Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/11/20 in Posts

  1. 45 points
    Synes det er litt skummelt at store mediehus kjøper frie forum på nettet. Mange av diskusjonene her passer ikke med VGs "politiske korrekthet". Er spent på hvorvidt det kommer til å påvirke takhøyden på forumet.
  2. 39 points
    Betyr dette at vi snart må ha en schibsted-konto og/eller oppgi personopplysninger for å få debattere her?
  3. 33 points
    Det har bikket over til galskap og helt feil fokus.
  4. 32 points
    Om det er tilfelle så kommer nok freak.no til å få stor oppslutning på kort tid
  5. 31 points
  6. 23 points
    Irrelevant siden bilen ikke kan trekke 4 tonns henger i -50C over en distanse på minimum 873 nautiske mil uten å lade. Inntil dette er tilfelle dekker dette behovet til knappe 13 personer i Europa. Men altså, bra! Effektivitet i alle ledd er noe bilindustrien har godt av å lære seg først som sist.
  7. 22 points
  8. 22 points
    Bare ikke slipp folk fra VG til på moderering. Den biten er ubrukelig på vgd.
  9. 22 points
    Eller det kan tenkes at 1) Dette er ikke den eneste arbeidsoppgaven til kommisjonen og 2) i motsetning til å skyte fra hofta som meg selv og andre i kommentarfelt gjør så forsøker man å faktisk forstå hva som skjedde fremfor å synse.
  10. 21 points
    Det pleier å gjelde for alle. Men høyre-ekstremister er helt hinsides stygge i munnen. At man får en slagside av sensur på høyresiden har derfor ikke noe med politisk sensur å gjøre. Men mangel på folkeskikk i debatten fra folk med lav utdannelse og sterke meninger.
  11. 21 points
    Folk flest ønsker ikke ha disse vindmøllene i naturen. Så enkelt er det. Vi har et alvorlig demokratisk problem når er lite mindretall nede i Grünerløkka kan presse gjennom dette svineriet i naturen.
  12. 21 points
    Forbløffende mengde mentalgymnastikk som måtte til for å få inn en "delvis". Utsagnet er korrekt. Det spiller ingen rolle om det er teoretisk mulig å resirkulere, i tilfelle er omtrent alt resirkulerbart. Det er praktisk og økonomisk uhensiktsmessig å gjøre det og da kan man fint "regne rotorblader som ikke-resirkulerbare". Som var påstanden faktisk.no irriterte seg over.
  13. 20 points
    Tragisk å se hvor naive mennesker i dagens samfunn har blitt. Vi ser en fascistisk og totalitær tendens gjøre seg stadig sterkere i Vesten, med et kynisk maskespill av politisk korrekthet og "multikultur/wokeness" utført av den øverste makteliten i samfunnet (kall det gjerne "deep state" i samrå med tek-industrien), for å undergrave demokratiet og ytringsfriheten. Journalister flest i dagens MSM er ubrukelige og feige, og bare følger konformt saueflokken og klipper-og-limer fra CNN, WP og NYT. Vi ser radikale forandringer i samfunnet og kulturen vår, og enhver kritisk røst skal rives bort - gjerne ved bruk av halvsannheter, og ofte med stråmenn og falske anklagelser. Først skal vi ha endeløs innvandring og åpne grenser (hvor narrativ og opinioner manipuleres via CNN, SVT, BBC, NRK osv.), og deretter skal vestlig samfunn og hvite mennesker stemples som "rasistiske". Samtidig bagatelliserer MSM og tek-industrien mobbene med ikke-vestlig etnisk opphav, som kan løpe rundt i gatene og rive ned statuer, banke opp folk, rane og ødelegge tusenvis av butikker. Vi ser også hvordan MSM mørklegger og bagatelliserer hendelser utført av de *reelle* intolerante kulturene som flommer inn i Europa, især fra MØNA. Identitetspolitikk og politisk korrekthet er en svært uheldig kombinasjon. Alt dette er klassisk splitt-og-hersk som benyttes av demokratene (og demokrat/venstrepressen) i USA for alt det er verdt, og nå har denne giften kommet til Norge (promotert av NRK, TV2, VG, Dagbladet og co). Hvis man peker ut noe av dette blir man sensurert, slettet og kansellert. Våkn opp!
  14. 19 points
    Vet du dette? Eller bare tror du det? Og ut av boksen er jo litt rart å si siden du stort sett alltid skal bruke ting på en måte de ikke er tenkt, presse de langt over grensen eller til helt andre ting enn de er markedsført og laget for. Prosjektene dine er som regel så langt utenfor boksen at du kan spare mye penger på å droppe boksen helt. Og så skal du nå plutselig begynne å klage på at enkelte produsenter ikke fungerer ut av boksen? De nettverkskortene du ikke har fått til å fungere med pfSense virket nok ikke etter at du sikkert kjørte 12V direkte inn via en nettverkskabel, for å teste POE støtten, fra et biltema 12V batteri som var utslitt av alle kortslutningene dine, forsøkt ladet av en nødstarter for bil du prøvde å bruke som lader via kabler du trodde støttet 500A over tid - kjøpt billigst mulig via Ebay eller Ali Express. Eller fikk du ikke full 2.5GB hastighet på nettverkskortet fordi du kjørte det inn i et 5G modem laget for et annet frekvensbånd med SIM kort fra Finland? Og så klarer du jo å lire av deg at folk her er så lite til hjelp. Du skal egentlig være ekstremt glad for at folk fortsatt gidder å prøve å hjelpe deg. For de fleste som har prøvd dette før slutter som regel å svare deg. Hvorfor? Fordi du hører ikke på råd og kritiserer som regel de som skriver noe for å være lite hjelpsomme eller å prøve å skylde på deg. Tvert i mot er de fleste som svarer deg her faktisk ute etter å hjelpe deg - inkludert meg(eller, prøvde - nå resignert). Men det er så ufattelig tidkrevende og til tider frustrerende at jeg er fristet til å skylde det korte håret mitt på deg. Vær så snill å prøv å les det folk skriver til deg, og ta til deg de rådene du får. For måten du behandler selgere på er faktisk ikke greit. Og jo, du misbruker faktisk systemet så til de grader når du kjøper noe billig fra Kina som du bare tror av ren stahet vil fungere, uten at selger har påstått at det vil fungere, og så krever du selger for pengene igjen når det merkelig nok ikke fungerte. Dette er faktisk svindel.
