Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

På mitt nye Aorus x570 fikk jeg med en thermalguard til den ene m.2 sloten. Jeg har selvsagt satt den på evo970 plus. Men er det noen som har testet med og uten en slik passiv kjøler? Og er det egentlig nødvendig? Så langt har jeg kun sett max temp rundt en 47-48 grader. Vurderer en disk til på den andre sloten, som ikke har thermalguard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, Gunder1 said:

Hei,

Nevøen min skal kjøpe ny disk og vil kjøpe Corsair mp510, jeg prøver å få ham til å kjøpe Adata8200 1Tb, men tror han er litt opptatt av 3480 overføring. Jeg prøver å forklare at 4k iops er viktige. Noen som har litt drahjelp?

Dette er en test av SX8200 PRO 1TB :

 

SX8200 PRO nr1.PNG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Betroz said:

Dette er en test av SX8200 PRO 1TB :

 

SX8200 PRO nr1.PNG

...og dette er 2x 8200pro i raid-0 :p
1762635357_2xsx8200pror07980xe.PNG.a8efc

Spør kameraten din om han skal flytte store filer til en lik ssd eller ikkje. Er svaret nei, så er det 8200pro han skal ha ;)
Tipper han vil ha 2 stk 8200pro til ca litt over 3000kr for 2TB jeg :D

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når så mange merkenavn kan lansere samme "skjiten" til så nærliggene priser ift. hverandre så må det bety at markedet ikke er mettet.

PCIe 3.0 alternativ

Quote

Mainstream SSDs are getting faster and faster. Mushkin announced the NVMe M.2 SSD "PILOT-E" series, which supports high-speed data transfer of up to 3,500 MB/sec .

The M2 unit is based on a Silicon Motion "SM2262EN" controller that supports 8 NAND channels. The bus interface is PCI-Express3.0 (x4) connection and the form factor is M.2 2280. The capacity is 500GB, 1TB, and 2TB, for a total of three models. NAND flash is 3D TLC, transfer rate is 500MB model for sequential read 3,500MB / sec, write 2,300MB / sec, random read 344,400IOPS, write 343,000IOPS, write endurance 350TB, 1TB model is 3,500MB / sec for each , 3,000 MB / sec, 331,000 IOPS, 353,000 IOPS, 650 TB, 2 TB models are 3,500 MB / sec, 3,100 MB / sec, 339,000 IOPS, 358,000 IOPS, 1,300 TB.

Supported functions include LDPC ECC, end-to-end protection, global wear leveling, SLC cache, static data refresh, HMB, AES256bit encryption, etc. The body size is 22mm wide, 80mm long, 3.8mm thick and weighs 7g. MTBF is 1.5 million hours and the product warranty is 3 years. Pricing seems to be off though, 200 EUR for 1TB and 309 for the 2TB model.

index.php?ct=news&action=thumb&id=35043

https://www.guru3d.com/news-story/mushkin-offers-pilot-e-series-nvme-m-2-ssd-at-up-to-3500mbsec.html

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har laget et «nybygg» med Gigabyte X570 og en SX8200 Pro 1TB. Alt ser bra ut og den vises i BIOS, men når jeg prøver installere Windows 10 dukker den ikke opp i installasjonen :( 
Jeg klarer heller ikke finne noe driver til SX8200Pro, men dette skulle vel heller ikke være nødvendig, eller?

Ganske fortvilt da vi skal møtes en gjeng til LAN i morgen, og dette er maskinen jeg skulle ha med :( 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Teodor1979 said:

Jeg hadde en Win 10 USB stick jeg kjøpte på Elkjøp for ikke altfor lenge siden, men denne var tydeligvis ikke ny nok for SX8200 Pro. Brukte media creation tool og mekket en helt ny stick, brukte samme kode, og da dukket den opp :) 

Super :) det jeg husket var nok hvis du har 2stk M.2 i Raid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Threadripper 3990X krever rask disktilgang. SSD-er blir en flaksehals. Krever Optane eller enda raskere for optimal disktilgang. SSD kan bli en kraftig bottleneck. Kan til og med hende at en virtuell RAM-disk du kan gjeninnlaste dersom den forsvinner fra RAM er veien å gå? Så synd at AMD har herpet 3990X da til å kun støtte 256 Gig med dagens Unbuffered RAM-størrelser i markedet. Den støtter nemlig ikke ECC RAM. Da må du gå for Epyc. Spoiler:

Spoiler

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Threadripper 3990X krever rask disktilgang. SSD-er blir en flaksehals. Krever Optane eller enda raskere for optimal disktilgang. SSD kan bli en kraftig bottleneck. Kan til og med hende at en virtuell RAM-disk du kan gjeninnlaste dersom den forsvinner fra RAM er veien å gå? Så synd at AMD har herpet 3990X da til å kun støtte 256 Gig med dagens Unbuffered RAM-størrelser i markedet. Den støtter nemlig ikke ECC RAM. Da må du gå for Epyc. Spoiler:

Unnskyld meg når du begynner å snakke om TB med RAM og lese/skrivehastigheter fra et visst varmt sted så er du langt unna det som man trenger som konsument. 

