Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

G skrev (11 timer siden):

WTF, mitt Hero 8 fra Asus har kun 2 stk M.2. Offeret av den tredje er vel gjort av ingeniørene med hensikt for å få på plass så mye USB-kontakter, elns. synes jeg å huske å ha lest for et år siden om kortet.

 

2 rett i HK , Asus m2 adapter med 2 til (deler båndbredden fra pcie16 med skjermkortet x8 til begge) Også en singel adapter på siste pcie slott ?

Er jo vilt mye unødvendig usb båndbredde på usb bak på det kortet ?

Endret av Datafriken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Woff said:

En annen fordel er jo at du da får ledig(e) SATA-port(er).. Går alltid tom for de..  
Har ASUS PRIME X299-DELUXE og her er alle i bruk som vanlig..  ?

Derfor har jeg egen server med Areca raid 1883ix 24 med 28 porter med mulighet for expandere. Opp til 256 disker ?

 

Eneste du går tom for er kabler og plass ?

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Woff said:

Jada! Jeg har 3 pc'er her selv, alle fylt opp med disker, i tillegg har jeg to stk NAS som har plass.. Problemet er at jeg BRUKER opp plassen fort! ?

 

En skikkelig server med 10GB lan eller raskere, og du slipper å tulle med flere maskiner med masse lagring over alt. Det blir fort evig rot.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (7 minutter siden):

En skikkelig server med 10GB lan eller raskere, og du slipper å tulle med flere maskiner med masse lagring over alt. Det blir fort evig rot.

Nå er ikke behovet EKSTREMT heller da.. Tar bare backup av 20 overvåkingskamera i max oppløsning og med kontinuerlig opptak.. ?

Lenke til kommentar

For min del begynte lagringsdisken min å bli full og da kjøpte jeg en 2TB SX8200 Pro for å doble plassen. Siden jeg presterte å knekke strøm- og satakabel (ja, faktisk...) da jeg satte inn M2-SSD i sporet var jo saken helt grei for min del. Samsung 850 EVO er nå parkert på de evige jaktmarker. 

Jeg merker jo at blant annet Steam er kjappere til å starte opp etter at jeg klonet over, men den gamle fungerte helt ok unntatt plassmangelen. 

Endret av oOF
Lenke til kommentar
On 7/13/2020 at 9:20 AM, syar2003 said:

Gparted er sikker/robust partisjoneringstool med enkel GUI som kan resize Windows os partisjon med expand/reloc av MFT data som antagelig trenges her.

Trenger Ikke kjøpe noe.
https://gparted.org

Tviler ikke. Men, har aldri gjort meg komfortabel med det der Linux-verktøyet. Det er jo min egen feil da.

Lenke til kommentar
On 7/13/2020 at 3:34 PM, Datafriken said:

 

2 rett i HK , Asus m2 adapter med 2 til (deler båndbredden fra pcie16 med skjermkortet x8 til begge) Også en singel adapter på siste pcie slott ?

Er jo vilt mye unødvendig usb båndbredde på usb bak på det kortet ?

Enig, og det var nettopp derfor jeg kjøpte det :p Kommer aldri til å få bruk for alle USB-utgangene tror jeg. Men hvem vet med tiden. Uansett så hadde det kanskje vært gunstigere å hatt alle de USB-kontaktene på et nyere hovedkort inn i framtiden framfor dette tilnærmet EOL AM4-kortet. Men, men gjort er gjort og hjort er hjort.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg en 2 Terabyte SSD jeg da. Hadde vært litt praktisk, men jøss 1 Terabyte bør jo holde dersom man kan parkere ting man bruker mindre på andre typer lagring.

Vil jo helst ha lik fartsopplevelse over hele fjøla, så derfor hadde det jo vært optimalt å ikke endt på QLC type. Kunne gjerne ønsket seg, men får jo se an å håpe at produksjonsprosessene en dag gjør Pro-serien til Samsung eller at en annen god konkurrent dukker opp med noe snacks. Får klare meg med min EVO Plus enn så lenge da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vannavkjølt M.2 SSD. Litt merkelig løsning hvis vannet ikke avkjøles.
https://www.teamgroupinc.com/en/product/cardea-liquid

Men det ser ut som det virker:
 

Quote

 

There’s a clear acrylic case (which is filled with self-circulating liquid) on top of the CARDEA Liquid M.2 PCIe solid state drive.

The heat source of M.2 SSD will be guided into the heat sink of aluminum alloy via the silicone thermal pad.

Then, the self-circulating liquid on the top layer will dissipate heat so as to lower the temperature.

After that, the convection wind of the chassis fan will be used to cool the liquid so as to take away the heat.

The result of the laboratory tests conducted by T-FORCE shows the water cooling design works efficiently in keeping the drive around 10 degrees C cooler. And you are allowed to drain the top case and refill it with another type of liquid.

 


https://twitter.com/PedroPCMR/status/1283761700257370113?s=20

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...