  15. 19 points
  16. 19 points
    Mye klokhet i denne artikkelen! Jeg vil dele kjøringen inn i to kategorier: Hverdagskjøring og langtur: - Hverdagskjøring er sjeldent noe problem med dagens elbiler. Det går smidig, man lader billig hjemme og har et ubekymret bilhold. - Langkjøring er fortsatt veldig variabelt ut fra hvilken bil man kjøper, turens lengde osv. I noen tilfeller kan det være et mareritt med langdryge ladepauser som kommer alt for hyppig etter hverandre, uoversiktlige ladekart og en jungel av apper, betalingssystemer etc. Her kan man risikere å måtte planlegge seg halvgal før man setter ut på tur eller helgal om man ikke har gjort det på forhånd. Jeg mener at nøkkelen til en god opplevelse på langturen ikke kan måles i kWh batteri og kW ladehastighet, men: Enkel og helhetlig navigasjon til neste lader. Ett ladekart med alle ladesteder, integrert beregning av kjøretid, gjenværende batteri ved ankomst, anslått ladetid , forslag til kjørerute etc. Enkel betaling uten registreringer, apper, kodebrikker og allskens dilldall, uansett land. Fornuftig kjøretid mellom hver ladepause. Helst over 3 timer i normale hastigheter. Fornuftig ladetid. Rundt en halvtime. Både for kort og for lang ladetid kan bli et problem. Fornuftig tjenestetilbud ved laderen. Minimum tilgang på toalett og mulighet for å kjøpe mat og drikke. Gjerne benker, utsikt, lekeapparater og andre stedlige opplevelser i tillegg. Dette handler egentlig om å forstå kundenes behov på langturer og gjøre hele opplevelsen smidig.
  17. 17 points
    Her går vi lynraskt fremover med stillegående, ekstremt behagelige og trygge kjøretøy som ikke gir flere av oss astma og andre lungelidelser. En ser til og med at det er mindre dødelighet på Covid-19 sykdom i lavutslippsområder. Det er nok enda flere som er dritt lei av å høre slikt tullprat som kommer fra deg.
  18. 17 points
    Nå har fagfolkene anbefalt atomkraft i flere tiår. Når skal vi legge irrasjonell frykt til side og høre på de?
  19. 16 points
    De selger de sikkert 10 ganger flere spill nå enn før også. Uten at den økte eksemplar-kopieringen koster de en krone ekstra. En annen ting han betimelig utelater å nevne er at spillene man kjøpte før var komplette spill. I dag får man bare "halve" spill som man må kjøpe X utvidelser til, pluss kjøp av ting i spillet, samtidig som reklame i spillene har blitt big business for spillselskapene. Alt dette burde blitt kompensert med lavere pris i utgangspunktet, men prisen er som han sier den samme som før.
  20. 16 points
    Tragisk. Tek.no ble et reklamehelvete etter at VG kjøpte dem opp. Kvaliteten på kommentarfeltet der gikk dessverre nedover også. Er ikke så ofte jeg ser så mange faglige, kunnskapsfylte, teknologiske, vitenskapelig og gjennomtenkte kommentarer der, lengre.
  21. 16 points
    Velkommen til kulturrevolusjon 2020... Eneste jeg kjenner er at jeg får stadig mer avsmak for antirasister. Tankekontrollereende ekstremister.