Lenke til kommentar

Sant nok. Men, tipper det er noen konsumenter som sitter å veier slike dyrere varer også, med sikkel fra kjeften. Greit å være klar over minusene som er bakt inn i silisiumet da.

Koster jo bare 40 tusen med 10-gangeren brukt. Folk bruker jo mer på f.eks. bilhobby, båthobby, motorsykkel og "fyll inn". En har jo sett andre skryte av at de kjører Optane her i tråden. Og det er også veldig dyrt. Så..

Jeg skal ikke ha threadripper. Men, jeg synes det er fascinerende å lære om hva som skjer på "muskelbuntfronten" av CPU-utviklingen.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 1/29/2020 at 6:45 PM, Pop said:

På mitt nye Aorus x570 fikk jeg med en thermalguard til den ene m.2 sloten. Jeg har selvsagt satt den på evo970 plus. Men er det noen som har testet med og uten en slik passiv kjøler? Og er det egentlig nødvendig? Så langt har jeg kun sett max temp rundt en 47-48 grader. Vurderer en disk til på den andre sloten, som ikke har thermalguard.

Det skal gå helt fint å kjøre NVMe uten kjøling/heatsink så lenge du har noe luftflyt i kabinettet og det ikke er snakk om high end og at throttle ikke er akseptabelt. Eventuelt om du har kraftig maskinvare med konstant  høy last på CPU/GPU og derav kontinuerlig høy temperatur i kabinettet. Når det gjelder selve SSD-en er det få brukere som har høy last på SSD over tid da man stort sett flytter data raskt og går over i idle eller har en jevn lav til moderat flyt av data. Ta backup av viktige filer, så er det GG. Tap av data er mer kostbart enn maskinvare som ryker, i alle fall for folk som produserer og ikke er rene konsumenter.

Om en SSD ryker noen år nedover veien, noe som normalt sett ikke skjer, får man erstattet tilsvarende for en brøkdel av prisen. Verre med data som blir borte. Hvis du skal gjøre noen grep så er det å velge et kabinett (eller tilpasse eksisterende) med god luftflyt for det gagner samtlige komponenter og ytelse i maskinen. CPU og GPU kan kjøre med høyere frekvens og mer last om man har lavere temperaturer i kabinettet.

Med mindre du har tenkt at SSD-en skal gå i arv til kommende generasjoner kan du sove godt om natten uten ekstra kjøling.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 hours ago, BadCat said:

Det skal gå helt fint å kjøre NVMe uten kjøling/heatsink så lenge du har noe luftflyt i kabinettet og det ikke er snakk om high end og at throttle ikke er akseptabelt. Eventuelt om du har kraftig maskinvare med konstant  høy last på CPU/GPU og derav kontinuerlig høy temperatur i kabinettet. Når det gjelder selve SSD-en er det få brukere som har høy last på SSD over tid da man stort sett flytter data raskt og går over i idle eller har en jevn lav til moderat flyt av data. Ta backup av viktige filer, så er det GG. Tap av data er mer kostbart enn maskinvare som ryker, i alle fall for folk som produserer og ikke er rene konsumenter.
 

Takk for svar. :)

Det var antakelig kun ved windows-installasjon og påfølgende oppdateringer at disken ble litt varmere enn jeg trodde. I ettertid er den knapt over 40 grader. (2 x 140mm inntaksvifter og 2 x 140mm bak og topp ut). Ryzen 7 lager litt mer varme enn jeg hadde med i5 før den, men helt greit til vanlig bruk. Og til spilling er det ikke ssd som er problemet ihvertfall, mer cpu og rtx2080.

Backup osv er på stell, jeg tar med jobben hjem...  ;)

Lenke til kommentar

Det er målbart bedre med varmespreder under stresstesting, som ikke er representativ for vanlig bruk.

Hvis dette var et tema for folk flest ville det ha vært flere modeller som kom levert med varmespreder og et stort marked for trjedjeparts varmespredere. Av de merker som er vanlige i Norge er det slik jeg kan se kun WD Black og Corsair Force som kommer med varmespreder og i nettbutikker er det beskjedent med tredjeparts varmespreder. Kommende Samsung 980 Pro blir ikke levert med varmespreder.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...