Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan fint slanke seg ved å trene mer, og samtidig spise mer. Spiser en altfor lite i henholdt til aktivitetsnivået vil det bremse vektnedgangen og forbrenningen. 

Det er veldig lite nyanser i dette, og det irriterer meg litt. Det er virkelig ikke så enkelt som kalori inn og ut, det er mye kjemiske prosesser og en kalori er faktisk ikke en kalori. Man kan fint "fråtse" i grønnsaker uten at det er problematisk for vektnedgang, faktisk gjør det ofte det lettere å gå ned fordi det gjør en mett over lengre tid  og dermed mindre søtsug, og fordi grønnsaker er med på å få opp forbrenningen. Det har mer å si HVA man spiser, enn hvor mye. Hva man spiser vil ofte regulere hvor mye man spiser også. Det er vanskelig å overspise på noe som gjør en varig mett over tid. 

Løping er bare bra for forbrenningen, det er myte at det ikke funker for slanking. Kombiner gjerne med styrke for økt effekt da mer muskler gjør at kroppen forbrenner mer. Løp  30-90 min i sone 2 (70% av makspuls)  så fettforbrenner du, det er lett jogg så det er ikke særlig anstrengende og lett å holde over tid. :)

Endret av Gaea
Lenke til kommentar

Filmer som liksom skal være "basert på virkelige hendelser" men som er fulle av alt mulig  sludder som overhodet ikke skjedde i virkeligheten. For eksempel den filmen Sully med Tom Hanks og Aaron Eckhart i hovedrollene. Alle fly-ulykker burde jo selvfølgelig etterforskes, uansett om det var en ulykke eller ikke. Men i filmen ble det vel fremstilt som om pilotene fikk langt mer pes enn de egentlig fikk, bare for å få mer som de kan fylle opp filmen med - og late som etterspillet var langt mer dramatisk.

Eller i filmen Titanic når passasjerene fikk panikk og krevde å komme om bord på livbåtene, så blir det vel påstått at en av de ansatte hadde begynt å skyte mot passasjerene før han begikk selvmord. Hvis man skal filmatisere en virkelig hendelse, og bruke navnene på folk som faktisk var til stede når ting skjedde, så burde vel produsentene / manus-forfatterne holdt seg for godt til å finne på masse ekstra piss bare for å skape ytterligere dramatisk stemning.   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 timer siden):

Man kan fint slanke seg ved å trene mer, og samtidig spise mer. Spiser en altfor lite i henholdt til aktivitetsnivået vil det bremse vektnedgangen og forbrenningen. 

Det er veldig lite nyanser i dette, og det irriterer meg litt. Det er virkelig ikke så enkelt som kalori inn og ut, det er mye kjemiske prosesser og en kalori er faktisk ikke en kalori. Man kan fint "fråtse" i grønnsaker uten at det er problematisk for vektnedgang, faktisk gjør det ofte det lettere å gå ned fordi det gjør en mett over lengre tid  og dermed mindre søtsug, og fordi grønnsaker er med på å få opp forbrenningen. Det har mer å si HVA man spiser, enn hvor mye. Hva man spiser vil ofte regulere hvor mye man spiser også. Det er vanskelig å overspise på noe som gjør en varig mett over tid. 

Løping er bare bra for forbrenningen, det er myte at det ikke funker for slanking. Kombiner gjerne med styrke for økt effekt da mer muskler gjør at kroppen forbrenner mer. Løp  30-90 min i sone 2 (70% av makspuls)  så fettforbrenner du, det er lett jogg så det er ikke særlig anstrengende og lett å holde over tid. :)

Dette er tema som internett og synsere har alle mulige meninger om. Konsensus fra litt seriøse kilder synes å være motsatt. Hvis du vil gå ned i vekt så må du først og fremst spise færre kalorier. Det finnes mange andre grunner til å trene så det er ingen grunn til ikke å trene.

"Selv om man både øker aktiviteten og reduserer energiinntaket, viser det seg at bare omkring 20 prosent av en eventuell vektreduksjon skyldes økt aktivitet. Resten skyldes redusert eller endret inntak. Med andre ord: Vekta avhenger mye mer av hva og hvor mye du spiser enn hvor aktiv du er, sier forskeren."

https://forskning.no/menneskekroppen-norges-idrettshogskole-partner/nei-du-kan-ikke-trene-deg-ned-i-vekt/1970957

Så lenge dette er et "budsjett" så er det nok _mulig_ å trene/jobbe seg til en slank kropp. Hvis man bare er tilstrekkelig fysisk aktiv. Når en polfarer blir radmager i løpet av 70 dager på tross av at de spiser mange kalorier så er det nok fordi man bruker flere kalorier enn man greier å fylle på:

https://www.tv2.no/underholdning/god-kveld-norge/se-sa-tynn-hun-er/12600979/

For de fleste så er 8 timer /dag blodslit i 50 kuldegrader noe man hverken kan eller vil gjøre.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (5 minutter siden):

Filmer som liksom skal være "basert på virkelige hendelser" men som er fulle av alt mulig  sludder som overhodet ikke skjedde i virkeligheten. For eksempel den filmen Sully med Tom Hanks og Aaron Eckhart i hovedrollene. Alle fly-ulykker burde jo selvfølgelig etterforskes, uansett om det var en ulykke eller ikke. Men i filmen ble det vel fremstilt som om pilotene fikk langt mer pes enn de egentlig fikk, bare for å få mer som de kan fylle opp filmen med - og late som etterspillet var langt mer dramatisk.