  22. 16 points
  23. 15 points
    Forord Honda e har knapt kommet seg inn i Europa, men jeg har allerede fått mulighet til å tilbringe en hel ettermiddag med den. Siden det er en (ikke mildt sagt) spesiell bil så tenkte jeg å dele min opplevelse med andre som er interessert. Jeg skal prøve å være objektiv og nøytral i min vurdering, men det er selvsagt vanskelig å være helt nøytral når man bestilte prøvekjøringen fordi man allerede var forelsket i den. Dette er mitt personlige inntrykk, ikke en anmeldelse. Jeg vil også si på forhånd at jeg ikke har spesielt bred erfaring med elbiler. Utenom denne bilen så har jeg i hovedsak kun kjørt Tesla Model 3 og e-Golf, så mitt inntrykk er nok sterkt preget av disse bilene. Når det kommer til biler ellers så vil jeg tro at jeg har bred erfaring, og med over-middels interesse. Dashbordet La oss begynne med showpiecet til bilen; disse 6 skjermene som dekker nesten hele dashbordet. Du har to hovedskjermer for infotainment-systemet, en skjerm for speedometer og annen info sentrert rundt kjøring, to skjermer for sidespeilene og en skjerm for bakspeilet. Skjermene er tett integrert i interiøret og føles en naturlig utvidelse fra resten av dashbordet. I motsetning til mange andre infotainmentsystemer så er skjermene her lyssterke, med god fargegjengivning og med kapasitiv trykksensitivitet. En ting å utsette på er at den blanke overflaten er en magnet for fingeravtrykk. Dette betyr at det kan være utfordrende å bytte radiokanal om sola står i feil retning. Softwaren på infotainmentsystemet kan kun beskrives som akseptabelt. Jeg er litt skuffet av at man fortsatt ikke ser responsen som Tesla klarer å levere, eller som man finner på hvilken som helst iPhone/Android-telefon. Et eksempel er at swiping og pinching på GPS-programmet er noe seigt. Med alt dette sagt så vil jeg fortsatt kalle det for over gjennomsnittet responsivt, og et steg fremover for Honda, men det er vitterlig ingen stor bragd. Mulighet for Apple Carplay eller Android Auto er standard. Jeg fikk kun testet Android Auto, og opplevelsen var ikke veldig god. Det opplevdes som tregt og uresponsivt. Home-knappen tok gjerne flere sekunder før jeg fikk en reaksjon. Jeg håper dette fikses i en ny software. Akvariemodus er selvsagt inkludert. Andre gøyale egenskaper er en HDMI-inngang. Sammen med 230V-uttak på 1500W så kan du f.eks. spille Playstation mens du lader bilen din. Sidespeil og bakspeil Sidespeilene er erstattet med kamera for å redusere luftmotstand (jeg tror også at det er pittelitt fordi det ser sprøtt ut) Det tok ikke lang tid å vende seg til sidespeilene på dashbordet. Mot slutten av prøvekjøringen så hadde jeg nesten glemt av at det var slik. Ulempen med denne løsningen er at rattet kan blokkere for venstre sidespeil i enkelte sitteposisjoner. Responstiden på kameraene er så godt som perfekt. Man har høyfrekvent oppdatering selv i dårlig lys. Apropos dårlig lys så vil også sidespeilene og bakspeilet kompensere i mørket slik at man få bedre sikt enn man vanligvis ville fått på nattestid eller i tunneler. Bakspeilet, på en annen side, ble jeg aldri helt solgt på. Jeg applauderer Honda for å være konsekvent med at denne bilen skal ha skjermer og ikke speil, men her hadde jeg nok ikke blitt skuffet over mer analog teknologi. Man skal dog ikke frykte, fordi skjermen bli omvandlet til et helt normalt speil om man vipper blendingen, så her er det et lite avbrekk for teknofober. Interiør Jeg må si at de virkelig traff spikeren på hodet når de prøvde å designe interiøret som ei stue, med møbler i skandinavisk design. Å sitte inne i denne bilen kan beskrives som en kjørende utstillingsseksjon fra Ikea, bare med flere hjul og færre falske fruktfat. Dashbordet og senterkonsollen er, som vist, i tre... Falskt tre, som virker ekte helt til du tar på det. Man kan få bilen med skinn, men etter å ha snakket med to forskjellige forhandlere så har jeg konkludert med at det nesten ikke er noen som har bestilt dette, og det forstår jeg godt. Stoffinteriøret bidrar til "stuefølelsen" og gir en varm og hyggelig stemning inne i bilen. Hvor vidt stolene er komfortable kan jeg ikke helt garantere for etter bare en håndfull timer kjøring. Jeg savnet mer sidestøtter og et sete som holder rundt deg, men bortsett fra det så gikk jeg ut av bilen relativt smertefri. Midtkonsollen tilbyr dessverre null armstøtte, så om man er vandt med å sitte tilbakelent under kjøring så må man belage seg med å ha en høyrearm man ikke vet hvor man skal gjøre av. Bortsett fra det så har du en lomme foran til mobil, kun en koppholder, så tørste passasjerer må klare seg, og en seksjonert kanal for alt krimskramset man måtte ha. Romslighet er viktig i småbiler, og til å være en småbil så er den ikke klaustrofobisk liten. Er man desperat så kan man klemme inn 4 voksne i bilen, men det er ikke noe jeg vil anbefale for lengre turer om man vil ha det hyggelig. Skal du ha 4 voksne med på tur så har de gjerne også bagasje, og der er de heldige om de får plass til toalettvesken sin i bagasjerommet. Heldigvis så