Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Quote

15452

SK hynix announced the availability of the “PE8000” series, its newest and most advanced line-up of enterprise Solid State Drives (eSSDs). 

PE8010 and PE8030 are the Company’s first Non-Volatile Memory express (NVMe) SSDs supporting the PCIe Gen4 Interface. Both drives feature the Company’s 96-layer Triple-Level Cell (TLC) 4D NAND flash and an in-house controller, providing a maximum capacity of 8TB, and are compatible with U.2/U.3 form factors. PE8010 is tailored to read-intensive workloads, while PE8030 is optimized for mixed-use.

The two products boast the strongest performance among low-power PCIe Gen4 SSDs in the market. Both PE8010 and PE8030 can deliver sequential read speeds of up to 6,500MB/s and sequential write speeds of up to 3,700MB/s, with random read and write of up to 1,100K and 320K Input/output operations per second (IOPs), respectively. Compared to the Company’s previous solution launched in 2019, PE8010 offers substantial performance improvements of 103% for sequential reads and 357% for random writes at maximum power consumption of 17W. Both drives are now sampling with customers.

Meanwhile, PE8111 is a high-capacity storage solution optimized for read-intensive applications, built with SK hynix’s state-of-the-art technology, the world’s first 128-layer 1Tb (Terabit) TLC 4D NAND flash. SK hynix is currently developing a 16TB version of PE8111 eSSD in the new EDSFF 1U Long (E1.L) form factor, and plans to develop a 32TB solution in the future. The Company is slated to start sampling the 16TB PE8111 eSSD in the second half of this year.

PE8111 is specifically optimized for Open Compute Project (OCP) storage platforms, supporting sequential read and write speeds of up to 3,400MB/s and 3,000MB/s, and random read and write of up to 700K and 100K IOPs, respectively. Most notably, the solution provides the same capacity with only half the amount of NAND dies compared to the solution based on 512Gb (Gigabit) NAND flash. As a result, the solution offers superb performance, power efficiency, and price competitiveness, excelling across the board in the existing eSSD solutions market.

SK hynix is a global memory semiconductor manufacturer with DRAM, NAND flash, and controllers in its portfolio, a full range of technologies for SSDs. Despite being a relative latecomer to the eSSD market, the Company continues to strengthen its presence with the expertise and know-how gained as a leading DRAM manufacturer. SK hynix will keep expanding thus with vigorous product development and increasingly diverse offerings going forward.

“SK hynix has successfully introduced its PCIe Gen3 eSSD products to the market, solidifying its competitive position in the enterprise storage business,” said Vice President Samil Kim, head of the eSSD business at SK hynix. “We will reinforce our technology leadership through the mass production of our PCIe Gen4 products in the second half of this year, and also provide eSSDs with high performance and reliability to our hyperscaler and enterprise OEM customers.”

https://www.guru3d.com/news-story/sk-hynix-releases-low-power-pe8000-nvme-pcie-gen4-enterprise-ssd.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva var egentlig Intels første SSD? Hadde de ikke et par som feilet fullstendig før de kom med X25-M, som var 100 % produsert "in-house" om jeg ikke husker feil?
Mulig jeg blander Intels og OCZs SSDer...husker sistnevnte hadde så høy feilprosent at ihvertfall jeg feiget ut og utsatte SSD-kjøpet et par år.

Min første SSD var nettopp en X25-M (120 GB), og jeg visste jeg hadde den fortsatt et sted - fant den nylig igjen i en 10 år gammel stasjonær-PC som "backup"-SSD.
https://www.dustinhome.no/product/5010471324/x25-m-mainstream

Det var en bra SSD - rask og aldri noe tull hva stabilitet angikk. Tror jeg har hatt de fleste SSDer fra Intel - X25-M, 520, 530, 540s... Jeg har helt gått over til Samsung nå, men back in the day var det enten Intel eller Samsung jeg i det hele tatt vurderte å kjøpe.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer med et sikkert ganske dumt spørsmål her:

Hvis man vil skifte ut en gammel SSD med en ny, og kopierer backup av alt på den gamle. Det er da C mappa, som har windows, programmer og alt der, man kan vel ikke overføre alt det til en ny uten å installere windows og alle programmer på nytt? 
Man må gjennom hele den prosessen på nytt, sant?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
1 hour ago, Delvis said:

Kommer med et sikkert ganske dumt spørsmål her:

Hvis man vil skifte ut en gammel SSD med en ny, og kopierer backup av alt på den gamle. Det er da C mappa, som har windows, programmer og alt der, man kan vel ikke overføre alt det til en ny uten å installere windows og alle programmer på nytt? 
Man må gjennom hele den prosessen på nytt, sant?

Du kan klone den slik at du får med deg alt. Å bare kopiere C hjelper ikke og du må helst ha et program som kan kjøres via USB f.eks så du Ikke får problemer med å kopiere over filer.

Var ikke så lenge siden jeg klonet OS disken til en SX8200 med et medfølgende program hvor det ikke bare var rett frem. Fikk issues med partisjonering også måtte jeg fikse opp i drive letter og kjøre noen fiksescript for MBR. Funka til slutt altså. Men var litt styr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/19/2020 at 8:03 PM, Mr. A said:

Bruker enda min x-25-m 80gb som os disk i en laptop. Ingen problemer så langt. Er jo selvfølgelig ikke den nyeste og raskeste ssden, men fungerer flott til den bruken. 

Jeg har 2 stk Intel X25-M 80GB (Gen1) som jeg ikke bruker akkurat nå som ligger i en skuff. De var jo så tidlige at de ikke hadde innebygd TRIM engang og måtte jevnlig secure erases. Den ene ble brukt i en Asus 7" netbook en stund.

