Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

WeirdFace skrev (På 23.1.2023 den 13.36):

I matbutikken selger de ofte fire eller seks flasker (eller bokser) med for eksempel energidrikker / brus eller alkohol. Med en sånn plast-greie rundt. Sikkert flott hvis noen skal kjøpe flere  bokser eller flasker på en gang.

Men så kommer det noen kunder for å rive opp denne plasten, bare fordi de ønsker seg en eller to sånne flasker eller bokser selv. Dette  er jo ganske merkelig da, ettersom butikken selvfølgelig selger sånne flasker og bokser i "løsvekt" også. Så dersom noen bare ønsker seg en eller to stykker, så kunne de vel heller gått dit - i stedet for å ødelegge plasten på de litt større pakningene. 

Eller bare kutte ut plasten fordi det er unødvendig plast embalasje som VELDIG lett kunne byttes it med papir eller totalt fjernet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
BlunderPOP skrev (19 minutter siden):

Eller bare kutte ut plasten fordi det er unødvendig plast embalasje som VELDIG lett kunne byttes it med papir eller totalt fjernet..

Nja er det så enkelt å erstatte plast da? Spesielt på kjøtt kan jeg ikke se for meg at man finner en løsning som fungerer. Det gjelder også andre varer som trenger plast for å opprettholde holdbarheten. 

Det er nok en del som ikke trenger plast og, det har du nok rett i. Men å bare fjerne plast uten å ha et godt alternativ mener jeg blir dumt. 

Lenke til kommentar

Plast er et fantastisk og miljøvennlig materiale - så fremt søpla håndteres riktig. Merkelig at mange nordmenn har dårlig samvittighet for plastbruk selv om de håndterer avfallet på riktig måte. Som om de projiserer andre lands forurensningsproblemer på seg selv. F.eks Haiti.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Dubious skrev (7 minutter siden):

Papir er minder miljøvennlig enn plast, så lenge plasten bli kastet i søppeldunker, og ikke i naturen.

Papir er da veldig miljøvennlig. Som Simen1 er inne på så kan man gjennvinne det veldig bra så lenge det soteres korrekt. 

Plast er et ganske fantastisk produkt men dessverre respekterer ikke alle miljøet og hiver flasker og alt annet dritt rundt seg ute. Det må vi få en slutt på men dessverre er det ikke mye man får gjort tror jeg. Så derfor må vi utvikle teknologi som kan hjelpe oss i å fjerne plasten som ligger på sjøen f.eks. Det er allerede flere selskap som jobber med slik teknologi forøvrig. 

Synes forresten det er irriterende at det nå vurderes å redusere hvor mange plastposer du kan kjøpe iløpet av et helt år. Snakk om at man fra 2024 kun kan kjøpe og bruke 40 iløpet av et helt år. Litt usikker på hvor mange jeg bruker iløpet av et år men tror det er ca 1 til 2 iløpet av uken. Men disse brukes jo til å kaste søppel med. Antar denne plasten blir kildesortert på annlegget men det vet jeg ikke med sikkert. Men det havner ihvertfall ikke i naturen.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg synes denne 6min lange forklaringen fra Folkeopplysningen angående valg av poser er, vel, ganske opplysende. Den toucher også innom det jeg synes er viktig, nemlig hva du har i posen er mye viktigere enn hva posen er lagd av.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001118/avspiller

Nordmenn er også generelt vanvittig flinke til å resirkulere plast, i motsetning til de fleste andre land. I mitt hode er fokuset på plastposer og sugerør, bare en red herring for at vi ikke skal diskutere det som faktisk fører til enorme plastutslipp i naturen, nemlig klær og fiskeri.

Fokuset på å gjøre dette til et personlig ansvar er noe som har blitt anvendt av industrien på 80 tallet (da det sist var globalt fokus på plast, da fikk vi pant noe som ikke fikset problemet men ga personlig ansvar) og har vært en av Exxon's viktigste reklamekampanjer innenfor klimaansvar (dvs, du har ansvar selv for å senke CO2 utslipp) for å unngå reguleringer i petroleumsindustrien. Det er ikke personlig ansvar som fikser verken plastutslipp-problemet eller klimautslipp, det er regulatoriske endringer i industrien for å endre et systematisk problem.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, shockorshot said:

Fokuset på å gjøre dette til et personlig ansvar er noe som har blitt anvendt av industrien på 80 tallet (da det sist var globalt fokus på plast, da fikk vi pant noe som ikke fikset problemet men ga personlig ansvar) og har vært en av Exxon's viktigste reklamekampanjer innenfor klimaansvar (dvs, du har ansvar selv for å senke CO2 utslipp) for å unngå reguleringer i petroleumsindustrien. Det er ikke personlig ansvar som fikser verken plastutslipp-problemet eller klimautslipp, det er regulatoriske endringer i industrien for å endre et systematisk problem.

