Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (37 minutter siden):

Elbil bør forbys. Når det tar fyr er det svært vanskelig å få det slukket.

Er det ikke tusen ganger bedre å bare sette krav til brannsikkerhet - så får bilprodusentene løse utfordringen derfra? Det må selvsagt være et teknologinøytralt krav. Parkeringshus bygges i dag med to store ventilasjonssystemer. Et røykventilerende i tilfelle brann og et for normal drift for å ta unna eksos. Den ene delen løses ofte med fri gjennomlufting, noe som krever frostfrie sprinkleranlegg. Om ~15 år burde vi klare å henvise biler fra 2023 og tidligere til utendørs plasser, mens eksosfrie biler som er forhindret fra å utvikle store mengder røyk ved brann kan parkere innendørs. Da kan vi kanskje også fjerne kravet til brannskille mellom garasjedel og boligdel og likevel kunne ha oppvarmet garasje (ikke fritt gjennomluftet) og dermed nøye oss med vanlig sprinkelanlegg.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (3 timer siden):

Er det meg du sikter til så kjøper jeg nesten alt nytt som kommer bortset fra elbil og Apple-produkter.

Sikter ikke til noen, men det noe litt åpenbart med de som tror fossil bil er så mye bedre enn elektrisk, det er ingen grunn til og bremse fremgangen pga av noen småproblemer med teknologien, tenk om vi skulle gjort det med alt, hvor hadde vi vært da ? 

Men jeg skal ikke avskrive forbrenningsmotoren helt ennå altså, skal ikke se bort i fra at noen kloke hoder greier å snekre sammen noe med lite nok utslipp til at det får en fremtid igjen, med andre ord jeg støtter ikke et forbud mot verken teknologisk eller mekanisk innovasjon.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Sikter ikke til noen, men det noe litt åpenbart med de som tror fossil bil er så mye bedre enn elektrisk, det er ingen grunn til og bremse fremgangen pga av noen småproblemer med teknologien, tenk om vi skulle gjort det med alt, hvor hadde vi vært da ? 

Men jeg skal ikke avskrive forbrenningsmotoren helt ennå altså, skal ikke se bort i fra at noen kloke hoder greier å snekre sammen noe med lite nok utslipp til at det får en fremtid igjen, med andre ord jeg støtter ikke et forbud mot verken teknologisk eller mekanisk innovasjon.  

Du har snudd det helt på hodet. Det er ikke slik at man skal være fanboy av ene eller andre teknologien. Det handler om å ta i bruk det som fungerer og fortsette med det istedenfor å tvinge igjennom noe som ikke fungerer, slik som med brøytebiler og mye annet som fungerer bra og som har fungert i mange tiår, uten at det på liv å død må byttes ut med noe nytt. La folk få velge hva de mener er best for deres bruk. Norske politikerer har derimot fått for seg at det ikke skal være lov.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Norske politikerer har derimot fått for seg at det ikke skal være lov.

Nuvel insentiv ordninga er ikke helt død og begravet ennå, men selv med alle insentiver kostet elbil mer enn det smakte, vertfall for de som ikke tjener millionen i året. At det har vært en politisk motstand mot elbiler er det vel liten tvil om, den ble et aldri så lite symbol på klimasaken, og på høyresiden fantes det helt klart raringer med bibel i hånd og mente at klima det ordner seg av seg selv. Elektrifiseringa kan til tider være lite gjennomtenkt, men et forbud mot elbil er ikke spesielt lurt det heller. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, skaftetryne32 said:

Sikter ikke til noen, men det noe litt åpenbart med de som tror fossil bil er så mye bedre enn elektrisk, det er ingen grunn til og bremse fremgangen pga av noen småproblemer med teknologien, tenk om vi skulle gjort det med alt, hvor hadde vi vært da ? 

Men jeg skal ikke avskrive forbrenningsmotoren helt ennå altså, skal ikke se bort i fra at noen kloke hoder greier å snekre sammen noe med lite nok utslipp til at det får en fremtid igjen, med andre ord jeg støtter ikke et forbud mot verken teknologisk eller mekanisk innovasjon.  

Det der blir som å si til en homo at damer er best. Hvis jeg liker å kjøre V10 8,4 liter så er det det jkeg liker å kjøre.