Ellers i den nye 3900X riggen har jeg fortsatt 2 stk Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2 kjørende i JBOD med flere andre gamle SSDer :D. Vi snakker noen Petabyte skrevet på disse nå. Boot driven, selv i den nye PCen er fortsatt en Intel 320 series 120GB ?

Det funker så why not.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Jeg har 2 stk Intel X25-M 80GB (Gen1) som jeg ikke bruker akkurat nå som ligger i en skuff. De var jo så tidlige at de ikke hadde innebygd TRIM engang og måtte jevnlig secure erases. Den ene ble brukt i en Asus 7" netbook en stund.

Ellers i den nye 3900X riggen har jeg fortsatt 2 stk Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2 kjørende i JBOD med flere andre gamle SSDer :D. Vi snakker noen Petabyte skrevet på disse nå. Boot driven, selv i den nye PCen er fortsatt en Intel 320 series 120GB ?

Det funker så why not.

Måtte sjekke ordrehistorikken min hos Komplett, og ser at min er en Gen.2. Bestillt 05.04.2010 og kostet 1850,- Får vel rundt 1tb med ssd lagring for den summen i dag så det har jo skjedd litt på ssd fronten de siste 10 årene :p

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (4 timer siden):

Måtte sjekke ordrehistorikken min hos Komplett, og ser at min er en Gen.2. Bestillt 05.04.2010 og kostet 1850,- Får vel rundt 1tb med ssd lagring for den summen i dag så det har jo skjedd litt på ssd fronten de siste 10 årene :p

Da er min X25-M 120 GB også en Gen. 2. Kjøpt 23.03.2011 hos Dustinhome for 1599 Kr. (med studentkonto, så noe billigere). Prismessig omtrent en Samsung 860 Evo 1 TB i disse dager.

Kan ikke ha skjedd så mye på de siste 10 årene - hvis en Intel SSD fra den gang fortsatt virker tilfredsstillende, så sier det litt om kvaliteten. :)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 hours ago, PaladinNO said:

Kan ikke ha skjedd så mye på de siste 10 årene - hvis en Intel SSD fra den gang fortsatt virker tilfredsstillende, så sier det litt om kvaliteten.

Litt har det skjedd da :

Intel X25-M 80GB :

Intel_bench.JPG

ADATA SX8200 PRO 1TB :

SX8200 PRO.PNG

Endret av Betroz
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Virker tilfredssstillende* (individuelt) - jeg har en ADATA XPG SX8200 Pro 512 GB SSD i nåværende PC, og selv om det mest sannsynlig skyldes mangel på Win 10 drivere til diskkontrolleren (Highpoint Rocket 640L), så synes jeg PCen føltes raskere med Intel X25-SSDen i laptopen fra 2010 enn M.2 NVMe SSDen i min nye 2020 stasjonære PC.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Joda tilfredstillende funker det også. Bruker selv en Samsung 840 PRO i min sekundære (film) PC, og det er helt greit :)

2 minutes ago, PaladinNO said:

så synes jeg PCen føltes raskere med Intel X25-SSDen i laptopen fra 2010 enn M.2 NVMe SSDen i min nye 2020 stasjonære PC.

Da er det noe galt et sted ja...

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at jeg ikke ville merket noen praktisk forskjell mellom en M.2 og SATA-SSD, men hva som solgte meg på en M.2 denne gangen var at hovedkortet støttet en M.2 SSD SAMMEN med 8x SATA-enheter.

Enda en fordel med Asrock Taichi-kortet mitt - omtrent alle andre hovedkort jeg fant gav meg en M.2 ELLER 2x SATA i tilhørende SATA-porter.

Så i tillegg til å på papiret skulle være mye raskere, så gav en M.2 for meg meg enda en SATA-port tilgjengelig til lagring.
Er blitt mye "min første" med den nye PCen, og en M.2-disk var en av dem, hvilket var enda en av grunnene til å prøve en M.2 SSD.

Men jeg antar det også er grunnen til at jeg ikke merker så stor forskjell, og at PCen faktisk er tregere på flere områder enn forrige PC fra 2013 - for mange harddisker og, som nevnt, spesielt mangel på skikkelige Windows 10 drivere til disk-kontrolleren (finnes Windows XP drivere, så det burde si noe om alderen...). Har fiklet med strøminnstillinger, chipset drivere direkte fra Intel osv. osv., men ingen forskjell.

Hovedproblemet er at alt som involverer Windows explorer har en forsinkelse som ikke burde vært der. Jeg innbiller meg at problemet først begynte da jeg installere diskkontrolleren, så det er det logiske stedet å starte. Synd skikkelige kontrollere med Windows 10 støtte er så dyre (til mitt behov; trenger kun JBOD-støtte) ellers skulle jeg kjøpt meg en ny.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (8 minutter siden):

Jeg er sikker på at jeg ikke ville merket noen praktisk forskjell mellom en M.2 og SATA-SSD, men hva som solgte meg på en M.2 denne gangen var at hovedkortet støttet en M.2 SSD SAMMEN med 8x SATA-enheter.

Enda en fordel med Asrock Taichi-kortet mitt - omtrent alle andre hovedkort jeg fant gav meg en M.2 ELLER 2x SATA i tilhørende SATA-porter.

er ikke det fordi det ene støtter NVM og det andre SATA M.2?

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 minutter siden):

er ikke det fordi det ene støtter NVM og det andre SATA M.2?

Tror ikke jeg skjønte spørsmålet der. Taichi støtter en NVMe M.2 i "M2_2"-sporet + 8x SATA, men det må være en NVMe M.2 enhet der for at det skal fungere - en SATA M.2 enhet vil deaktivere tilhørende SATA-porter.

Men det var kanskje det du ville frem til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...