kan man folde ned baksetene (helt flatt!) og få litt mer plass, på bekostning av at to passasjerer må gå eller ta bussen. Jeg er ca. 180cm, og har plass til beina mine når jeg sitter bak en fremstol justert til min egen preferanse. Eksteriør Designmessig så er den råstilig, og her lekker nok mine subjektive preferanser ut noe fryktelig. Jeg er sikker på at det er en bil man enten faller helt pladask for, eller så bryr man seg ikke stort. Uansett om den selger bra eller ikke så tror jeg den er verdig en kultstatus. Charge Yellow er standardfargen, så jeg tror Honda ønsker at dette skal være en bil som skiller seg ut. Andre farger er Crystal Black Pearl (svart), Modern Steel Metallic (brunlig mørk grå, veldig fin i virkeligheten), Crystal Blue Metallic (dyp blå) og Platinum White Pearl (hvit, som avbildet). Metallic er standard. Fronten er preget av de runde hvite kjørelysene som skaper dette "anime-jente" blikket som bilen har. Man har ladeporten i fronten under ei glassluke (i usaklig høy kvalitet), med radaren plassert under Honda-emblemet. Både fremlyktene og baklyktene har det aller meste integrert i de to sirkelene man ser, så man får en veldig kul effekt der sirkelen i lysene transformerer seg fra kjørelys til nærlys og blinklys. Hørte også rykte om at den hilser på deg med lysene, men fikk aldri sett dette. Dørene er rammeløse, så man får en kupé-følelse når man kjører bilen med vinduene nede. Dessverre så er B-stolpen (stolpen mellom dørene) ganske tykk, så man får ikke helt den åpne følelsen selv med alle vinduene rullet ned. Til gjengjeld så er utsikten for fører svært god. Teknisk 50:50 vektdistribusjon, bakhjulsdrift, 154 elektriske hestekrefter fra null, 1,5 tonn. Det er en god oppsummering som er musikk i enkelte sine ører. Bilen er lett og leken, og suger deg inn i setet under akselerasjon. Det kjennes ut som en Porsche 911 helt til du når ca. 60 km/t der den begynner å ebbe ut ganske raskt. Har du tenkt til å følge trafikklovene så vil jeg si at dette, i all betraktning, er en kvikk bil. Vil du råne på den lokale Shellstasjonen så kan jeg med glede meddele at anti-spin kan slås av. Jeg er sikker på at en søt elbil trekker mer damer enn Volvo 240, så her investerer du lurt. 230km! ...Det er rekkevidden. Nå som plasteret er revet av så kan du smake litt på det tallet og spørre deg selv om du trenger mer. Kjenner du at rekkevidde er av betydning så anbefaler jeg å finne en annen bil, fordi mindre rekkevidde for pengene får du ikke. Rekkevidde er overraskende nok ikke noe Honda reklamerer med. Nesten ingen bestiller disse bilene med ekstrautstyr. Det meste som er gøy er allerede inkludert som standard (spesielt om du går for Advance-utgaven). Dette inkluderer blant annet lane-assist, adaptiv cruise control, automatisk parkering (advance), 360 kamera, keyless entry, månetak, 230V-uttak (advance), oppvarmet frontrute, regnsensor, automatiske lys, varmepumpe, AC, varme i seter, varme i ratt (advance) og mye mer. Konklusjon Kort oppsummert sitter jeg med et pristilbud på en Charge Yellow advance-modell, så jeg er vel bokstavelig talt solgt. Valget er ikke lett. Bilen er pen og gøyal, men med tydelige svakheter. Som ei ung jente med daddy issues. Hvis jeg skal anbefale noen andre å kjøpe denne så bør man først være inne med hjertet. Hvis hjertet er inne så kan hjernen begynne å fundere på om en relativt dyr og upraktisk småbil med klassens verste rekkevidde er av betydning for deg. Har du andre biler? Skal du på langtur? Hvor ofte kjører du andre steder enn til jobb og i lokalområdet? Har du virkelig lyst å gå for en kjedelig og anonym elbil i stedet? For min del så krevde det mye arbeid for å trekke en konklusjon, men hvis du som meg plutselig synes alle andre elbiler så fryktelig kjedelige ut, så tror jeg du bare må kjøpe deg en Honda E, hvis du skal ha håp om å eie en elbil i det hele tatt... Jeg vil liste følgende punkter som jeg tok fra denne prøvekjøringen: The upsides: Ekstremt gøyal å kjøre, med 50:50 vektdistribusjon, bakhjulsdrift og responsive 154 hestekrefter For det meste god byggekvalitet og bra materialvalg God støydemping inne Romslig for størrelse, bortsett fra et latterlig lite bagasjerom Alt det gøyale er standardutstyr Technology overload, av den gode typen Man kan slå av anti-spin. Bilen er laget for moro. Vekker oppmerksomhet og ser utrolig bra ut The downsides: Klassens verste rekkevidde Dyr for folk som studerer for mye tall Med all denne teknologien så er det skuffende at programvare ikke er i samme klasse som maskinvaren. Ikke forvent Tesla/iPad respons. Høyrearmen din har ingen steder å være, da det ikke er armstøtte i midtkonsoll
  24. 15 points
    Så "feigt" å svare slik (selv om det er korrekt at det bør bli en standard). Dersom de virkelig vil noe med den (mislykkede) satsingen på hydrogen, *må* de gjøres som Tesla og ta ansvar for infrastruktur (les: sikre fyllestasjoner for hydrogen). Regner med at Toyota er "konk" innen ti år dersom de ikke kutter ut denne feilslåtte "satsingen" på fuel-cell. Men jeg håper jo ikke det.
