Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Kan du opprette BSU også kjøpe bolig i utlandet? Det frister jo mer å ha en leilighet omringet av sakura tred i Japan enn i ett land der økonomien holder på å falle.

Tja, skattelovforskriften § 16-10 bruker begrepet "fast bolig". Det står ikke noe om at boligen må være i Norge. Men du må i så fall flytte fast til Japan.

 

For øvrig: Seriøst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan du opprette BSU også kjøpe bolig i utlandet? Det frister jo mer å ha en leilighet omringet av sakura tred i Japan enn i ett land der økonomien holder på å falle.

Tja, skattelovforskriften § 16-10 bruker begrepet "fast bolig". Det står ikke noe om at boligen må være i Norge. Men du må i så fall flytte fast til Japan.

 

For øvrig: Seriøst?

 

 

Økonomien i Norge er jo ikke på sitt beste, og politikerene har mer eller mindre ingen tiltak for å styrke den norske økonomien. Så ja, vurderer strekt å flytte. Får høre med banken om BSU kan brukes på fast bolig i Japan. 

 

Tusen takk for svar.

 

Edit:

"Hei Daniel! 

Du kan bruke BSU pengene til kjøp av bolig i utlandet så lenge du selv skal bo i denne boligen fast. "

-DnB

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

 

 

Kan du opprette BSU også kjøpe bolig i utlandet? Det frister jo mer å ha en leilighet omringet av sakura tred i Japan enn i ett land der økonomien holder på å falle.

Tja, skattelovforskriften § 16-10 bruker begrepet "fast bolig". Det står ikke noe om at boligen må være i Norge. Men du må i så fall flytte fast til Japan.

 

For øvrig: Seriøst?

 

 

Økonomien i Norge er jo ikke på sitt beste, og politikerene har mer eller mindre ingen tiltak for å styrke den norske økonomien.

 

Ehm, hvor mye kan du egentlig om japansk økonomi? De er jo skoleeksempelet på stagflation. Ingen vekst overhodet, forferdelig rigid arbeidsmarked (som gjør at det er klin umulig for utlendinger å få seg skikkelig jobb) og tidenes eldrebølge. Det er sikkert mange grunner til å flytte fra Norge til Japan (selv om jeg ikke helt klarer å se dem), men økonomien er definitivt ikke en av dem.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest Slettet+872348

Valgte å ta ut sparebeløpet på 25000 før nyttår fordi jeg antok at jeg ikke ville tjene nok til skatte 5000. Jeg hadde imidlertid ikke regnet med trygdeavgiften (som også regnes ut i fra feriepenger), og fikk skatt på over 5000. Antar at disse pengene er tapt?

Lenke til kommentar

Valgte å ta ut sparebeløpet på 25000 før nyttår fordi jeg antok at jeg ikke ville tjene nok til skatte 5000. Jeg hadde imidlertid ikke regnet med trygdeavgiften (som også regnes ut i fra feriepenger), og fikk skatt på over 5000. Antar at disse pengene er tapt?

 

Med mindre du klarar å trylla fram andre frådrag, så ja. Merk at om du hadde tent nok til å skatta t.d. 4000 kr, så kunne du betalt inn 20 000 kr på BSU-kontoen og fått 4000 kr i skattefrådrag, og tilsvarande nedover. Ein må ikkje ha over 5000 i skatt for at BSU-sparing skal vera noko poeng. Men trudde du at du skulle enda opp med inntekt under frikortgrensa slik at det hadde blitt 0 kr i skatt uansett, så ville det ikkje hatt så mykje for seg å spara i BSU (med mindre du nærmar deg 34 og ikkje rekk fylla opp kvota seinare).

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser Gjensidige setter ned renta fra 3,40% til 3,10%. Derfor vil jeg gjerne slenge over BSUen min i DNB der jeg har brukskonto for å få alt samlet, samtidig som de har 3,20%. Noen ulemper å tenke over når man bytter BSU fra en bank til en annen?

 

 

Nei, det er ingen ulemper ved det. Bankene ordner opp seg i mellom og flytter pengene for deg.

 

Hvis du hadde flyttet til DNB KUN pga renta (og du kun hadde BSUen der) kunne det kanskje svekket kundeforholdet ditt noe i den andre banken (men dette har knapt noe å si i forhold til "før i tiden"), men siden du allikevel samler alt er det bare å kjøre på. Mer ryddig også ;-) 

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser Gjensidige setter ned renta fra 3,40% til 3,10%. Derfor vil jeg gjerne slenge over BSUen min i DNB der jeg har brukskonto for å få alt samlet, samtidig som de har 3,20%. Noen ulemper å tenke over når man bytter BSU fra en bank til en annen?

Hvis du er opptatt av renta, er ikke BSU i DNB et godt valg. Sjekk finansportalen.no

 

Ikke noe problem å bytte bank for BSU. Og ikke noe stort poeng å samle alle konti i en bank.

Lenke til kommentar

Eg har vurdert å flytte BSU frå DNB, men har ikkje blitt noko av. Iht. Finansportalen gjev Landkreditt Bank 2000 kr meir i året ett DNB med 250 000 inne.

 

Ein del tenester er det greit å ha i same bank, men akkurat BSU skjer det ikkje så mykje på. Det blir sett inn 25 000 i året og så står det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såg etter informasjon om det sjølv, men fant ingen spesielle krav for å bli kunde.

 

Det hadde vore fint om Finansportalen hadde hatt historiske data. Ein ting er kva bank som har best tilbod akkurat no, men dei fleste er mest interessert i korleis dei plasserer seg i forhold til resten over lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...