Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Emsal skrev (22 minutter siden):

Det tar vel lengre tid å varme opp vann slik at når disken brukes hardt i korte perioder holdes den kjølig lenger.

Ja, det har du rett i. Forutsatt samme størrelse så vil vannet holde det kjøling 70% lengre, og ta 70% lengre tid for nedkjøling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spoiler

 

@Nizzen eller andre über-interesserte SSD-entusiaster. Hvor ligger denne på skalaen i forhold til nevnte A-Data tidligere i tråden som holdes høyt?

https://www.proshop.no/SSD/Mushkin-Helix-L/2805878

2805878_4b9ca8504c50.jpg

Quote

Produsent: Mushkin
Varenummer: 2805878
Model: MKNSSDHL1TB-D8
Ean: 0846651028303


 

Fant vel ut selv at denne var tregere. Husket bare ikke i farten navnet på A-Data SSD'en. Ser ut å være Adata SX8200 en skal måle seg mot.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Finnes det i det hele tatt noen sjanse for skolestart-tilbud på SSD'er, eller er alle fabs book'et i uoverskuelig framtid for Playstation, Xbox med mange flere SSD-tørste ..?

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4975275
 

SX8200 Pro 1TB til 1650 er fortsatt en ganske god deal. For ikke mange uker siden lå den ute til 2200kr. Det er på prisnivå med Intel 660p (fra 1550kr og oppover), men SX8200 er i en helt annen klasse.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
20 minutes ago, G said:

Finnes det i det hele tatt noen sjanse for skolestart-tilbud på SSD'er, eller er alle fabs book'et i uoverskuelig framtid for Playstation, Xbox med mange flere SSD-tørste ..?

SX 8200pro 1TB til 1650kr og 2TB til 3000kr. Er dette for dyrt, så kjøper du heller noe annet billig dritt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (12 minutter siden):

SX 8200pro 1TB til 1650kr og 2TB til 3000kr. Er dette for dyrt, så kjøper du heller noe annet billig dritt :p

Det er helt utrolig hvor lenge SX8200 Pro har vært et så godt kjøp, fullstendig uten konkurrenter som kan matche ytelsen (uten å være betydelig dyrere)??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må ha kikket på akkurat feil tidspunkt. Var faktisk ikke klar over at den var tilbake på normal-leiet sitt igjen den fra ADATA. Rart at Komplett.no ikke hiver seg over slik hardware og forsøker å gjøre kundene sine blide.

Trege Samsung er da med å få ut sin nye serie. Kunne vært interessant å få se pris og ytelse derfra (blir sikkert ikke grisebillig da, men hadde vært spennende å se noen nyheter snart).

Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Rart at Komplett.no ikke hiver seg over slik hardware og forsøker å gjøre kundene sine blide.

Komplett øker prisene før alle andre og senker dem ikke igjen før de ser konkurrentene har for mange solgte enheter og vil ha sin del av kaka.

Artig med endringene Komplett har gjort med "Prismatchen" sin - nå må man ta kontakt FØR bestilling og får prisen korrigert i handlevognen. De sier det blir mindre arbeid for dem...

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/30/2020 at 6:15 PM, PaladinNO said:

Komplett øker prisene før alle andre og senker dem ikke igjen før de ser konkurrentene har for mange solgte enheter og vil ha sin del av kaka.

Artig med endringene Komplett har gjort med "Prismatchen" sin - nå må man ta kontakt FØR bestilling og får prisen korrigert i handlevognen. De sier det blir mindre arbeid for dem...

https://www.komplett.no/kundeservice/prismatch/

Var ikke enkelt å finne fram til lenken ovenfor, men fant den dypt begravet på nettsiden deres.

Så dersom man finner prisen midt på natta så får man ikke ordnet det i etterkant. Kjekt dersom det er en vare som flyr ut dørene hos konkurrent da.

Quote

Komplett lanserer «Prismatch» og innfører kontantrabatt i kjøpsøyeblikket fra 16.06.2020 klokken 10! 

Det vil si at tjenesten Prisløfte, der du har mottatt et gavekort om du har funnet en identisk vare til lavere pris et annet sted innen 60 dager, bortfaller. Om du har handlet et produkt hos oss før endringen trådte i kraft, vil du fortsatt kunne benytte deg av Prisløfte.

Hvorfor endrer vi på ordningen?

Vi mener det både er enklere og bedre for kundene våre å få en umiddelbar prisreduksjon, fremfor å motta et gavekort.