  25. 15 points
    Det spiller faktisk en veldig stor rolle. En startkabel skal kunne takle strømgjennomgang i et veldig kort tidsrom. En ladekabel skal takle strømgjennomgang i et veldig langt tidsrom. Og hadde du hatt et snev av forståelse for dette, eller brukt et brøkdels sekund på å lese deg opp på dette i stede for å anklage alle for å lure deg, så hadde du visst det at det krever mye mer av en kabel som skal tåle høy strømgjennomgang over tid enn av en kabel som kun skal ha det i et veldig kort tidsrom. Det krever ikke rakettvitenskap for å finne ut av dette. Men en viss forståelse av ohms lov krever det. Som du har fått beskjed om å sette deg inn i før. Som jeg da er overbevist over at du ikke har forsøkt å sette deg inn i en gang. Og nå er vi her.... (igjen)
  26. 15 points
    Jøss. Denne posten var litt av et oppgulp av høyreradikal retorikk. Det er imponerende mental gymnastikk å få presset inn store mediehus, innvandring, riving av statuer, deep state(!) osv. i en nyhetsartikkel som i bunn og grunn handler om stygg ordbruk. Du fremstår faktisk som en ren parodi, der du til og med legger til «våkn opp» på slutten. Beklager, men i hodet mitt visualiserer jeg deg et sted mellom en uteligger som preker om dommedag, og en litt ensom fyr som sitter hjemme foran PCen med teip foran kamera og bokstavelig talt aluminiumsfolie på hodet. Og kjære def, hvis det hadde vært noe hold i denne episke konspirasjonsteorien rundt «den dype staten» som hindret meningene til alle sammen med divergerende meninger, hadde jo ikke du kunne skrevet dette innlegget. Eller Internett generelt ville ikke vært fult av bokstavelig talt idiotiske konspirasjonsteorier. Forundrer meg vel ikke om du tror på pizza-gate også. Og nyhetene dine får du vel fra Fox News, OAN osv? Nei, kjære deg. Dette var skivebom. Og du tar opp ting som «totalitære fasciststater». Du sier det ikke direkte, men jeg antar du støtter Donald Trump ut fra de tingene du sier. Hva tenker du om politistaten han leder, hvor mennesker blir drept av politiet daglig, hvor journalister er fienden og bør fengsles eller drepes (hans ord), der hudfarge og etnisitet er ansatt som kvalifikasjoner på kompetanse osv. Dette minner vel ikke om en fasciststat i det hele tatt?
  27. 15 points
    Kort informasjon om hvilke mennesker som skal jobbe med saken. Det finnes ikke en eneste person i denne gruppen til Erna som representerer vår rett til privatliv i grunnloven. Alle personene, med unntak av professoren i UiO og muligens professoren i UiB representerer økonomiske og myndigheters ønske om mer overvåkning. Disse professorene er de eneste som kan være balanserte, men det finnes ikke en eneste representant for mindre overvåkning. Det finnes 11 representanter som vil representere økt overvåkning. I tillegg finnes det ikke en eneste med IT-kompetanse i gruppen. Det er ingen kompetent person som kan se på mulighetene for misbruk av denne informasjonen. Et åpenbart spill for galleriet. John Arne Moen, sjefredaktør og konsernsjef, Steinkjer (leder) Kompetanse: Evnt. intressert i kildevern. Avhenging av gode kontakter hos myndighetene. https://no.wikipedia.org/wiki/John_Arne_Moen Tor-Aksel Busch, pensjonist, Askim Kompetanse: Representerer påtalemyndigheten. Jurist. https://no.wikipedia.org/wiki/Tor-Aksel_Busch Trine Skei Grande, stortingsrepresentant, Olso Kompetanse: Politiker, representerer myndighetene. Ingen fagkompetanse. https://no.wikipedia.org/wiki/Trine_Skei_Grande Trude Haugli, professor, Tromsø Kompetanse: Professor, leder av forskergruppen for barnerett. "Tenk på barna"-medlem i komiteen. Ansvarlig for å snakke om og peke på barneporno-problemet på vegne av komiteen. https://uit.no/ansatte/person?p_document_id=41586 Haakon Hertzberg, assisterende direktør, Drammen Kompetanse: Jurist, assisterende kunnskapsdirektør i NAV. Jobber med hvordan maskinlæring og lignene kan brukes, lovlig i NAV for å utnytte deres enorme datamengde om norske borgere. Jobber for at loven skal justeres for at dette målet kan nås: https://memu.no/artikler/navs-digitalisering-gjor-at-juristene-ma-broyte-ny-vei/ Marianne Høyer, nemndleder, Trondheim Kompetanse: Jobber i politiet med området seksuelle overgrep på nett. Representerer "Tenk på barna" og hvordan politiet uten totalovervåkning er fullstendig maktesløse mot kriminelle ungdommer som vil ha nakenbilder av hverandre. https://www.adressa.no/tema/Marianne_H%C3%B8yer/ Finn Lützow-Holm Myrstad, fagdirektør, Oslo Kompetanse: Jobber i forbrukerrådet. Sannsynligvis et smart grep å ha han med i gruppen da folk tror at forbrukerrådet står på borgerens side mot myndighetene. Toril Nag, konserndirektør, Sandnes Kompetanse: Økonomi, VP i Lyse. Intressert i løsere regler for overvåkning. https://www.lysekonsern.no/group-executive-management-team/toril-nag-article1175-629.html Ingvild Næss, Chief Privacy and Data Trends Officer, Oslo Kompetanse: Jurist, Schibsted´s Chief Privacy Officer. Interessert i løsere regler for overvåkning. Jill Walker Rettberg, professor, Bergen Kompetanse: Professor, Leader of the Digital Culture Research Group. En av de få i gruppen som muligens kan representere menigmanns problemer med overvåkning. Dog har hun ikke reell teknologikompetanse, men BA i Comparative Literature, Theatre Studies og PhD in Humanistic Informatics. CV https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/jwr-cv-may-2019.pdf Helge Veum, stabssjef, Ålesund Kompetanse: Stabssjef teknologi og innovasjon i Ålesund kommune. Ivaretar Statens ønske om mer overvåkning av sine inbyggere. Dag Wiese Schartum, professor, Oslo Kompetanse: Professor - Institutt for privatrett UiO. Tyngste navnet jeg finner. Han ser relevant ut, men hvilket syn han forfekter vet jeg ikke: https://www.jus.uio.no/ifp/personer/vit/dags/ Oddhild Aasberg, juridisk seniorrådgiver, Brønnøysund Kompetanse: ?? Ukjent. Digitaliseringsdirektoratet. Representerer Statens ønske om mer overvåkning av sine inbyggere.
