Gå til innhold

Fotodugnad #8: Analog uke I


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Øh, jeg satte inn filmen, men når jeg skrur på kameraet, blinker det bare et null-tall - noen som har peiling på hva dette kan være?

Ja, da står det i manualen at du skal dra den litt lengre mot høyre. Klappe igjen, så vil den dra seg i posisjon selv. (Min også blinket 0 først, så måtte jeg sjekke manual. Jeg "glattet" filmen ut litt, og dyttet den litt nedi høyre side...., lukket og vips så kom 1 tallet frem)

RandiA

Lenke til kommentar
Da ser det ut til at ting kan ordne seg likevel, jeg har vært å rotet i skuffer og skap og funnet fram ett "Nikon F-801s" og ett "Canon T50". Jeg vet ikke hvilket av kameraene som blir mest rettferdig å bruke. Hva synes folket?

 

Freebird..:)

Som PMnormal sa, T50 :)

 

Send meg PM med fullt navn og adresse, så kommer du på lista over de som trenger nødpakke.

 

 

Har ikke fått noe mail fra JP, så da regner jeg med at det ble utsolgt før jeg fikk fatt på ett.

 

Har et Olympus OM-40 med en 24mm f2 tilgjengelig, får jeg lov til å delta med det?

Isåfall tar jeg gjerne en pakke med film.

Det bør gå greit, husk å bruke kamera i P, send PM for film du også.

Lenke til kommentar
Det er mulig det er sagt et annet sted i tråden, men jeg har ikke funnet det.

 

Hvodan går man frem for å benytte seg av "gratis" fremkalling og kopiering av filmen? Det fulgte ikke med noen fotopose.

 

gregor

Det er beskrevet i den andre tråden, i denne posten.

Helt riktig, vi bruke en kode, men den blir ikke kommunisert før siste dagen av utforderingen. Dere har valg mellom å sende den til våres postordre avdeling her i Greverud eller gir den til en av våres butikker. Men ikke før utforderingen er ferdig. Hvis vi gir ut koden for tidelig, så blir det helt sikkert misbruk og kaos.

 

Etter Tom sier "go", skal vi sende en mail til alle deltaker plus posting her fra Tom på akam.

 

Tom

Lenke til kommentar
Snodige greier :p

Mitt kamera viser 1 på bilder, og det hjelper ikke en dritt å trykke på knappene på kameraet, ingenting skjer. Den tar verken bilder eller fokuserer.

Ja jeg har batterier i, ja det er på :p.

Står filmen rett i?

 

Godt spørsmål, ingen anelse ^^

Får ta det ned til min mor som er fra steinaldern og høre hvordan det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Godt spørsmål, ingen anelse ^^

Får ta det ned til min mor som er fra steinaldern og høre hvordan det skal gjøres.

Det hender kameraet ikke vil ta bilder når den merker at det er film i, men at den ikke kan dra den frem. Siden filmen har DX-koding for ISO-verdi kan kameraet vite at det står film i... Hvis du ikke har fått tatt bilde kan du trygt åpne og se. Det er nokså enkelt, men fremdeles mulig å gjøre feil :-)
Lenke til kommentar

Da var kameraet i hus gitt, og min venn som bestilte en stund etter meg fikk mail om at hans var sendt i dag. Har JapanPhoto plutselig tryllet fram mange fler eller noe sånt? For verken meg eller min kameraet var på listen over postnummer som ble postet for noen dager siden.

 

Men må se til å få kjøpt meg noe film så jeg kan få testet det skikkelig.

Lenke til kommentar
Godt spørsmål, ingen anelse ^^

Får ta det ned til min mor som er fra steinaldern og høre hvordan det skal gjøres.

Det hender kameraet ikke vil ta bilder når den merker at det er film i, men at den ikke kan dra den frem. Siden filmen har DX-koding for ISO-verdi kan kameraet vite at det står film i... Hvis du ikke har fått tatt bilde kan du trygt åpne og se. Det er nokså enkelt, men fremdeles mulig å gjøre feil :-)

 

Altså nå har jeg testa med enda en film (den filmen jeg fikk av jp). Og fortsatt så fungerer ikke kameraet. Filmen er satt i og når jeg lukka igjen lokket hørte jeg den spolte filmen frem ( sjekka i mørkt rom at den hadde spolt litt frem ).

Men fortsatt fungerer ingenting, kan ikke ta bilder eller autofokusere. Ingen av knappene hjelper særlig :/.

Rare greier.. Det viser at blits / MF / P / er på og 1 bilde på skjermen.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd min så nøye, men alt ser ut til å fungere.Luerer på om det har noe å si den knappen som kan skyves til M(anuell), at den står på AF. Autofokus?

Hvis det står på P skal man fokusere manuelt og da må man skyve den knappen til Manuelt

Det gikk heller ikke å trykke ned "avtrekkeren" hvis det var for mørkt, eller man står for nær noe, eller når frontlokket er på.

Kan du se at det er film i, i det "film-vinduet" da?..(Og i Manualen s. 23 står det at "Winding Problems may occur" ved visse typeer film.

Likeså hvis filmen er satt rett i skal "film transport signals" komme i vinduet, data panel. (Manual s.25).

Enda en sjekk: Sitter objektivet helt riktig på? Vet det ikke kan taes bilde hvis det ikke er klikket rett på plass.

RandiA

Lenke til kommentar

Objektivet sitter riktig på.

Når jeg prøver å dra ned AF/MF knappen så spretter den opp igjen, er det normalt ? (fjæring).

Det viser bilde av en rull helt nede i venstre hjørne og 1 tall.

Blitsen spretter heller ikke opp trykker jeg på blits knappen, ingenting elektronisk ser ut til å reagere. Jeg hører en lyd inni kameraet når jeg slår det på av, det er vel det hele..

Er mitt kamera defekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...