opprette BSU etter bustadkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hvis man lar BSU konto bli stående og kjøper ny bolig etter man blir 34? Burde kunne løse den inn i nye boligen selv om den er kjøpt etter kontoen og aldersgrensen?

 

Jeg vil anta at dette går, jeg bare sliter litt med å finne svar fordi det er vanskelig å finne riktige søkeord å bruke her.

Lenke til kommentar

Nei. Det stemmer. Det kan du fint gjøre, men da får du ikke skattefradrag.

Edit: Nordea chat sier du får skattefradraget så lenge du bruker beløpet til boligformål (kjøp, eller nedbetaling) - men slik leser jeg ikke paragrafen over.

Det står jo svart på hvitt at man får skattefradrag når man bruker BSU pengene på bolig ervervet etter at man startet bsu....?

 

når innskuddet skal brukes til erverv av - eller til nedbetaling av gjeld på - egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått.

 

Ser ikke noe om at hvis man har kjøpt bolig så er dette tapt.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og det er nøyaktig mitt poeng. Stikkordet her er nettopp "når innskuddet skal brukes til erverv av - eller til nedbetaling av gjeld på - egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått."[/size]

Altså, man må opprette BSU før man kjøper sin første bolig, hvis ikke får man ikke skattefradrag.[/size]

Jeg tolker det som at den boligen man betaler ned gjeld på eller erverver må være anskaffet etter at kontrakten ble inngått. Ikke at dette må være din første bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nok rett i det. Edbgon må derfor kjøpe en ny bolig for ikke å måtte betale tilbake skattefradraget han mottar. Kort oppsummert - du må benytte pengene på en bolig, tomt eller gjeld ervervet etter BSU-sparingen tiltok. Dersom du benytter BSU midlene på bolig, eller gjeld, opparbeidet før BSU-konto ble opprettet må du betale tilbake skattefradraget.

Skatteetatens sider

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...