  28. 15 points
    Hei! Jeg er veldig glad for dette. Selv var jeg førstemann med tittel "innholdsansvarlig", en jobb jeg hadde frem til 2012. Moderator ble jeg i 2005, før jeg ble ansatt et par år senere i nevnte tittel. Det jeg håper på av hele mitt hjerte er at de som jobber med forumet nå får rammeverk, arbeidsvilkår og økonomiske muskler til å gjennomføre. Da jeg trakk meg var det (noe spøkefullt) enten det, ta opp lån eller bedrive flaskeinnsamling for å få det til å gå rundt for egen del. Det var en deltidsstilling som krevde mer enn fulltid - og dyktige administratorer, blant annet Geir (Tom Waits for Alice), var alt mistet fordi det ikke var midler (eller vilje) til å ansette og satse. For meg ble det viktigere å vie den tiden til idretten - hvor mine barn var aktiv. I tillegg til å bygge opp henholdsvis Prisguiden og eget firma (deriblant Serienytt). Forumet og den ekstremt dyktige gjengen som - flere på dugnad - jobber der har alltid vært i mine tanker. I årene som fulgte ble det litt mer ressurser satt av til forum og det gledet meg stort at det var en fulltidsstilling. Optimalt burde det vært flere og det hemmer både inntektsmuligheter og utviklingsmuligheter. Jeg tror alle brukere er inneforstått med at man ønsker at de som jobber for at man har et godt debattklima har gode nok kår. I dag er realiteten at om du klager på manglende svar eller rask nok moderering, så klager du i realiteten på at noen ikke har satt av fritiden sin raskt nok for deg. Det nye firmaet kan nok ta det til et nytt og bedre nivå - bygget på et fint fundament som har gjort forumet til det jeg mener er Norges best modererte. Potensialet er stort. Samtidig må vi ikke være naive, dette må gå rundt økonomisk. Driften må være bærekraftig. Hensikten med forumet var todelt. At brukerne får hjelp, økt kunnskapsnivå og en plattform til å uttrykke seg. I tillegg til pressens rolle med å få frem samfunnsviktig informasjon som ellers aldri ville bli kjent. Debattfora var et unikt og nytt verktøy for å bringe til torgs slik informasjon. Det var "full sirkel", da de første papiravisene i sin tid i hovedsak bestod av leserbrev og reklame. Tro meg, redaksjoner blir satt på prøve, presse-etiske spørsmål man aldri kunne forutse dukker opp og med det økes også kvaliteten der. Jeg vet hvilken verdi et godt forum har for et mediehus og at det er fullt mulig til å spille hverandre bedre internt. Diskusjon.no har også alltid (heldigvis) hatt kravstore brukere som sørger for at man hele tiden sikter på å forbedre seg, ivareta rettigheter og sikre at alle som bidrar på forumet føler merverdi og at det er vel verdt det. Fakta er at Mediehuset VG er flink på å sikre økonomisk levedyktighet - kanskje de beste i Norge på akkurat det. De har synergimuligheter hvor forumet kan bli bedre av øvrige interne tjenester, og motsatt. Det jobber nå der flere viktige personer, som Mads og Jørgen, som mange ikke aner hvor viktige de var i forumets tidligere dager. Det er også brukere som står for innholdet og vil gi verdifull feedback som sikrer at man der sitter med en klar opplevelse av at det har en verdi, at man får enda bedre service og en plattform som videreutvikles i tråd med feedback. Jeg vil mye heller bidra til en online-samtale på Diskusjon.no enn Facebook og Twitter. De som vinner den kampen er forhåpentligvis de som er flinkest til å gi brukerne best mulig vilkår til å bidra. Derfor gleder dette meg. Håpet er at det på sikt skaper ytterligere arbeidsplasser, noe vi trenger sårt i disse dager, et bedre forum og at debatten ikke forsvinner på utenlandske plattformer. Lykke til!
  29. 15 points
    Her kan jeg legge ballen død, og det er ikke aktuelt å legge tråder bak betalingsmur. Vi ønsker å belønne og løfte frem godt innhold som skapes av brukerne selv, og det gjør man heller ikke ved å legge det bak betalingsmur.
  30. 15 points
    Konklusjonen burde jo selvsagt vært "faktisk helt sant", men faktisk.no har politisk agenda og klynger seg til halmstrå som "de forsker på alternativer lissom". Uansett, er det sant at norske strømkunder og skattebetalere sponser vindmølleprosjektene med 40 milliarder i subsidier pluss 40 milliarder i kostnader til nye strømlinjer til vindmølleparkene, mens tyske selskaper kan stikke hele profitten i lommen? (Ikke at jeg regner med at faktisk.no faktisk kan gjøre nytte for seg, til det er de for politisk styrt, men dette er spørsmålet)
  31. 15 points
    Er litt slapt å levere en bil i 2020 med ryggekamera som ekstrautstyr ja.. spesielt når man må kjøpe en utstyrspakke til 50 tusen for å få det..
  32. 15 points
    Det er ei sjølvmotseiing her. Strategien skal vere: Kort sagt dreier den tyske strategien seg om å satse på hydrogen på de områdene hvor det ikke er praktisk mulig å benytte fornybar strøm direkte. Lenger nede står: Det trengs infrastruktur, både i form av fyllestasjoner for biler, [...] Bilar køyrer heilt fint på straum via batteri. For tungtransport og tog er det òg praktisk mogeleg å bruke straum direkte. Til oppvarming er straum ikkje berre mogeleg, det er mykje meir effektivt.