Den nye ordningen er også enklere og rimeligere å administrere for Komplett. På den måten kan vi sørge for enda lavere priser på våre produkter.

Takk PaladinNO, var ikke klar over denne endringen til å bli verre tilbud hos Komplett.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

https://www.komplett.no/kundeservice/prismatch/

Var ikke enkelt å finne fram til lenken ovenfor, men fant den dypt begravet på nettsiden deres.

Det er en mye enklere metode å finne den linken på enn å søke i Kompletts hjelpesider - jeg hadde selv et skikkelig facepalm-øyeblikk når jeg fant det ut: hver eneste produktside har en link til "Prismatch".

Tilfeldig produkt: se under lagerstatus til høyre, under den grå "Kjøp nå med ett klikk"-knappen.

Men ja - mindre arbeid for dem kanskje, men langt mer upraktisk for oss. :mellow:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, PaladinNO said:

Det er en mye enklere metode å finne den linken på enn å søke i Kompletts hjelpesider - jeg hadde selv et skikkelig facepalm-øyeblikk når jeg fant det ut: hver eneste produktside har en link til "Prismatch".

Tilfeldig produkt: se under lagerstatus til høyre, under den grå "Kjøp nå med ett klikk"-knappen.

Men ja - mindre arbeid for dem kanskje, men langt mer upraktisk for oss. :mellow:

Testet dette med en bærbar pc som jeg kjøpte til kjerringa. Tok ikkje veldig lang tid å skrive en mail, og fikk svar dagen etterpå. Da var dette lagt inn som et tilbud på profilen. Funket helt flott. Dermed slapp jeg å kjøpe fra "Døstin", og fikk samme fine prisen samt gratis frakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 31.7.2020 den 23.51):

Testet dette med en bærbar pc som jeg kjøpte til kjerringa. Tok ikkje veldig lang tid å skrive en mail, og fikk svar dagen etterpå. Da var dette lagt inn som et tilbud på profilen. Funket helt flott. Dermed slapp jeg å kjøpe fra "Døstin", og fikk samme fine prisen samt gratis frakt.

Kanskje de da går på pris på produktet også og prioriterer respons etter det. Jeg sendte en mail på torsdag kl. 11 vedrørende et produkt til noen 100-lapper og venter fortsatt (refererte til prising av demoprodukt sammenliknet med nytt - demo koster nesten det dobbelte av ny vare - og kom med et tilbud).

Tenkte jeg skulle få inn bestillingen i løpet av gratis-frakt måneden hvis de godtok tilbudet mitt, men RIP det nå.

Gratis frakt har Komplett på alt over 1000 Kr. (utenom pallevare, men dette vet jeg ikke sikkert).

EDIT:
Fikk svar fra Komplett - de godtok tilbudet mitt, men jeg fikk ikke gratis frakt selv om jeg sendte henvendelsen innen "fri frakt"-juli. Så det kostet meg en Komplett Club fri frakt-rabattkode.
"Vi har en del å gjøre om dagen" (sic) fikk jeg høre. Dette lover ikke godt for fremtidige Prismatch-henvendelser.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det blir litt sånn meh, om man gidder å forbli VIP-kunde. Hadde de stellet med kundene som om de var dyrebart gull, men det gjør de ikke. Komplett har grei kundeservice, men er den så mye verdt ift. andre norske nettbutikker som åpenbart har grei kundeservice de også? Nettbutikkene lever jo av å ha sånn brorparten rimelig fornøyde kunder.

Eneste fordelen å være VIP-kunde er gratis frakt. Men nå har hverken Komplett fått inn særlig mye nye varer det siste halve året, eller de har elendige priser for tiden. Så er det verdt det med gratis frakt, når det koster deg kr 20 tusen i året å opprettholde det? Min 10 % ramlet så utrolig dårlig ut av det. Det var ikke noe som interesserte meg særlig der og da også utløp den altfor tidlig på dato. Det ble bare et småkjøp.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Men nå har hverken Komplett fått inn særlig mye nye varer det siste halve året, eller de har elendige priser for tiden. Så er det verdt det med gratis frakt, når det koster deg kr 20 tusen i året å opprettholde det?

^ This.

Jeg har aldri klart å komme meg opp på 20.000 Kroner i løpet av ett år siden jeg ble medlem i Komplett Club. Nettopp pga. de elendige prisene legger jeg ikke alltid igjen pengene hos dem. Og hva skal jeg gjøre? Liste opp alle småtingene jeg har funnet billigere et annet sted i en epost, og så vente 2-3 dager på svar og risikere prisendringer i mellomtiden?

