Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (11 timer siden):

Jeg søkte opp "tilhenger" på Google, og nå får jeg nesten bare annonser på FB angående tilhengere.

Tydeligvis så samarbeider Google og Facebook. 
Aldri søkt på tilhenger på noen av FBs sine tjenester. 

Nå kommer du kanskje til å bli skremt. Men har du noen gang merket at du får servert reklame på ting som du nylig har pratet om? For det gjør vi nemlig. Telefonen lytter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (4 timer siden):

Nå kommer du kanskje til å bli skremt. Men har du noen gang merket at du får servert reklame på ting som du nylig har pratet om? For det gjør vi nemlig. Telefonen lytter.

"Telefonen" for tjenester fra Apple, Google og Amazon som gjør talegjenkjenning - ja.

"Telefonen" som i smarttelefonen som ligger på border hvor jeg eksplisitt har valgt bort talegjenkjenning? Skeptisk. Har du dokumentasjon?

 

Jeg har forøvrig ofte blitt slått av at jeg får annonser for ting som jeg nettopp har snakket med mennesker om. Jeg forstår at det kan gi inntrykk av at de avlytter oss, men en vel så skremmende tanke er at vi er så dypt innvevd i digitale systemer at algoritmer har plantet tanken om "jeg har lyst på drivhus" inn i underbevisstheten vår, så når jeg diskuterer det med min kjære så er det bare en konsekvens av hva sosiale medier-reklame har instruert meg til, og at jeg da får servert en annonse senere på dagen føyer seg bare inn i den automatiserte "strategien" :)

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (17 timer siden):

Det er ikke ulovlig å la være å plukke opp hundebæsj. I hvert fall ikke helt konkret.

Det kan kanskje gå under denne paragrafen, men jeg er ikke helt sikker:
"Sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, dyr, miljø eller andre interesser."

Kilde:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74#KAPITTEL_1

Det burde være påbudt å plukke opp hundebæsj i tettbygde strøk og langs tur-løyper og andre steder med endel folk.

At man ikke plukker opp møkk etter hunden på elgjakt midt inne i skogen langt fra folk har jeg full forståelse for.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

"Telefonen" for tjenester fra Apple, Google og Amazon som gjør talegjenkjenning - ja.

"Telefonen" som i smarttelefonen som ligger på border hvor jeg eksplisitt har valgt bort talegjenkjenning? Skeptisk. Har du dokumentasjon?

Kan komme tilbake til deg litt senere. Har nettopp gjort et forsøk på å trigge mobilen min med å snakke om noe jeg aldri søker på.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Dubious said:

Jeg søkte opp "tilhenger" på Google, og nå får jeg nesten bare annonser på FB angående tilhengere.

Tydeligvis så samarbeider Google og Facebook. 
Aldri søkt på tilhenger på noen av FBs sine tjenester. 

Så klart, dataene av hvordan du forbruker f.eks. google er hva google selger til andre aktører slik som bedrifter som driver med markedsføring. Disse dataene er anonymisert, men de er i en enorm mengde og detaljert at man klarer å av-anonymisere dem via clustering og korrelasjoner. Disse aktørene som kjøper brukerdata og selger ads på google, youtube, diskusjon.no, osv er selvsagt også på facebook og anvender dem der og.

4 hours ago, Sydvest said:

Nå kommer du kanskje til å bli skremt. Men har du noen gang merket at du får servert reklame på ting som du nylig har pratet om? For det gjør vi nemlig. Telefonen lytter.

 

41 minutes ago, Sydvest said:

Kan komme tilbake til deg litt senere. Har nettopp gjort et forsøk på å trigge mobilen min med å snakke om noe jeg aldri søker på.

 

Det er null  behov for å avlytte telefonen for å få høy treffsikkerhet på hvilke reklamer å sende deg. Det er enorme mengder brukerdata de sitter på. Taledata tar mye plass og har høyere feilprosent når man skal først translate dem over til vektorer og så skal inn og så matet inn i modellen som bruker dataene du allerede legger igjen som tekst, lokasjon, dato, numeriske data, osv. Dataene du, dine venner, din familie, de du har vært i nærheten av, legger i igjen på nettet er så vanvittig detaljert og enorme mengder. Sist gang jeg lastet ned mine egne brukerdata fra facebook for noen år siden så var det en 13.5gb tekstfil. Man trenger ikke en gang at du søker på det du får reklame for. Hvis noen av dine venner, bekjente, eller familie gjør det, kan det være nok til å putte deg i et cluster som er gir deg reklame for det. Trenger faktisk ikke den en gang alltid, siden din alder, yrke, samliv, bakgrunn kan være nok.

F.eks, en mann mellom 30-35 år som er nygift, uten barn, tjener i 550k til 700k klassen, nylig byttet bil til stasjonsvogn, har helt sikkert høyere treffprosent til å gjennomføre kjøp fra barnevogn reklame, så la oss gi han barnevogn reklame. Kanskje uten at han ikke har fortalt noen som helst at kona hans er gravid i 6 uke. Det er uten å i det hele tatt hensyn til hva kona hans søker på, eller hva venninnene hennes søker på.

Det at folk fortsatt tror at man bruker avlytting av telefonen er i mitt hode mye skumlere enn hvis man hadde brukt avlytting av telefonen, for det viser at folk fortsatt ikke forstår hvor mye brukerdata de legger igjen og hvor mye brukerdataen blir utnyttet. Størrelsen og hvor detaljert stasi-arkivet var er ingenting mot det man har idag.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

At klestørrelser ikke universielle og at de i tillegg varierer veldig mye fra butikk til butikk. Jeg skulle veldig gjerne tenkt meg at én størrelse faktisk var det samme i alle butikker og i alle land og at det tilsvarte en viss konstant størrelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bilister generelt.

Spesielt de som foretar filskifte uten å blinke. I samme setning de som foretar filskifte i rundkjøring uten å blinke. De som elsker å ha 150 meter spacing framfor bilen sin i tett kø og de som elsker å ligge 3 meter bak deg i 110 km/t. De som sjekker mobilen mens de kjører. De som gladelig ligger i moderat fart og med lang luke foran seg fram til de kommer til rundkjøringen eller påkjøringen på motorveien, men som da akselererer akkurat sånn at jeg ikke skal få benytte meg av den luken.

Bilister som sitter i egne tanker og er fornøyd så lenge bilen deres kommer fram og ikke krasjer, men bryr seg pøkk om at det står en bil og vil krysse fila og de med 4 kalorier kunne ha bremsa litt, sluppet ham fram og spart ham for masse tid uten at de selv kommer hjem noe senere.

-k

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 minutter siden):

Koss da, logget ut og inn igjen nå for å sjekke. Ingen captcha dukket opp her.

Fordi jeg er en robot..

Garantert noe med min IP-adresse, da jeg fikk det for første gang på min andre PC også, men der fikk jeg omgått Captcha ved å logge inn med Google.  (Ikke hos Ebay, annen nettside)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...