Eller i filmen Titanic når passasjerene fikk panikk og krevde å komme om bord på livbåtene, så blir det vel påstått at en av de ansatte hadde begynt å skyte mot passasjerene før han begikk selvmord. Hvis man skal filmatisere en virkelig hendelse, og bruke navnene på folk som faktisk var til stede når ting skjedde, så burde vel produsentene / manus-forfatterne holdt seg for godt til å finne på masse ekstra piss bare for å skape ytterligere dramatisk stemning.   

Setter ogsaa et stort spoersmaal, med Fargoserien som vises paa HBO, tror jeg. ( Er en stund siden, jeg saa den)

Filmen Fargo, var en lavbudsjettfilm, som ble lavd saa identisk som mulig. Den vinteren, de filmet, brukte de snoekanoner, for aa faa det likt, som den vinteren, det sjedde. Har et inntrykk av, at serien, er lavd paa de samme kriteriene.

En av sesongene, avsluttes med et serioest UFO besoek?

Kan deler av den Nord amerikanske befolkningen og politiet, vaere saa staur dumme, som den serien, fremstiller dem som?

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Danielzu said:

At det faktisk finnes og at det er prestisje i å lure barn er høyst irriterende 

Det kan nok ha en bieffekt ved at barnet over tid lærer, og etterhvert blir mindre lettlurt.

Husker den sangen fra 80-tallet elns. tror den hadde tittelen "to let the music" (elller så var det bare refrenget) - jeg trodde i lang tid at de sang "lett å lure", for det hadde "noen" fortalt. Lurer på om ikke det finnes en egen tråd om dette.

Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (38 minutter siden):

Eller i filmen Titanic når passasjerene fikk panikk og krevde å komme om bord på livbåtene, så blir det vel påstått at en av de ansatte hadde begynt å skyte mot passasjerene før han begikk selvmord. Hvis man skal filmatisere en virkelig hendelse, og bruke navnene på folk som faktisk var til stede når ting skjedde, så burde vel produsentene / manus-forfatterne holdt seg for godt til å finne på masse ekstra piss bare for å skape ytterligere dramatisk stemning.   

https://en.m.wikipedia.org/wiki/William_McMaster_Murdoch

 

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Gaea said:

Løping er bare bra for forbrenningen, det er myte at det ikke funker for slanking.

Ingen som sier at løping/trening ikke øker forbrenningen - det gjør det åpenbart og en forbrenner naturligvis mer kalorier om en løper 30-90 minutter hver dag enn om en ikke gjør det.

Poenget er at å trene vekk kalorier er så fryktelig mye mer tid- og arbeidskrevende enn å bare ikke spise disse kaloriene i utgangspunktet at trening blir forholdsvis meningsløst i den sammenhengen.

Trening er sunt og godt og hjelper for både vår fysiske og mentale helse - alle som har mulighet til å gjøre det, bør trene regelmessig.

Men om hovedpoenget er vekttap, så er trening en ekstremt lite effektiv måte å gjøre det på. Trening har mange positive sider, men effekten det har på vekttap er kun en bitteliten bonus og ikke noe de som virkelig ønsker å gå mye ned i vekt bør legge hovedfokuset på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Hovedpoenget mitt er å komme i form.
Vektnedgang er bonus, men jeg vil gjerne gå ned 20 kg i 2023. 

Du kan høre med fastlegen om det er mulig å få grønn resept :) Det finnes måter du kan få trent gratis eller ved egenandel som teller opp mot frikort. Jeg har "grønn resept" selv så jeg trener gratis ut året nå, har fått frikort allerede (skyldes hovedsakelig at jeg har betalt egenandel hver treningsøkt). Trening er en del av behandlingen min for å holde meg psykisk frisk fra PTSD, legen foreslo det som et behandlingstiltak :) Legekontoret mitt har et treningsrom med multigym og mølle, som hovedsakelig blir brukt av ansatte på ettermiddag og fysio sine pasienter, men det står ubrukt store deler av tiden så jeg kommer hver morgen man-fre og trener iht til splitprogrammet fastlegen har satt opp til meg. Merker at det har hjulpet meg veldig psykisk å starte dagen med å trene, får utløp for uro og stress i kroppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (11 timer siden):

Mitt raad er, spis deg god og mett, paa sunn mat.