Godt inlegg, det er som du sier i korporasjonenes interesse å fokusere på personlig ansvar, da det tar presset vekk fra dem.
Jeg vil bare legge til at individenes interesse for eget avtrykk vil manifistere seg i politikken dersom interessen vokser seg stor nok, som til slutt vil legge press på industrien, det er med andre ord en lengre vei mot samme mål. -Jeg tenker at vi kan gå begge veier, parallelt.
Det er jo ikke en kort reise.
Vi har bare makt til å kontrollere hva vi selv driver med, og det synes jeg er en makt man skal bruke, til tross for den også misbrukes slik at vi skal glemme det store bildet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Har nesten ikke noe restavfall.

Jeg har plast, papp, metall, glass.

Ok, det er i så fall veldig godt gjort å klare så lite som 10 plastposer i året. :thumbup:

koots skrev (20 minutter siden):

Kjøper en rull med søppelposer og betaler f.eks 0,40 kroner pr søppelpose i stedet for 3 kroner.

Alle de butikkene jeg bruker å handle i har sluttet å selge egnede poser på rull, slik at man er plent nødt til å kjøpe de til 3-3,5 kr/stk. De hvite posene de fortsatt selger på rull er uten knytehåndtak og så supertynne at de revner for ingenting.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Papir er ikke miljøvennlig. Det krever mye energi og det krever trær. Resirkulert pair er giftig også med kjemikalier og tungmetaller.

Det er et lite mysterium for meg at det ikke brukes hamp til papir produksjon, fremdeles forbudt fordi den kan minne bittelitt om den rusgivende planten som er en helt annen plante, skal noen ta klimaproblemer seriøst så må myndighetene kutte ut den vanvittige idiotien sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er et lite mysterium for meg at det ikke brukes hamp til papir produksjon, fremdeles forbudt fordi den kan minne bittelitt om den rusgivende planten som er en helt annen plante, skal noen ta klimaproblemer seriøst så må myndighetene kutte ut den vanvittige idiotien sin. 

Neida, de skal opprettholde misoppfattniger og agenda fra 50 år tilbake i tid. Fornuft og logikk må vike.

Det som irriterer meg mest er at endring skjer så sakte at man neppe får opplevd det i løpet av egen levetid. Det blir som om man lever hele livet fanget i ei boble av idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (På 24.1.2023 den 11.36):

Alkohollovgivning og skjenkebevilling irriterer meg grenseløst. Det burde vært et totalt frislipp.

Støtter deg der, selv har jeg ikke drukket alkohol på nesten 2 1/2 år men jeg syns det er overmåynderi å begrense tilgangen til alkohol salg til et klokkeslett og jeg syns lista burde vært satt lavere når det gjelder normer i samfunnet, synes at det burde vært greit å ta seg et glass vin kl 10 om morgenen for et voksent menneske likt som man skulle kunne gå i butikken når som helst å kjøpe seg en øl, men på samme mynt syns jeg det er greit at promille grensa er der den er, jeg røker ikke hash og har ikke røykt slikt på nesten 25 år men jeg syns faktisk at dette burde legaliseres fremfor å ha vanlig sigarett røyk lovlig.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 timer siden):

Nja er det så enkelt å erstatte plast da? Spesielt på kjøtt kan jeg ikke se for meg at man finner en løsning som fungerer. Det gjelder også andre varer som trenger plast for å opprettholde holdbarheten. 

Det er nok en del som ikke trenger plast og, det har du nok rett i. Men å bare fjerne plast uten å ha et godt alternativ mener jeg blir dumt. 

Har vell aldri gitt utrykk for å fjerne plast emballasje rundt kjøtt jeg..?? Slik bruk av plast dekker sikkert 1 % av emballasjen på varer både for mat og ting. Plast rundt aluminiums bokser er det INGEN problem med å fjerne. Det er bare olje bransjen som har prakket slikt på oss.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...