Da bestiller jeg heller et annet sted, tar kanskje med noe annet som Komplett ikke engang lagerfører (f.eks. Seagate Exos, 6 TB og oppover) og får gratis frakt der uansett (Proshop).

Bestiller gjerne hos Multicom eller Dustinhome og får varen sendt i løpet av uken hvis alt er på lager (selv om omtrent INGEN har varer på lager i disse hysteritider - venter fortsatt på Ducky tastaturet jeg bestilte hos Multicom i desember).

Beklager, men jeg bare må få ventilert her - DETTE er hva som skikkelig provoserer meg med Komplett:
https://www.komplett.no/product/1124632/tv-lyd-bilde/tv-video/tv-er/samsung-82-qled-smart-tv-qe82q60r

^ 82" TV, 31.999 Kr. -> 17.999 Kr. "Spar 14.000".

Vanlig pris hos konkurrenten (som også er prisen hos Komplett mht. Kompletts Prismatch):
https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/22884/samsung-82-q60r-4k-uhd-qled-smart-tv-qe82q60rat-2019

17.990 Kr.

Så skal jeg spare 14.000 Kr. hos Komplett, som annonsert, må de selge TV-en til meg for 3.999 Kr. Og det tror jeg ikke de vil. Jeg har litt lyst til å høre med forbrukerrådet om måten de annonserer på.
Og videre: "Fri frakt hele juli" står det på produktsiden hos Komplett - vi er i august nå.

Greit, jeg er ferdig - tilbake til SSD-er.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, den beryktede Adata SSD-en falt noen få kroner (ikke mange men..)

https://kl.ink/datakomponenter/harddisker?sort=p.price&order=DESC&ajaxfilter=f3-formfaktor,m2

Sitter her i en liten knipetang som enten må ende i å orke å sitte litt lengre på gjerdet, eller bare ta tak. Har en sur Windows 10 som krever reinstallering. Og det gidder jeg ikke å gjøre på samme gamle SSD. Er liksom mer praktisk å kunne har den gamle innstallasjonen i bakhånd. Og jo jeg har jo diskspeilingsverktøy, og kunne jo giddet å speile til en snurredisk. Men, gidder jeg det, eeh - NEI.

Til poenget. Kl.ink har grei pris på en rask SSD som har litt lavere levetid som sies å være neglisjerbart for en hjemmebruker.

Komplett ser fortsatt ut til å ha snevre merkevareutvalg. De kommer garantert ikke til å endre på status quo der. Så det er helt riktig at VIP ikke egentlig er verdt det. Fordi man vil ofte finne annen merkevarer hos andre til en ok pris. Denne merkevaren er også ofte det merket du egentlig ønsket deg, eller som du skulle ønsket at Komplett også solgte av, dersom du skulle forblitt trofast kunde til dem.

Ellers sånn generellt sett nå, så må man kunne regne med noen "ikke-tilbud" eller faktiske tilbud, nå i skolestart-tider. Er jo så få dager igjen. Kan man vedde ei nyre på at Komplett hyper opp prisen og kommer med "ikke-tilbud" som skal se ut som om de er knallgode kjøp for den som ikke følger med i timen (studenter) :evil:

Edit:

Så må det jeg egentlig sitter på gjerdet for, at Samsung med flere vil lansere nye SSD-typer, gjerne også med PCIe 4.0 støtte som kanskje blir den neste salgsgimmick som kan holde noen hundrelapper ekstra på de produktene. De gamle PCIe 4.0-SSD'ene var vel litt stivt priset til å forsvare PCIe 4.0 kontrolleren på dem?

Det som også blir viktigst er om det er SLC, MLC, TLC eller QLC. Da QLC kan være drittregt i enkelte oppgaver, tross virtuell SLC på QLC-celler.