Har den erfaringen, at mengde teller mer enn innhold. Om det ikke er for ekstremt sprik da, helt vanlig ordinær kost er ikke problem.
Men regelmessighet har jeg fått lært er veldig effektivt når det gjelder spising. Regelmessige måltider altså til noenlunde faste tider. Hvis man da er bevisst på å holde seg unna noe i mellomtiden, oppnår man mye. Og å redusere på porsjonene. Prøv gjerne å halvere dem. Selv om du ikke føler deg mett, vil metthetsfølelsen inntre etter ca 20 min, selv om du spiser en del mindre.
Men igjen et viktig poeng er å ikke glemme seg og surre det til. Det er veldig lett å gjøre. Vær bevisst en plan.

Endret av Delvis
leif
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (22 timer siden):

Setter ogsaa et stort spoersmaal, med Fargoserien som vises paa HBO, tror jeg. ( Er en stund siden, jeg saa den)

Filmen Fargo, var en lavbudsjettfilm, som ble lavd saa identisk som mulig. Den vinteren, de filmet, brukte de snoekanoner, for aa faa det likt, som den vinteren, det sjedde. Har et inntrykk av, at serien, er lavd paa de samme kriteriene.

En av sesongene, avsluttes med et serioest UFO besoek?

Kan deler av den Nord amerikanske befolkningen og politiet, vaere saa staur dumme, som den serien, fremstiller dem som?

 

Fargo-filmen fra 1996 er ren fiksjon. Det er riktig at filmen begynner med "This is a true story. The events depicted in this film took place in Minnesota in 1987. At the request of the survivors, the names have been changed. Out of respect for the dead, the rest has been told exactly as it occurred." Men det er bare oppspinn.

Joel Coen changed the explanation again: "[The story was] completely made up. Or, as we like to say, the only thing true about it is that it's a story."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Fargo_(1996_film)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Hovedpoenget mitt er å komme i form.
Vektnedgang er bonus, men jeg vil gjerne gå ned 20 kg i 2023. 

Begynn med å veie alt du spiser og regn ut kaloriene. Det er skikkelig slit i starten. Det viktige er at du lærer deg ganske fort hvor mye du kan spise av forskjellige ting. Spis strukturert, likt hver dag. Feks 3 ganger per dag, 700kcal per måltid. Det er veldig lett å justere seg inn da. Om du skal klare 20kg i år så må du legge deg 500kcal i underskudd. Da går du ned ca en halv kilo per uke. 

 

Lenge siden jeg har holdt på med dette, så mulig jeg husker noen ting feil. 

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Fargo-filmen fra 1996 er ren fiksjon. Det er riktig at filmen begynner med "This is a true story. The events depicted in this film took place in Minnesota in 1987. At the request of the survivors, the names have been changed. Out of respect for the dead, the rest has been told exactly as it occurred." Men det er bare oppspinn.

Joel Coen changed the explanation again: "[The story was] completely made up. Or, as we like to say, the only thing true about it is that it's a story."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Fargo_(1996_film)

Takk for god respons paa innlegget mitt.

Naa ble jeg baade overrasket og forundret,

Det virker som du har helt rett.

Soekte paa "er Fargo en sann historie", saa kom det frem mye som virket saklig, ikke konsprerende, som sier at det er bare oppspinn.

Naa husker jeg, at seriene ogsaa begynte slik, This is a true story.....................................

Naa mistet den plassen i "de fem beste filmene, jeg har sett gruppa"

Det var jo det som var saa fasinerende med den gode filmen. At den, ville historien, paa toppen av det hele, var helt sann.

 

"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Har de virkelig så dårlig kontroll på strømmen i Norge?

Hvorfor kan ikke strømmen koste 50 øre til enhver tid...?

Noen så sitt snitt til å få bedre fortjeneste med å globalisere strømmen i Norge. 

Om det var en klassisk "veien til hel hvete er brolagt med gode intensjoner" eller ikke vet jeg ikke, men en har uansett forsøkt å forklart dette med at det er i Norges interesse fordi vi får kraft når vi trenger det.

Personlig tror jeg det handler mer om grådighet, dårlig langtidsinvestering og vikarierende motiver. Spetalen er en kar jeg ikke har så alt for mye til over for, men det han sier om strømmarkedet i Norge virker veldig fornuftig. Det er også en del andre som virker å være såpass edruelig når de snakker om dette at en del ansvarlige folk svetter litt ekstra p.g.a det.

Lenke til kommentar

At det i Norge ikke finnes noen ordning for å få avsluttet livet raskt og ryddig den dagen behovet kommer.

Jeg vil kunne avslutte livet snarest råd hvis det oppstår en hjernesykdom eller lignende. Ikke visne dag for dag og få hjemmehjelp fra helvete.

Et skrekkeksempel er banksjefen fra danmark som utviklet Alzheimer og gikk fra aldri å ha hatt sykefravær i hele sitt liv til å ende som en zombiemann som truet sin egen familie med kniv.

https://tv.nrk.no/serie/en-stille-forsvinning
 

Quote

Tidligere bankdirektør Bjørn Jacobsen dør av Alzheimers sykdom, 52 år gammel. Vi følger han og familien den vanskelige siste tida.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...