Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (42 minutter siden):

Noen dataspill er på over 200 GB. Om jeg da kjøper det spillet så ønsker jeg å laste det ned på to minutter, ikke to timer.

Da trenger du en linje på 14 Gbit, kun for å laste ned spillet. 

Tviler derimot på at serveren til spillet tillater den hastigheten, og at du har kapasitet til å skrive så fort på SSD. 

Endret av Dubious
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 12.3.2023 den 13.14):

Det er ikke rart å reagere på uønsket seksuell oppmerksomhet,

Helt enig.

Hvis vi er enige om at det å se tabu-belagte kroppsdeler ikke er verdens undergang for voksne mennesker, så er spørsmålet mitt hvorfor seksuell oppmerksomhet i form at et bilde av et kjønnsorgan evt er verre enn seksuell oppmerksomhet i form av at naboen spør deg pent om du muligens har lyst på litt hanky panky.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

 

Da trenger du en linje på 14 Gbit, kun for å laste ned spillet. 

Det blir mer og mer vanlig med 10 Gbit/s ethernet eller wifi I dag.

Dubious skrev (24 minutter siden):

Tviler derimot på at serveren til spillet tillater den hastigheten

Jeg vet ikke hva som er maks hastigheten hos Steam, men de tillater at man laster ned ganske raskt om man har rask nok linje.

Dubious skrev (27 minutter siden):

og at du har kapasitet til å skrive så fort på SSD. 

10 Gbit/s er 1250 MB/s og det finnes flere SSDer som kan skrive så raskt. Denne for eksempel.

Her er forresten en video fra Linus Tech Tips ang. rask nedlasting

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Omtrent et tiår siden var Norge ganske flinke på å bygge ut fiber til folks hjem. Vi gikk raskt opp i fart i forhold til resten av verden, selv om det var dyrt. I dag er det fortsatt dyrt, men farten er den samme. Og det er liten konkurranse på pris. De to største aktørene, Altibox og Telenor, har skremmende like priser per Mbit/s. Og siden farten ikke går særlig opp, faller vi på rankingene. I land som Canada får man i dag hastigheter på flere Gbit/s, noe som kan brukes på mange moderne PCer og mobiltelefoner. Og ikke kom til meg for å si "ja, men hvem trenger mer enn 1 Gbit/s" for det sa de da man lanserte ADSL med 1 Mbit/s for 25 år siden også.

For det første er det ingen offisielle tjenester som trenger mer enn 50 Mbps, for det andre kan man være glad for at det er lik hastighet opp og ned. I mange land har de 1000/50 og 960/35.  Om du så arbeider med lossless video 420 GB per time så greier du å utveksle strore prosjekter i løpet av under en dag eller to med 1000/1000. Fokuser heller på å fikse noe som er et problem.

Hvis man bruker hodet går det an å sette nedlastninger til å skje om natta. Hvis det tar 100 timer å komme gjennom et spill har du fått lastet ned ganske mange spill før du er klar for nr2 eller gått tom for lagringskapasitet lenge før.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (24 minutter siden):

For det første er det ingen offisielle tjenester som trenger mer enn 50 Mbps

Det er alltid noen som sier "man trenger ikke mer enn". Ja, man trenger egentlig ikke biler med mer enn 100 hk i Norge. Vi trenger ikke mer enn 500 000 kr i årsinntekt. Vi trenger heller ikke mer enn 22C i hjemmene våre. Men det betyr ikke at det er fint å ha mer.

BadCat skrev (24 minutter siden):

for det andre kan man være glad for at det er lik hastighet opp og ned

Hvorfor det? Er det noe jeg ikke trenger, er det lik opp og nedlastingsastiget. Jeg vil heller ha mer nedlastigshastighet enn opplastinghastighet. Opplastingen kan fint være 10 Mbit/s for min del.

BadCat skrev (24 minutter siden):

I mange land har de 1000/50 og 960/35

Det er ganske bra, jeg vil heller ha 1000/50 enn 500/500.

Norge har nå falt helt ned til 29 plass i Ooklas nedlastingshastighetsmålinger. Bak land som ellers scorer dårligere enn oss på utvikling og levestandard.

https://www.speedtest.net/global-index

nor.png

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som om du bruker forbindelsen fornuftig i det hele tatt. Jeg laster opp arbeidet mitt mens du bare konsumerer og komnsumerer i et voldsomt tempo.

Hvis du vil kan du leie 42 unit rackskap i et datasenter. Billig er det ikke, men da står det ikke på hastighet i alle fall.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (16 minutter siden):

Bør du ikke legge til enda en null ellerno?

10 Gbit/s = 10 000 Mbit/s

Det er 8 bit i en Byte.

10 000 Mbit/s / 8 = 1250 MB/s

Mange SSDer takler denne hastigheten fint. Det krever derimot litt av CPUen for å bearbeide slike datahastigheter, da mye data ofte er komprimert. Så når jeg laster ned et spill på Steam, jobber ofte datamaskinen mer jo raskere jeg laster ned for å dekomprimere data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At jeg fortsetter å gå inn på Dagbladet, enda jeg vet hvor irritert jeg blir av å scrolle gjennom forsiden deres. Jeg tror jeg har et gen for selvskading eller noe slikt. 

Hver dag har de artikler som egentlig kan oppsummeres med "Noe sjeldent og fælt skjedde med en tilfeldig person i et annet land". I dag var det ei dame fra Wales som "sovnet med influensa - våknet uten bein". I morgen er det kanskje en kar fra New Zealand som tok feil flaske og drakk klorin. Altså, hva er vitsen ... Og hvorfor leser jeg dette fortsatt?!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, knutinh said:

Helt enig.

Hvis vi er enige om at det å se tabu-belagte kroppsdeler ikke er verdens undergang for voksne mennesker, så er spørsmålet mitt hvorfor seksuell oppmerksomhet i form at et bilde av et kjønnsorgan evt er verre enn seksuell oppmerksomhet i form av at naboen spør deg pent om du muligens har lyst på litt hanky panky.

Jeg råder deg til å reflektere litt mer over dette, det er ikke verdens undergang, men det betyr ikke at det er noe du bør bagatelisere heller. (Ikke fordi loven er streng, men fordi det er utrolig kjipt å gjøre seksuelle overgrep mot noen, eller å tone ned alvorligheten i seksuelle overgrep)

[...] Loven er krystallklar og er lik for gutter og jenter – hvis du sender bilder av kjønnsorganer eller seksualiserte bilder til noen som ikke ønsker det kan du anmeldes og straffes med bot eller fengsel.
Digital blotting er ulovlig, på lik linje med offentlig blotting. Hvis du skal sende bilder av kjønnsorganer, eller andre seksualiserte bilder, må den som mottar bildet ha gitt uttrykk for at de vil ha det.

Jeg har ikke fasiten på dette, men naboen virker jo oppegående nok til å spørre om dette er noe vedkommende ønsker seg, der den andre bare har sendt bilder uoppfordret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...