  33. 14 points
    Om elbiler er like gode som bensin og dieselbiler så trenger de ingen fordeler. Full bompenger, moms, vektavgift og tilsvarende avgifter på hurtigladerne som på bensin og dieselpumpene, samt tilsvarende avgifter på batteriet som på en tilsvarende bensinbil har på CO2 utslipp burde være null problem for elbilene, om de er like gode. Men det er de jo ikke. De er dyre og har dårlig rekkevidde, noe som gjenspeiles i salgene utenfor Norge.
  34. 14 points
    Igjen så viser du at du faktisk ikke vet hva du driver på med. Selgeren av kabelen er tydelig på at dette er til startkabler. Du snakker om å bruke de til batterilading. Dette er to VIDT forskjellige bruksområder. Jeg har ikke tatt stilling til om kablene du linket til er egnet for startkabler, men det trengs ikke når du igjen viser at du ikke forstår dette.
  35. 14 points
    Ja, kanskje vi trenger personer som tør å ta tak i de ubehagelig diskusjonene, og eventuelt finne de nødvendige sannhetene for å kunne bygge et realistisk politisk prosjekt (vs. åpne grenser og fri flyt)? Det er slik demokratiet og ytringsfriheten ble til i første omgang. Det motsatte blir å følge dagens venstresides ønske om å bygge et samfunn basert på kulturradikale og nymarxistiske utopier, noe som er dømt til å mislykkes. Vi husker jo hvordan det gikk med det kommunistiske prosjektet i det 20.århundre, eller hva? Men gi meg gjerne ET ENESTE EKSEMPEL fra hele menneskets historie, hvor et grunnleggende multikulturelt samfunn (vs. multietnisk som f.eks. USA) holdt seg stabilt over tid. Venstresiden i dag ønsker å ignorere grunnleggende menneskelige og samfunnsmessige realiteter, men pga. deres dominerende rolle i media og akademia så kan de leve nærmest i et ekkokammer og demonisere sine motrøster, og dermed blir ideologien stadig mer ytterliggående og utopisk. Pga. politisk korrekthet sitter feige journalister i MSM på sidelinjen og tier, og i mange tilfeller heier fram denne utviklingen - som har mye med det faktum at ca. halvparten av norske journalister stemmer på Rødt, SV og MDG (se Mediaundersøkelsen 2018). Donald Trump er for øvrig ikke årsaken, han er kun et symptom av sin tid - tvunget fram av det progressive-regressive sprøytet som gjennomsyrer media, akademia og populærkulturen i disse dager. Før man klarer å se dette faktum, så har man forstått lite.
  36. 14 points
    Måkje få meg til å le, når eg drikker kaffi.. Då mistenker eg deg for å være ein del av ein subkultur, kall den gjerne "deep state" som mål, ilag med Gamer og Diskusjon.no ha å sette varm kaffi i halsen på oss som er innpå å leser.. Kina. etc etc etc..
  37. 14 points
    Enig med han over! At dem som skriker høyest er dem som mottar reaksjoner er naturlig. Like naturlig sitter de samme personene etterpå og griner og føler seg urettferdig behandlet. Å ytre noe har de fleste lov til, men folk må slutte å være edgy 12 åringer og faktisk kunne være uenige uten å bli helt rabiate (uavhengig om du identifiserer deg mot høyre, venstre eller rasshøl).
  38. 14 points
    Har du noen faktabaserte argumenter imot? Hva var av det han kom med som ikke var korrekt - tall eller metode? Før du klarer å kontre saklig hvorfor komme med subjektive beskyldninger? Dette her er ingen VGnett. Vi vil jo ha saklige diskusjoner her på TU. Til selve saken, ære være autoren for en metodisk fremgansgsmåte. Når man skal begynne å diskutere denne vektingen av parametere, viktig å huske at EU skal være karbonnøytralt i 2050. Det vil si alt som har med fossile kilder å gjøre har en maks. horisont på 30 år: det gjør at allerede nå er kull uaktuellt som investering (eks. Ostroleka C i Polen). For Norge sin del frem til 2050 så vil det jo koke ned til om å velge mellom vind og kjernekraft. Ganske så uspiselig politisk begge to nå om dagen.
  39. 14 points
    Hei, hvis du går til www.glex.no/fotavtrykk, så finner du mer informasjon. Men kort fortalt så gjør jeg om tallene i grafen til prosentandeler som summeres til 100%. Og så summerer jeg disse for hver energikilde. Det er naturligvis ikke riktig at alle parametrene skal vektes likt (men greit som utgangspunkt), og derfor opprettet vi hjemmesiden hvor det er mulig å gjøre egen vekting. Se også tidligere innlegg i TU.no.
  40. 14 points
    På samtlige tråder om TLOU Part II de siste tre-fire månedene har du kommentert noe negativt. For det første må du ha lite å gjøre. For det andre; har du spilt det nå?
