Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det som gjorde Intel X-25M unik i sin tid, var vel først og fremst IOPS om jeg ikke husker helt feil. Orker ikke finne tallene, men kan fint se for meg at det ikke nødvendigvis er så fryktelig mye dårligere enn en nymotens billig SSD. Sånn sett kan sikkert intel sin gamle traver gjøre seg godt som en OS disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Delvis said:

Kommer med et sikkert ganske dumt spørsmål her:

Hvis man vil skifte ut en gammel SSD med en ny, og kopierer backup av alt på den gamle. Det er da C mappa, som har windows, programmer og alt der, man kan vel ikke overføre alt det til en ny uten å installere windows og alle programmer på nytt? 
Man må gjennom hele den prosessen på nytt, sant?

Tips til programvare. Fås som gratis og lisensiert:

https://www.miray.de/download/hdclone.html

Det du kan komme borti er driver-relaterte ting dersom den nye lagringsenheten krever drivere som Windows ikke har innebygget, slik at du må trikse til litt. Ellers burde det være nokså piano å bare klone uten å passe på det driver-greiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 19.4.2020 den 19.11):

Hva var egentlig Intels første SSD? Hadde de ikke et par som feilet fullstendig før de kom med X25-M, som var 100 % produsert "in-house" om jeg ikke husker feil?
Mulig jeg blander Intels og OCZs SSDer...husker sistnevnte hadde så høy feilprosent at ihvertfall jeg feiget ut og utsatte SSD-kjøpet et par år.

Min første SSD var nettopp en X25-M (120 GB), og jeg visste jeg hadde den fortsatt et sted - fant den nylig igjen i en 10 år gammel stasjonær-PC som "backup"-SSD.
https://www.dustinhome.no/product/5010471324/x25-m-mainstream

Det var en bra SSD - rask og aldri noe tull hva stabilitet angikk. Tror jeg har hatt de fleste SSDer fra Intel - X25-M, 520, 530, 540s... Jeg har helt gått over til Samsung nå, men back in the day var det enten Intel eller Samsung jeg i det hele tatt vurderte å kjøpe.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_SSDs
On September 8, 2008, Intel began shipping its first mainstream SSDs, the X18-M and X-25M with 80 GB and 160 GB storage capacities. Reviews measured high performance with these MLC baser drives. Intel released its SLC-based Enterprise X25-E Extreme SSDs on October 15 that same year in capacities of 32GB and 64GB.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (21 timer siden):

Måtte sjekke ordrehistorikken min hos Komplett, og ser at min er en Gen.2. Bestillt 05.04.2010 og kostet 1850,- Får vel rundt 1tb med ssd lagring for den summen i dag så det har jo skjedd litt på ssd fronten de siste 10 årene :p

Ja, definitivt. Men hvem hadde for 10 år siden trodd at SSD fortsatt skulle henge langt etter HDD på pris/TB i 2020?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Simen1 said:

Ja, definitivt. Men hvem hadde for 10 år siden trodd at SSD fortsatt skulle henge langt etter HDD på pris/TB i 2020?

 

 

Ja, spesielt etter at Thailand ble oversvømt i 2011 og harddiskprisene nesten doblet seg på kort tid.

Men de har jo ingen insentiv for å senke prisene heller da. Nå må jo folk kjøpe ssd for hastigheten og harddisken for bulk lagring så de tjener vel gjerne mer på at situasjonen er som den er. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Men hvem hadde for 10 år siden trodd at SSD fortsatt skulle henge langt etter HDD på pris/TB i 2020?

Ingen hadde trodd den gangen at om 10 år ville verden bli nedstengt over et vanlig influensa virus heller, og pga "virus krisen" så vil ikke SSD prisene synke heller med det første.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Betroz said:

Ingen hadde trodd den gangen at om 10 år ville verden bli nedstengt over et vanlig influensa virus heller, og pga "virus krisen" så vil ikke SSD prisene synke heller med det første.

Dødeligheten av Covid-19 er ca 10-15 ganger større enn vanlig influensa, så det det får sine globale konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Dødeligheten av Covid-19 er ca 10-15 ganger større enn vanlig influensa, så det det får sine globale konsekvenser.

I følge offisielle tall, som er feil. De teller med de som dør av vanlig lungebetennelse og andre luftveisinfeksjoner også i det tallet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

I følge offesielle tall, som er feil. De teller med de som dør av vanlig lungebetennelse og andre luftveisinfeksjoner også i det tallet.

Offisielle*

Jeg er ikke lege, men er det ikke normalt å ta med dødsfall som er en direkte konsekvens av viruset i statistikken? Jeg vil tro at de gjør dette med vanlig influensa også.

I følge din logikk så har jo ikke HIV tatt et eneste liv. Alt det gjør er jo å ødelegge immunsystemet, som gjør at andre sykdommer dreper deg. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg kun fikk HIV, og ikke den helsikkens influensaen, som faktisk kan drepe meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en M.2 NVMe SSD, men jeg regner med informasjonen Komplett har oppgitt i overskriften er feil?