Akkurat nå gjalt det ikke mine preferanser en gang men at batteri i dagens form er en utrygg energikilde.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
3 minutes ago, BadCat said:

Det der blir som å si til en homo at damer er best. Hvis jeg liker å kjøre V10 8,4 liter så er det det jkeg liker å kjøre.

Men du skrev jo noe helt annet :

4 hours ago, BadCat said:

Nei, forby elbil før besettelsen sprer seg til andre land.
Elbil må utgå nå og for alle kommende generasjoner.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Elbil bør forbys. Når det tar fyr er det svært vanskelig å få det slukket.

Det er kun hvis det er batteriet som tar fyr, noe som skjer svært sjeldent.

Og batteriet er såpass godt beskyttet, at det skal svært mye til før det påvirkes av brann i kjøretøyet. Ta for eksempel brannen i parkeringshuset på Sola i 2020. Landets elbilhatere forsøkte å få folk til å tro at det hadde startet i en elbil, men det er feil. Det startet i en dieselbil, og 1300 biler ble ødelagt eller fikk skader. Det var ikke spor av at det hadde vært brann i elbilbatterier, tross at det selvsagt sto mange elbiler der også. I denne brannen var det vel heller diesel og bensin i fossilbilene som var en stor årsak til at brannen spredte seg så raskt og eksplosivt, og tok så lang tid å slukke.

Siden 2016 har det årlig brent i cirka 800 personbiler. Antallet elbiler har vært stabilt 15-19 pr. år tross sterkt økning i antallet elbiler, og at de første nå begynner å bli gamle. I et veldig lite antall av disse, har brannen startet i batteriet eller antent batteriet.

Samtidig vil brannetatene få mer og mer erfaring, kunnskap og utstyr til å stoppe brann i elbilbatterier.

Det er i det store og det hele litt fascinerende å se hvor sterkt hatet mot elbiler står i dette landet, og det ironiske er at de som hater elbiler mest, er de som aldri har prøvd en og beviselig vet minst om de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (57 minutter siden):

Det der blir som å si til en homo at damer er best. Hvis jeg liker å kjøre V10 8,4 liter så er det det jkeg liker å kjøre.

Akkurat nå gjalt det ikke mine preferanser en gang men at batteri i dagens form er en utrygg energikilde.

Nå finnes det en rekke ulike batterityper/kjemier og konstruksjoner av batteripakker med branntette skott mellom moduler, innebygget væskekjøling etc. Mener du at ingen av disse forskjellene utgjør noen forskjell for deg? - Bare sable ned alt som heter batterier basta punktum for generasjoner framover, med en lov som forbyr det uansett hva?

Hvis man først skal være så brannfobisk så burde man i hvert fall starte i den rette enden, forby alle fossilbiler, aggregat, gravemaskiner, dieselbusser, for ikke å nevne brannbombene med hydrogen osv. Kanskje forby hus bygget med trevirke i samme slengen, spesielt møbler som ofte er de største brannfarlige tingene man har i hus osv osv. Vi kan jo bo i nakne huler i fjellet og kle oss i asbest i stedet for. Brannsikkert som f.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er lagt ut en norsk undersøkelse som sier at EVs ikke bidro til å aksellere brannen i Stavanger ved flyplassen, men det er meningsløst å se på for man kaster bort 15 minutter før de endelig sier at de baserte konklusjonen på observasjoner og ikke hadde midler til å undersøke batterier og diverse. Det begynner vel å skurre litt tidligere når kvinnen sier at de ikke visste hvor mange EVs det var der. Hvis man gjetter og synser er det ikke en undersøkelse.

"Vi vet ikke hvor mange innbyggere det er i Norge, for vi hadde ikke midler til å samle inn data, men vi snakket med en svenske som hadde observert at det var noen folk i Norge." Omtrent slik var nivået. Joda, brannvesenet hadde sikkert sett noe, men stod de med stoppeklokke og tok notater og hvordan kan de egentlig vite noe som helst hvis de ikke vet hvor mange biler som var av hvilken type. Det ble brukt resonnement som "Dette var en flyplass og da bør man kunne tro at det var nyere biler og mange EVs." Dette skal være Nordens fremste.

Jeg trodde det var virkelig interessant, men så var det bare tull.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...