Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (2 timer siden):

Folk som slenger inn jo. "Jeg har jo allerede spist." 

Det endrer den som stiller frågan sitt spørsmål til en ordre. Hvis det brukes i samme situasjon. Den har mer passiv-aggressiv fremtoning. Det hører også med et "men". "Men jeg har jo allerede spist". Har du - jeg har allerede. Du skal - men jeg har jo.

Lenke til kommentar

Trakassering kan gi folk spisevegring? Eller alkoholisme. 

Dama som holder på å fjerne en stor tatovering, og klager på hudklinikken. 

https://www.tv2.no/nyheter/11943623/

Hun har fjernet ting hos dem tidligere, uten noen slik reaksjon (enorme røde blemmer på underarmen). Hvor mange store tatoveringer har hun egentlig tatt? Rimelig at det er enklere å fjerne mindre tatoveringer enn større, og at de store fjerningene kan gi ekstreme reaksjoner. Og det kan vise seg mer smertefullt enn det var å få selve tatoveringen. 

Det er ingen lov som sier at det skal være omtrent like smertefullt å få en tatovering, som å fjerne den igjen senere. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (15 minutter siden):

tatovering

At så mange griser seg helt til med tatoveringer generelt. Burde blitt oppnevnt et utvalg til å se på saken, drive infokampanjer om hva unge naive sjeler egentlig gir seg ut på når de gjør det der. Tipper det ikke er få som angrer vettet av seg når de vokser til mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (17 timer siden):

Det også ja, og enda verre når de slenger på et "vet du" etterpå. Som "det står jo det i avisen vet du" .
Hater den "vet du/vettu" greia

Fenomenet er fyllord. Ord som ikke tilfører noen ekstra mening i setning om de brukes.  Vanskeligere å unngå i muntlig tale, da tale ofte skjer raskt og spontant, men får personen til å fremstå mer usikker om det brukes mye. Når man kommuniserer skriftlig kommet budskapet tydeligere frem om kutter ut unødvendige fyllord. 

Når vi er inne på temaet språklige irritasjoner, så er, foruten fyllord, mine irritasjoner følgende: 

- Feil bruk av høyreaksent

- Bruk av tankestreker, kort ned setningen heller. 

- Ufullstendige setninger. 

- Komplisert språk, som ikke er tilpasset mottaker. Lesbarhetsindeks-kalkulatoren kan brukes som verktøy for å finne ut hvorvidt teksten er lettlest eller ei. 

- Overdrivelser av utropstegn og spørsmålstegn

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (43 minutter siden):

At så mange griser seg helt til med tatoveringer generelt. Burde blitt oppnevnt et utvalg til å se på saken, drive infokampanjer om hva unge naive sjeler egentlig gir seg ut på når de gjør det der. Tipper det ikke er få som angrer vettet av seg når de vokser til mer.

Hahaha, naiv sjel her som har grist seg til med flere tatoveringer. 🙋

Angrer ikke enda, i alle fall. Mine er på ryggen, bevisst plassert der, og kan dekkes til i jobbsammenheng. Fått høre at det ser veldig pene ut. Tror Skogslik liker det ene motivet mitt i alle fall, en av tatoveringene mine er nemlig et naturmotiv med sjø, fjell, skog og solnedgang. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
Delvis skrev (9 minutter siden):

Hva er det for noe?

Enig med det siste, spesielt ndg utropstegn  

Høyreaksent er det tegnet over en bokstav, som man for eksempel bruker i ordet idé. Viser hvordan man skal legge trykk i uttalen.  Men har man jo de som bruker det feil, for eksempel i ordet "dét", og de som overdriver bruken. Setningen blir slitsom å lese da. 

Kom på en annen feil som plager meg, og det er mennesker som setter punktum før parantes, slik: (blablabla.) Det skal være slik: (blablabla).

Hehe, kom til å tenke på noe. En av moderatorene våre har tett samarbeid med Språkrådet i sin jobb, og vedkommende fikk en artig historie fra en kollega der.  Var en innringer til Språkrådet som helt alvorlig lurte på om noen kunne bli straffet for å skrive ordet skjærtorsdag feil. 

Lenke til kommentar

At alt skal være så sikkert når det gjelder innlogging flere steder. Har forståelse for at det gjelder bank, men når jeg ikke får logget meg inn på en side ettersom jeg bruker en "ukjent enhet" så jeg må skrive inn bekreftelseskode for å bevise at det er meg, og jeg ikke mottar koden på eposten (har sjekket både innboks og søppelpost)

La meg selv bestemme hvor sikkert jeg vil ha det. Er ikke alle som gir bort passordet sitt til folk eller klikker seg inn på en keylogger-lenke. Bare gi meg tilgang når jeg skriver brukernavnet og passordet riktig.

Endret av m20k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...