WD Black SN750 500GB M.2 SSD
M.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVMe, 560/530 MB/s read/write. 1300TBW

https://www.komplett.no/product/1121773/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn750-500gb-m2-ssd

Jeg hadde tatt utgangspunkt i denne informasjonen som jeg fant et annet sted før kjøp:
3470 MBps (Read) / 2600 MBps (Write)

Lenke til kommentar
Quote

Crucial Unveils P5 & P2 NVMe SSDs – Powerful Performance Options For Creatives And Gamers

5 hours ago
 SHARE TWEET SUBMIT
2IgKQLSXbIgZNdVR-740x494.jpg

Crucial, Micron’s leading global brand of memory and storage, has introduced the new Crucial P5 and P2 SSDs today, expanding its NVMe PCIe solid-state drive portfolio beyond the award-winning P1 SSD. The new drives extend Crucial’s P-series product line to offer exceptional speeds, large capacities, and durable data protection. Customers can expect the perfect upgrade for their unique computing needs, built with Micron innovation and available at a competitive price.

An SSD Designed For High-Speeds For Gamers And Creative Professionals

The Crucial P5 SSD is engineered for serious gamers and creative professionals who demand quick response times when editing, designing, gaming and multitasking. The drive features read/write speeds up to 3400/3000MB/s, delivers seamless performance with Micron’s TLC 3D NAND technology and controller, and offers capacities ranging from 250GB to 2TB for ample storage. This powerful combination allows operating systems and apps to open quickly and games to load easily so users are ready to play.

Crucial’s MX500 1 TB NAND SATA 2.5″ SSD is just $99.99 on Amazon!

h2er7rHThgbQXRtY-740x497.jpg

For gamers who want battle-ready PCs and on-the-go professionals who demand laptops that work as hard as they do, the P5 is built to be reliable. Dynamic write acceleration, error correction algorithms, and adaptive thermal protection work together to optimize performance and durability. Crucial SSDs also undergo thousands of validation hours and dozens of qualification tests. The P5’s endurance is rated at MTTF greater than two million hours for extended longevity. Data security is also enhanced with rapid, full-drive encryption capability, helping to protect data from security threats without performance degradation.

  • fibzjnzru80jhigb
  • taln4lrvmjea0bsw
  • fibzjnzru80jhigb
  • taln4lrvmjea0bsw
 
  • talN4LRvmJeA0BSw-240x135.jpg
  • FIbZjNzrU80JhIGb-240x135.jpg

Ordinary download speeds are often a source of frustration. Computer users want more power at a price that fits within their budget. Built for value-conscious customers looking for a fast, affordable SSD, the Crucial P2, accelerated by NVMe technology, doesn’t scrimp on speed. For multitaskers, that means faster data transfers and quicker access to files for a more productive day. The new P2 SSD is available in capacities up to 1TB.

The P5 and P2 SSDs will be available at crucial.com and through select global partners. The drives are backed by Crucial’s five-year limited warranty4 and easy to install with the help of an owner’s manual, screwdriver, and the Crucial SSD installation guide.

https://wccftech.com/crucial-crucial-p5-and-p2-nvme-ssds/

 

Quote

Samsung Working on 160-layer or even higher ultra-high-stacked NAND

by Hilbert Hagedoorn on: 04/20/2020 08:52 AM | source: http://english.etnews.com/20200417200002 | 0 comment(s)
Samsung Working on 160-layer or even higher ultra-high-stacked NAND

With a current day and age SSD, chances are quite good it's using 64-layer NAND. 96-layer is available as well and 128-layer in the works. However Samsung is already working on 160 layers, and more.

Samsung Electronics is developing 7th generation V-NAND flash memory with 160 layer or higher, reports Korean ETNews. The number of layers is the most within the industry. There will be more uses to NAND flash memory, which stores data, as the number of layers increases which then leads to greater capacity. Chinese semiconductor company called YMTC recently announced its plan to mass-produce 128-layer NAND flash memory by the end of this year, Samsung Electronics is already preparing for the next generation. According to the industry, it is understood that Samsung Electronics is developing 7th generation V-NAND flash memory with 160 layer or higher.

 

index.php?ct=news&action=file&id=36040

 

It is heard that Samsung Electronics has already made a significant process as it has accelerated the development process. Samsung Electronics is looking into applying “double-stack” technology to the 7th generation V-NAND flash memory. This technology creates holes in two separate times so that current can go through circuits. Samsung Electronics has been using “single-stack” technology that creates holes all at once. It seems that Samsung Electronics is considering the “double-stack” technology due to an increase in the number of layers.

160-layer or higher NAND flash memory will be the first within the industry. The highest number of layers of currently commercialized NAND flash memories is 128. No company has yet to announce that it has succeeded in developing 160-layer or higher NAND flash memory. Samsung Electronics and SK Hynix announced last year that they developed 128-layer NAND flash memory. YMTC recently succeeded in developing 128-layer memory as well and announced its plan to start mass-producing the memory by the end of this year.

https://www.guru3d.com/news-story/samsung-working-on-160-layer-or-even-higher-ultra-high-stacked-nand.html

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
JKJK skrev (6 timer siden):

Håper det stemmer, men ettersom variantene på ~8 TB har vesentlig bedre spesifikasjoner enn M.2 varianten (maks ~4 TB) så mistenker jeg at de rimeligere modellene (1~2 TB) får vesentlig dårligere spesifikasjoner.

Hos meg er 1 TB overkill for systemdisken (klarer meg fint med 250 GB og gidder ikke betale masse for ubrukt plass), så for min del er ytelsen på bunnmodellen det viktigste og der er jeg skeptisk til hvorvidt disse vil konkurrere bra.

Lenke til kommentar

Det er jo bra at det kommer større SSD'er, men enig at det er synd at ytelsen på de mindre utgavene er lavere. Som Simen1 sier så holder 250GB fint som systemdisk for de fleste, spessielt for en Linux distro. Man kan alltids kjølpe en 280GB Intel Optane 900p/905p da, men prisen er like extrem som ytelsen :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...