  41. 14 points
    For et fryktelig vagt og svakt svar fra en som faktisk sitter med ansvaret for det som skjer i VG. For oss som har brukt VGD i mange år (15 år her), har det vært fryktelig pinlig å se hvordan VG har håndtert et av Norges største fora, spesielt etter Øyvind Solstad ga seg. Det at dere har aktivert autoboter i VGD som sletter innlegg på bakgrunn av innlegg som blir rapportert inn er under enhver kritikk. Dette har jeg og flere testet ut, og dere tilnærmet bekrefter "at ting ikke er på stell" i deres egen tråd nå sist. Helt standard innlegg som kan omhandle sport, odds, mat etc på rette underfora blir slettet når du rapporterer dette inn for annet enn spam. Helt sjokkerende å se VG holder på slik. Det toppet seg når dere i VG slettet deres eget åpningsinnlegg der dere informerte at dere hadde kjøpt opp diskusjon.no. VGD har vært skakkjørt i mange år, og dere må jobbe mildt sagt jævlig bra for å vekke tilliten tilbake til brukerne. Det er hvertfall sikkert.
  42. 14 points
    Vi i Gamer.no sletter ikke innlegg. De slettes av moderatorteamet til Diskusjon.no fordi de bryter med Diskusjon.nos rettningslinjer. Og vet du, resten av innlegget ditt, med "buhu SJW-greier og "simping" for ND og det tullet der er nok til å avskrive absolutt alt du sier. Skjerp deg.
  43. 14 points
    Ingenting er som en fellesgarasje full av hydrogen. Eksplosjonen i Sandvika blir for en kinaputt å regne.
  44. 14 points
    Har alle fra Kodak og Nokia samlet seg i denne tråden? Maken til negativitet. Jeg tenker at når man har revolusjonert transport innen både biler og romfart vil jeg definitivt høre hvilken forslag han kan komme med for Oslo by. Fornebubanen og Vegas Loop som bygges av TBC har nesten samme lengde. Vegas Loop er litt lengre og har vesentlig flere destinasjoner. Fornebubanen vil frakte 8000 mennesker i timen. Vegas Loop kan frakte 4400 personer i timen. (Dette kan økes) Vegas Loop kan dog frakte folk direkte fra A til B (ingen mellomstopp). Kapasiteten pr time kan dog utvides på strekninger der det er flere folk ved å bygge flere tunneler. Vegas Loop kostnad: 500 mill: Fornebubanen kostnad: 16 milliarder. 32x høyere kostnad for bare 2x transportkapasitet. Spør du meg er det mange grunner til å se nærmere på dette.
  45. 14 points
    Utrolig synd at advokaten ikke vant denne saken. Spekulative utbyggere som Skanska må stoppes. Å bygge parkeringsplasser med 2,4 meters bredde i dag burde ikke være lov. En Tesla S er for eksempel 2,19 bred. Det sier seg selv at det ikke er mulig å bruke en plass på 2,4 med stolper og andre biler som ikke er nøyaktig i midten i sin plass. Når da utbygger gjemmer bort reell bredde i være formuleringer og henvisninger er det rett og slett useriøst.
  46. 13 points
    Siden det tydeligvis ikke er noen sine, er det bare å kappe dem. Da får du nok også vite hvem som eier dem i løpet av kort tid
  47. 13 points
    Dei hadde det vel ikkje til felles at dei var mennesker også? Kanskje det var derfor... Eventuelt at hatefull adferd ikkje er tillatt, som Twitch har kommentert.. Ja. Der har vi det..
  48. 13 points
    Veien blir til mens vi går Kjetil. Jeg var nok mer begeistret for fornybart tidligere enn det jeg er etter å ha sett tallene. Men noe korstog er det ikke. Her har du en utfordring: Finn noen sammenstillende studier som du mener er mer representative enn det jeg har kommet fram til. Dersom du ikke klarer det, så kan det jo muligens tenkes at det jeg skriver ikke er helt søkt. Men jeg er åpen for å endre mening.
  49. 13 points
    En av forskjellene er at de faktisk tilbakekaller bilene og reparerer det. Tesla gjør jo ikke det. De venter og ser om kundene aksepterer feilene eller ikke. Det er dessuten en stor forskjell på å oppdage en skjult feil senere og slippe bilene med åpenbare feil og svakheter som man selv kan se med øyet. Men bakgrunn i hva som har kommet frem, så er det ingen tvil om at Tesla opererer som en useriøs aktør på flere områder her. Det kan man ikke benekte da bevisene er overveldende. Det er kun fanboys som snur ryggen til slikt. At du får flere likes på innlegget ditt bekrefter mentaliteten og mangel på fornuft. Men en ting har du rett i. Denne undersøkelsen kan man ikke legge mye vekt i. Og med all sannsynlighet står det egentlig mye værre til med Tesla. Vi snakker tross alt om mangfoldige Tesla modeller som er sluppet på markedet med åpenbare feil og mangler. De har ikke verken tid eller økonomi til å gjøre noe annet ser det ut til, men spørs om ikke det er å skyte seg selv i foten på sikt.
  50. 13 points
    Dette er en selvmotsigelse. Men hvorfor stopper dere her? Burde dere ikke installere kamera i alle hjem, overvåke alle private sfærer hele tiden "i tilfelle", gjøre det umulig å utføre kriminalitet eller planlegge aksjoner mot nasjonen Norge uten at det dokumenteres? Jeg mener, de som ikke har noe å skjule har jo ingenting å frykte med noe slikt, ikke sant? Og de som går inn for å gjøre kriminelle handlinger hadde sikkert ikke gjort tiltak for å omgå slik overvåkning? Tilgi meg for at jeg fortsatt mener invaderende overvåkning av norske borgere bør godkjennes i en rettsinnstans før det settes i verk, samt at det er en dårlig idé å lage en slik gullgruve av personlig informasjon og handlingsmønstre.
×
×
  • Create New...