Hvor lenge kan Samsung orke å selge Pro-serien i MLC? Vil Pro-serien deres flytte over til TLC etterhvert? Og hvilke grep kan de da gjøre for å forsvare Pro-merkingen. Er det noe triksing utover SLC-virtualisering å finne på?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Nizzen said:

*venter på Adata Sage pci-e 4.0

Takker for ventetipset:

Quote

Rather than the Phison E16 controller that is being used on current PCIe 4.0 SSDs, or even the Phison E18 that is expected with their 2020 successors, the XPG Sage is using the Innogrit Rainier (IG5236) controller. This particular controller can support up to 16TB of storage and uses an 8-channel interface.

xpg_sage.png

https://hothardware.com/news/adata-xpg-sage-pcie-40-ssd-ces-2020

Quote

Innogrit is a new name in the SSD controller space, but the specs on its Rainier IG5236 are impressive. It uses 8 channels, with a 16 / 12nm TSMC FinFET manufacturing process, and can support up to 16TB of storage. The Sage itself will be available in capacities of up to 4TB. 

https://www.tomshardware.com/news/adata-sage-ssd-unveiled

 

Quote

Given the fluctuation in NAND prices, Adata could not share target pricing. A rep did say that we should expect to see the Sage sometime later this year, perhaps around the Computex (May / June) time frame. 

Yeah right, then COVID happened.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

The PS5-rivalling Samsung 980 Pro SSD is launching within two monthsqJooptfAehjV55eVfqTCtY-650-80.jpg.webp

The new Samsung 980 Pro SSD is set for release before the end of August, at least that is the latest from a well-known leaky Samsung Twitter account. That's where all the best leaks come from, right? I mean, it's not like you can just say anything online, with no supporting evidence, and have it reported as fact from just anywhere.

But that potential August launch tallies with what we've heard from our own sources recently too. Unveiled at CES in January, we would have expected to see the newest Samsung solid state drive generation by now. Back at the start of the year Samsung was suggesting that more information on the drive would arrive in Q2, but we're rapidly approaching the end of that particular window.

 

 

 

The new suggested launch timing has come from @UniverseIce (via HWBattle), a noted source of other Samsung rumours, and claims that it will mark the arrival of "the super performance of real PCIe 4.0 SSD." The Samsung 980 Pro is the Korean giant's first consumer PCIe 4.0 SSD, and is promising storage performance ahead of anything else around right now. That much was announced back at the Las Vegas show in January, with sequential read and write speeds of 6,500MB/s and 5,000MB/s respectively. 

The only PCIe 4.0 show in town right now belongs to the Phison E16 controller, the same SSD storage silicon that forms the basis for pretty much all the Gen4 drives on the market at the moment. In something like the Sabrent Rocket or Addlink S90, both SSDs we're putting through their paces right now, you're looking at peak sequential read/write performance of 5,000MB/s and 4,400MB/s, which would put them behind the upcoming Samsung drive.

Coupled with the fact that the Pro line of Sammy SSDs tends to utilise its own more expensive, but speedier 2-bit MLC NAND, and is able to 100% tune everything owing to creating the controller silicon itself, you can expect the 980 Pro to top the performance lists of the best SSDs for some time to come.

 

Well, until Phison unleashes its own new E18 controller later in the year anyways. That should already be out with SSD manufacturers to create their own firmware and drives as I type, for a prospective launch into the market in Q3… or just after the 980 Pro. 

 

Generally Samsung likes to launch its more mainstream EVO drives around the same sort of time as it's Pro line of SSDs. They're often a touch slower, use 3-bit MLC (AKA TLC), but are far more affordable. Those will likely offer higher performance than the current Phison drives, but likely with a similar price tag.

 
 

The upcoming Phison E18 controller, however, is supposedly capable of offering up to 7,000MB/s of throughput over the PCIe 4.0 interface, getting dangerously close to maxing out the theoretical limits of a M.2 x4 socket.

 

For reference the SSD inside the upcoming PS5 is promising uncompressed throughput of at least 5,500MB/s, though is expected to be able to use some compression algorithm trickery to hit 9,000MB/s for some workloads. Early rumours suggested Sony were going to use a 980 QVO SSD, with 4-bit MLC, so Samsung could be winning whatever happens.

Skrevet 11. juni

https://www.pcgamer.com/samsung-ssd-980-pro-august-release/

 

Quote

Report: PCIe 4.0-Based Samsung 980 Pro SSD Will Have Max Capacity of 1 TB

Quote

It can, therefore, be forgiven for Samsung to take a moment longer to bring this product to market, but the latest news is that it has passed through Korean regulators, with the license visible here as spotted by redditor wickedplayer494. This tells us that a launch is imminent, but the certificate also reveals the drive capacities.

https://www.tomshardware.com/news/report-pcie-4.0-based-samsung-980-pro-ssd-will-have-max-capacity-of-1tb

Ser ikke noe særlig annet nytt i denne kilden. I såfall smånyanser:

https://tekdeeps.com/the-samsung-980-pro-ssds-have-been-unveiled/

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...